Интересни факти за филми от кухнята на киното 09.05.2017, 10:11 | синефиш.бг
Понякога това, което се случва на екрана, докато гледаме даден филм, може би не е най-интересната част от филма. Около правенето на кино често се случват неща, събития и импровизации, за които обикновеният зрител не е информиран. За тях често разбираме дълго време след премиерата на някоя филмова лента. Но по-добре късно, отколкото никога. Ето някои факти от кухнята на киното, които вероятно не знаете…
Диво сърце
Ако не броим Туин Пийкс, това е единственият филм на Дейвид Линч, който всъщност има продължение. Лентата се казва „Perdita Durango“ и е режисирана от Лекс де ла Иглесия. Заглавието всъщност е името на една от героините от оригинала, изиграна от Изабела Роселини. В продължението пък в кожата на Пердита влиза Роузи Перез.
Матрицата
Хуго Уевинг установява по време на снимките, че има полип на крака, който трябвало да бъде премахнат по оперативен начин. Това наложило реорганизиране на графика за снимки и кадрите с неговите каскади трябвало да останат за заснемане в края на продукцията.
Извън контрол
Кастингът за главните роли, разпределени между Джордж Клуни, Дженифър Лопес и Винг Реймс се оказва доста противоречив, имайки предвид, че в концепцията на Елмор Ленард тези образи трябвало да бъдат на петдесетгодишен застаряващ мъж, блондинка и грозноват бял мъж.
Лолита
Загледайте се в първите минути на филма много внимателно. Когато кадърът бавно се движи към имението и влиза в интериора му, точно преди Джеймс Мейсън да отвори вратата, може да видите самия Кубрик, който излиза бързо от кадъра.
Извънземното
Тъй като били силно притеснени, че филмът може да бъде поредната жертва на видео пиратството, продуцентите на класическия кинохит поръчали видео касетите, с които той ще се разпространява, да бъдат направени от зелена пластмаса. Очевидно това проработило, защото класиката счупила много рекорди за продажби и взимане под наем.
Роки
Сцената, в която Роки посочва грешката в постера, който е закачен в боксовата зала, всъщност не е била в сценария. Силвестър Сталоун е трябвало сам да импровизира репликата си, защото забелязал, че човекът, който отговаря за декорите наистина е допуснал грешка.
Умирай трудно
Сградата Накатоми, за която става дума във филма, е всъщност Фокс Плаза, току що построеното ново седалище на филмовата компания. Това де факто означава, че Брус Уилис унищожава изцяло работното място на шефовете си.
Пришълецът
Ридли Скот намерил много практическо решение на проблема, свързан с това как точно да освети покоите на извънземните, където са разположени яйцата им. Той взел назаем син лазер от техническия екип на групата The Who, която репетирала по случайност в съседен кинопавилион.
Черният рицар
През първите четири дни от снимачния процес режисьорът Кристофър Нолан организирал за целия екип на филма своеобразен тренировъчен кино лагер. Той ги накарал да изгледат изцяло всички осем филма, на които бъдещото му произведение искал да прилича. Между тях били: Кинг Конг, Гражданинът Кейн, Черна Неделя, Портокал с часовников механизъм.
2001: Космическа одисея
Актьорът, известен с ролите си в „Психо“ и „12 разгневени мъже“ Мартин Балсам бил нает за този филм, за да озвучи робота Хал, но Стенли Кубрик сметнал, че гласът му ще звучи прекалено познато за машина и го сменил в последния момент с Дъглас Рейн.
Блейд Рънър
Заглавието на филма няма нищо общо с творбата на Филип К. Дик, върху която е базиран филма. То по-скоро е инспирирано от роман на Алън Е. Хорс от 1974 г., в който се разказва за нелегални доставки на медицински материали на черния пазар в апокалиптичното бъдеще.
Сталкер
Андрей Тарковски прекарал цяла една година в заснемане на екстериорни кадри за филма. При обработката на лентата обаче било установено, че материалът се е повредил от химикалите. Той без да се колебае презаснел всичко, като, разбира се, уволнил оператора.
Някои го предпочитат горещо
В тази незабравима комедия Тони Къртис не успявал хич да догоди високия женски глас, когато трябвало да се превръща в Жосефин. Наложило се много от неговите „женски“ реплики да бъдат дублирани от друг актьор – Пол Фрийс.
Има ли скрита идея зад холивудските филми за извънземни? 16.03.2017, 03:02 | синефиш.бг
Един от най-експлоатираните сюжети в Холивуд е този за извънземните пришълци на Земята. Те са популярни още от ерата на черно-бялото кино. Но особено след бума на спецефектите се прави по една високобюджетна продукция – ако не всяка година, поне всяка втора. В сметките дори не влизат второкласните и треторазредни заглавия, снимани направо за домашно видео и телевизията.
Съществува ли причина за тази ситуация?
Ако има, тя не е съвсем ясна. Дават се различни обяснения, основани на често противоречиви мирогледи. В тази статия ще опитаме да разгледаме най-често срещаните, без да взимаме лично отношение.
Нека за начало откроим три от разпространените формули, използвани в сценариите на тези филми:
Кадър от римейка на „Война на световете“ 1. Нашествениците: Чуждоземни завоеватели идват на нашата планета, за да използват нейните ресурси. За целта или искат да покорят човечеството, или да го изтребят до крак, или да се забавляват и хранят по ужасни начини с него. От някое време насам се прокрадва и идеята, че „гостите“ всъщност са създатели или предшественици на човешката раса и направляват еволюцията ни.
Типични представители: „Война на световете“ (оригинал от 1953), „Критърсите“ (1986), „Хищникът“ (1987), „Старгейт“ (1994), „Денят на независимостта“ (1996), „Марс атакува“ (1996), „Бойно поле Земя“ (2000), „Следите“ (2002), „Скайлайн“ (2010), „Прометей“ (2012) и др.
Кадър от „Извънземното“ на Ст. Спилбърг
2. Приятелите: Те идват на Земята, за да предупредят човечеството за надвиснала опасност. Или за да ни помогнат да поемем по разумен и миролюбив път на развитие. А на някои им хареса тук и заживяват сред нас. На Холивуд не е чужда и идеята, че инопланетяните могат да катастрофират на наша територия и да се нуждаят от съдействието ни, за да се върнат у дома.
Типични представители: „Денят, в който Земята спря“ (оригинал от 1951), „Планината на вещиците“ (1975), „Близки срещи от третия вид“ (1977), „Котка от друга планета“ (1978), „Супермен“ (1978; базиран върху дори по-старите едноименни комикси), „Извънземното“ (1982), „Звезден човек“ (1984) и др.
„Сектор 9“ е сред малкото филми, в които извънземните не са нито нашественици, нито непременно приятели.
3. Особена категория филми са такива, като „Контакт“ (Contact, 1997) и „Първи контакт“ (The Arrival, 2016), в които не се залага нито на спецефектите, екшъна и ужасите, нито на приключенския дух. Те опитват да ни кажат, че срещата с разумни същества от Космоса може да изисква не само преодоляването на езикови и културни бариери, но и промяна в цялостното ни мислене и светоусещане за пространство, време и (не)материални форми на живот.
Основна теза
Ако обърнете внимание на годините, в които излизат гореспоменатите хитови продукции, се откроява следната картина. До 1980-те години Холивуд не си е представял чуждоземните гости като узурпатори. Разбира се, има изключения, някои от тях даже не са сред споменатите, но те потвърждават правилото. По-нататък в статията ще дадем най-често срещаните обяснения за този феномен.
Първо обяснение: Студената война
Епохата на филмите, в които инопланетяните са предимно добронамерени или неутрални, съвпада с този на политическото и военно противопоставяне между САЩ и СССР. Успоредно с това е протичала и надпреварата между двете суперсили за овладяване на орбиталното пространство.
Известно е, че американците са се страхували от вероятността руснаците да шпионират и пускат бомби над домовете им от космически спътници. Вярва се, че Холивуд не е искал да разпространява допълнителния страх, че освен „кръвожадните съветски военни“ някъде горе могат да дебнат и по-далечни врагове. Ако това е вярно, обяснява „приятелската“ епоха на тези филми.
Военните от Зона 51 са участници в редица холивудски хитове, сред които и „Денят на независимостта“ (на снимката).
Второ обяснение: Послания от Зона 51
Мнозина вярват, че при Розуелския инцидент от средата на миналия век е паднала летяща чиния. Оттогава щатските военни работели в тясно сътрудничество с чуждоземните гости. А тъй като е известно, че служители на Пентагона имат пръст в холивудските сценарии, се предполага, че целта на такива филми е постепенно да подготвят хората за официалното разкриване на междузвездните гости. В противен случай цивилизацията и религиите щели да рухнат.
Трето обяснение: В крак с попкултурата
Нормално е изкуството да имитира живота. А още по-обичайна практика е, когато един клон на популярната култура вдъхновява останалите. Горе-долу от края на 1980-е и началото на 1990-те години различни медии започват да популялизират историите на хора, твърдящи, че са били отвлечени от „малки сиви човечета с бадемообразни очи“, които извършвали болезнени и смъртоносни експерименти над жертвите. Може би не е случайно, че оттогава започва и възходът на кинохитовете, в които извънземните започват да играят предимно отрицателна роля.
Четвърто обяснение: Новият световен ред
Особено популярна в средите на конспиративните теоретици е теорията, че задкулисните сили, прокарващи Новия световен ред, използват сюжета за извънземно нашествие, за да прокарват плановете си. И по-конкретно: ще бъде разигран сценарий с фалшиво нападение на Земята (реално то ще бъде извършено от армията със свръхсекретни летателни средства). Това пък ще бъде използвано като повод за въвеждане на безсрочно военно положение и произтичащата от него повсеместна тирания на глобално равнище. Филмите на тази тема били средството хората да свикнат с тази мисъл като естествена и очаквана.
Идеята, че под „извънземни“ би трябвало да се разбират духовни същества, беше директно загатната в „Контакт“. А в „Първи контакт“ (на снимката) това беше намекнато в сцените, където космическите кораби стават нематериални и облакообразни с ефирна структура.
Пето обяснение: Катализиране на материализма
В езотеричните кръгове се шири схващането, че извънземни не съществуват. А ако ги има, те нямали право да се намесват пряко в земното развитие. Защото силите, ръководещи еволюцията на хората, са свръхсетивни – разум, който не живее в плът и кръв. Ето защо се е наложил мирогледът, че историите за чуждоземни гости се контролират от земни среди, които имат интерес от материалистични интерпретации на сведенията за НЛО и разум из цялата Вселена.
Излишно е да изтъкваме, че някои филмови студия на Холивуд наистина имат финансовите средства (и може би желанието?) да канализират човешкото въображение и представите за бъдещето с акцент върху технологичния прогрес. За сметка на човешкото духовно усъвършенстване.
Естествено, изброените обяснение не си противоречат. Всички те може би съдържат някаква част от истината и създават обща картина за реалността.
Най-добрите и най-лошите филми за извънземни пришълци 30.01.2017, 04:06 | синефиш.бг
Днес световната политика и процесите в нея са така объркващи и плашещи, че често ни се иска да избягаме на друга планета от цялата тази безумност. Понякога не е нужно да бягаме, извънземните могат сами да дойдат при нас. И ако това все още не се е случило в реалността, то поне се е случвало много пъти на кино. Нека да видим най-добрите и най-лошите визити на извънземните на големия екран
Добрите
Петият елемент (1997)
Клонирана от ръката на античен човешки вид, тя има трудната задача да спаси планетата от интергалактическото зло. Това е много шумен, много експлозивен и всъщност до голяма степен френски научнофантастичен екшън.
Извънземното (1982)
Този шедьовър на Стивън Спилбърг е всъщност една вечна приказка. Приказка за извънземно човече, което се оказва „ботанист“, който може да лекува. Това извънземно е изоставено на Земята, но намира най-добрия си приятел в лицето на младо момче.
Супермен (1978)
Един от най-известните междупланетарни посетители в поп културата, който се е дотътрил до Земята от планетата Криптон, чието население е точно нула жители. Именно този извънземен ще бъде надеждата на човечеството.
Project: ALF (1996)
В края на култовия сериал Алф бе позорно заловен и се предполагаше, че е убит. Това остави в покруса много от феновете. Той обаче се съживи на големия екран в това успешно и забавно продължение.
Полета на навигатора (1986)
След като вижда светлина поред очите си, младо момче се събужда осем години напред в бъдещето, без грам да се остаряло. Посредством мозъчните си вълни той започва да общува с извънземен космически кораб. Звучи налудно, но филмът е изключително забавен.
The Day The Earth Stood Still (1951)
Финес и изтънченост не са непременно чертите, с които често описваме посетителите от други планети във филмите. Точно такъв е обаче е случаят с Клаату. Той в същото време съвсем заплашително отправя драконовски ултиматум към земляните – или се дръжте добре или ще изгорите…
The Man Who Fell To Earth (1976)
Това е първата главна роля на легендата Дейвид Боуи, в която той играе ефимерен непознат от друга планета, който трябва да намери вода, за да спаси дома си, намиращ се на хиляди светлинни години. Няма кой друг освен Боуи за изиграе тази роля, затова филмът е задължителен.
2001: Космическа одисея (1968)
Има много филми за посещения от извънземни на земята и много от тях са загадъчни и въздействащи, но нищо от тях не е така хипнотично и красиво, както бебето в космическата утроба в този шедьовър на Кубрик. Във филма става дума за еволюцията на човечеството, но всъщност ние възприемаме филма, като огромна еволюция в киноезика.
Лошите
Малкото магазинче на ужасите (1986)
Дразнещото същество Одри II e посланик на извънземен вид месоядни растения, които искат да поробят човечество чрез нелепи песнички. Не е ясно дали песните или извънземните са по-ужасни.
Чудовищно (2008)
Все още не е ясна точната природа и произход на тези мародерни същества в успешния фрначайз на Дцей Джей Ейбрамс, но със сигурност многократно е намекнато, че имат със сигурност извънземно потекло.
Mac & Me (1988)
Може би най-отвратителния филм за извънземни присъствия. Това е антихриста на безсмислието. Одобрението му в сайта rottentomatoes.com е незавидните нула процента.
Alien vs. Predator: Requiem (2007)
Два незабравими и иконични филмови франчайза са събрани в тази лента. Този глуповат филм сякаш е някакво нелепо съревнование между двете извънземни създания, в което няма загубили, освен многото човешки жертви.
Денят на независимостта: Нова заплаха (2016)
Извънземните, които бяха изгонени с военна сила в оригиналния първи филм, сега, двайсет години по-късно, се оказва, че те все още са тук и черпят енергия от ядрата на Земята и вероятно ще я унищожат.
Howard the Duck (1986)
Хауърд е паток, но е хитроумен, но е и герой от вселената на Марвел, но пък това е един от най-лошите филми на осемдесетте. Това е период в кино историята, в който има много претенденти за тази титла. Може би този образ може да бъде спасен от забвение, единствено ако се появи за малко в „Пазители на Галактиката“.
Марсиански атаки! (1996)
Някои го намират за добър, но това хич не е успешен филм. Всички знаят, че Тим Бъртън е малко странен, тук той изобразява радостното насилие и психосексуалното завладяване на Земята от нашественици от Червената планета.
The Thing (1982)
Набедения за шедьовър филм на Карпентър разказва за арктически учени, които попадат в капан с извънземно, което е способно да мутира и да приема човешка форма.
На ръба на утрешния ден (2014)
Том Крус и Емили Блънт борят извънземните нашественици, а те от своя страна могат да контролират и рестартират времето, като по този начин всички за заключени в една нескончаемо повтаряща се война, от която само Крус може да ни измъкне.
Най-добрите сцени в киното, които не се подчиняват на гравитацията 13.11.2013, 03:39 | синефиш.бг
Малко повече от месец след премиерата на шедьовъра на Алфонсо Куарон – "Гравитация", нека погледнем няколко филма от близкото и далечно минало. В тях присъстват визуално поразяващи сцени, които вместо да се поддадат на скучната гравитация, а я правят на пух и прах.
Извънземното
С малка помощ от И-ти, Елиът (Хенри Томас) кара колелото си до началото на една урва, след което продължава да върти педалите във въздуха. С легендарния и незабравим кадър на Елиът и Ити на фона на пълнолунието. Толкова емблематичен кадър, че се превръща в лого на компанията на Спилбърг – Amblin Entertainment.
Матрицата
Разбира се, в този филм е пълно със сцени, неподчиняващи се на гравитацията, една от друга по-култови, но ще отдадем внимание на началната сцена, която дава тласък на целия филм, защото за момента това е невиждано и неочаквано от нас. Тринити е заобиколена от полицията, но тя има скрит коз.
Човек върху жица
През 1974, Филип Пти прави нещо невиждано – издига кабел между кулите близнаци в Ню Йорк и минава по него. Въоръжен единствено с прът за баланс и желязна воля, той тръгва по стоманения кабел. Пти не само че успява, но го прави цели осем пъти за 45 минути.
Генезис
В светът на сънищата, Артър (Джоузеф Гордън-Левит) се бие срещу няколко наемника, докато открива, че гравитацията е на купон. Докато избягва куршуми и премята собствените си хора, Артър трябва да се съпротивлява срещу постоянно променящия се център на гравитацията.
Междузвездни войни епизод 5: Империята отвръща на удара
Йода доказва, че "размерът няма значение" като използва Силата да повдигне бойния кораб на Люк, потънал в блатото Дагоба. Изражението по лицето на Люк казва всичко останало.
Супермен
Тромпети свирят и незабравимата музика на Джон Уилямс се носи, докато Супермен (Кристофър Рийв) води Лоис (Маргот Кидър) на нощна разходка в небето над Метрополис. Сцена, която наистина ни накара да повярваме, че хората могат да летят.
Магьосникът от Оз
Злата вещица е изпратила злите си приятелчета да отвлекат бедната Дороти (Джуди Гарланд). А тези зли приятелчета се оказват маймуни с крила. Дороти е понесена в небесата и отведена, а виковете й ехтят над земята на Оз.
Заклинателят
Една от най-отвратителните сцени от филма. Рейган (Линда Блеър) е вързана към леглото си, което започва да се тресе, а Линда се понася към тавана като разпната, докато отец Мерин (Макс Фон Зидоу) извършва обреда си.
Looper: Убиец във времето
Въпреки че прилича на подобна сцена от Х-Мен: Последният сблъсък, това не му пречи да бъде на това място в класацията. Когато малкия Сид (Пиърс Гагнън) се спъва по стълбите, той се ядосва много, страшно много. Като вземем предвид, че има убийствени телекинетични способности, нещата не завършват много добре за Джеси (Гарет Дилахънт). Общо взето, най-гадното избухване, което сте виждали.
Лабиринт
Сара (Дженифър Конъли) е стигнала до замъка на краля на гоблините (Дейвид Бауи) и е изправена пред последното изпитание – да стигне до бебето Тоби. Ода към литографията на Мориц Корнелис Ешър – Относителност – стълбище, което не се подчинява на законите на гравитацията, по което Сара трябва да се "изкачи", за да стигне до Тоби.
Хари Потър и затворникът от Азкабан
Вече сме виждали играта Куидич от предните два филма за Хари Потър, но никога по този начин. През обектива на Алфонсо Куарон, играта изглежда сива, напрегната и страшно опасна. Особено когато в нея се влязат и няколко дементора.
Хроники
Какво бихте направили, ако сте тийнейджър и разберете, че притежавате суперсили. "Хроники" отговаря на въпроса с тази зашеметяваща сцена, в която Андрю (Дейн ДеХаан), Мат (Алекс Ръсел) и Стий (Майкъл Б. Джордан) правят тренировки по летене.
Х-Мен: Последен сблъсък
Един от най-силните моменти в цялата поредица се пада в най-малко обичаната част. Джийн Грен (Фамке Янсен) повдига дома на семейството си и преобръща гравитацията. Върколакът се размазва на тавана, а професор Х (Патрик Стюарт) е повдигнат от инвалидната си количка за последен път ...
Аватар
Нейтири (Зоуи Салдана) и Джейк (Сам Уортингтън) излизат на разходка с драконоподобните баншита. Носейки се през облаците, покрай плаващите острови, тази сцена ни дава огромен приток на адреналин. Ако до момента не сте се влюбили в Пандора, това със сигурност ще се случи по време на този момент.
Гравитация
Отделна класация може да бъде направена специално за този филм, но ние ще вземем сцената от трейлъра, в която д-р Райън Стоун (Сандра Бълок) се откача от телескопа Хъбъл и започва да се върти в космоса. С нищо, което да я задържи, тя продължава да се върти, да се върти, да се върти... Самата технология, по която филма е направен е изумителна, а визията му – главозамайваща, както и плашещия факт, че д-р Стоун може да продължава да се върти така завинаги.
Според "Нешънъл инкуайърър" режисьорът и актрисата вече са се срещали, за да обсъдят проекта. Продължението на филма "Извънземното" ще разказва за срещата на И Ти с вече порасналата Гърти.
"Стивън и Дрю са решили да запазят в тайна подробностите около начинанието, но и двамата искат да го осъществят и отново да работят заедно. Спилбърг има страхотни идеи за продължението на лентата", казва източник, запознат с проекта. БТА