Пина Бауш е родена на 27.07.1940 г. в Солинген, Германия и умира на 30.06.2009 г. във Вупертал, Германия – немска танцова изпълнителка, хореограф, учител по танци.
Пина Бауш е автор на известните спектакли „Кафе Мюлер” (1978), „Пролетно тайнство”, „Две цигари в тъмното” (1985), „Мазурка Фого” (1998), „Нефес” (2003), “Vollmond” (2006) и много други.
„Всъщност къде са границите на танца?” Пина Бауш
Бауш започва да изучава танцово изкуство на 14-годишна възраст във Folkwangschule в Есен при един от влиятелните хореографи в Германия Курт Йос, един от основателите на немския експресионистичен танц. След дипломирането си през 1959 г. , Бауш напуска родната си страна и продължава обучението си в престижната танцова школа в Ню Йорк „Джулиард”. Нейни преподаватели там са Антони Тюдор, Пол Тейлър и Хосе Лимон. Самата тя винаги е отбелязвала, че прекараните години в САЩ са тези, които най-силно са й повлияли. През 1962 г. се завръща в Германия и започва работа като солист в балета на Folkwang, където работи и като режисьор. В началото на 70-те години Бауш започва работа като художествен ръководител във Вупертал, която по-късно е преименувана в Tanztheater Wuppetral Pina Baush.
В началото, когато започва работата си като хореограф – режисьор още никой не познава името й, но скоро се превръща в едно от най-популярните имена, което се свързва с танцовия театър. Разбира се славата и не идва толкова лесно, танцовият критик Норберт Сервос твърди, че в началото, хората не можели да оценят това, което виждат, поради сложността на това, което им е представяно. Въпреки това, много скоро трупата й и тя започват да представят своите спектакли по цял свят. Всичките й постановки дават израз на психическите травми, които натиска на обществото и конвенциите нанасят върху личността. Независимо от огромната слава, която Пина Бауш печели тя до края остава вярна на трупата във Вупертал и заедно с всички участници в нея продължава търсенето на честен израз на екзистенциалните въпроси посредством танца – езика на тялото.
Съвсем логично, тук тя намира своите съмишленици и успява да изгради свой собствен стил на работа, който се утвърждава успешно. Във Вупертал са засети семената на една революция, която еманципира и формулира наново облика на танца, не само в Германия, но и в целия свят. Благодарение на нея танцовият театър се превъръща в уникален стил, който вдъхновява хореографи в цял свят и не само това, тя успява да окаже влияние както върху театъра така и върху класическия балет. Не напразно тя е определяна като една от най-емблематичните и противоречиви хореографи в Германия, а трупата й бързо си спечелва челното място в съвременния танц.
Танцовата кариера на Пина Бауш е белязана с това, че тя успява да изучава танцово изкуство не само при едни от най-добрите учители по това време, но успява и да пречупи всичко през индивидуалността си и да се насочи към нови танцови търсения. Нейните открития за движението на тялото, компилативността на спектаклите и с други изкуства променят изцяло облика на танца. Така тя започва да се обгражда с хора с потенциал и готовност за сътрудничество, които са със силно въображение, каквото притежава и самата тя за да достигне до изграждането на постановки, които днес се определят като хореографки изобретения. В историята Пина Бауш ще остане като най-влиятелната творческа фигура в следвоенния театър, превърнала се във вдъхновение за много хореографи, създатели на танцов театър. След смъртта си Бауш остава богато наследство и множество последователи.