Cinefish.bg
Cinefish.bg Cinefish.bg
 
Начало » Артисти »

Анджей Вайда - Артист

Артист - Анджей Вайда, Andrzej Wajda
Филмите на А. Вайда са наситени с остри колизии, резки сюжетни обрати (външни или вътрешни) и почти винаги носят със себе си печата на трагизма.

Гласувай за актьора:
Потребители:
Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг
5
Гласувай:
Среден резултат: 2/100

Анджей Вайда - Артист

Andrzej Wajda
ЗА АКТЬОРА ГАЛЕРИЯ ФИЛМОГРАФИЯ МНЕНИЕ
06.03.2024  |   синефиш.бг



Анджей Вайда се ражда на  6 март 1926 в град Сувалки, Северна Полша. Баща му, Якуб Вайда, офицер от конната алтилерия, през 1939 година попада в съветски плен и е разстрелян в Катинската гора (по други сведения, в Харков). Майката Анеля е учителка. До началото на немската окупация Анджей успява да завърши 7 клас. По време на войната работи като чертожник и като общ работник  в немски предприятия, което го спасява от изпращане на принудителна работа в Райха. Подпомага и нелегалната полска армия „Крайова”, но не е участвал в бойни партизански действия.

След войната учи живопис в Академията за изобразителни изкуства в Краков, но прекъсва и се прехвърля в режисьорския факултет на Лодзкия киноинститут. По време на следването си работи като втори режисьор с А. Форд. Завършва през 1954 и дебютира с „Поколение, филмът, за който се счита, че полага началото на „полската школа в киното”.

През януари 1955 улиците на Варшава са облепени с плакатите на първия му пълнометражен филм, чието име Поколение" се чете като манифест. На екрана за първи път излиза поколението, родено в края на 20-те години, обгорели от войната момчета и момичета, преживели окупацията, които самият живот е вкарал в нелегалната антифашистка борба. В главните роли играят Роман Полански и Збигнев Цибулски. Критиката е поразена не само от свежия поглед, но и от човешката и професионална зрялостна режисьора. Зад гърба си 29-годишният дебютант има горчив жизнен опит – и личен, и на цялото поколение. „Мен войната ме пощади”, казва А. Вайда. „Но не това е поводът да не спирам да говоря за нея. Това е мое задължение."

Званието „лидер на новата полска школа" здраво прилепва към името на Вайда с втория му филм „Канал" (1956). През 1957 „Канал” е удостоен със специалната награда на журито на кинофестивала в Кан„Сребърна палмова клонка”. Но не всички реагират еднакво на филма. Едни се възхищават от "кинематографичните видения" на режисьора, поместил действието в толкова необичаен „интериор". „Но тях даже и не им минаваше през ум - учудва се Вайда, - че канализацията винаги е била естествен път за придвижване, когато улиците се намират под постоянен обстрел." Други обвиняват филма в „песимизъм" и "безверие", където героите умират един след друг в мръсното подземие, а последният, който излиза на повърхността, се среща в едър план с лъснатия ботуш на хитлеристки часовой - и при това забравяли за героичния финалА героите от Френската съпротива и ветераните-голисти в Кан в знак на уважение обявили Вайда за маки - един от тях.

Само след година, през 1958, на екраните излиза следващият филм на Вайда „Пепел и диаманти", по романа на Йежи Анджеевски, който печели наградата на ФИПРЕССИ на МКФ във Венеция (1959) и влиза в златния фонд на световното кино (според много допитвания и рейтинги, филмът е сред десетте най-добри в историята на киното). Издържала проверката на времето, историята на Мацек, терорист по неволя, и до днес е все така пронизително вълнуваща.

Тези 3 филма на Анджей Вайда започват да бъдат наричани „драма в три действия" и „трилогия за войната". Пръв в полското кино режисьорът въплътил темата за военната катастрофа, пагубното влияние на войната над душата, съдбата и въобще живота.

Във филмите на Вайда отсъства пряката авторска реч, никога няма първо лице, няма "аз" нито в кадър, нито във фонограмата. Авторът разказва чрез житейските истории на други. Индивидуалното, преживяното от него винаги се представя като обективно повествование. „Аз нищо не съчинявам”,  казва Анджей Вайда. Моите филми са част от моя живот. На екрана е моята биография". И в това е феноменът на Анджей Вайда - при отсътствие на „самоизразяване", още повече авторско кино" в общоприетото разбиране, творчеството му е дълбоко лично и срастнало с живота.

Вайда винаги върви твърдо по своя път в изкуството, повдига остри теми, нарушава табута и смело говори за забраненото. Още през 70-те години в своя „Човек от мрамор" (1977 награда ФИПРЕССИ на МКФ в Кан `78, приз Давид на Донатело" за най-добър чуждестранен филм в Италия през 1978) той открито критикува съществуващата партийно-държавна система. С филма „Човек от желязо" (1981, „Златна палма” на МКФ в Кан) режисьорът директно заявява поддръжката си за полската „Солидарност". От 1980 г. Вайда става и член на независимия профсъюз.

Днес Анджей Вайда е един от малцината признати класици на световното кино. За почти половин век работа в киното той е заснел повече от 40 игрални и телевизионни филма. Сред тях има и исторически, и съвременни, и мащабни  фрески („Обетована земя", 1975; Човек от мрамор", 1977), и камерни лирически елегии („Брезова горичка” (1970), ”„Госпожиците от Вилко", 1979), и филми-анализи ("Без упойка", 1978), и филми-сондажи - „тестове", подобни на социално-психологически проучвания („Всичко за продан", 1969).

 

 

Филмите на А. Вайда са наситени с остри колизии, резки сюжетни обрати (външни или вътрешни) и почти винаги носят със себе си печата на трагизма. Изпълнители с ярко драматическо дарование в Полша е прието да се наричат „актьори на Вайда". Филмите му откриват за киното и широкия зрител имена като Збигнев Цибулски, Даниел Олбрихски, Кристина Янда, Анджей Северин, Войцех Пшоняк и други звезди на полското кино.

 

 

Вайда работи много и в чужбина. Екранизира Н. Лесков в Югославия ("Сибирската лейди Макбет", 1961), за немската телевизия снима „Майстора и Маргарита" по М. Булгаков (Пилат и другите", 1971) и поставя телевизионния спектакъл Престъпление и наказание" (1988) по Ф. Достоевски...
Споделете:
ПОСЛЕДНИ МАТЕРИАЛИ ЗА АРТИСТА  
 
Избери Aртисти  
Всички артисти (А-Я)   Всички артисти (А-Я)
А   Б   В   Г   Д   Е   Ж   З   И   Й   К   Л   М   Н   О   П   Р   С   Т   У   Ф   Х   Ц   Ч   Ш   Щ   Ь   Ю   Я
Всички артисти (А-Z)
A   B   C   D   E   F   G   H   I   J   K   L   M   N   O   P   Q   R   S   T   U   V   W   X   Y   Z
Артисти с най-висок рейтинг  
Април
1. Патриша Кларксън
Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг
50/100
2. Сън-а Юн
Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг
48/100
3. Кристофър Уокън
Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг
46/100
4. Стивън Брил
Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг
43/100
5. Джош Бролин
Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг
43/100
6. Ребека Хол
Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг
40/100
7. Ейдриън Броуди
Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг
38/100
8. Дейв Батиста
Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг
38/100
9. Натали Еманюел
Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг
35/100
10. Ребека Фъргюсън
Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг
34/100
Последно добавени артисти  
 
Cinefish.bg Cinefish.bg