Cinefish.bg
Cinefish.bg Cinefish.bg
 
Начало » Артисти »

Александър Пушкин -

 - Александър Пушкин, Alexander Pushkin

Гласувай за актьора:
Потребители:
Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг
2
Гласувай:
Среден резултат: 5/100

Александър Пушкин -

Alexander Pushkin
ЗА АКТЬОРА ГАЛЕРИЯ ФИЛМОГРАФИЯ МНЕНИЕ
06.03.2024  |   синефиш.бг



Александър Сергеевич Пушкин е роден на 06.06.1799 г. в Москва, Русия и умира на 10.02.1837 г. в Санкт Петербург, Русия – поет, писател, драматург.

Александър Сергеевич Пушкин се свързва с най-големите преобразования в руския театър, както и с откриването на нова епоха в историята на руската култура. Чрез своите творчески търсения поетът се превръща в реформатор не само на театъра, но и на руската литература, на самия руски език. Насочването му към съвременността и нейните проблеми, навлизането в недрата на живота на народа, го отправят към разкриването на едно ново направление в националната литература и изкуство – реализма.

Пушкин  се формира като творческа личност и изгражда своите естетически възгледи в епохата на първите организирани руски революционери – декабристите. Това е период, през който Русия се бори за освобождаване от самодържавието, от крепостното право. Тези събития в обществено-политическия живот оказват влияние върху писателя и той вижда в изкуството огромна сила, способна да въздейства на общественото настроение. Друг фактор, който повлиява за определянето на Пушкин като реформатор, е че започва своята поетическа дейност в годините, когато класицизмът залязва, а широките идеи за народното освобождение не се вмествали в неговите граници. В това време бурно се развива руският романтизъм, чийто основател е той.

Творческата дейност на Пушкин е кратка за един писател, едва десет години, през които успява да остави богато писмено наследство. Автор е на стихотворения, поеми, белетристични и драматургични произведения, както на повести и романи. При изброяването не може да се пропусне страстта му към театъра, което провокира  писането на театрална критика и портрети на актьори.

Не е изненадващо, че Пушкин се насочва към драматургията. Възгледите, които формира благодарение на декабристкото движение и ранната му юношеска страст към театъра го отправят към творческа изявя в този род изкуство. Самият Пушкин изтъква най-важният естетически критерий характерен за театралното изкуство, а именно неговата народност. Страстно проповядва идеята за самобитен театър и е противник на подражанието на западните образци. Но народност в театралното изкуство според Пушкин не означава само общодостъпност на зрелищата, а разглежда драмата като изследване живота на народа в името на неговото усъвършенстване. Разкриването на „съдбата на народа” според поета е главната задача на драматурга. Но той не бива да е „пристрастен”, да насочва действието към едната страна за да жертва другата. Авторът няма право да оправдава и обвинява, а обективно да отразява епохата и нейните проблеми.

За създаването на народната драма в руския театър заслугата е изцяло на Александър Пушкин. Произведенията му са изцяло написани в естетиката на реализма. Най-ярък пример е драмата „Борис Годунов”, написана през 1824-1825 г. и замислена като оригинална руска пиеса, решена според принципите на Шекспир. „Борис Годунов” е написана в стихотворната форма, трагичното не е във външния събитиен конфликт, а е концентриран върху противоречията и душевната борба, не само на отделния човек (Борис, Димитрий), а и на целия руски народ. Пиесата е изградена на базата на историческа достоверност, използва се мащабност и едър план при изобразяването на народа, който е показан като многолик характер. Авторът изхожда от фактологическия материал от „Историята на руската държава” на Н.М. Карамзин и го преосмисля в съответствие със своята концепция, утвърждава единството между абсолютния монарх и народа, разкрива непримиримия конфликт между самодържавната власт и народа.

Действието обхваща периода от 1598 г. до 1604 г., време което отразява метежите и смутните настроения, използвайки принципа на „отражението в огледало” ние се пренасяме от една държава в друга.

Малките му трагедии на Пушкин „Скъперникът рицар”, „Моцарт и Салиери”, „Каменният гост” и „Пир по време на чумата”, са свързани не само сюжетно, но са обединени и от размислите на поета, както и от прототипите им в драматургията. Тяхната форма е камерна, драматизмът е изключително сгъстен, но разгръщат проблеми от голямо значение, за мястото на човека в света, за взаимоотношенията му с действителността, която го заобикаля.

Темата за алчността, за страшната и унищожителна власт на златото е заложена в „Скъперникът рицар”, където скъперничеството, не се представя като еднозначно и едномерно понятие, а е разкрито с цялата му скрита сложност и противоречивост, по Шекспировски обемно. В центъра е образът на барона, на рицаря скъперник, показан не в духа на Молиер, а в цялата му възможна дълбочина. Самият персонаж е построен върху противоречието скъперник - и рицар, рицарят е завладян от страстта си към парите, която го е обладала; и същевременно в него има поетична тоналност. Баронът възпява богатството, но той не само се стреми към него, то за него е символ на властта.

В „Моцарт и Салиери” Пушкин успява в кратката драматургична форма да разкрие пред нас образа на гения, неговия живот и творчество, които са едно цяло, което не може да бъде разделено. Руският драматург показва, че „гений и злодейство” са несъвместими. Обект на изследването е Салиери защото той е въплъщение на страстта завист, която не е черта от характера му, а непреодолим, неочакван порив, сила, която не може да овладее. Но тук не става въпрос за дребнавата завист, а за тази, която разбира чуждите ценности, тези на Моцарт. Той едновременно се възхищава на Моцарт и му завижда. Пушкин оголва сърцето и душата на този образ, който можем да обвиним в безсърдечие и престъпност. Проблемът за завистта се изследва във всичките й прояви. Проблемът на Салиери не се състои в това, че е бездарен музикален творец, а че не може да възприеме своето изкуство в хармония с живота, такова каквото е за Моцарт. Именно чрез сблъсъка на двете противоположности Пушкин успява да придаде обаяние и на двата персонажа, а не само на този на великия гений.

Чрез „Каменният гост” Александър Пушкин преосмисля легендата за Дон Жуан и авторът ни насочва към това, че всяко човешко същество трябва да се стреми към истинската извисяваща любов, тази която облагородява човешката душа. Именно стремежът на Дон Жуан към пълно намиране на любовта и към тържествуване го отвеждат гибелния край.

Всяка от малките трагедии на Пушкин има своя първообраз. За извор при създаването на „Пир по време на чумата” служи драматичната поема на английския поет Джон Уилсън „Градът на чумата”. Пушкин взима един откъс и изгражда своето произведение напълно самостоятелно. Текстът ни отправя към директния призив на автора за съпротива и борба с трудностите, дори на самата чума.

Основна отличителна черта на драматургията на Александър Пушкин, е че чрез нея той се докосва до съвременната душа и проблемите, които съпътстват живота й. За неговите драматургични произведения бихме могли да кажем, че са уловили черти и емоции от човешкия характер близки и до самите нас.




Споделете:
ПОСЛЕДНИ МАТЕРИАЛИ ЗА АРТИСТА  
 
Избери Aртисти  
Всички артисти (А-Я)   Всички артисти (А-Я)
А   Б   В   Г   Д   Е   Ж   З   И   Й   К   Л   М   Н   О   П   Р   С   Т   У   Ф   Х   Ц   Ч   Ш   Щ   Ь   Ю   Я
Всички артисти (А-Z)
A   B   C   D   E   F   G   H   I   J   K   L   M   N   O   P   Q   R   S   T   U   V   W   X   Y   Z
Артисти с най-висок рейтинг  
Март
1. Иво Златков
Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг
58/100
2. Марк Ръфало
Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг
45/100
3. Меглена Караламбова
Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг
43/100
4. Лоренцо ди Бонавентура
Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг
43/100
5. Уилям Дефо
Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг
40/100
6. Оливия Колман
Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг
40/100
7. Кристофър Уокън
Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг
40/100
8. Пол Кинг
Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг
40/100
9. Павел Веснаков
Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг
40/100
10. Четин Текиндор
Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг
35/100
Последно добавени артисти  
 
Cinefish.bg Cinefish.bg