„Много готин”, „уникален”, „експериментатор”, „ироничен”, „творчески гений” са само част от определенията, използвани за руския режисьор Тимур Бекмамбетов. Първият му англоезичен филм е с участието на едни от най-добрите продуценти и актьори в Холивуд. Как се стига до това? Ето малко информация от кухнята... През 2004 г. видяхме филма на Бекмамбетов „Нощна стража”. Бюджетът му възлиза на 1.8 милиона долара, а печалбите – повече от 16 милиона само в Русия – повече от печалбата на „Властелинът на пръстените: Задругата на пръстена”. Продължението на „Нощна стража” – „Дневна стража” излиза през 2006 г. Отново печалбите са трикратно повече от бюджета.
По това време продуцентите от Marc Platt Productions попадат на комикса на Марк Милар и Дж. Джоунс „Неуловим” и веднага разбират, че тази мрачна и находчива история ще изглежда великолепно на големия екран. За целта им трябва различен и интересен режисьор, който може да мисли отвъд статуквото. След като гледат „Нощна стража”, вече знаят, че са го открили.
Ясно е, че щом Бекмамбетов е успял да създаде такава красива визия с толкова малък бюджет, за въображението му просто няма да има спирачки, когато има зад себе си огромния ресурс на холивудското студио. Продуцентът Марк Плат разказва: „ Начинът, по който Тимур разказва е толкова удивителен и уникален. Моментално разбрахме, че той е човекът, който ни трябва. Никога досега не съм виждал подобни образи.” Продуцентът Джим Лемли допълва: „Минаха две години от първите страници на сценария до началото на снимките. За нас беше важно да покажем нещо, невиждано досега и да имаме идеи, които могат просто да издухат зрителите.” „Ако вкарате в една стая трима човека и им дадете камера, за да заснемат едно и също нещо, - продължава той, - Тимур ще бъде този, който ще накара обекта да изглежда коренно различно.” Бекмамбетов има какво да ни разкаже за визиите в главата си: „В мозъка ми има стотици идеи и всички се борят да излязат на бял свят. Такъв е моят стил, може е и да е уникален. Аз искам да подложа публиката на изпитание, а не просто да им поднеса зрелище, което да наблюдават.”
Режисьорът е убеден, че всяка фантастична история трябва да има твърда реалистична основа, независимо от средата. Вниманието му към всеки детайл е особено важно и той умее да се фокусира в определен обект от всяка сцена. „За мен няма голяма разлика, че това е първият ми филм на английски език. Аз опитвам да общувам със зрителите и да им разказвам добри истории... по някакъв начин влизам в любовна връзка с тях.”
Разбираме, че стилът му не се е променил много, заради това, че филмът се снима в Америка. Иронията, както и в предишните му филми, е много важна за усещането и прави филма уникален по рода си. Черният хумор, присъстващ в комикса също е от първостепенно значение за създателите на филма и те правят всичко възможно да получат благословията на същинските създатели на „Неуловим”. Когато Милар продава правата на Universal, той и Джоунс са стигнали само до втори брой на комикса. Така че, когато студиото е завършило първия вариант на сценария, Милар още работи по края на историята. Началото на комикса и филма е еднакво, но после значително се различават. За автора обаче, това не е от значение, защото според него основното чувство и идеята зад героите си остава еднаква.
|