|
Както и при „Гордост и предразсъдъци”, Джо Райт избира актьори, които да са на възраст, подобна на героите. Както и преди, той и продуцентите се спират на Кийра Найтли за една от главните роли.
„Чувствах, че Кийра, която е толкова интуитивна актриса, беше готова да изиграе Сесилия, защото това определено е роля на човек с характер, а не просто красива жена. Това е една много сложна роля; Сесилия не е съвсем приятен човек, но тя се пречиства от любовта си към Роби, както и от неговата любов към нея”, изяснява Райт.
Актрисата добавя: „Прекарах си чудесно по време на снимките на „Гордост и предразсъдъци”. Джо е много сетивен режисьор. Той държи всеки актьор да гледа на сюжета от своя собствена гледна точка. След като прочетох прекрасния сценарий на Кристофър Хамптън, вече си знаех, че аз ще изиграя Сесилия.”
„Кийра не се притесняваше да се въплъти в Сесилия и да я представи като студена и трудна жена, - разказва Райт. - Беше смело от нейна страна да се заеме с тази роля, понеже повечето хора се ужасяват при мисълта да играят неприятни персонажи. Мисля, че тя изигра най- убедителната си роля до момента.”
„Причината да харесвам толкова тази роля е, че тя e жена, която Бет Дейвис би изиграла, - допълва Найтли. - Тя знае коя е, но не знае по кой път да поеме, така че пред нея има доста изпитания. Тя всъщност не осъзнава, че харесва Роби. Отраснала е с него и отначало не иска да признае, че между тях има нещо повече от приятелство като между брат и сестра. Но то е факт и когато ги виждаме, те са тъкмо на ръба.”
Главната мъжка роля на Роби Търнър, син на икономката на семейство Тали, който има образование от Кеймбридж, изисква актьор, който според Райт „трябва да притежава способността да отведе зрителите със себе си по време на своето лично пътешествие.”
За Макавой „Изкупление” е една „епична, романтична история за това какво е да си от плът и кръв. Тя ме развълнува - и все още ме вълнува - и се надявам, че ще развълнува и зрителите. „Изкупление” тълкува реакцията на човек, който е нападнат, а Роби Търнър трябва да се бори на два фронта.”
Райт добавя: „За първи път видях Джеймс в една пиеса преди около седем години и разбрах колко е добър. Два пъти съм му предлагал роли и този път имах късмет. Джеймс е от семейство с работнически произход, а това е много важно. Историята на Роби е на момче от работническата класа, което често разчита на милостта на висшето общество. Джеймс има дълбока душевност и не се притеснява да я изявява. Йън Макюън е дал на героя си „очи, пълни с оптимизъм”, а очите на Джеймс са точно такива. Когато той се усмихва и ти се усмихваш. Когато плаче, и ти плачеш.”
Макавой добавя: „Джо ми казваше „Не ги умолявай да се разплачат”, имайки предвид зрителите. Роби е един от най-трудните герои, които съм играл, тъй като е много последователен. Семейството не го счита за един от тях, но той не е озлобен. Джо не искаше публиката да бъде манипулирана, затова беше важна скритата игра. По-късно, когато Роби избухва, това наистина се усеща. Като режисьор Джо е наясно как да постави сцените, разбира историята, която разказва, уважава екипа си. Той ме направи по-добър актьор.”
„Джо ни казваше да произнасяме репликите си много гладко, - разкрива Найтли. - Искаше диалозите да бъдат като в класически британски филм. Сравняваше го с барабаненето на проливен дъжд. Беше много вълнуващо да играем така, защото този начин на говорене е изгубен. Сякаш говорихме на акцент, но който всъщност ни улеснява.”
Райт изяснява: „Актьорите от тридесетте и четиридесетте години са много естествени. Исках да постигна точно това.”
„Кийра просто плуваше в свои води, - засмива се Макавой. - За останалите беше малко по-трудно. Джо ми каза „Спри да играеш и да се опитваш. Колкото по-малко, толкова по-добре.” Научи ме да се справям с по-малко актьорска игра, отколкото някога съм мислел, че мога.”
„Кийра и Джеймс изглеждат фантастично заедно, - казва Райт. - Най-много харесвам сцената в библиотеката. Там Сесилия се освобождава от огромно напрежение - една избухлива млада жена, която бяга от чувствата си. В библиотеката тя се изправя срещу тях и се получава истинско наводнение от силни емоции и еротичен заряд.”
Да се изберат не една, а три Брайъни Тали е предизвикателство, което създателите на филма с радост приемат. Но докато на всички е ясно, че носителката на Оскар® Ванеса Редгрейв ще играе старата Брайъни, по- младите й превъплъщения се оказват по-трудни за намиране.
След множество прослушвания за ролята на 13-годишната Брайъни, директорът на кастинга Джина Джей (работила и по „Гордост и предразсъдъци”) попада на Сирша Ронан. Младата актриса вижда своята героиня като „момиче с голямо въображение. Тя може да пише разкази и пиеси. Тя сама се убеждава и вярва в разни неща. Вярва на собственото си въображение, вместо на някой друг.”
На снимачната площадка Райт е много впечатлен от Ронан. „Толкова много зависи от нея в първата част на филма. Без една прекрасна Брайъни на 13, по-нататък щяхме да имаме големи проблеми. Много актьори разчитат на своите собствени емоции, по някакъв начин заместват чувствата на героите със своите. Но Сирша не го прави. Тя просто си представя какво би било, ако тя е Брайъни Тали, която всъщност по нищо не прилича на нея самата. Тя е способна да изпитва емпатия и да представи чувствата на друг човек. Това е огромен талант и всеки ден се възхищавахме на изпълнението й.”
„С тези три актриси - отбелязва Хамптън, - няма съмение, че Брайъни Тали ще бъде показана през целия си живот. Моите любими сцени са тези в болницата. Ромола Гарай създава чувство на сериозност, което преобладава във втората част на филма.”
Гарай, в ролята на 18-годишната Брайъни, е избрана последна. Следователно, тя трябва физически да приспособи своето изпълнение към тези на Ронан и Редгрейв. Гарай приема предизвикателството и прекарва часове наред с Ронан, за да усвои движенията й. И трите актриси са работили с инструктор по тембъра, за да го поддържат подобен.
Тим Бевън отбелязва: „Ромола е част от едно прекрасно поколение млади британски актьори. Джо е включил четирима от тях в „Изкупление”: Джеймс, Кийра, Ромола и Бенедикт Кумбербач.”
|