Cinefish.bg
Cinefish.bg Cinefish.bg
 
Начало » Филми »

Играч първи, приготви се

ОТ КНИГАТА ДО ГОЛЕМИЯ ЕКРАН - Играч първи, приготви се / информация за филма

Ready Player One 2018
ЗА ФИЛМА ГАЛЕРИЯ ТРЕЙЛЪРИ АКТЬОРИТЕ И ЕКИПА НОВИНИ ОЩЕ ЗА ФИЛМА МНЕНИЯ

ОТ КНИГАТА ДО ГОЛЕМИЯ ЕКРАН

26.3.2018  |   синефиш.бг
 Само преди около 30 години изглеждаше почти невероятно, че бихте могли да влезете с компютър в интернет пространството и да създадете свой собствен профил – истински или не, за да се свързвате с хора от целият свят в реално време. Какво би станало, ако след 30 години можете да се включите в мрежата, за да създадете ваш личен аватар – реален или не - и да взаимодействате с хора в един безкраен виртуален свят? Помислете за възможностите… и опасностите.
Това е основната идея на бестселъра на Ърнест Клайн Ready Player One, който завладява въображението на един от най-почитаните и успешни режисьори на всички времена: Стивън Спилбърг. „Това е огромно приключение, в което се преплитат два напълно различни свята, - казва той. - Мисля, че Ърнест Клайн е визионер, който описва бъдеще, което всъщност не е толкова далеч от мястото, където се насочваме с еволюцията на виртуалната  реалност.“

Писателят изтъква Спилбърг като една от най-влиятелните и вдъхновяващи фигури за създаването на първия си роман. „Трудно е да се определи колко силен и дълбок е отпечатъка на Стивън Спилбърг върху моя живот и интереси, но определено не бих могъл да напиша Ready Player One, ако не бях израснал с неговите филми. Всеки от моето поколение е израстнал със страст към киното през 70-те и 80-те години, филмите са вплетени в живота ни. За мен творбите на Спилбърг до голяма степен оформиха историята и начина, по който избрах да я напиша, и доказателства за това се виждат в цялата книга.

Действието в ИГРАЧ ПЪРВИ, ПРИГОТВИ СЕ. се развива през 2045 г., когато хората се спасяват от сивата и потискаща реалност като влизат в дигитален свят, наречен ОАЗИС. Там те могат да ходят, където си поискат, да правят каквото си поискат и да бъдат когото или каквото решат. Населението е потопено в бедност, безработица, пренаселеност и пълна безнадеждност. „Това е момента да избягате в един виртуален свят, в който можете да живеете един необикновен живот чрез вашия аватар, - казва Спилбърг. - Всичко, от което се нуждаете, е въображение, и това може да ви отведе далеч в ОАЗИС. Когато обаче избягате от реалността, вие също така по някакъв начин се отделяте от всеки истински човешки контакт. Историята е забавна, но повдига и социални въпроси.“

Продуцентът Кристи Макоско Кригер, която работи със Спилбърг повече от две десетилетия, добавя: „Специалното на този филм е, че в екшъна са вплетени някои важни теми. Това е история за порастването, която възхвалява приятелството, първата любов и приемането както на себе си, така и на другите. Това е научнофантастичен епос със сърце - толкова типично за Спилбърг.“
Клайн разкрива, че вдъхновението за историята се крие в някои моменти от младостта му. „Първата идея ми дойде от играта на Atari Adventure, която беше първата видеоигра, в която има вградено „великденско яйце“. Дизайнерът Уорън Робинет създава тайна стая в играта, където е изписано името му. За пръв път открих нещо във виртуален свят, скрито от създателя му. Тази идея ме беляза завинаги. Също така бях голям фен на работите на  Роалд Дал, особено книгите за Уили Уонка, и един ден ми хрумна идея: Какво ще стане, ако Уили Уонка е дизайнер на видео игра, вместо производител на  бонбони? Започнах да мисля за всички загадки и пъзели, които този ексцентричен милиардер можеше да остави, за да намери достоен наследник и разбрах, че съм напипал нещо."

Ексцентричният милиардер във въображението на Клайн се превръща в образа на Джеймс Холидей - самотния създател на ОАЗИС, изигран от Марк Райлънс. „Целият свят изживява мечтата му. Мечта, от която е построил цял свят, - казва Спилбърг. - Но след смъртта си той няма роднини, така че оставя в наследство състезание. Първият, който победи в три предизвикателства, всяко възнаградено с ключ, и след това намери скритото някъде във вътрешността на ОАЗИС „великденско яйце“, ще бъде негов наследник."

В живота Холидей дава на хората бягство от реалността. В смъртта си, той им дава бъдеще към което да се стремят - игра в играта. Наградата е огромно богатство и пълна собственост върху ОАЗИС.

Спилбърг отбелязва: „Можете да си представите защо всички се опитват да намерят великденското яйце на Холидей, включително и нашият невероятен млад герой Уейд Уотс".

Да спечели ще е най-страхотния житейски обрат за Уейд и той е посветил всеки свободен час да дешифрира следите и да стане (както е бойния му вик) „Първи с ключовете, първи с яйцето." Търсенето обаче се превръща в много повече от преследване на съкровище, тъй като той и приятелите му, наречени “Големите пет“ ще открият, че някои неща са по-важни от парите.

Тай Шеридън, който играе ролята на Уейд Уотс, казва: „Тази гигантска корпорация Инъвейтив Онлайн Индъстрис или ИОИ, се опитва да спечели ОАЗИС, за да има пълен контрол над всичко. Нашите петима герои са аутсайдери, но публиката ги подкрепя, защото те са в играта, водени от правилните причини. Те искат да спечелят състезанието, за да спасят ОАЗИС."

За книгата се говореше много още преди да официално бъде публикувана през август 2011. И тя не само задоволи очакванията на публиката, а ги надмина по грандиозен  начин. Творбата се превърна в неудържим  хит, бестселър номер 1на Ню Йорк Таймс и е публикувана в над 50 страни. Плановете за филмирането й започват доста преди издаването на книгата.

Продуцентът Доналд Ди Лин си припомня: „Четох книгата повече от година преди публикуването й и мислех, че е фантастична. Вярвам, че историята достига до много хора по различни причини; всеки може да намери нещо в този свят, с което да се свърже. Не е нужно да сте геймър, защото можете да се свържете с човешките аспекти и пътят който Уейд Уотс трябва да извърви, за да стане герой в историята. Освен това тук има невероятно приключение плюс безброй намигвания към поп културата".

Почти всички от тези препратки събуждат духа на определено десетилетие, към което Клайн е особено привързан: 80-те. Той обяснява: „Холидей е построил играта си около нещата, които обича, и това ме развълнува, защото разбрах, че страстта му може да отразяват моята. За мен 80-те години бяха най-формиращото време в живота ми, защото това беше десетилетието, в което бях тийнейджър. Тогава получих и първата си конзола за видеоигри и първият ми домашен компютър. Това беше зората на ерата на интернет.

Чудех се дали книгата ще достигне само до хората около моята възраст, които са носталгични по 80-те години, - продължава Клайн. - Оказа се, че не е така, защото говорим за начина, по който живеем днес. Повечето хора имат истинска идентичност и виртуална идентичност под формата на социални профили. И подобно на аватарите в историята, можете да изградите своя профил въз основа на това, как искате другите хора да ви видят.“

Продуцентът Дан Фарах, дългогодишен колега на Клайн и първият човек, на когото е поверил книгата си, добавя: „Имах късмета Ърни да сподели най-ранната версия на проекта си с мен. От самото начало видях колко културно актуална е историята. Изглежда с течение на времето ние ставаме все по-откъснати от личните взаимодействия в реалния живот - пускаме съобщения, публикуваме, поддържаме връзка и се информираме за живота на другите чрез социалните медии. ИГРАЧ ЕДНО, ПРИГОТВИ СЕ. рисува картина на това, в което обществото може да се превърне, ако продължим по този път. Това е фантастика, но не се чувства твърде пресилено. Книгата изобразява как може да изглежда нашето бъдеще."
Клайн казва за сценариста на филма: „Когато Зак се присъедини към проекта, написа невероятен текст, който улови духа на моя роман, като същевременно направи историята по-кинематографична. Също така беше достатъчно мил да се консултира с мен за всички промени, които направи. Неговият текст беше това, което накара Стивън да се заинтересува и да прочете романа ми. Да работим заедно беше удоволствие и съм му много благодарен за огромната роля, която изигра за поставянето на Ready Player One на екрана."

След като сценарият е готов, идва време за избор на режисьор. Де Лин казва: „Наясно бяхме, че имаме нужда от брилянтен визуален разказвач, и също така режисьор, който да може да се справи с технологията - все неща, които Стивън Спилбърг очевидно притежава. Разбира се той винаги ще бъде начело на вашия списък, но, честно, какви са шансовете да се съгласи? Но пък е хубаво да мечтаеш. В крайна сметка си казах: „Разбира се, да го дадем на Спилбърг“. Той го прочете веднага и много го хареса.“

Спилбърг потвърждава: „Изпратиха ми книгата, както и сценария, който прочетох първо. Очаровах се от идеята за това съпоставяне на два свята. След това прочетох книгата и наистина ме отнесе, защото беше толкова дълбока и многопластова. Беше езотерично; беше страшно; беше почти реално... "

Спилбърг дори използва съвременните инструменти за виртуална реалност, за да избира заснемането във футуристичната виртуална реалност на ОАЗИС. С очила за виртуална реалност може да влезе в 360 градусовата среда и да избере откъде да заснема. Въпреки това, Спилбърг подчертава: „Никога не правя филми заради технологиите; Използвам ги само, за да разкажа по-добра история. Технологията я има, за да помогне на този вид филми да се появят, но след това трябва да изчезне, така че всичко, върху което се фокусирате, са историята и героите. "

 
 

Снимки

 

Сине Гранд Сине Гранд Cine Grand Bulgaria
Опасни шматки Опасни шматки Opasni shmatki
Заешка Академия Заешка Академия Rabbit Academy: Mission Eggpossible



 
Cinefish.bg Cinefish.bg