“Исках да напиша изцяло американска, нетрадиционна история с призраци”, казва сценаристът Ерен Крюгер, автор на сценария и на хитовия трилър „Предизвестена смърт”. “Южните щати, особено Луизиана, винаги са ме поразявали като чисто американска среда, където са претопени какви ли не култури и етноси. Мисля, че да направим добра история с призраци, означава да накараме зрителите да се запитат дали те съществуват наистина или не. Аз също така вярвам, че повечето хора имат желание да открият какво се крие зад забранените за отваряне врати. Аз самият много исках да разбера какво се крие зад таванската врата.”
Сценарият на „Шперцът”, свръхестествен трилър в съвременна обстановка, направил силно впечатление на Йън Софтли. “Някои от любимите ми филми са психологически трилъри, като „Don’t Look Now”, „Бебето на Розмари”, „Ангелско сърце”. Почувствах, че тук темите са същите. Тексът беше едновременно интелигентен, тематично богат и истински занимателен”.
Беглият поглед към творчеството на Йън Софтли, което включва филма на Universal „Kей Пакс”, заплетен размисъл върху самагта природа на реалността, не предлага много общи теми. Все пак, при по-внимателно вглеждане, във филмите му има една и съща идея. Той добавя, “Исках този филм да бъде базиран на реалността, не твърде готически и прекалено стилизиран, а автентичен и изпълнен с уникалния дух на тази област. Това, което ме привлича към такива филми, е възможността такива светове, все пак да съществуват. Според мен зрителите в съвременния свят имат нужда да бъдат плашени.
“Помислих си, че сценарият е много увлекателен, будещ силни представи за района — Ню Орлийнс и дърбокия Юг — но и с отлично пресъздадено настроение. Допаднаха ми и че темата за остаряването, с което много хора не могат да се примирят, е разгледана по много интересен начин. Психологическият ужас винаги ме е привличал, защото е дълбоко свързан с нашите възприятия, с това, което си представяме, че може да се случи. Много често това е далеч по-страшно от това, което се случва в действителност”, добавя Софтли.
Продуцентът Даниъл Бобкър — който запознал Софтли със сценария на Крюгер и след това го предложил на, където се включили и продуцентите Майкъл Шамберт и Стейси Шер — стигнал до „Шперцът” веднага след огромната работа по продуцирането на последния филм на Тери Гилиъм, „Братя Грим”. Той вижда последния си проект като “завладяващ филм с богата атмосфера, каквито са най-добрите истории за призраци. Ако искате да усетите как някой диша зад врата ви, Йън Софтли е идеалният режисьор за този материал. Той е много добър впресъздаването на реалността, и снима материал с изключително високо качество. Той е режисьор с изключително око за детайла и настроението и знае как да засипе зритела с напражение и страх. Йън има дарбата да извлича драматизма не само от актьорските изпълнения, но също и от локацията, дизайна, музиката и натюрела.”
Създателите на филма и Софтли — който е снимал филми в различнви жанрове, от „Крилете на гълъбицата”, номинираната за 4 академични награди® адаптация по романа на Хенри Джеймс, до интригуващата драма „Кей Пакс” — събира екип от много силни актьори за сложните образи на обитателите на мистореиозното имение в Луизиана, което е в центъра на „Шперцът”.
Кейт Хъдсън, номинирана за Оскар® за блестящото си превъплъщение като Пени Лейн в „Почти известни”, играе Карълайн Елшис, болногледачка, наскоро пристигнала в Ню Орлийнс и наета от Вайълет Деверо да се грижи за боледуващият й съпруг, Бен. Хъдсън, която присъства в почти всяка сцена от филма, е избрана за главната рола на Карълайн на ранен етап от продукцията.
“Кейт беше първата актриса, за която си помислихме”, казва Софтли. “След като Даниъл Бобкър ми прати сценария, той бързо стигна до Universal. Кейт го прочете и веднага пожела да участва,. Но тогава стъпихме на мина — Кейт забременя. Бяхме единодушни, че щом се налага ще изчакаме към година и половина, докато Кейт е готова да върне към работата. Това беше добро решение – след раждането тя се завърна някък си по-зряла и това придаде нови нива на изпълнението ий във филма”.
Даниъл Бобкър коментира, “Кейт беше много вдъхновяващ избор за ролята. Тя е винаги привлекателна и същевременно ‘обикновена’, котео в един хорър филм прави напражението и уплахата много по-зловещи и завладяващи. Кейт е актриса, способна да привлече публиката на своя страна, и тази история ярко демонстрира способностите й отвъд безгрижното веселие, с което лблести впредишни филми. Ние всички сме на мнение, че тя е навероятно убедителна като Карълайн, и изпълнението й зареждаше с енергия цялата продукция”.
„Шперцът” показва Кейт в роля, каквато не е играла досега. “Това не е безгрижната Кейт Хъдсън”, казва МайкълШамберг, продуцент и партньор на Стейси Шер в Double Feature Films. “Тя е по-зряла, малко по-мрачна. Кейт има магическото свойство да бъде невероятно достъпна за публиката. Тя е поставена в наистина плашеща ситуация — а някой толкова достъпен като Кейт предизвиква голямо съчувствие, и от това става още по-страшно”.
В размисъл за сериозната природа на героинята си, Хъдсън казва, “Карълайн е сериозно момиче, което аз намирам дза интересно. Приятно ми е да не се налага да се усмихвам през цялото време. Тя е любопитна, силнва мламда жена, която става все по-изолирана с развитието на историята. Тя иска да стане медицинска сестра, и е свързана с науката и научните обяснения. Необходимо е нещо много сериозно, за да подложи на съмнение убежденията й. А втази история всичко изглежда възможно, което кара Карълайн да се замисли. Именно правдоподобността прави историята толкова смущаваща”.
Хъдсън, която сама прави всичките си каскади, спжоделя, че харесва физическите предизвикателства на ролите си. “Мисля, че координатора по каскадите беше изненадан да открие колко съм добра”, смее се Хъдсън. “трябваше да чупя прозорци, да се катеря по външни стени, да пълзя в кал поз пороен дъжд. Един ден погледнах колената и те бяха на черни исини петна, точно както когато бях дете и играех футбол. В един момент не можаш да изсъхна 15 часа. Това ми харесва. Няма нищо по-приятно от това да се прибириш у дома, покрит с белези от битки, след цял ден работа. Беше чудесно”.
Питър Сарсгаард, печетен с номинация за Златен Глобус® за ролята си в „Падение: Историята на Стивън Глас” и получил възторжени отзиви за незабравимото си изпълнение в „Момчетата не плачат”, приел ролята на вежливия южняшки адвокат Люк Маршал, който работи за семейство Деверо. “Няма как да сме сигурни дали той е искрен... или напълно обратното”, обянснява Сарсгаард за загадъчния си герой. “Той се заема малко безразсъдно с работа, която става все по-трудна с лазвитието на историята. Той е недоверчив и започва да вярва чак когато става наистина страшно”.
Легендарните актьори с номинации за Оскар® и Златен Глобус® и Еми зад себе си, Джина Роуландс и Джон Хърт играят Вайълет и Бен Деверо, загадъчна двойка, чието поведение на пръв поглед контрастира с неизречените тайни, които крият.
Бобкър казва, “В истинските класически хорър филми често играят знамените актьори, които правят историята едновременно близка и реална, по начин, който позволява на публиката дза повярва във всичко. Ние бяхме изключително щастливи да работим с таки майстори като Джина Роуландс и Джон Хърт в ролите на семейство Деверо, които придадоха много идящество и автентичност на образите”.
Продуцентът Стейси Шер обяснява, “Работата с изтъкнати актьори от калибъра на Джина Роуландс и Джон Хърт е кто актьорска школа за всички. Джина е абсолютно завладяваща в ролята си и изглежда сякаш е живяла в тази къща цял живот!. А Джон, който почти няма никакъв диалог през целия филм, предизвиква невероятно съчувствие като центъра ва мистерията в къщата. Той е способен да задвижи цялото настроение и атмосферата на историята, без дори да промълви и дума. Кой друг би могъл да каже повече без думи от Джон Хърт?”
|