Визуалните ефекти във филма са под надзора на отговорника по визуални ефекти Питър Чанг, който работи заедно с Ейдриън де Ует и Греъм Джак. Компанията Double Negative е отговорна за по-голямата част от сцените с визуални ефекти, които наброяват около 1600-1700 в Зов за завръщане.
Желанието на Лен Уайзмън е да снима колкото се може повече реално изградени декори, но от самото начало е ясно, че един футуристичен трилър ще изисква използването на голям обем визуални ефекти – от щрихи, завършващи визията на света, населяван от героите, през мащабната въздушна гонитба и до синтетичните войници, които са лична охрана на канцлер Кохааген.
Де Ует не е изненадан от желанието на Уайзмън да снима колкото се може повече реални декори и предмети. Той дори се чувства окуражен от това решение. „Хубаво е да имаш нещо физически осезаемо за отправна точка,“ споделя отговорникът по визуални ефекти. „Без значение колко си добър в изграждането на компютърно генерирани картини, винаги е важно да имаш някаква опора в реалността. В крайна сметка филмът трябва да изглежда достоверно на екрана.“
„Визията на Лен за филма бе абсолютно правилна,“ допълва Чанг. „Той искаше актьорите да има с какво да взаимодействат на снимачната площадка и да запечата колкото се може повече на камера, за да придобие по-ясна представа за крайния резултат в завършения филм. И за нас това бе от голяма полза. Ние старателно анализираме всеки един детайл от заснетия материал и взимаме решенията си на тази основа – решения как да осветим даден кадър, как точно да подсилим даден декор, какви предмети да добавим. По този начин получихме подсъзнателна представа за нещата, които Лен харесва, така че да може да използваме предпочитанията му и да постигнем една съвършена симбиоза.“
Подобно на останалите отдели и екипът по визуални ефекти има основната задача да създаде осезаемо усещане за два различни свята – този на Обединената федерация на Британия (ОФБ) и този на Колонията.
„Сформирахме два екипа, които да работят отделно по всеки един от двата свята,“ обяснява Греъм Джак. „Всеки екип подходи по свой специфичен начин към работния процес, което допълнително помогна да придадем уникално усещане за всеки един свят.“
„Отправната ни точка бе концептуалното изкуство на Патрик Татополус,“ казва Чанг. „За ОФБ имахме доста добри насоки и готови решения за структурата на отделните елементи, но преминахме през нов цялостен процес на дизайн, за да може да ги пренесем в дигитален свят с три измерения. Започнахме да преглеждаме снимки на сгради с неокласическа архитектура, която допада на Лен и Патрик. Но трябваше да добавим някои нови щрихи, които да отразяват представата ни за далечното бъдеще, така че Лен избра да добавим много холограми и стъклени повърхности. В крайна сметка ОФБ е един грандиозен свят, с големи бетонни площади, много стъкло, големи фонтани, широки пешеходни зони и пътища, по които се движат магнитните коли.“
„Другата страна на монетата е представена с Колонията,“ продължава Де Ует. „Колонията е много замърсена, постоянно забулена във вредни газове и засипвана от леко киселинен дъжд. Има усещане за един подземен свят с множество неонови светлини.“
„Построеният декор отговаря на едно ниво от Колонията,“ обяснява Джак. „Нашата работа е да разширим цялостната визия и да допълним останалите нива отгоре и отдолу. Най-долното ниво е напълно залято с вода. Нашият принос варира значително според конкретната сцена – за някои кадри построеният декор е напълно достатъчен, но други са снимани на зелен екран и завършени с помощта на компютърно генерирани изображения. Повечето обаче са плод на баланс между реално сътвореното и визуалните ефекти.“
Най-сложната сцена за екипа по визуални ефекти е преследването с коли на въздушна възглавница. „Бях напълно изумен след като видях кадрите от грубата предварителна визуализация. Това бе нещо много амбициозно. Действието се развива през деня, така че нищо не може да се скрие в мрака, което ми допада. Лично аз искам да видя всичко – суровата и мръсна действителност на един индустриален град. Цялата околна среда бе предварително детайлизирана и дори имаше красиви панорамни кадри на целия град. Бе едновременно страхотно и ужасяващо да гледам този материал, защото видях колко работа ни очаква,“ споделя Де Ует.
Според Чанг желанието на Уайзмън да залага колкото се може повече на практически осъществими елементи е от полза за филма. „Много режисьори предпочитат да заложат изцяло на визуалните ефекти, които изпълват определен кадър. Но когато имате дълга екшън сцена, като преследване с коли, режисьорът трябва да се стреми да поддържа темпото на действието, без да се спира и акцентира прекалено върху конкретен кадър. Огромната заслуга на Лен е всичко да изглежда реалистично. Той искаше да размием фона и да акцентираме върху действието – целият свят се вижда само, когато колите летят право срещу камерата, но веднага след това той рязко се отдръпва от тази обща картина. Фонът остава на второ място след действието, за да може да изпъкнат реално построените за преследването футуристични коли.“
Екипът по визуални ефекти е отговорен и за Тунелът – огромният асансьор, който свързва ОФБ с Колонията. В края на филма сложното съоръжение е напълно разрушено. По думите на Чанг фаталната участ на Тунелът е особено важна още от самото начало, защото трябва да се предвиди как точно ще протече процеса на неговата разруха. „За щастие разрушението е нещо, което често практикуваме в нашата сфера на работа,“ споделя Джак. „Използвахме някои от фирмените ни разработки, които позволяват всички да бъде постепенно разрушено на съставните му части.“
Синтетичните войни, лична охрана на канцлера, са заснети на живо с помощта на екипи предоставени от Legacy Effects, но според Чанг Уайзмън винаги е имал намерението да намеси и употребата на компютърно генерирани ефекти. „Той искаше да покаже вътрешната структура на тези изкуствени създания,“ отбелязва Чанг. В крайна сметка се налага използването на изцяло дигитално създадени войници. „В някои случаи все пак запазихме реално заснетите кадри с хора в костюми и добавихме само отделни щрихи, които да подсигурят търсения от режисьора ефект.“
|