От самото начало, режисьорът Маркъс Ниспел знае, че има възможността да създаде свой собствен уникален зрителен стил с “Предводителят”, който да го оразличи от други приключенски разкази. Тъй като историята се развива във време, което е отвъд историческия обсег, Ниспел има неограничена креативна свобода.
В началото, Ниспел работи заедно с художника и илюстратора, Кристофър Шай, над визиите и декорите на филма. Шай е един от най-талантливите художници, които работят над графични романи и е известен с богатите на текстура и изразителност рисунки, които изглеждат сякаш ще изскочат от страниците. Вместо да илюстрират само няколко ключови визии, те пресъздават всеки елемент от филма. "Решихме да нарисуваме целия филм преди да го заснемем", обяснява режисьорът. "Съвместната работа с Кристофър беше страхотно преживяване”.
Разработването на детайлите започва със съживяването на сблъсъка между културите на местните индианци и викингите. Уомпаноаг са автентичните обитатели на тези земи, или днешен Масачузетс и Роуд Айлънд, където са живяли от поне 10 000 години като рибари, ловци и воини, в хармония с естествената околна среда. Те са същото това племе, което по-късно, през 1600 г., прочуто се сприятелява с поклонниците преди да бъде залято от вълна от заболявания и насилие, дошли с британските завоеватели.
Въпреки че е правено проучване на ерата на колонизацият, историята на това племе, многото от това, което се е случило с тях през 9 - и век, ще остане загадка. Това дава възможност на Ниспъл, да има по-голяма свобода при изобразяването на тези времена. "Ние говорим за живот преди хиляда години, за който период има много малко информация и доказателства за случилото се", отбелязва режисьорът. "И когато говорите с местни американци или историци, всеки има различна идея за тогавашната реалност. Наистина ли са имали къщи по дърветата? Може би, ако те наистина са дошли от Азия. Помолих всички ръководители на отдели да разучат всичко известно за този период, защото исках крайния вид на филма да бъде хибрид от различни теории и идеи".
Що се отнася до пресъздаването на викингите, Маркъс Ниспел е решен да надделее клишетата. "Докато правехме проучването, осъзнахме, че в Америка, в 9 от 10 книги за викингите, има тези сладки малки хора с рогове на главите си", смее се режисьорът. "Тук, те главно са изобразявани като анимационни герои, докато в Европа на тях се гледа като на определяща историческа сила".
Викингите са били комплексно общество, което е водило агресивни войни, но също така те са били господари на морето, както и фермери, търговци и занаятчии с уникален начин на живот. В търсене да разширят земите и влиянието си, викингите започват да нападат градчета и села в цяла Европа, с което си спечелват репутацията на зли и безмилостни войни.
Ниспел иска да подчертае това и да избегне сухата историческа интерпретация. Той съзира неговите викинги като мъже, които са израстнали с вярва в славата, насилието и завоеванията, които безусловно водят към срива на тяхното общество. Режисьорът също така развива уникална визия за тях, в страни от стандартните клишета.
“Ние не представяме урок по история. Важното нещо е, че те са наши собствени хрумвания. Те не приличат на образа, с който сте запознати".
За съживяване на визията си за филма, Маркъс Ниспел работи заедно с дизайнера на продукцията, Грег Блеър. "От становището на дизайнер, работата с Маркъс винаги е била мисия-мечта", казва Блеър, "защото той е зрителен гений. От моята гледна точка, той е едно постоянно вдъхновение".
След дълги нощи преглеждане на книги за родната американска история, Блеър изгражда цели села, уникалните плетени структури, използвани за домове от Уомпаноаг. "Индианците в Америка са имали всякакви видове различни конструкции", отбелязва Блеър. "Уомпаноаг са живеели в два вида здания : едното е наречено дългата къща и представлява дълга, правоъгълна структура, и по-малки, куполовидни семейни къщички. Ние пресъздадохме тази древна архитектура, но добавихме повече компоненти – като операта в Сидни! Конструирахме ги с повече стомана и пяна, отколкото дърво, за подвижност и стабилност, и след това ги покрихме с мъх и дървен материал”.
Когато се стига до викингите, Блеър има тежката задача да конструира реалистичен кораб - дракон, с който те са прекосили Атлантическия океан. Тези плавателни съдове са били карани от над 60 гребци и можели да издържат тежестта на над 400 воини, отвеждайки ги до далечни брегове.
“Корабът на викингите беше истинско предизвикателство, от гледна точка на конструкцията", коментира Блеър, "ние черпехме информация от исторически извори на образа на тези плавателни съдове. Трябваше да изградим тази висока дванадесет метра структура и да я обърнем наопаки. Тогава поставихме цялото нещо в средата на езерото Бънтзен”.
За да обрисува клането от нашествието на викингите, Блеър създава друго декор. Този път продукцията използва експертизата на специален отдел, който се занимава с ужасните гледки на избити хора, прободени с копия, обезглавени трупове, гарги, изкълваващи очите на умиращите и кучета, които се хранят с останките.
През цялото това време Блеър работи в тандем с дизайнерката на костюми Рене Април. "Искахме да намерим линия между анимационния образ на варварите облечени в кожи, актуалната комплексна митична култура и страха, който всяват викингите като воини", обяснява тя. "Но ние определено искахме, те да изглеждат огромни, груби, метални и много лоши".
Костюмите са съставени от метална ризница, слоеве кожа, вериги и остри метални елементи. "Действах инстинктивно", споделя Април. "Ние не правехме документален филм, така че се питах какво би изглеждало по-внушително и забавно. За местните индианци, се допитвах повече до историческите данни, но с викингите се справяхме както можем”.
За костюма на Призрак, Рене Април се базира на типични облекла на Уопаноаг, но добавя и елементи от облеклото на викингите. Карл Ърбън е впечатлен от синхронизацията, постигната между развитието на неговия герой и костюма му. "Хибридния външен вид на Призрак става вид метафора за това, кой всъшност е той", отбелязва Ърбън.
Внимателно обмисления дизайн и визия на филма са заснети от оператора Даниъл C. Пърл, който добавя неговия собствен печат към митичния вид на продукцията. За този филм, той работи в много крайни и променливи условия, с канадското време, което често го принуждава да променя осветлението. "Даниъл Пърл свърши удивителната работа", признава Ниспъл. "Когато гледате филма, никога не бихте предположили какво предизвикателство е да се снима през нощта, през деня, на дъжда, на слънчева светлина и облачно небе, и в последствие, всички тези кадри да изглеждат като една напълно интегрирана визия".
|