Типична градска история, Смъртоносен противник се нуждае от фона на голям американски град за своята сложно изплетена история. Първоначално развиващи се в Лос Анжелис, събитията са прехвърлени във Филаделфия, и тогава историята придобива специално значение.
"Това бе много специфичен избор от наша страна," казва продуцентът Лукас Фостър. "Това е домът на английския закон в Америка. Основателите на страната са прекарали много време там. Филмът е за справедливостта, така че имаше логика да снимаме на място, където много от тези проблеми са били обсъждани за първи път."
Според Фостър, градът предложил на екипа няколко уникални свойства. "Тук има невероятна архитектура. Тя е голяма, но не безлична. Има го усещането за място, където можеш малко да се изгубиш."
"Освен това бе важно да имаме място, което е графично студено и необичайно," добавя той. "Наричаме този изглед на филма "нео-ноар". Не мисля, че Филаделфия някога е била заснеман по начина, по който снимахме ние."
Графичното кметство, чийто единичен силует е сред характерните образи на филаделфийския силует повече от век, фигурира достойно във филма. "Кметството на Филаделфия е една от най-красивите сгради в Америка," казва Бътлър. "То има толкова много образи и ъгли, че откъдето и да го погледнеш, изглежда изумително. Една нощ осветихме цялата улица, водеща до кметството, и останах без дъх."
"Когато си в толкова голям град, имаш чувството, че ще бъдеш просто капка в океана, но във Филаделфия не е така," продължава актьорът. "Градът се радваше, че сме тук, и аз бях очарован от Филаделфия. Без замисляне бих направил нов филм тук."
За критичните сцени, които са зад решетките, екипът си осигурил място с печална слава. Затворът Холмсбърг бил затворен през 1995г. след бунтове, в които загинали двама надзиратели, но е по-известен като мястото, където се провеждали печално известните медицински експерименти върху затворници. Построен през 1896г. и наскоро отворен наново за да помогне с пренаселването на другите затвори, Холмсбърг е антитезата на модерния затвор със своите рушащи се стени, архаични сгради и ръждясващи килии.
"Холмсбърг е средновековен," казва Фостър. "Пренасяш се в друга епоха. Филмът би могъл да се случва във всякакво време, ако не видиш нито една съвременна кола. Това може да е филм от 40-те, може да е Големият сън, и Холмсбърг допринася за това чувство на безвремие."
Снимането в Холмсбърг се оказва голямо изживяване за Бътлър. "Ние бяхме във функциониращ затвор," казва актьорът. "Не съм човек, свикнал със затворите – Клайд Шелтън също. Докато снимахме, трябваше да спираме, докато затворници в белезници минаваха покрай нас под стража, а после продължавахме. Беше изумително изживяване, чак до миризмата и студа. Това място разказва своя собствена история."
Грей е много благодарен на двама ключови члена от екипа, които помагат за създаването на търсената от него атмосфера на филма. "Нашият оператор Джонатан Села е звезда. Той е тих, но смъртоносен. Не мисля, че бих успял да създам този стил на филма без неговото разбиране. Казах му, че искам духа на класическите "черни" филми, и той го постигна моментално. Той имаше отлични идеи за създаването на тази концепция."
Гардеробът също трябвало да отговаря на строгите критерии на Грей. "Нашият дизайнер на костюмите Джефри Кърланд прегърна идеята на нео-ноар," казва режисьорът. "Той е истински творец. Не бях работил с дизайнер на костюмите, който да улучва толкова добре една специфична концепция. Заради него актьорите се чувстваха добре, което улесни моята задача, защото когато те са уверени, дават най-доброто от себе си."
Всеки филм е уникално предизвикателство, според Грей. "Но аз се наслаждавах, докато правех този филм, и голяма част от това се дължи на концепцията. С този филм съм се забавлявал най-много, и това ми помогна да израсна като творец. Правил съм много развлекателни филми в миналото, но смятам, че това е следващата глава. Когато публиката гледа Смъртоносен противник, не мисля, че ще бъдат подготвени за това, което ще видят. Филмът непрекъснато ще ги изненадва."