|
Зелена светлина за Уличен бой
Докато работи в Universal Pictures, продуцентът Кевин Мишър е заинтригуван от подземния свят на нелегалните улични състезания и неговия интерес стои в основата на създаването на хитовия екшън-трилър Бърз и яростен. Той иска да направи още един филм, който да разказва за нелегална група, обединена въпреки различията си по раса и възраст. Мишър разказва как се е родил замисълът на следващия му проект: „Смятах, че има възможност да открия друг свят, където всеки, независимо от етническия си произход, да бъде участник в спорт, в който от значение е енергията, а не външният вид или говорът на хората. Исках също да открия нещо, което да предлага висока доза адреналин, присъща на Бърз и яростен.”
След като гледа филма A Guide to Recognizing Your Saints, Мишър решава, че е добра идея да покани сценариста и продуцент Дито Монтиел заедно с актьора Чанинг Тейтъм в следващия си проект. Продуцентът от самото начало знае, че ще се сработят добре с Монтиел, и двамата започват да изграждат сценарий, в чиято основа заляга екстремен спорт. „Дито е от Куинс, аз също, - казва Мишър. – Затова знаех, че ще бъде много лесно да се разберем. Това, което хората харесват в A Guide to Recognizing Your Saints бе, че филмът предлага усещането за един безпристрастен портрет на града, а не просто описание на събития, измислени за целите на филма.”
Монтиел и Тейтъм имат добро сътрудничество на филмовата площадка. Тейтъм споменава, че те са обмисляли варианта за сюжет с улични боеве, в който актьорът да приложи физическите си данни. Използвайки вдъхновение от детството си, Монтиел приема предложението да изгради историята, изследваща света на нелегалните боеве. „Това наистина бе предизвикателство, което си заслужава усилията, - казва Монтиел. – Знаех, че ще бъде страхотно да събера правилните хора и да се забавлявам със създаването на такъв филм.” Макар Уличен бой да е по-голяма продукция от A Guide to Recognizing Your Saints, това все пак е история от света на Монтиел. По своята същност Saints е по-скоро автобиографичен филм, фокусиран върху детските годините на Монтиел в Астория, Куинс. Също като Шон, Монтиел е продавал каквото може по улиците на Манхатън, за да спечели малко пари.
„Когато бях дете, - разказва Монтиел, - продавах ядки на 42ра и 8ма, после фрешове на 45та и Бродуей. Винаги бях на улицата, правейки неща от този род. Понякога не продавах достатъчно, за да си купя билет за метрото на връщане, затова се промъквах тайно. Можех доста да загазя, но пък беше забавно, и се опитах да внеса малко от именно това вълнение във филма. Човек винаги влага по нещо от себе си, и когато Шон е по улиците в очакване нещо хубаво да му се случи – това съм аз.”
Бой и любов: Кастингът на филма Тейтъм, който придоби популярност с участията си в Stop-Loss, Step Up и G.I. Joe: Изгревът на кобра, се вълнува от новата възможност отново да работи с режисьора на Saints. Относно съвместната им работа с Монтиел, Тейтъм споделя: „Дито и аз искахме да направим филм за самотните хора … за двама мъже, които се намират взаимно и се събират – макар да представляват две различни краища на спектъра. И двамата притежават нещо, от което другият се нуждае.” Притесненият, чувствителен и добронамерен Шон е герой, който е далеч от избухливия Антонио от Saints, затова Тейтъм е нетърпелив да приеме предизвикателството като актьор. Той и Монтиел създават детайлно минало на героя, който напуска корените си в Бирмингам, Алабама за да опита късмета си в големия град.
„Бащата на Шон е корав колежански треньор по борба, - обяснява Тейтъм. – И понеже е много атлетичен и цял живот се е занимавал със спорт, той очаква синът му да бъде като него. Затова Шон тренира борба. Много родители искат да изживеят мечтите си чрез своите деца и те да се справят по-добре там, където възрастните са се провалили. Това е и същността на противопоставянето между моя героя и баща му.”
Докато работят заедно в Saints, Тейтъм и Монтиел стават много близки. „С Дито нямаме нужда да говорим много по време на работа, - обяснява Тейтъм. – Усещаме се взаимно. Понякога всичко става от само себе си – просто го поглеждам и като в огледало виждам какво трябва да се получи.”
Продуцентът Мишър добавя: „Изпълнението на Чанинг в Saints е изумително, то бележи израстването му като звезда. Затова бяхме толкова щастливи да ги съберем отново с Дито в подобен филм. Получиха се ярки и искрени емоции, каквито търсехме.” Героят Харви на Терънс Хауърд е в ситуация като от филма Среднощен каубой, защото той става ментор на Шон.
Създателите на филма са радостни да работят с Хауърд, чиято роля в Ритъм и блъф му донесе номинация Оскар® за най-добър актьор. Неговият многостранен талант се проявява и в ролята му в бокс-офис хита Железният човек. За персонажа на Хауърд, Мониел казва: „Когато Чанинг за първи път трябваше да се появи в една сцена с Терънс, се чудех как да се получи достоверна ситуация, в която Шон да последва този човек към подземния свят. Тогава си спомних, че когато бях дете на улицата, и ако смятах, че някой има 20 долара…не ми пукаше дали този някой ще ми разкаже най-невероятната история на света, аз само си мислех как да взема тези 20 долара.
Харви е свестен човек, и Шон също, а около такива хора има аура, която те кара да ги последваш. Познавам това усещане да чакаш дълго време и да се надяваш, че нещо добро ще ти се случи.” Хауърд искал да работи с Дито Монтиел от 2006 г., когато актьорът е участвал в журито на Филмовия фестивал в Сънданс, наградило Монтиел за A Guide to Recognizing Your Saints. „Рискът, който е поел, за да направи такъв филм! Това бе най-оригиналният и неповторим начин за разказване на една история, който съм виждал през живота си, - коментира Хауърд. – Тогава Алън Рудолф и аз бяхме съдии в Сънданс и това бе първият филм, който изгледахме. Излязохме от залата и Алън ми каза: ‘Може да се приберем директно вкъщи и да се върнем след 9 дни, без да гледаме други филми, да връчим наградата на този филм и няма да сбъркаме.’
Разбира се останахме и изгледахме всички останали филми, но нито един от тях не се доближи до творбата на Дито.” Хауърд разисква факта, че Шон и Харви са отчаяни от живота си и търсят възможност за пробив. „Харви няма никакви пари и се опитва да се измъкне от това положение, - казва Хауърд. – Той приема всяка възможност, която му се предлага, независимо дали е свързана с продажбата на обувки или с нечие участие в улични боеве. Но той е новак в тази област, също като Шон.”
Създателите на филма се спират на Луис Гузман за ролята на промоутъра на боеве Мартинес. Монтиел си определя среща с Гузман в апартамента му, за да му разкаже за ролята и режисьорския си стил. Гузман е впечатлен от възможността, която режисьора използва, за да вкара реални аспекти от живота си в една доста неправдоподобна история. Актьорът разказва: „Бях запленен от Saints, защото това е филм със завладяващи герои, чийто образи са почерпени от живота на Дито. Някой като мен, който е израснал по улиците на Ню Йорк, може в действителност да се идентифицира с тях.”
Главният герой Шон има романтична връзка с Зулай, самотна работеща майка. Когато актрисата Зулай Хенао се явява на прослушване за ролята, героинята й се казва Таша. В деня на прослушването Монтиел чува някой, който грешно произнася името на Зулай, и тя го поправя. „В този момент, - смее се Монтиел, - си казах ‘Дано да е добра.’ Допадна ми, че поправя хората, които бъркат името й. Решихме да за използваме истинското й име за героинята и то стана част от персонажа.”
Въпреки, че споделят еднакво име, Хенао смята героинята си за доста различна от себе си. „Тя е от Ню Йорк, а аз съм от Ню Джърси. Освен това тя си има определено поведение, - смее се актрисата. – Макар да е преживяла много неща в живота си, които аз не съм изпитала, определено не бе трудно да се свържа с нея като жена. Всеки е взимал неправилни решения, които са се отразявали върху живота му в последствие. Зулай знае къде е сбъркала и сега си плаща за това - тя е самотна майка, която работи в нощен клуб. Толкова често слагаме на лицата си маската, че всичко е наред, а тук и тримата герои (Шон, Зулай и Харви) се разкриват един пред друг до болка.”
Актьорът Брайън Уайт е избран за ролята на Ивън Хейли, бившия съотборник на Шон по борба от Бирмингам, който се е превърнал в професионален уличен боец. Уайт, който наскоро демонстрира своите физически данни и танцьорски умения е Stomp the Yard, трябва да изиграе експерт в смесените бойни изкуства - спорт, който актьорът наистина практикува. За героя си Уайт споделя: „Има зрънце враждебност между Шон и Ивън, което пониква още, когато са съотборници в училище. Ивън е победил Шон, когато са били малки, а сега той е шампион и подценява възможностите на Шон да е победител.”
„Много ми допада усета на Дито като режисьор, той е истински артист, - продължава Уайт. – Всеки режисьор, който може да напише собствената си история и да я направи забавна и обективна е специален. Обикновено нещо толкова близко е трудно да бъде изразено чрез филмова лента, така че да е забавно, а Дито умее да го направи.”
Във филма участват още ПИТЪР ТАМБАКИС, МАЙКЪЛ РИВЕРА и ФЛАКО НАХАЙА (Гордост и слава) като съдружниците на Харви Зет, Аякс и РейРей; АНТЪНИ ДЕСАНДО (Beer League) е в ролята на промоутъра на боеве Кристофър; РОДЖЪР ГУЕНВИЕР СМИТ (Американски гангстер) е организатора на нелегалните боеве Джак Денсинг; а професионалните бойци ЮРИ ФОРМАН и КУНГ ЛЕ са съответно руски и корейски бойци.
Подготовка за битка: Хореография на боевете
Ръководители на хореографията на бойните сцени са ветерана координатор на каскадите МИК РОДЖЪРС (Бързи & яростни, Мистър и мисис Смит, Смъртоносно оръжие) и координатора на боевете МАЙК ГЮНТЕР (Подземен свят, Live Free or Die Hard, Бързи & яростни). Те започват работа с Тейтъм пет седмици преди снимките, обучавайки го ежедневно в техниките на бокса, класическата борба, свободния бой и комбинации от бойни изкуства. Всичко това е от голяма помощ, защото във филма Тейтъм се появява в бойни сцени, където негови противници за опитни атлети и дори професионални спортисти.
„Да вляза в залата и да започна работа с Тейтъм от моята гледна точка, бе сбъднат сън,” казва Майк Гюнтер. Персонажът на Тейтъм е тренирал борба в гимназията, така че неговият стилът, който създават хореографите на бойните сцени, трябва се основава на този факт. За щастие, те имат добър ученик. „Чанинг е наистина страхотен атлет, – казва Гюнтер, – той направи работата ми толкова лесна.” В подготовката си за ролята, бившият играч по американски футбол Уайт тренира по три часа на ден в продължение на месец. Координаторите учат Уайт на движения от бразилското джуджитцу и муау технологията. За да направи повечето от своите каскади, Уайт заявява: „Когато си наел атлети, или актьори със спортни заслуги, те могат сами да заснемат каскадите си, което добавя неподправен реализъм към бойните сцени. Може да си най-добрият актьор на света, но когато има кадър, когато те дават от към гърба в момента, в който получаваш тупаник в носа, за всички е ясно, че това не си ти.”
За Тейтъм да работи заедно с противниците си от филма в залата е възможност за изграждане на ценни приятелства. В бойните им сцени с Кунк Ле има множество различни елементи, затова те с Тейтъм работят усилено три дни преди самите снимки. Двамата актьори изпълняват комбинация от непочтен бой и уличен бой. Бойната сцена не е докрай хореографирана, което им оставя свобода да вмъкнат някои свои движения.
Осигуряването на безопасност за актьорите по време на тренировките е сериозната отговорност за Мик Роджърс и Майк Гюнтер. Номерът е да направят сцената да изглежда колкото е възможно по-истинска, като едновременно с това предпазват актьорите да не се наранят.
Мишър знае, че достоверността в бойните сцени на един екшън филм се отплаща. „Аз съм фен на боевете, и в този случай актьорите са в състояние да представят своите каскади, което не се среща често, - казва продуцентът. – Това усещане обогатява филма и ме увлича. Радвам се на спецификата и на дарбите, които боксьорите и бойците притежават, и ми харесва начина, по който можем да покажем тази автентичност във филма.”
Въпреки големия физически опит на Тейтъм, бойните тренировки са изцяло нова изживяване. За един актьор не е само въпрос да запомни движенията и да направи боя да изглежда истински. От значение е също самото актьорско изпълнението, което изисква еднаква концентрация. „Запазването на емоцията по време на битка е трудно, - казва Тейтъм, - защото заснемаш една филмова сцена 14 часа на ден. Необходимо е да покажеш емоции, когато нанасяш удар или сграбчваш някого и го блъскаш в стената или стъклена витрина.
Мик Роджърс ми сподели, че една от причините бойните сцени в Смъртоносно оръжие да са толкова успешни, е защото Мел Гибсън е толкова добър в предаването на емоциите с лицето, а не само физически с тялото.”
Операторът Стефан Цапски и монтажистите Джейк Пушински и Саар Клейн се включват към екипа, пресъздал илюзията на каскадите. „Заснехме боевете с ръчна камера – три камери едновременно, всъщност, - казва Цапски. – Това даде Джейк много работа в монтажната, защото трябва да намериш ъгъла на камерата, която прави удара да изглежда истински.”
Следващото предизвикателство за монтажистите е комбинирането на монтажа със звука, което прави сцените още по-реалистични. „Комбинацията между монтажа и звука може да направи или да провали една бойна сцена, - вярва Пушински. – Хората чуват добър удар или шамар и макар да не го виждат детайлно с очите си, те вярват, че го е имало. Със звука може да се направят много трикове.” Монтажистите се осланят и на актьорските умения на участниците да изобразяват нанасянето и получаването на удари .Пушински продължава: „Очите на зрителя не са толкова бързи, колкото си мислят всички. Едно от нещата, които съм научил досега е, че е по-важно човекът, който получава ударите да имат истински реакции. Всеки може да размахва юмруци, но не всеки може да ги посрещне както трябва.”
Пушински също вярва, че музиката е от голямо значение за бойните сцени в един екшън филм. Монтажистът слуша фоновата музика докато работи, за да почувства темпото на сцената и така според него публиката също ще я почувства подсъзнателно. С това е съгласен и Монтиел, истински меломан, който намира създаването на филми и правенето на музика много сходни. „Знам, когато свиря музика, какво значи верен тон. Когато пишеш музика или сценарий за филм, усещането е сходно, защото човек си представя всеки детайл и го изразява чрез себе си.”
|