Действието в „Островът на Ним” се развива на отдалечен остров, изпълнен с природни прелести и необхватно детско въображение. За да открият местност, която да улови чара, красотата и опасностите в живота на Ним насред океана, продукцията пропътувала чак до другия край на света – до Австралия, огромната островна нация блеснала с пищните си гори, златни плажове и удивителни подземни рифове. „Необходима ни е действителна тропическа обстановка, както и място, което да има много богата филмова инфраструктура. Трябваше ни също и място, което да изглежда като „най-красивият остров на света”! Открихме всичко това в Австралия, казва Пола Мазур. В крайна сметка, решили да снимат филма на Голд Коуст в Куинсланд, известен със слънчевите си плажове (където тюлените могат спокойно да плуват във водни басейни и да се разхождат покрай специално конструирани къщи от дървета, в каквато живеят и Джак и Ним), както и на остров Хинчинбрук – някогашен дом на аборигени, а понастоящем национален австралийски парк, пълен с гъсти гори, обширни пясъчни плажове и брегове, обградени от мангрови дървета – девствен рай, достоен за Ним.
При проектирането на филма Марк Левин и Дженифър Флакет си съдействали с трима професионалисти: кинематографът Стюарт Драйбърг, спечелил номинация за „Оскар” за лиричната си и емоционална работа с епичния филм на Джейн Кампиън „Пианото”; художникът Бари Робинсън, чиято работа се простира от „Ловци на шаферки” до предстоящия филм X Men: Wolverine; и дизайнерът по костюми Джефри Кърланд, който бе номиниран за „Оскар” за драмата на Уди Алън „Куршуми над Бродуей”.
Драйбърг казва, че бил привлечен към филма заради шанса да се потопи в магическия реализъм, стил, от който винаги е бил пленен. „Идеята в „Ним” била да се уцели съвършеният баланс между действителния свят и един по-фантастичен свят на въображението,” обяснява той. „Островът на Ним определено прилича на действително място, но искахме все пак да го направим малко по-специално.” Едно от предизвикателствата за Драйбърг било да намери начин визуално да съчетае сцени, заснети сред изкуствени декори, особено къщата от дървета, съчетана с тези от истинската гора. Драйбърг коментира: „Там идва моментът с осветлението. Нещо друго, което направихме, за да придадем по-естествен вид на нашата гора, беше да създадем атмосфера с водни пари, за да има постоянно мистично чувство и влажност на растенията.
Поставихме много сложно устройство на покрива, нещо от рода на онези, които се използват в огромните оранжерии с тропически растения. Имаше голям ефект.” Драйбърг казва, че има няколко любими сцени, но отбелязва: „От време на време се намира нещо, което изпъква сред останалите и това за мен е, когато Ним стои пред лодката на баща си, когато те отиват да снабдяват кораба. Плаването с кораба, управлението на Джак, красивите острови наоколо, греещото слънце, и всичко това са изключително вдъхновяващи и вълшебни моменти.” Художникът Бари Робинсън работи плътно до Драйбърг, за да запази това чувство, което той нарича „реалност, но мечтана реалност” в стила и обрисовката на главните сцени във филма. Робинсън започва да води обстойни разговори с Левин и Флакет за това как да създаде вълнуващата къща от дървета на Ним на острова, така че да тя да е в пълен контраст с изолираната къща на Александра в сърцето на Сан Франциско. „Никога не съм работил с двама режисьори, които притежават толкова богата дизайнерска фантазия,” казва той. „Затова още от самото начало, работата беше много забавна.”
В центъра на тази забавна разработка стояло построяването на фантастичната къща от дървета на Ним и Джак и лабораторията. Този необикновен дом трябвало да бъде и съвсем практичен, но в същото време да предизвиква необичайни детски мечти. „Мисля, че всеки е мечтал да живее в къща като тази на Ним,” казва Левин. „Точно затова мястото е много забавно и магическо.”
Първоначалната идея на Робинсън била да конструира къщата в клоните на истинско дърво в истинска гора на остров Хинчинбрук, където са заснети редица сцени от филма, но плановете му били провалени от... животните. Когато Робинсън научил, че тюлените на Ним трябва да бъдат на твърда почва, за да се осигури безопасността им, той разчупил снимачните декори, за да вплете част от атмосферата на дивата природа в една сложно изработена вътрешна обстановка. „Построяването на тази конфигурация на сцената беше смело начинание за всички ни,” казва Робинсън. „А работата със Стюарт Драйбърг беше от огромно значение. Той е чудесен оператор, който направи така, че къщата да изглежда като част от острова.” Когато се стигнало до проектиране на необичайното жилище, Робинсън работил съвместно с творческите директори Хасинта Леонг, Дебора Райли и отговорния творчески директор Колин Гибсън, както и с екип от млади студенти по архитектура от местния колеж в Брисбейн, в процеса на усиленото конструиране.
„Първо, трябваше да конструираме дървото, чиято основа бе едно истинско смокиново дърво с невероятна коренна система, а след това основната къща на върха му, след което лабораторията на Джак,” обяснява той. „Много исках да създам едно изключително младо, свежо, спонтанно чувство и затова беше чудесно да работя с толкова млади хора, чието мислене е много разчупено.” Най-голямото постижение от къщата била спалнята на Ним – укритие на втория етаж, достигано от сложно изработено стълбище, над което се отличава внушителен островърх покрив с висок наблюдателен пост, откриващ панорамна гледка. Подобно на любовта на Джак и Ним към природата, къщата също предлага многобройни „зелени” иновации, включително слънчев и ветрен енергиен генератор, покрив, улавящ дъждовната вода и дори торни зони. За целта Робинсън използвал устойчиви бамбукови дървета и разграждаща се в атмосферата пластмаса.
„Бари много мислеше за това какво е да живееш без електричество на остров през 21-ви век, да отглеждаш храната си и да осигуряваш сам преживяването си,” обяснява Флакет. „Всичката тази зеленина внася много модерна и истинска естетика към Ним и Джак.” Детайлите бяха важни, но това, което развълнувало Робинсън било цялостната картина. „Най-важното е, че крайният резултат е една слънчева, интересна къща, от която лъха същността на Ним,” обобщава Робинсън, „и когато си на това място, наистина усещаш магията.”
Режисьорите също били развълнувани от това, което постигнали Робинсън и екипът му. „Къщата наистина заприлича на дом, място, където би ни се приискало да живеем. Искахме да постигнем точно това – едно много специално място, което не съществува никъде другаде.” Робинсън бил изправен пред подобно предизвикателство и с друга важна конструкция: апартаментът във викториански стил в Сан Франциско на Александра Роувър, където авторката на световноизвестните приключенски романи се крие от света, който й изглежда огромен и опасен. Той трябваше да направи така, че домът й да прилича на оазис в центъра на шумния и пренаселен град. „Това беше една много сложна задача, която изискваше всичките ми знания и умения,” отбелязва художникът. „Когато Алекс отвори входната си врата и пред нея се открие мостът „Голдън Гейт” и целият град зад него, това е една задължителна гледка, която е много трудно да се обрисува.”
Вътрешната подредба на жилището на Александра дизайнерският екип изпълнил с широка палитра от предмети от всички краища на света. „Така се добива представата за жена, която се опитва да живее много светски живот без да напуска дома си изобщо,” отбелязва Мазур. „Това чувство беше много важно за Джоди.”
Въпреки че Робинсън е имал голям успех с апартамента и къщата, любимият му дизайн във филма е дори още по-претенциозен: той обожава забележителната начална сцена с кораб, плаващ върху хартиени вълни, когато Ним си спомня каменистата история от своя живот досега. Вдъхновен от изобретателните книжки с изскачащи от тях фигури и спомените през детските очи, Робинсън убедил режисьорите да му позволят да създаде триизмерни образи с миниатюри, макети и хартиени кукли, вместо да използва обикновена компютърна графика. „Понякога най-простите трикове са и най-вълшебни, защото децата имат много развинтено въображение,” казва той за подхода си. „Мисля, че няма нужда да ви казвам всичко, а тази сцена просто се оказа истинска магия.”
Според Марк Левин и Дженифър Флакет, чувството на магия се усеща през целия филм, както в изпълнението на ролите, така и във всеки аспект от дизайна на филма. Левин обобщава: „Всички работихме заедно, за да създадем това прекрасно място и тази чудесна история, както и да отразим точно философията в книгата на Уенди Ор. Островът на Ним се превръща в място, където можете да се впуснете във въображението и мисля, че хората ще разберат, че това място не е като всяко друго, на което са били – това е уникално преживяване.”
|