Продуцентът Брайън Грейзър не може да се оплаче от досегашната си работа с Джим Кери. Филмите “Лъжльото” и “Гринч” постигат грандиозни успехи сред публиката и се превръщат в касови хитове.
Кери и неговият екип решават да направят римейк на комедията от 1977 година “Купон с Дик и Джейн”, в която участват Джейн Фонда и Джордж Сийгъл, защото смятат, че тематиката е интересна и актуална - семейна комедия, разкриваща лошите страни на американската мечта, при това развиваща се в среда на нестихваща корпоративна алчност. (Според последните икономически изследвания преди едно поколение един изпълнителен директор изкарва 40 пъти повече от един средно статистически служител. Днес разликата е близо 400 пъти).
“Един ден Джим дойде при мен и сподели чудесната си идея да направим модерен вариант на “Купон с Дик и Джейн”. Филмът не само притежава отличен комедиен потенциал, но беше и като преписан от вестникарските заглавия - толкова съвременно звучеше”, припомня си Грейзър. “Джим ми зададе въпроса дали не бих желал да стана продуцент на филма. Дори и не се замислих.”
Макар и разказан от съвременна гледна точка, филмът носи уханието на незабравимите комедии от 30-те години, златната епоха на Холивуд. Кери и Грейзър съзнават, че проектът се нуждае от режисьор, който е в състояние да подържа баланса между комедийните елементи и скритите сатирични аспекти, без да се загуби моралното послание. Те се обръщат към Дийн Парисо, който майсторски успява да съчетае всички тези съставки във фантастичната комедия “Галактическа мисия”.
"Дийн притежава удивителен нюх за комедията", отбелязва Грейзър. "Неговият стил е да разкаже вица почти до самия край, след което да остави шегата да увисне със въздуха. А това само я прави още по-смешна. Човек се улавя да се смее не само по време на филма, но и след това - докато си го припомня."
"Първоначално, докато обмисляхме как да преправим сценария", казва Парисо, "основният ми проблем беше да си представя как би реагирало това въображаемо семейство, ако нещастията, които го сполетяват, не бяха извлечени от реалността от средата на двайсети век, ами от началото на двадесет и първия. Като модернизирахме сюжета и поставихме събитията в контекста на корпоративен скандал като този с „Енрон”, открихме големия потенциал за нов, оригинален и забавен поглед върху класическия филмов материал."
Парисо смята завръзката за най-вдъхновяващата част на филма. "Тези хора цял живот са играли по правилата, за да изградят рамката, която олицетворява преуспяващото американско семейство. Те са работили усърдно, за да се издигнат в социалната йерархия. Имат прекрасен син, който посещава елитно училище, купили са дома на мечтите си... Двамата притежават всичко, за което си мечтае човек. Вярно, че са затънали в банкови заеми, но то е нормално - Дик си плаща вноските и очаква да изплати всичко, веднага щом получи очакваното повишение.
Повишението, за щастие, идва скоро - само за да бъде последвано, шест часа по-късно, от тоталния срив на цялата фирма. За лош късмет Джейн вече е напуснала работа в очакване на новата висока заплата на съпруга си. Е, останали без работа и без късмет, Дик и Джейн могат само да наблюдават отстрани как се разпада животът им. Отнемат им дори и градинката."
Комедийният потенциал на цялата история е прекалено изкусителен, за да бъде подминат с лека ръка.
„Уверен бях, че история ще бъде чудесна ако Дик и Джейн буквално се умопобъркат и се втурнат да отмъщават на бизнесмена, който е съсипал мечтите им." продължава Парисо.
Откриването на подходящата изпълнителка за ролята на Джейн се оказва голямо предизвикателство. Авторите на филма търсят актриса, която може да партнира на еклектичните импровизации на Кери сцена след сцена. "Искахме човек с качествата на комедиен актьор, но също така с усет към Кери, така че да успеем да убедим зрителите, че Джейн и Дик са щастлива семейна двойка от цели десет години", разказва Грейзър.
“Теа се оказа перфектният избор.” коментира Кери, “Бях гледал изпълнението й в “Купон с дявола” и смятам, че е страхотна - една от най-добрите съвременни актриси. Успя с лекота да внесе реализъм в екранната ни връзка. Теа притежава авантюристичен дух и някаква невротична крехкост, която я прави интересна, сексапилна и трогателна."
“Поразителното в работата ми с Джим е в това, че повечето от задълженията ми се състояха в това да обясня коя сцена смятам да заснемем и после да отстъпя назад и да наблюдавам как той я реализира,” разказва Парисо. “Допълнителното ми предимство беше, че Теа успяваше да реагира блестящо на импровизациите му по свой собствен оригинален начин. Двамата се сработиха идеално и изиграха прекрасно семейната двойка, като взаимно се допълваха. Химията между тях беше перфектна. Имах чувството, че са заедно от години.”
За Теа Леони “Купон с Дик и Джейн” се превръща в ускорен курс по комедийна импровизация. Двамата с Джим Кери се срещат само седмица преди началото на снимките и почти нямат време за репетиции.
“Бях направо ужасена,” припомня си актрисата. “За мен да започнеш снимките без репетиции е ужасно колкото да си новият ученик в училище и да се появиш гол на първия учебен ден. Но същевременно беше страшно вълнуващо. Имах страхотен късмет, защото с Джим се сработихме чудесно още от първия ден.”
Една от любимите сцени на Теа Леони е тази, в която Дик и Джейн планират да извършат обир, маскирани като Сони и Шер. При заснемането й възниква неочакван обрат. “Съгласно сценария аз трябваше да бъда Шер,” разказва Теа, “но тъй като Джим е висок 1.85 м, беше по-логично той да се дегизира като нея. Това, което ми се стори смущаващо беше, че получихме костюмите от Боб Маки (дизайнер на повечето от облеклата на Сони и Шер) и костюмът на Сони ми пасна идеално, даже не стана нужно да го преправят.”
Създателите на филма канят за поддържащите роли Алек Болдуин и Ричард Дженкинс.
“Алек е един от актьорите, с които винаги съм искал да работя. Той влага страшно много креативна енергия във всичко, което прави. Беше и е един от най-добрите водещи на ‘Saturday Night Live’. Също така той е много красив, а и този секси глас... упс!” - коментира Джим Кери.
“Джим е най-забавната личност в комедийния бранш не само защото е изключително интелигентен, безумно смешен и всеотдаен, но и защото талантът просто извира от него. Разбира се, има и други добри комедийни актьори, но шегите на някои са доста злобнички и комичният елемент при тях е за сметка на другите участници във филма. Докато Джим е много оригинален и изобретателен и при него няма никаква подобна опасност,” връща му комплиментите Алек Болдуин.
“Дик и Джейн стават жертва на корпоративната алчност. Така “малките хора” са тези, които губят всичко, докато големите риби се измъкват безпроблемно”, обяснява режисьорът. „В крайна сметка, Дик и Джейн се опитват да защитят измамените си колеги”.
Кери осъзнава приликата между обирите на Дик и Джейн и корпоративната политика в бившата фирма на Дик и в никакъв случай не оправдава действията на Дик като отговор на неоценените години на лоялност в “Глободин”. “Кражбите на Дик и Джейн произлизат от опитите им да запазят установения си статут, а и също така са бунтарски акт срещу житейската несправедливост. От своя страна Джак МакКалистър краде заради необходимостта да притежава неограничена власт. Техните престъпления са двете страни на една и съща монета. Всички хора се страхуват от това как ги приемат от останалите. Всеки иска да изглежда победител в очите на заобикалящия го свят.”
„В крайна сметка, ситуацията само се влошава, когато истината излиза наяве,” казва Парисо. “И когато най-накрая се осъзнават, съпрузите разбират, че най-добрият начин да си върнат всичко, което са загубили, е да отмъстят за всички онези хора, с които Дик е работил и които също са загубили всичко, докато шефът им се е измъкнал чист и неопетнен, запазвайки милионите и безгрижния си живот.”
|