|
ВЪВЕДЕНИЕ: 13 септември, 1939 г. – Източните граници на Полша: хората бягат и от германците и от съветите, които са атакували Полша от изток. Пътувайки с дъщеря си, Анна търси своя съпруг Анджей, капитан от Краковски кавалерийски полк. Тя открива полка на мъжа си, който е пленен от съветски войски. Анджей не може да избяга от затвора, защото смята това за дезертьорство, въпреки че е много болезнено за него да изостави жена си и дъщеря си. Пленените офицери са изпратени на изток със съветски военен влак.
ИСТОРИЯТА НА АННА, НЕЙНОТО СЕМЕЙСТВО И СЪПРУГАТА НА ГЕНЕРАЛА: Анна се опитва да се върне в Краков, но съветско-германска комисия й отказва разрешително за пътуване. Съветски офицер, който живее в същата къща й предлага помощта си: знаейки, че полските офицери са обречени, той предлага на Анна да се омъжи за него, за да спаси себе си и дъщеря си от заточение. Но Анна отказва, а междувременно снаха й е арестувана и отведена от НКВД.
Октомври, 1939 г. , Краков: Бащата на Анджей, професор в Ягиелонския университет се подготвя за среща, на която германските власти се очаква да оповестят новите правила, свързани с функционирането на университета. По време на срещата, всички професори са арестувани от германците.
Краят на 1939 г., Бъдни вечер: Членовете на семейството на генерала, който също е затворник, си разменят коледни пожелания. Всички чувстват самотата, породена от отсъствието на генерала и болката от тази самота ги задушава. Подобни чувства изпитват и офицерите, затворени в Козиелския манастир. Подготовката на Бъдни вечер само подсилва чувството на тъга към дома у затворените офицери.
През пролетта, Анна успява да стигне до Краков при свекърва си и те заедно изчакват новините за Анджей и неговия баща, който е в концлагера Заксенхаузен. Когато съпругата на професора получава колет, тя научава, че той съдържа праха на съпруга й, който е умрял в концентрационен лагер. Все пак, и Анна и майката на Анджей силно вярват, че той е още жив.
Междувременно, в Козиелск, където са затворени офицерите, Йежи, най-добрият приятел на Анджей му подарява топъл пуловер. Когато името на Анджей се съобщава в списъка на офицерите, които първи ще се извозят от НКВД, той се надява, че съдбата му ще се промени и се сбогува с Йежи.
ИСТОРИЯТА НА СЪПРУГАТА НА ГЕНЕРАЛА: 1943 г. Германците оповестяват списъка на ексхумираните жертви от масовото убийство при Катин. Имената на генерала и на Йежи фигурират в списъка. Името на Анджей го няма там и семейството възприема това като добър знак. Когато германците се опитват да склонят съпругата на генерала да подпише пропагандно писмо, заклеймяващо масовото убийство, тя отказва да сътрудничи, но е принудена да гледа филм за изравянето на гробовете в Катин.
ИСТОРИЯТА НА ЙЕЖИ: Краят на войната. Немците бягат от Краков. Йежи, който вече е войник от полската народна армия пристига, за да посети Анна, съпругата на неговия приятел и майка му. Той я информира за грешката в списъка от жертвите в Катин: името на Анджей не фигурира в списъка, защото Йежи в Козиелск е подарил на Анджей пуловер, на който е извезано негово име. Така Анна научава за първи път за смъртта на съпруга си – но тя все още отказва да повярва в това. Йежи посещава университета, където полските учени работят по разкопките на гробовете в Катин. Той моли професора – неговия бивш наставник – да даде на Анна останките от гроба, които принадлежат на Анджей. Йежи се среща със съпругата на генерала, когато тя се опитва да спре откритата прожекция на съветски филм за Катин. Те разговарят за убийството и тя го обвинява в предателство по отношение на истината за това престъпление. Йежи не може да понесе това обвинение и се самоубива.
ИСТОРИЯТА НА ТАДЕУШ: Анна вече е назначена на работа в едно фото в Краков, Тя работи върху надгробна снимка на пилот, убит в Катин по поръчка на Агнйешка, една от състрите на убития пилот. Тадеуш – млад мъж, който е бил партизанин по време на войната влиза във фотото и вижда своята леля Анна. Двамата се радват на тази среща. Тадеуш, чийто баща също е убит в Катин иска да завърши училище и да се запише в Художествената академия. Той подава молба в гимназията. Директорът на училището се опитва да го накара да излъже за смъртта на баща му и да промени датата на смъртта в автобиографията си, но Тадеуш отказва. Той провокира тайните полицейски агенти и и побягва, сблъсквайки се с Ева, която му помага да избяга. През краткото време, в което са заедно, те много се сближават, но на път за дома, Тадеуш е прегазен от кола на тайната полиция.
ИСТОРИЯТА НА АГНЙЕШКА: Агнйешка посещава свещеника, който е бил свидетел на ексхумацията в Катин и е донесъл молитвената броеница на брат й. За да плати за мемориалния плакет на брат й, Агнйешка продава косата си на театрален перукер. Обаче, мемориaлният плакет няма да се постави в черквата, тъй като тайната полиция е арестувала свещеника. На път за гробищата, Агнйешка среща сестра си, директорка на гимназията, която се опитва да я накара да се осъзнае. Агнйешка, обаче не желае да води лъжовен живот – тя, като Антигона, иска до погребе порядъчно брат си, дори това да е символично. Тя закачва мемориалния плакет към семейната гробницата. След като е арестувана от тайната полиция, плакетът е счупен от неизвестни лица, за да не може да се четат думите “Катин, 1940 г.”
УБИЙСТВОТО НА ПОЛСКИТЕ ОФИЦЕРИ: Анна е посетена от асистент на професора, който й дава дневника на нейния съпруг, изровен от масовия гроб в Катин. Така тя научава обстоятелствата за смъртта му, заедно с много други, принудени да споделят същата съдба.
ТЕХНИЧЕСКА ИНФОРМАЦИЯ “Катин” е заснет с 35 мм техника ПАНАВИЖЪН. Филмът е редактиран електронно и дигитално, като са използвани предимствата на новата, съвременна генерация редакционни системи, а именно 4К. Изключителната нова технология е използвана до момента главно в американски продукции. Технологията 4К, която променя начина, по който правим филми, дава възможност за четири пъти по-висока резолюция в пост продукциите, в сравнение с изпозваната 2К обработка. Резултатът е увеличена резолюция и намалена отвлеченост, като образите са по-истински. Тъй като дигиталните продукции се движат към все по-висока резолюция, 4К дава на редактора възможност да подчертава и най-малките детайли, да прави прецизни цветни корекции и да прави дигитални добавки към картината. В редакционния процес “Катин” се състои от 8 терабита, което е 8.000.000.000.000 бита, преди прехвърлянето на 35 мм копие.
“Катин” е първият филм, не само в Полша, но и в цяла Европа, в който е използвана технологията 4К.
|