Madagascar: Escape 2 Africa 2008
За продукцията
|
28.11.2008 | синефиш.бг
|
В дългоочакваното продължение на хитовата анимация, заточените на остров Мадагаскар Алекс, Марти, Мелман, Глория и пингвините подготвят нов план за бягство. С типичната си военна прецизност, пингвините са ремонтирали стар катастрофирал самолет и възнамеряват да прелетят с него хилядите километри, делящи ги от бетонната джунгла на Ню Йорк. Но първият полет на необичайния екипаж приключва по-скоро от предвиденото и групичката каца в най-дивото кътче на планетата - сърцето на Африка... И там, за първи път в живота си, отрасналите в плен животни се срещат със свободни братя от своите собствени видове. Африка изглежда страхотно местенце за живот, но дали е по-добро от зоопарка?
Затегнете коланите!
През лятото на 2005 г. „Мадагаскар” покори публиката по целия свят и се превърна в семейна комедия номер 1. Капризният лъв, дърдорещата зебра, хипохондричният жираф и интелигентната и налята хипопотамка се превърнаха в любим квартет за безброй семейства.
Сценаристът и режисьор Ерик Дарнел е изпитал чувство на облекчение след успешния прием на филма от страна на зрителите, но не бил изненадан. Той казва: „Мадагаскар” бе успешен, защото притежаваше забавни и радостни герои, с които хората могат да се идентифицират. Макар и животни, те имат човешки черти и характери, и с каквито и проблеми да се сблъскат, публиката винаги им симпатизира.”
Сценаристът и режисьор Том МакГрат продължава: „Просто се влюбихме в тези герои, които оживяха благодарение на страхотни актьори като Бен Стилър, Крис Рок, Дейвид Шуимър и Джейда Пинкет Смит. Така стана и с всеки, който е гледал филма. Успяхме да превърнем темата за противопоставянето на цивилизацията и дивата природа в простичка история за приятелството. След края на първия филм, преди още да се превърне в такъв тотален хит, вече мислехме как историята би могла да продължи.”
Продуцентът Мирей Сория споделя: „Хората харесаха анимацията на филма. И според мен това бе от голямо значение - животните освен забавни и остроумни, са и много умело нарисувани. Първият филм бе за приятелството и за това, колко е важно да бъдеш добър приятел. Едно от най-хубавите неща на Ню Йорк е неговата разнородност и тази черта се отразява и на нашата група - лъв, жираф, хипопотам и зебра са най-добри приятели.”
Желанието за продължение на приключенията на четиримата жители на зоопарка се сбъдва, когато създателите на филма и изпълнителният директор на DreamWorks Animation Джефри Катценбърг пътуват за представянето на филма в Европа. МакГрат обяснява: „Още преди „Мадагаскар” да набере известност, ние искахме да направим още един филм с тези герои. По време на полета до Европа, започнахме да създаваме сюжета на продължението - как героите отиват в родната Африка и какви приключения биха могли да преживеят там.”
Когато втората продукция започва да придобива облик, продуцентът Марк Суифт се присъединява към екипа. Той споделя: „Докато Мирей бе заета с рекламата на „Мадагаскар”, аз работих върху кратък филм с пингвините наречен „Коледна лудория”. Предполагам, че те са виновни за участието ми във втория филм.”
За Дарнел и МакГрат това означава продължаване на работните им взаимоотношения, които вече са доказано плодотворни. Дарнел казва: „Причината за успешната ни съвместна работа с Том според мен е, че всеки от нас може да приема идеи от другия, заедно ги преосмисляме и ги извеждаме на друго ниво - даваме най-доброто, на което сме способни и взаимно се мотивираме. Опитваме се да прекарваме колкото се може повече време заедно, да одобряваме нещата единодушно и да работим като един. Понякога нуждите на продукцията изискват единия да работи в художествения отдел, а другия да е зает в звукозаписното студио. Тогава всеки си върши работа, разбира се. Но честно казано, когато сме заедно на едно място, като че ли ни е по-добре.”
Познати пътешественици и нови пасажери
От самото начало създателите на филма са убедени, че ще се получи добра история от новото, още по-вълнуващо пътешествие. Марк Суифт обобщава: „На първо място поставям сюжета. След „Мадагаскар” всички обикнахме четиримата герои, затова сме толкова щастливи от завръщането им на екрана. Те са нашето семейство. И съм много благодарен на Ерик, Том и Итън Коен за страхотния сценарий, който създадоха.”
Сценаристът и режисьор Дарнел казва: „Получи се верижна реакция. Когато четиримата нюйоркчани намират разбития самолет на острова е логично пингвините да го стегнат и да се заемат с пилотирането му. Така че пингвините са на линия. Но не можем да оставим Жулиен, Морис и Морт, те са толкова забавни - станали са част от групата, както и шимпанзетата Фил и Мейсън. Като добавим и животните, които нашите герои срещат в родната Африка, нарастването на броя на героите се оказва най-голямата трудност по време на продукцията.”
МакГрат разяснява: „Ние много обичаме всеки един герой и затова толкова искаме да прекараме повече време с тях, но е трудно да балансираме едновременно различните сюжетни линии. Голямото предизвикателство бе да съумеем страничните линии да поддържат основния сюжет, защото разполагахме с цели 13 герои!”
Сценаристите поставят в центъра на историята Алекс, който среща отдавна изгубените си родителите и трябва да се промени изцяло. В Ню Йорк той е шоумен, звезда - но тези негови умения не са му от полза в обширните равнини на Африка. Марти винаги е мечтаел да препуска с родното стадо, но да бъдеш част от многобройна група зебри, които изглеждат точно като теб е малко обезличаващо… Глория сега е по-зряла и е готова да срещне любовта. А Мелман вече е осъзнал чувствата си към Глория, но тя като че ли има друг избраник.
МакГрат завършва: „Открихме нови възможности да представим героите като част от семейство, като част от група. Аниматорите на филма бяха истински творци и крайният резултат на работата им говори най-красноречиво за техния талант.”
Семейно тържество
Когато пристигаш в нова страна, със сигурност се сблъскваш с нови физиономии. И никога не знаеш на кого ще попаднеш - дали ще срещнеш представители на своя вид, приятели, с които ще откриеш много общи неща, ново призвание, възможна любов или... изгубените си родители.
Продуцентът Суифт разказва: „Първият „Мадагаскар” разкрива взаимоотношенията между четиримата главни герои и какво значат те един за друг. В саваната познатата четворка се сблъсква с представители на собствените си видове. И сега те се сравняват с останалите лъвове, зебри, жирафи и хипопотами и осъзнават колко си приличат с тях, но и колко са различни. А и тяхното приятелство е поставено на изпитание.”
Дизайнерът на героите Андрю Баилк разказва: „Външният вид на героите е вдъхновен от илюстративния стил на детските книжки от 50-те години на миналия век. Те са нарисувани с комбинация от много остри линии и контрастни криви, които им придават много приятна графика. За втория филм предизвикателството към художниците бе да придадем индивидуалност на многото представители на един и същ животински вид.”
Та за родителите на Алекс …
МакГрат казва: „Искахме бащата на Алекс - Зуба, да бъде корав лидер, истински мачо. Но едновременно и чувствителен, така че да проличи бащината емоция зад суровата му външност.” Зуба години наред е водач на прайда, гривата му е посивяла, а силното му тяло е покрито със стари белези. Ерик Дарнел споделя: „Когато описвахме Зуба и измисляхме неговия образ, най-трудната част бе да открием верния тон, който да разкрие деликатните взаимоотношения между баща и син. Надявам се зрителите да простят грешките му като родител и да пожелаят от все сърце помиряването на Зуба и Алекс.”
За майката на Алекс създателите на филма се насочват към образа на типичната майка - топла прегръдка, приказка преди лягане и домашни сладки. Но без намек за слаба воля. Целта е нежна лъвица със силен характер, истинска съпруга на цар Зуба. МакГрат разказва: „Майката на Алекс е силна и разумна и без колебание може да постави и двамата на мястото им, щом се наложи.”
Краткотрайният полет на самолета е истинска благословия за Глория, която копнее за романтика. Първоначално тя мечтае да се върне в Ню Йорк, където се надява да срещне партньор от друг зоопарк. Но Африка се оказва земята на неограничените възможности в любовен аспект. А специално момиче като Глория се нуждае от много специален мъж. За нуждите й създателите на филма и художниците създават мечтата на всяка хипопотамка - едрия и набит самец Мото Мото. Андрю Баилк разкрива замисъла: „Мото Мото е сексист, който се смята на дар господен за всяка женска, затова визията му е комбинация от набито, почти квадратно тяло като на борците от миналия век и комична суета и тщеславие.”
Естествен подбор
Години преди групата нюйоркчани да пристигне в Африка, когато Алекс е бил пухкава топка, един лъв на име Макунда се явява деен фактор за изчезването на малкото лъвче. Макунда е предизвикал Зуба на двубой и отклонявайки вниманието на бащата, е позволил Алекс да се отдалечи и загуби. За Макунда това е малка победа, чрез която е отстранил потенциален претендент за водач на прайда. Сега подлият заговорник е много разтревожен от завръщането на Алекс и е твърдо решен да направи всичко по силите си, за да бъдат изгонени Зуба и семейството му от стадото. Кой ще попречи на Макунда да изпълни заплахите си?
В продължението на „Мадагскар” се появява още един образ от първата част, но този път не е жител на зоологическата градина. Това е старата госпожа, която налагаше Алекс на гарата с ръчната си чанта. Сега възрастната дама отново се изправя лице в лице с Алекс, този път на фона на африканската савана. Продуцентът Мирей Сория разкрива подробности: „Идеята за повторната поява на бабата се роди съвсем спонтанно. В първата част тя има малка, но запомняща се роля. Затова единодушно решихме, че заслужава да получи своята минутка слава и във втория филм.”
Един по-ефектен филм
Отговорникът по специалните ефекти Филип Глюкмен е смятал, че предизвикателствата, с които се е сблъскал в първата част на продукцията ще са най-трудното нещо в кариерата му. Докато не е осъзнал какво искат от него в следващата. Той разказва: „От една страна да се пресъздаде джунгла е голям подвиг, особено ако между многобройните дървета се промушват тълпи от пухкави животни. Но в „Мадагаскар 2” пейзажите са много по-обширни от предишните, на практика гледката се простира чак до хоризонта, а най-сложният елемент от всички се оказа тревата. Тя трябваше да покрива цялата площ и всяко стръкче е компютърно генерирано.”
Друг проблем, който е трябвало да бъде решен, е обширното небе над Африка, и облаците, които в зависимост от сцената трябвало да са леки и само загатнати или пък застрашително надвиснали над земята. За да успее да имитира тази непредвидимост на майката природа и склонността й да си играе със светлината и облаците, екипът на Глюкмен написват специален софтуер, който създава облаците като 3D елементи и в последствие компютъра ги осветява. Тази операция изисква големи технологични ресурси, но изумителните кадри си заслужават цената.
Дарнел отбелязва: „Представихме си, че се намираме вътре в земното кълбо, покрито с оцветени облаци. И решихме да направим компютърно симулирани триизмерни облаци, които са истинско техническо предизвикателство. Много е трудно само с рисуване да се придаде истинско усещане за мащабност и да се покаже взаимодействието на тези преобръщащи се форми в перспектива. А тези триизмерни облаци ни дават възможност наистина да вдъхнем живот на небето, придавайки му същия кръгозор и мащаб на изгледа, какъвто има и истинският африкански пейзаж.”
На този фон останалите предизвикателства се губят - като стотиците животни, като движението на водата, като милиардите стръкчета трева. Растителността не просто покрива саваната, тя има „роля” - тя се променя всеки път, когато копито или лапа стъпи върху нея. И отново технологията е спасителният пояс - с помощта на софтуер за индивидуален контрол върху стръкчетата трева. Този прогрес прави новия филм да изглежда светлини години напред в сравнение с първия „Мадагаскар”. Сега козината на героите се движи и променя, а когато паднат на земята се сгъстява и набръчква.
Ръководителя на екипа за визуалните ефекти Скот Петерсън разказва: „Имахме големи постижения по отношение на тревата. Проблемът бе, че тя си взаимодейства с героите. Вкарахме анимация на местата, където животните стъпват върху нея, за да може растителността да реагира както трябва, но всъщност не се получаваше добре. Затова трябваше да я доизкусуряваме с почти постоянен вятър, който да й придаде естествено движение.”
Другата трудна задача за художниците е „контролът върху тълпата”, който се оказва от огромно значение, когато става дума за цели стада, препускащи из африканската савана. Дарнел разказва: „Когато имаш стотици различни герои в кадър, трябва да откриеш начин да стоят естествено. И в пълнометражен анимационен филм всяка сцена е резултат от огромен труд. Ако не си направил достатъчно вариации на един кадър се оказва, че единият от героите стои по определен начин, а онзи там по-вляво е застанал точно като него. И това просто се набива на очи. Затова бе истинско предизвикателство - едновременно технологично и творческо - да се създадат тези големи популации от животни така, че да изглеждат естествени и непринудени на екрана. Но още по-трудно бе едновременно да се съобразяваме и да се противопоставяме на законите на природата. Например, когато препуска стадото зебри, всички тези животни с черно-бели райета се сливат в едно цяло - така е предопределила природата. Но ние трябваше всеки път да отличаваме Марти от масовката - понякога го правехме малко по-светъл, или тъмен, или по на фокус от останалите. Срещнахме същите трудности и с Алекс. Когато поставиш един лъв сред африканската савана, той изчезва. Слива се с околната среда, защото това е замисълът на природа - да не може да бъде видян от жертвата. За да изпъкне на екрана, ние трябваше да засилим цветовете му и да намалим яркостта на цвета на тревата около него.”
Такъв обем работа включващ изпипване на всеки един детайл прави „Мадагаскар 2” неволен рекордьор по времетраене на продукцията. Създаването на първия филм е отнело 12 милиона работни часа, а новото продължение изисква 30 милиона часа, за да бъде завършено.
|
|
|
|
[+] |
Хоризонт - БНР |
|
80/100 |
|
|
Здравко Григоров, Ангел Хаджийски |
|
|
|
|
|
ПОПУЛЯРНИ ФИЛМИ ДНЕС |
|
|