Cinefish.bg
Cinefish.bg Cinefish.bg
 
Начало » Филми »

Умирай трудно 4.0

За филма - Умирай трудно 4.0 / информация за филма

Die hard 4 2007
ЗА ФИЛМА ГАЛЕРИЯ ТРЕЙЛЪРИ АКТЬОРИТЕ И ЕКИПА НОВИНИ ОЩЕ ЗА ФИЛМА МНЕНИЯ

За филма

09.7.2008  |   синефиш.бг
         В един кино-сезон изпълнен с компютърно-генерирани образи, “Умирай трудно 4” е истински – с истински екшън, истински хумор, и отново с обичания и иконичен герой : Джон Mакклейн.

         Началото на ваканцията е, но детектива на град Ню Йорк, Mакклейн не празнува. Той има проблеми с дъщеря си Люси и получава нареждане да доведе един млад хакер, Мат Фарел, за разпит в бюрото на ФБР. Но Mакклейн има навика да попада на погрешното място, в погрешното време.

         С помощта на Фарел, Mакклейн започва да разбира нарастващия около него хаос. Готви се атака срещу уязвимата инфраструктура на САЩ, застрашаваща цялата нация. Загадъчната фигура зад организацията, Томас Габриел, е няколко хода пред Mакклейн с извършването на своите невероятни планове, известни на чешити като Фарел като “продажба на огън” (всичко, което е вътре изгаря!).

          В “Умирай трудно 4” има повече жив екшън за сметка на компютърно генерираните екшън-сцени. Сардоничното чувство за хумор на Джон Mакклейн винаги е било истинско и филмът се върти около този герой.

         Мисълта да остане верен на себе си никога не е напускала съзнанието на Брус Уилис, докато той обмисля дали да се върне в ролята на образа, който спомага дефиницията на екшън-героя в киното. “Едно от най-вълнуващите неща при Макклейн е, че той определено не е супергерой”, казва Уилис. “Той няма неестествени сили или способности. Той е обикновен човек. Докато ние винаги се опитваме да създаваме страхотни екшън-сцени, аз смятам, че именно прямостта и чувството за хумор на Макклейн е това, което привлича хората”.

         През годините се говореше за нов епизод на “Умирай трудно”, но нищо не ме интригуваше до момента, в който дойдохме до извода, че Макклейн може да бъде поставен в опасност чрез двете най-важни за него неща”. Уилис продължава, “Той обича семейството си, повече от всичко, и презира индивидите, който нападат хора, които не могат да се защитават. Това беше нов поглед над нещата, но героя не е променен. Този път залозите за Макклейн са високи, но той е все още обикновения човек, който неочаквано попада в неблагоприятна ситуация”.

         Уилис знае, че предизвикателството ще е по-голямо за него. “По природа съм човек на риска и исках да създем отново една страхотна история”, отбелязва актьорът. “Историята трябваше да е толкова добра, колкото в “Умирай трудно””.

         Сценарият на Марк Бомбак, базиран на оригиналната история на Бомбак и Дейвид Маркони, провлича вниманието на Уилис, но той не се доверява на проекта, докато в екипа не се включва режисьорът Лен Уайзмън. Уилис гледа трилъра на Уайзмън, “Подземен свят: Еволюция”, който го впечтлява с уникалната си визия. “Бях напълно погълнат от филма на Лен”, припомня си актьорът. “Помислих си, че Лен може да допринесе с много в изграждането на визията на “Умирай трудно 4” – и той го направи”.

         Уайзмън начело на продукцията “Умирай трудно 4”, изглежда като сбъдното предсказание : като ученик, той  и негови приятели правят филм, вдъхновен от “Умирай трудно”. “Обичам този филм”, казва Уайзмън. “Бях заинтригуван от уязвимостта на Mакклейн. Той е човек, поставен в неочаквано създала се ситуация и това не го радва”.

         Визията на Уайзмън за героя и историята е критична за оформянето на филма. Режисьорът си припомня един отделен случай в ранната чернова на сценария, който има нужда от поправка. “Имаше сцена където Mакклейн влиза в полицейския участък и пита : “С какво мога да помогна?”; и аз си казах : “Mакклейн не предлага помощ – никога”. Брус хареса това”.

         Уайзмън остава верен на Джон Mакклейн и работи с Брус Уилис и Бомбак, за да придаде допълнителни нюанси на героя. “Исках да изследвам героя под друг ъгъл, докато той среща нови предизвикателства”, отбелязва режисьорът. “Как би реагирал ако дъщеря му е в опасност? Как се отразяват приключенията на Макклейн на неговото семейство и връзки?”.

         “В този филм, Mакклейн не е в свои води”, продължава Уайзман. “Той е ченге от старата школа, което се изправя пред нов вид престъпници”.

          Уилис иска да се увери, че сценария не игнорира изминалото време. “Ние не се преструваме, че Mакклейн е същия човек, който е бил в първия филм”, казва актьорът. “Очевидно, той е по-стар и неговата дъщеря Люси, която ние срещнахме като дете в първата част, сега учи в колеж. Той е по-отегчен и циничен. Важно е да се отбележи, че Mакклейн никога не е гледал на себе си като на екшън-герой”.

         С намесата на Уилис и Уайзмън, сценарият на Бомбак става по-категоричен, по-предизвикателен, и времевата рамка е по-сбита. “Наистина стана по-лично, изпълнено с опасности и истинско”, казва Бомбак. “На Маккейн му се случват куп неща, няма лоша ситуация, която да го подмине. Винаги мислехме за нови начини, по които да усложним живота му като го поставяме в почти невъзможни положения. Разбира се, след това трябваше да разберем как да го измъкнем от ситуацията”.

         Уилис и Уайзмън работят неуморно за да направят филма възможно най-вълнуващ. “Този филм е най-изтощителния от поредицата ”Умирай трудно”, физически и психически”, отбелязва Уилис. “Работих над него цяла година преди да започнат снимките. Но това определено беше най-удовлетворителното от творческа гледна точка”.

         “Познавайки добре героя си, Брус допринесе за идентификацията му, след изминалите години”, казва Марк Бомбак. “В известен смисъл, Mакклейн е друга версия на Брус. Няма друг човек, който да може да изпълни тази роля. По време на нашите срещи за обсъждане на сценария, Брус щеше да каже нещо като : “Не мисля, че Mакклейн щеше да каже това; той може да каже това”, след което ние осъзнавахме, че идеята на Брус е по-подходяща за героя и за филма”.

         Филмите “Умирай трудно” са известни с динамичните си екшън-сцени, и “Умирай трудно 4” предлага няколко от най-големите, най-реалистичните екшън-сцени, наблюдавани в киното днес. “Мислих за ситуациите, в които можехме да поставим Mакклейн, което бих искал да видя като фен”, обяснява Уайзмън. “И се получи много щура, реалистична и изпълнена с напрежение история”.

Някои от съществените елементи на екшъна :

- седан профучава близо до Mакклейн и Фарел, секунди преди да ги блъсне, като връхлетява на минаващите коли и изхвърча към двамата мъже

- патрулната кола на Mакклейн се блъсква в хеликоптер

- Mакклейн, приятелката на Габриел, Mей (Маги Кю) се збиват в кола, която се спуска вертикално в асансьорна шахта

         По време на снимките, Лен Уайзмън работи с координатора на каскадите Брад Мартин и отговорника по специалните ефекти Майк Мейнардъс. “За Лен, всяка каскада, която можеше да бъде изпълнена практически, без помощта на компютър, трябваше да се извърши от хора”, казва Мартин.

         Много от екшъна е замислен около старомодния подход на Mакклейн, с мръсотия под ноктите, той използва всичко налично – неговите юмруци, пистолети, пожарогасители, дори хеликоптери – за да надвие Габриел и неговите подчинени. И Уилис е повече от готов за физическите предизвикателства на филма. “Това е филм от поредицата “Умирай трудно”, което значи, че Mакклейн преминава през най-лошото”, отбелязва Уилис. “Исках Mакклейн да изглежда сякаш е все още способен да се справи, ето защо се подложих на строг режим и тренировки за няколко месеца преди началото на снимките. Макклейн беше остарял, аз също – това беше част от удоволствието да се върна към този герой. Осъзнах също, че възрастта носи и предимства. Човек става по-внимателен и по-мъдър”.
       
         Без да спират да поддържат динамиката на филма жива, Уайзман, Мартин и Уилис изследват физическите последствия над Mакклейн. “Ние си задавахме въпросите : “Какво ще се случи, ако Mакклейн падне от едноетажно здание и се удари в нещо при падането?””, припомня си Мартин. “Каскадите трябваше да имат предназначение, защото Mакклейн не прави нищо без причина и обикновено само, защото няма друг избор”.

         Много от зашеметяващите екшън-сцени на филма се случват на огромните, стилизирани декори, създадени от дизайнера на продукцията Патрик Tатопулос. Практичните декори на дизайнера не само изглеждат грамадни, те дават основата, необходима за продуцентите да представят лудия екшън. “Дизайнът на декорите е нещо повече от това да създадеш дадено пространство”, обяснява Tатопулос. “Трябва да помислиш за движението в това пространство. Повече прилича на предоставянето на инструмент, с които хората да работят. Аз съм голям фен на практическите декори. Обичам да строя разни неща”.

         Във филма, хуморът играе също толкова важна роля колкото и екшъна. Сардоничните остроумия на Mакклейн са неизменима част от филмите “Умирай трудно”, и “Умирай трудни 4” не изневерява на тази традиция. “Има разлика между чуството за хумор на героя и осмиването му”, казва Уилис. “Ние винаги сме искали зрителите да се свързват с него, и един начин това да стане е смеха”.

          Хуморът на филма замъглява още по-силно разликата между Уилис и неговото друго аз на екрана. “Брус е обикновен човек от Ню Джърси, който разказва и се смее на глупави шеги, и не иска нищо повече от това да бъде със семейството си”, казва Марк Бомбак. “Тези качества правят Брус и Макклейн толкова сходни по характер”.

          Голяма част от хумора произхожда от контрапункта на старите методи на Макклейн и съвременните методи на Габриел. “Дигиталния свят донякъде го е подминал”, казва Уилис. “Ние не искахме неочаквано Mакклейн да почне да разбира от компютри. Много се забавлявахме поставяйки го в положения, които той не разбира, и противопоставяйки го на престъпник, използващ инструменти и методи, които са му напълно непознати”. Но Габриел подценява Mакклейн.

         Запознат с новите технологии, Мат Фарел е цифровият ин на аналоговия ян на Макклейн. “Той е много по-различен от останалите “партньори” на Макклейн; той не е ченге или някий безделник от улицата. Мат е човек на технологиите, докато Макклейн е човек на действието”, отбелязва актьорът Джъстин Лонг.

          “Мат определено не е човек на действието”, добавя Лонг. “Как би могъл ? Той е обсебен от компютъра си и никога не напуска дома си”.

         Герой с по-големи атлетични способности е Мей, приятелката на Томас Габриел. Актрисата Mаги Кю има опит с бойните изкуства, и нейните схватки на екрана с Уилис дават допълнителна искра на екшъна. “Тя е бърза, хитра и смъртоносна. Mакклейн се бие по старомодния начин, а Мей има нейните нови методи за сражение. Тя допринася с интересен динамизъм”, казва актрисата.

         Шефът (и любовникът) на Мей, Габриел, работи повече с неговия мозък, отколкото с мускулите си. Архитектът на плана за сриването на цифровата инфраструктура на нацията, Габриел, не прилича на нито един от противниците, срещу които се е изправял Макклейн”, обяснява Тимоти Олифант.

         Ако престъпниците във филмите “Умирай трудно” са дефинирани от техния интелект и преднина, тогава Габриел се нарежда между най-интригуващите персонажи на поредицата. Несъмнено, плана на Габриел е с много по-високи залози от всичко, пред което се е изправял Макклейн. Той не се опитва да ограби голяма корпорация, той иска да срине цялата страна.

         Като повечето паметни злодеи на киното, Габриел е харизматичен, очарователен, блестящ и динамичен – комбинация на качества, която прави откриването на актьор за ролята малко трудно. “Габриел е блестящ и сложен герой, но в същото време той често се оказва на границата на благоразумието, защото взима всичко присърце. Но Тим успя да представи всичките му страни и положителни и отрицателни”, смее се Уайзмън.

        Когато Mакклейн заплашва да обърка плановете на Габриел, Габриел отвлича дъщеря му, Люси. Това, както разбира и самия злодей, е голяма грешка. “Не сме виждали Люси от първия епизод и след това за кратко, като дете. “Сега, тя учи в колеж и не е в добри отношения с баща си. Но въпреки че Mакклейн е разведен и сам, той все още се чувства семеен човек. И не се спира пред нищо, за да спаси дъщеря си”.

        Люси, представена от Мери Елизабет Уинстед, определено е момичето на тати. “Тя притежава много от здравия дух и устойчивост на Макклейн”, отбелязва Уинстед. “Когато историята започва, Люси и нейния баща не се разбират много добре, защото той е пропуснал голяма част от нейния младежки живот. Разбира се, всичко се променя, когато живота на Люси е в ръцете на Габриел”.

         За да спре Габриел, Mакклейн трябва да разчита на Мат Фарел, както и на майстор-хакера известен още като Магьосника. Скрит в мазето на неговата майка, Магьосника снабдява Mакклейн и Фарел с критично важна информация. Собственик на уеб-сайт, продуцент и актьор, Кевин Смит влиза в ролята на Фреди. “Прекарвам много време онлайн. Има дни, в които се събуждам, прекарвам целия ден пред компютъра и после си лягам”.

           Смит, като Лен Уайзмън, се озовава в екипа на новия епизод “Умирай трудно”, който има специален резонанс. “Бях смаян от реалността на Mакклейн –  той беше един от първите екшън-герои, който изглеждаше уязвим от приключенията, в които се беше впуснал”.


         Всеки ден беше истинско сражение докато приготвим и заснемем този филм, но аз съм удивен от работата, която всеки свърши”, заключва Брус Уилис. “Много хора обичат тези филми и смятат, че първия филм “Умирай трудно” е преоткрил екшън-жанра. Имахме над какво да работим в “Умирай трудно 4”. Вече казах, че ако не е по-добър от “Умирай трудно”, то поне е също толкова добър. Този филм дава на феновете всичко, което обичат в поредицата и Mакклейн, като вдига залозите по-високо от всякога”.

 
 

Снимки

 

Сине Гранд Сине Гранд Cine Grand Bulgaria
Опасни шматки Опасни шматки Opasni shmatki
Заешка Академия Заешка Академия Rabbit Academy: Mission Eggpossible



 
Cinefish.bg Cinefish.bg