Cinefish.bg
Cinefish.bg Cinefish.bg
 
Начало » Филми »

Мръсна игра

Още за филма - Мръсна игра / информация за филма

Trespass 2011
ЗА ФИЛМА ГАЛЕРИЯ ТРЕЙЛЪРИ АКТЬОРИТЕ И ЕКИПА НОВИНИ ОЩЕ ЗА ФИЛМА МНЕНИЯ

Още за филма

12.10.2011  |   синефиш.бг

Сара (Кидман) и Кайл Милър (Кейдж) имат щастлив брак и наглед притежават всичко – елегантен усамотен дом, всички възможни удобства, обична, макар и бунтовно настроена дъщеря-тийнейджърка (Либерато). Кайл е преуспяващ търговец на диаманти, а Сара е архитект и дизайнер на техния модерен дом от стъкло, камък и стомана, заобиколен от гъста гора.

С изсечени черти, хубав тен и строг външен вид, Кайл умело води своето Порше по обградените с дървета завои, които водят до външна порта. Прибирайки се от работа, той влиза в кухнята, където заварва Сара и Ейвъри да спорят. Кайл се оттегля зад заключените врати на своя кабинет, а домашната охранителна система превключва на нощен режим – изискано осветление акцентира върху градините, вратите се заключват, а инфрачервени камери се включват.

Сияеща красавица, Сара носи поднос с вечеря в стаята на Ейвъри, с надеждата да се помирят, но Ейвъри отказва, и Сара оставя подноса наблизо.

На долния етаж, Кайл отваря стенния сейф, когато е изненадан от почукването на Сара и нейната покана да се присъедини към нея за вечеря, преди вечерната си среща. Кайл излиза, облечен официално, и Сара му подава чаша вино. Те се целуват, но Кайл се отдръпва частица от секундата по-бързо. Електронен звън на камбани прекъсва неловкия момент.

Разкъсван между Сара и неочакваното позвъняване, Кайл отива при монитора на камерите. Двама полицаи – неясни фигури, с изключение на униформите – искат от Кайл да събере всички членове на семейството в дневната. Пръстите му посягат към кода на алармата, а Сара се качва до стаята на Ейвъри, но открива, че вратата е заключена. Осъзнал стаената настойчивост на полицаите, Кайл виква на Ейвъри да слезе веднага долу. Но в стаята са пръснати дрехи и гримове, и Сара осъзнава, че Ейвъри я няма.

Ченгетата приближават къщата с наведени глави. Кайл отваря вратата да ги поздрави, и тогава започва кошмарът. Той открива, че гледа към ужасяващите маски на отчаяна група престъпници, които нахлуват през входната врата и обявяват, че искат "всичко, което той притежава". Но когато Кайл се осмелява да не им се подчини, той използва всичките си умения на продавач в тази игра с високи залози, в която сблъсъкът между находчивост и воля ще определи дали животът и мечтите на семейството му ще бъдат спасени.


Оживяват вестникарски заглавия

Това се случва всеки ден. Четем по вестниците за актове на агресия и прегрешение, и докато си отдъхваме облекчено, си мислим "Ами ако?" Това е идеята, хрумнала на продуцента Ървин Уинклър, която впоследствие сценаристът Карл Гайдусек разработва до напрегнатия трилър Мръсна игра..

"Беше огромно удоволствие да работя с моя приятел Джоуел Шумахер и невероятните носители на Оскар Никълъс Кейдж и Никол Кидман," споделя Уинклър. "Карл написа експлозивен сценарий, преливащ от сурови емоции."

"Мисля, че сценаристът е свършил отлична работа, създавайки тези герои в тази ситуация," казва режисьорът Джоуел Шумахер, чиято ранна кариера на сценарист е подкрепяна от Уинклър и неговия партньор Боб Чартоф. "Ави също ми е предлагал филми през годините, така че всъщност работих с двама отколешни приятели.

Смятам, че нападение в дома е нещо, от което всеки се страхува, но то е много повече," продължава Шумахер, който репетира филма с актьорите цели две седмици, преди да започнат снимките. "Има толкова много тайни и лъжи, а след това виждаме и насрещно течение на тайни и лъжи. Така че това е психологически трилър, който се развива между седем човека, хванати в капан в тази къща."

Отношенията между героите са ключови, за да може публиката да се идентифицира с всички, "защото във филм като този, опасността е да се дистанцираш от публиката, понеже някои от героите са заможни," обяснява продуцентът Рене Бесон, когато говори за целите на Джоуел при разказването на историята и кастинга. "Не всеки е богаташ, но всички имаме един общ страх – че семействата ни може да бъдат застрашени, че ще трябва да пожертваме много, за да защитим семействата си."

Идеята да има семейни отношения, които вече са дебалансирани, и нахлуването на престъпниците в къщата, което предизвиква семейството да обърне внимание на нещата, за които са си затваряли очите – това е в основата на динамичния трилър, който привлича вниманието на награждаваните актьори Никълъс Кейдж и Никол Кидман.

Макар първоначално сценарият да е изпратен на Никълъс Кейдж заради ролята на Елиас, "аз започнах да обмислям ролята на Кайл, понеже тя изглеждаше като нещо, с което мога да бъда почти пагубен," казва Кейдж. Кайл е под огромно икономическо напрежение и има семейни отношения, които не са каквито са били на времето. "Това ми даде шанс да изиграя героя като нормален мъж, така че всички да можем да се асоциираме с него. Чувствах, че мога да внеса истина в тази роля. Необичайният герой винаги ме интересува, затова реших да изиграя Кайл."

Като мнозина други, Кайл се справя отлично по време на бума," казва Шумахер. "Не изглеждаше никак подозрително, че хора, изкарващи по 25 000 долара годишно, купуваха къщи от по 450 000 долара. Тогава дойде кризата и цените на имотите паднаха. В този момент, Милър има къща, която не е довършена, и която не може да изплати. Той е като мнозина от нас. Ние просто мислехме, че добрите времена ще продължат дълго. Щеше да е много хубаво, ако се бе получило."

Шумахер е работил поотделно с двамата актьори – с Кейдж в 8мм и с Кидман в Батман завинаги – но Мръсна игра е първата им съвместна работа. Джоуел и Никол са приятели, откакто тя пристига в САЩ след Dead Calm, и когато той я кани да изиграе Сара, "тя попита кой ще бъде съпруга, понеже с него щеше да работи," казва Джоуел. "Никълъс щеше да бъде страхотен като злодея, но той е играл такива роли, и аз исках да изиграе моя съпруг," допълва Никол.

"Тя е една от онези невероятни, непредсказуеми и очарователни актриси," казва Кейдж за Кидман. "В ролята на Сара, никога не знаеш точно какво мисли тя. Тя е толкова загадъчна и пълна с изненади, че това добавя страшно много към съспенса."

"Семейството ни преживява известна криза, и смятам, че има много тайни," обяснява Кидман за дома на Милър. "Никълъс притежава различен начин за подход към героя, което страшно ми харесва. Той е необичаен, но в същото време много открит и чаровен. Смятам, че в комбинация с чувството му за хумор, това е страхотно попадение," казва Кидман за работата на Кейдж като отдадения на семейството си съпруг на Сара.

Като единствено дете на Милър, 15-годишната Ейвъри (Лиана Либерато) е провокативна и растяща твърде бързо, но нейните кураж и решимост в онази ситуация показват, че тя е нещо повече от сладкото момиченце, за каквато я взимат повърхностните възрастни. "Ейвъри е много различна от ролите, които съм играла досега," обяснява Лиана, която прекара известно време с Джоуел в разговор за предишните й роли, както и да се опознаят, преди да й бъде предложена ролята. "Обикновено играя уязвимо момиче, и сега беше готино да имам героична жилка."

За ролята на Елиас, хитрия бивш затворник, който нахлува в усамотено имение на Милър с група маскирани престъпници, Джоуел избира Бен Менделсон. За актьора става дума в разговор между Джоуел и Никол, която казва, че той е известен в Австралия като един от най-великите им актьори. Animal Kingdom току-що е бил разпространен в САЩ, и ролята му на престъпник от предградията във филма мотивира Джоуел да го потърси.

След като изчита сценария за една сутрин, "аз говорих с Джоуел по телефона, и още същия следобед имах ролята," обяснява Бен, който е работил поотделно с Никълъс и Никол в миналото. Елиас притежава непобедима комбинация от сила и акъл, но "той е поставен на тясно и е принуден да намери пари отнякъде, затова нападаме къщата," намеква Бен.

Джона, един от престъпниците и по-малък брат на Елиас, е държал под око къщата на Милър от известно време, и е сигурен, че "това е идеалното място," започна Кам Гигандет, който е очарован от шанса да работи с Джоуел. Актьорът си припомня ранните обсъждания на героите с режисьора, където "той може да погледне тези хора и да види тяхната човечност без да ги съди. И той успява да намери най-простото обяснение защо те правят това или онова. Няма лоши момчета, няма и добри. Всеки се опитва да преживява."

"Кам Гигандет е един от най-добрите изгряващи актьори," казва Джоуел. "Той е много разнороден и е изключителен" като самозаблуждаващия се брат на Елиас, който иска нещо повече от парите на Кайл. Джордана Спайро в ролята на Петал, гаджето на Елиас, "напълно се преобрази като стриптизьорка, пристрастена към крек, с много проблеми," спомня си Джоуел за актрисата, която тренирала с танцьори и накарала да сложат временен пилон в хотелската й стая по време на снимките. "Тя имаше много трудна роля, но смятам, че вложи известна доза човечност в нея."

Даш Михок играе Тай, биячът на бандата, който се грижи нищо да не се обърка. Той е привлечен от сложността на историята и нейният анализ на "човешкия инстинкт за оцеляване и защита." На снимачната площадка, Джоуел му дава следния съвет: "Бъди най-добрия. Ти си безмилостен убиец, който може да очисти всекиго, и той го знае. Затова бъди властен," спомня си актьорът. "Той е страхотен," казва Шумахер, който е фен на Михок от работата му в Тънката червена линия на Терънс Малик.

За мен, Мръсна игра е за две семейства, които са в една и съща ситуация – техните избори са ги докарали до отчаяно положение, казва Джоуел. "Те са си отпуснали коланите в култура, която ни насърчава да отпускаме колана всеки ден. Те просто имат различно образование, вървели са по различни пътеки, но всеки е правил каквото трябва, за да оцелее."


Сблъсък на два свята

"Смятам, че повечето проблеми възникват, когато правиш предположения във връзките, и точно това са направили тези хора," обяснява Илай за спекулациите и погрешните сведения, които дават началото на тази история. "Имаме лоши момчета, които оглеждат къщата. Тя символизира пари, богатство, привилегии – всички онези неща, които виждаме, когато гледаме някой човек, за когото смятаме, че е богат и че няма проблеми."

Когато планират обира на Милър, "те смятат, че той ще мине доста праволинейно," казва Бен. "Ще размахат оръжия, ще говорят заплашително, ще вземат парите или диамантите, и ще си тръгнат. Това е така, докато не срещат Кайл Милър... който смята, може би с основание, че ако това се случи, с живота му е свършено."

"Той не е човек на насилието и няма опит нито с оръжия, нито с ръкопашен бой," обяснява Кейдж за битката на Кайл с нарушителите. "Но той мисли бързо и говори бързо – и разполага само с това" срещу сериозно въоръжените нападатели. Запознат с камъните и геологията, благодарение на своето хоби, Кейдж обяснява, че на Кайл "наистина му пука за камъните. Той знае разликата при диамант от Голконда. Той е почти като геолог в това отношение. Точно това исках да развия в героя," за да бъде Кайл по-схватлив и достоверен, когато убеждава крадците, че крадените диаманти не се продават толкова лесно.

Сара Милър има доста по-различен начин на действие от своя съпруг," добавя Бен, като намеква за частта от историята за приета собственост в брачните отношения. "Елиас е очарован от Сара. Тя умее да манипулира нещата. Тя се оказва печеливша в няколко ситуации, но също така умее и да използва директна сила няколко пъти."

Семейство Милър не са склонни да се разделят с това, което имат, и Елиас си изкарва разочарованието върху брат си. Джона крие нещо повече от смутна душа под наивния си външен вид и "има много сблъсъци, но те водят до много дълбока и силна връзка," обяснява Кам, който казва за своя екранен брат, че "веднага пое естествено ролята на защитник." Бен, който описва отношенията между братята като "класически разбити", казва, че когато става дума за работа в екип, "нещата просто се случват на момента. С Кам се случват доста неща, за които другите не знаят."

Борбата продължава, ситуацията е безизходна, напрежението нараства, а Елиас е на ръба да убие някого. "Ейвъри и Кайл много си приличат – и двамата мислят много бързо," казва Лиана, спомняйки си сцената, в която Ейвъри предлага схема за забогатяване на Елиас. "Той ще получи каквото иска, без значение как ще го направи, и обяснява, че животът на нейните родители е в ръцете й. Това е една от любимите ми сцени във филма, заради нейната интензивност. Много е несигурно и страшно, и не знаеш какво ще се случи."

"Смятам, че за повечето от хората в къщата, убийството не е било на дневен ред, но отчаянието им е видимо," обяснява Джоуел. "Тай просто иска да свърши работата, и то бързо," добавя Даш, чийто праволинеен герой е решен да държи работата изкъсо. "Той пуска известна аванта на другите престъпници, понеже е отишъл да вземе парите, а не да убива хора."

Паралелите в живота на двете семейства и на семействата из САЩ в наши дни, не убягва на Джоуел. "Аз израснах след Втората световна война," казва той, "и Американската мечта беше проста: Работиш здраво, за да могат децата ти да имат по-добър живот, да учат в по-добри училища, и може би ще успееш да си купиш кола. Знам, че това вече не важи за повечето хора, но смятам, че те посягат към грозната страна на Американската мечта, която е "Колко е достатъчно?" В един момент, Сара казва на Джона "Това е по-голямо, отколкото мислехме." понеже тази къща не е за трима души. Такива къщи са за да впечатляват хората."

Всички живеем с този ужас от възможно нападение в къщи. Вие как бихте се справили с него?


40 дни за заснемане на една нощ
Мъчението за Милър се случва в продължение на една нощ, и в голямата си част се развива в тяхната къща. Макар това да е свързано тематично с историята, "ограниченията са творчески възможности," казва Илай, който е работил с Джоуел в Телефонна клопка. "Ти си ограничен от познанията ти за хората. Всички обрати изникват от историята и в това ограничено пространство. Историята е кратка по времетраене, и е представена от хората пред очите ти. Това е най-забавното – тайните и лъжите, които те карат да гадаеш. Никой не е такъв, какъвто изглежда."

По време на снимките, Илай работи с актьорите по диалога през свободното им време. "Ако Ник нямаше снимки, Илай работеше с него, и така с всички от актьорския състав," спомня си Шумахер, който успява да заснеме Мръсна игра последователно. "Това бе от голяма помощ, защото след като си правил непосредствени филми като Телефонна клопка, всичко се променя, когато всички са в стаята. Това не е начинът, по който е написано."

За повечето от актьорите, това е първият им допир до последващото заснемане. "За мен, филмът винаги е бил като сглобяване на пъзел," казва Кейдж. "Слагаш парче след парче, докато се съберат всички заедно. Да снимаш по този начин е голям лукс, понеже не трябва да мислиш за напасването, нито къде се намираш в този момент. Това премахва стреса от целия процес."

"Анджей знае как да премине от лъскав и изискан изглед към суров изглед "верите"," казва Бесон по темата за привличането на оператора Анджей Бартовяк. "Той умее да използва това, за да създаде език и пътешествие, което ни отвежда от сигурно и безопасно място до плашещо и страховито място.

Анджей наистина знае къде да постави камерата и как да работи с актьорите и движението," продължава Ник. "Да има много камери, снимащи едновременно, дава на актьорите шанс да продължат да играят на високо ниво, и да знаят, че то ще бъде заснето. Има спонтанност, която отговаря на всяко изпълнение." Никол също се чувства удобно с този начин на заснемане, спомняйки си, че "играла съм във филми, където се снимаше с много ръчни камери, и човек трябваше доста да се навежда."

"Едно от най-големите предизвикателства в сценария," казва дизайнерът на продукцията Нейтън Амондсон," бе как да запазим мястото достатъчно интересно, за да го гледат през половината филм, и да измислим нещо, което да продължи да стимулира сетивата, докато текат екшън сцените." Използвайки сценария като начална точка, и работата на архитекти като Ричард Майер, Бусиер и Луи Кан, Нейтън и Джоуел започват да разменят снимки по имейла, а накрая двамата се срещат в Шревпорт, за да потърсят място за снимките. "Искахме нещо, което е много модерно архитектурно, и което е обширно, така че героите да се чувстват до известна степен дребни в сравнение с къщата. А Джоуел настояваше за два етажа."

"Къщата е една от звездите във филма," усмихва се Джоуел. "Реших, че щом Никол е архитект и е построила тяхната мечтана къща, то тя ще притежава елегантно архитектурно съвършенство." Те откриват страхотна къща със структура, както Джоуел си я е представял, но е на един етаж. Втори етаж е добавен дигитално при външните снимки, а вътрешността е пресъздадена на сцена, за да пасне на точните размери на дома.

"Нито едно животно не беше наранено по време на снимките, но май всеки актьор бе ранен," шегува се Шумахер. "Ник получи леко сътресение, когато Бен го тръшна на пода. Бен си поряза веждата в сцената, в която блъска масата. Никол получи много синини. Имахме страхотни каскадьори, но актьорите направиха огромна част от собствените си каскади," казва Джоуел, чието указание към координатора на каскадите Нун Орсати е било: "Направи го истинско. Трябва да изглежда, все едно се случва наистина."

"Както в Пропадане, така и в Телефонна клопка, че дори и в 8мм, смятам, че във филма има известен черен хумор," признава Шумахер. "Дано хората осъзнават, че това е нарочно и е забавно, понеже това е пътешествие, а нищо не е само смешно или само сериозно. Хората казват някои много смешни неща насред луди ситуации, което е нормално. Зрителите забравят колко е смешен Пропадане. Те помнят Майкъл Дъглас, прекосяващ Ел Ей с пушка в ръка, и съм радостен, че го помнят, но филмът е едновременно ужасяващ и смешен."


 
 
[+] Cinefish.bg
Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг
60/100
 
Cinefish.bg
[+] movies.bg
Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг
50/100
 
Антон Терзиев
[+] в-к 168 часа
Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг
80/100
 
Велин Манов
[+] Деян Статулов
Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг
60/100
 
Нова телевизия
[+] списание Мода
Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг
30/100
 
Траян Коянков
[+] Yantk.blogspot
Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг
30/100
 
Траян Коянков
Среден резултат: 51/100

 
Cinefish.bg Cinefish.bg