На фокус: „Огледалото на дявола”2010 е година на българското кино. Обещанието, което Международният София Филм Фест и Националният филмов център дадоха на киноманите и професионалистите в началото на годината, беше за срещи с повечето от най-стойностните български филми, създадени през последното десетилетие.Представяме на вашето внимание „Огледалото на дявола” на Николай Волев. Програмата „Десетилетие на българското кино” е включена в извънредния „семестър” на инициативата „София Филм Фест за учащи” и представя 34 български игрални филма, произведени в периода 2000 – 2009. СФФУ е програма, която се радва на изключителен интерес от младите хора. Студентите и учениците имат право на безплатен вход. Филмите от „Десетилетието” са всяка сряда от 18.30 часа в Дома на киното и ще бъдат представени от техните автори, според възможностите. Домът на киното и СФФ подготвят продължение на традиционната програма СФФУ, която е всеки понеделник (18.30) и четвъртък (10.00), и включва европейски, български и алтернативни филми. Тази програма ще се представя от квалифициран лектор/професионалист. Началото е на 19 април 2010.„Огледалото на дявола” - филмътВече второ десетилетие след падането на комунизма престъпността и корупцията в България продължават да са най-яркия белег на така наречената "демокрация". Новобогаташите са недосегаеми; под закрилата на високопоставени политици те трупат огромни богатства от приватизация "под масата", пране на пари, митнически далавери, незаконен хазарт, търговия с наркотици и проститутки. Всеки, който се изпречи на пътя им, рискува живота си. Най-потърпевши са децата. Техните лесно раними души са стока без никаква стойност. Почтеният полицейски капитан Радо се опитва да лови престъпници в пазарната икономика на джунглата. Той има красива жена, но ниска заплата. След работа се прибира в мизерното си панелно жилище с очукана 15-годишна кола. Хобито му е малко странно за човек с неговата професия. Ченгето обича оперната музика и е страстен почитател на Лучано Павароти. Заради това колегите му в полицията са го кръстили "Павароти". От всичко на света капитанът обича най-много 7-годишната си дъщеря Яна. Една вечер детето и бащата откриват, че красивата съпруга и любяща майка си има любовник…Премиерата на филма е през ноември 2001 г. Сценаристи са режисьорът Николай Волев и Марин Дамянов (носител на множество литературни награди). Двамата са успешен сценариен тандем и с филмите „Маргарит и Маргарита”, и версията на „Козият рог” от 1994 година. Оператор на „Огледалото на дявола” е Емил Христов, а актьорският състав е впечатляващ: Христо Мутафчиев, Деян Донков, Васил Михайлов, Калина Донкова, Касиел Ноа Ашер, Роберт Янакиев, Илия Раев, Златина Тодева, Мария Статулова, Малин Кръстев.Пресата за филма:"Откритостта към публиката и зрителският интерес са присъщи на режисьорската натура на Николай Волев. С "Огледалото на дявола" българското кино най-после отново има филм, който става за гледане." в-к "Труд""Това е филм-действие, който активно и категорично ни предизвиква да изживеем онова, което в действителност ни е невъзможно да направим."Искра Божинова, сп. "Филм мания"Кой кой е в "ОГЛЕДАЛОТО НА ДЯВОЛА"?НИКОЛАЙ ВОЛЕВ е автор на едни от най-гледаните и награждавани у нас и в чужбина български филми – "Двойникът", "Господин за един ден", "Да обичаш на инат", "Маргарит и Маргарита", "Козият рог" (1994), "Дом № 8, "Бърза помощ", "Вечният любовник", "Грънци", "Зимна приказка" и др.МАРИН ДАМЯНОВ е автор на едни от най-награждаваните разкази на криминална тематика. Негови са книгите "Добро ченге, гадно ченге", "Сбогом, Джони", "Абсолютно безнаказано убийство" и др. Диалогист е на филмите "Маргарит и Маргарита" и "Козият рог" (1994 г.) и съсценарист на филма на Георги Дюлгеров "Лейди Зи". ЕМИЛ ХРИСТОВ е сред най-изявените български оператори, участвал в създаването на десетки престижни филми. ХРИСТО МУТАФЧИЕВ, ДЕЯН ДОНКОВ, и КАСИЕЛ НОА АШЕР са сред най-нашумелите наши кино и театрални актьори, а името на ВАСИЛ МИХАЙЛОВ говори само за себе си.Фестивални участия (селекция)2001Международен Филмов Фестивал ЛЮБОВТА Е ЛУДОСТ, Варна, България Награди:Христо Мутафчиев - Наградата на САБ за актьор, изиграл най-много главни роли през сезон 2000/2001 г. ... още »
Кирстен Дънст ще изпълни главната роля в психологическия трилър на Ларс фон Триер "Melancholia", информира Deadline New York.Първоначално ролята беше предвидена за горещата Пенелопе Крус, но нейните ангажименти покрай четвъртата част на „Карибски пирати" са осуетили участието й в новия проект на скандалния датски режисьор.Актьорският състав на "Melancholia" се допълва от Шарлот Гинсбург, Кийфър Съдърланд, Шарлот Рамплинг, Александър Скарсгард, Стелан Скарсгард и Удо Киер.Проектът, който ще разполага с бюджет от $5 милиона, ще съдържа някои сай-фай елементи и визуални ефекти, като главно ще експлоатира темата за "психологическия поглед върху една катастрофа". ... още »
Броени дни преди появата на революционния блокбъстър "Аватар" в DVD и Blu-ray формат на световния пазар и у нас, продуцентът Джон Ландау разкри интригуващи подробности около евентуалното му продължение.Той заяви, че шансовете за реализация на втора част на филма са твърде големи, но все още шумът около оригинала пречи да се пристъпи към основната идея."Една от най-добрите ни черти е, че сме най-успешни, когато работим под собствения си натиск. Именно така бяха създадени и "Титаник" и "Аватар". Идеята за продължение на 3D хита бе изцяло наша идея и не ни е наложена от никого, но все още няма особен смисъл да се работи върху нея. Не разполагаме с никакъв сюжет или сценарий, а най-важното е и втората част да е забавна, развличаща и уникална като оригинала.Вярвам, че ще го направим, тъй като широката публика го иска, но се доверявам изцяло на Джим (Камерън) - кога да се случи това. Той е правил два пъти продължение на популярни свои филми, като и двата пъти те надминаха с пъти успеха на предшествениците си, така че бъдете спокойни - "Аватар 2" ще има", коментира Ландау.Дали обаче сикуелът ще има същия финансов успех като оригинала. Само до момента първият 3D игрален филм в историята е донесъл приходи от над 2 милиарда и 708 милиона долара в световен мащаб, което му отрежда първото място в историята на киното по този аспект. Когато говорим за име като Джеймс Камерън обаче, всичко е възможно... ... още »
Създателите на "Шрек" признаха, че са се оказали в неудобно положение, след като са дали разрешение героите от анимационния филм да се използват за провокативни снимки в мъжкото списание Vman. На снимките в последния брой на американското списание, излязъл малко преди четвърта част от анимационния филм "Шрек завинаги", дружелюбните филмови герои са показани в кампанията на разкрепостени, не особено облечени герои.На една от фотографиите до дружелюбното магаре, озвучавано от Еди Мърфи, се е облегнала красива манекенка в еротично бельо. В същото време млад мъж с гол торс се е разположил на съседното легло. Цялата композиция много напомня на нощ след тройка, коментира Telegraph. Другите снимки, показани на сайта на списание Vman, също са в подобен стил.DreamWorks твърдят, че са очаквали нещо по-малко провокативно, като са давали разрешението си, а снимките "се различават от идеите, подадени ни от списанието", заяви представител на студиото, пише БГНЕС. DreamWorks подчертават, че не биха дали разрешение, ако можеха да върнат времето назад, но не смятат да завеждат дело. Редакторът на списанието отказа коментар. Източник: News.dir.bg ... още »
LeoneraАржентина-Южна Корея-Бразилия /2008/, 113 мин.Режисьор: Пабло ТрапероВ ролите: Мартина Гусман, Ели Медейрос, Родриго СантороЗатворническата драма е жанрът, който поднася едни от най-качествените филми напоследък. Испанският „Килия 211” спечели 8 от тазгодишните награди „Гоя”, а френският „Пророк” си тръгна с 9 статуетки „Сезар”, същата съдба щеше да сполети и аржентинския „Leonera”, ако по лошо стечение на обстоятелствата не беше попаднал в едни и същи категории с фаворизирания „El secreto de sus ojos”. Резултатът е само една награда /за най-добра нова актриса/ от 9 номинации. Наградата е една, но абсолютно заслужена – Мартина Гусман е от тези актриси, които като ги видиш в началото на филма решаваш, че са просто симпатични блондинки. В средата на филма, тя вече не е блондинка и осъзнаваш, че наистина е много добра.Историята започва доста объркано, млада жена се събужда, около нея всичко е в кръв. Постепенно сме въведени в драмата на красивата Хулия. Живее заедно с приятеля си в нейния дом и нещата вървят добре до момента, в който не го намира заедно с неговия партньор. Той не само, че не се стресира от този факт, дори напротив, кани другия мъж да живее заедно с тях. Омразата в Хулия се натрупва с всяка изминала минута и така един ден тя се озовава зад решетките бременна и с обвинение в убийство.И тук филмът поднася една голяма изненада. Представата ни за затвор изцяло е опровергана. Няма ги строгите надзирателки, мръсните килии и голите стени. Има ги обичайните търкания между обитателите, но я има и чисто човешката любов. Когато са гневни, по-добре да не си пред погледа им, но имаш ли нужда от подкрепа, очаквай я от всички. Има я и неизменната за всички женски затвори лесбо връзка, но в случая тя е представена по един по-особен начин. Дълго време преди да се решат на първата стъпка двете жени са много добри приятелки и някак естествено приятелството им прераства в любов. При различни обстоятелства от тези, в които са попаднали, тази връзка едва ли би могла да просъществува. Но всъщност се оказва, че тя е много силна и много истинска.Има я и поизтърканата линия с отнемането на детето и майката-орлица, която е готова на всичко, за да си го върне. Преодолимо дразнещ фактор, който въпреки че на моменти снижава удоволствието от филма, в никакъв случай не е предпоставка „Leonera” да не се гледа.Режисьорът Пабло Траперо е един от най-награждаваните аржентинци през последните 10 години, актрисата Мартина Гусман е негово откритие. „Leonera” е вторият им общ филм, след „Nacido y criado”, а до края на годината очакваме и третия им проект “Carancho”. Всъщност това са и единствените три филма във филмографията на Гусман.От Здравко Григоров ... още »
ЛицеVisageФранция-Тайван-Белгия-Холандия, 2009, 138 минутиРежисьор: Цай Мин-лянВ ролите: Летисия Каста, Фани Ардан, Лий Кан-шен, Натали Бай, Жан МороАко обичате авангардно изкуство, харесвате изискания френски вкус и фината гледна точка към заобикалящия ни свят на Далечния Изток, тогава може да си позволите два часа да съзерцавате Летисия Каста и Фани Ардан, ръководени от малайзиеца Цай Мин-лян. Става дума за експеримента „Лице” – авторско виждане на древния мит за Саломе.Филмът със сигурност няма да се хареса на хората, които не са подготвени да съпреживеят в реално време безкрайно дългите кадри и бавният, но в същото време накъсан ритъм на филма. В продължение на 10 минути Летисия Каста облепва с черно тиксо квадратен прозорец. Лента по лента, вертикално, след това хоризонтално. Кадърът е един и е безкрайно дълъг. Или пък как същата тази французойка изсипва цяла консерва доматено пюре върху опакован в найлон китаец, който по никакъв начин не може да се съпротивлява. Капка по капка, парче след парче, течността от консервата залива тялото.Действието е прекъсвано от спиращи дъха визуални кадри, по време на които Летисия Каста изпълнява чувствени песни на различни езици. Оригинално-приятно е да гледаш как една французойка пее на китайски.Спокойно можем да сравним Летисия Каста с Моника Белучи. И двете освен, че са безкрайно красиви са от малкото, които успешно успяха да преминат от света на модата в киното. Така както Белучи беше безупречна при пресъздаването на Малена в едноименния филм на Торнаторе, така и Летисия Каста е изключително попадение за ролята на Саломе. Французойката с финес сменя визия, тоалети и поведение, от невинно създание се превръща в огнена съблазнителка. Истински хамелеон.За фон Цай Мин-лян използва свещени за французите места като Лувъра, градините „Тюйлери”, бреговете на Сена. Освен Летисия Каста и Фани Ардан, на екрана се появяват още две иконични за френското кино имена – Жан Моро и Натали Бай. Един режисьор от Далечния Изток събира символите на Франция и създава изтънчен и същевременно с това извратено-неразбран шедьовър, в който визуализира юдейския мит за Саломе.ТРЕЙЛЪР От Здравко Григоров ... още »
Самюел Джаксън и Келън Лутц са спрягани за участие в инди екшъна "Deathgames", чиито снимки ще започнат следващия месец в Луизиана, съобщава Hollywood Reporter.Сюжетът на лентата е доста експлоатиран напоследък. Лутц ще играе младеж, отвлечен и натикан в жестокия свят на съвремнните гладиаторски битки, в които мъже се бият до смърт за забавление на онлайн масите.Героят на Джаксън пък ръководи играта от своята компютъризирана бърлога. Помагат му две близначки, дебнещи да утолят всяко негово желание."Deathgames" ще е режисьорски дебют на Джона Луп, който е главният виновник за визуалните ефекти на филми като "Съучастникът" и "Перфектно бягство". ... още »
Голям късмет е нужен, за да се изявиш още като студент в първи курс в постановка на Александър Морфов, и то на сцената на Народния театър в обкръжението на „тежката му артилерия“ – Наум Шопов, Мария Каварджикова, Руси Чанев, Валентин Ганев...Ана Пападопулу наистина е галеница на съдбата. Дори във времена, когато българските актьори рядко се изявяваха в родни продукции, младата актриса успя да се снима в някои от най-успешните ни филми. Освен това в театъра направи поредица запомнящи се роли при едни от най-добрите ни режисьори.„Много се радвам, че имам възможност да играя в театъра и да се снимам в киното. Разбира се, опитът ми пред камера е малък, но благодаря на късмета си досега и се надявам да снимам още. Надявам се също българското кино да намери своя път и да бъде подкрепяно от държавата.“ След ролите й в „Писмо до Америка“ и „Светът е голям и спасение дебне отвсякъде“ ще видим актрисата в коренно различно амплоа в „Мисия Лондон“ – един от най-коментираните български филми за последните години. Всъщност Ана никога НЕ СИ Е МЕЧТАЛА ДА СТАНЕ АКТРИСАКато ученичка в гимназията тя се запознава с Ани Петрова, за която си спомня с приятни чувства: „Ани е изключителен педагог и прекрасна актриса. Когато завършвах, съвсем случайно се видяхме на улицата и тя ме попита какво искам да правя. Бях се насочила към ветеринарната медицина, понеже в целия ми род са все доктори и стоматолози. Ани ми каза, че няма да ми го позволи и лично тя щяла да ме подготви за изпита в НАТФИЗ.“ Петрова знае, че Стефан Данаилов се кани да взима свой клас в академията, и е убедена, че мястото на Пападопулу е именно там. Така и става.Ана е много щастлива, че става ученичка на Данаилов, и му е много благодарна, че не е спестявал нищо на своите възпитаници за това, което ги чака в бъдеще. „Много студенти за съжаление не си дават сметка какво ги очаква в истинския театрален живот. Пазарът е много стеснен и на година излиза безобразно количество актьори, които няма къде да изразят себе си. Аз имах късмет, че работих с Александър Морфов още в първи курс по „На дъното“, а после в четвърти курс направихме „Декамерон“. Когато завършвах, той вече беше директор на Народния театър и ми предложи да стана част от тази изключителна трупа“ – сподели Пападопулу.Ана признава, че да се изявяваш на сцената на Народния театър, е голяма отговорност. Но винаги получава ПОДКРЕПА ОТ ВСЕКИГО „Всички колеги от всяко поколение се стараят всячески да интегрират другите. Народният театър е едно от най-хубавите места, в които един млад актьор може да попадне и да се развива.“ Единственият и проблем е сценичната треска. От нея страдат всички и треперенето преди спектакъл е неописуемо. Освен в спектаклите на Морфов в Народния театър Ана участва и в тези на Мариус Куркински, Явор Гърдев и на Стоян Радев, за когото впрочем е омъжена за кратко. Казва, че с всички режисьори е работила с голямо удоволствие, всички те знаят как да подходят към всеки актьор и той бързо разбира какво искат от него. „По време на двата месеца, през които репетираме даден спектакъл, ние се превръщаме в едно семейство.ОБИКВАМЕ СЕ, ПОСЛЕ СТРАДАМЕ – липсват ни целодневните срещи помежду ни. Ние сме много малко и се познаваме. Няма никаква дистанция между нас.“ Като повечето си колеги, и Пападопулу се изявява в няколко представления. Успява обаче винаги да запази концентрация и да не обърква текста. „Спомням си как Мариус идва преди представление и казва: „Моля ви, знам, че играете в 10 други представления, но тази вечер играем „С любовта шега не бива“, мислете за този спектакъл!“ Въпрос на лична хигиена е човек да успява да ги разграничи нещата“ – споделя тя. Много е неприятно, когато по време на спектакъл в сублимен момент зазвънят мобилни телефони в залата, но Ани казва, че вече това се случва рядко в Народния театър.Тя твърди, че в театъра се създава магическа реалност, а тя има нужда от едно много интимно пространство. В днешните кризисни времена се случва рядък парадокс – за много представления в Народния театър БИЛЕТИТЕ СА ПРОДАДЕНИ ЗА МЕСЕЦИ НАПРЕД Според Ана това показва, че точно в такива времена хората имат нужда от нещо, което да ги откъсва от реалността. „Театърът е едно от малките места, където човек може да забрави проблемите си за два или три часа. Смятам, че затова идват толкова хора на тези представления. Публиката вече е възпитана и сама открива това, което є е необходимо, ориентирала се е в театралното пространство.“ Още докато следва в НАТФИЗ, късметът на Ани отново проработва. Тя е избрана от Иглика Трифонова за главната женска роля в дебютния й филм „Писмо до Америка“. За младата актриса стресът е голям, още повече че никой в академията не я е учил как трябва да се снима в киното. „До днес не мога да разбера ЗАЩО НЕ ВИЖДАМЕ КАМЕРА, ДОКАТО СЛЕДВАМЕ Преди години снимахме с колега, много по-голям от мен и с много повече опит. Той ми каза: „Аз за първи път заставам пред камера, дори не знам кога тя работи.“ Трябва студентите, които учат в НАТФИЗ, да работят и пред кинокамера.“ Когато режисьорът Димитър Митовски започва работа по своя дебютен филм „Мисия Лондон“, той отново се сеща за Ани.Само че предложението му я шокира – тя трябва да играе стриптийзьорка, която се подвизава и като двойничка на принцеса Даяна. „Аз твърдях, че въобще не приличам на Даяна, но режисьорът ме убеди, че не е така. Работата с гримьорите беше много важна. Сменяхме различни перуки, изгледахме много снимки, филми, клипове с Даяна. Беше ми доста притеснено, но аз все пак играя двойничка, а не самата Даяна.“ Другото предизвикателство, с което Пападопулу се сблъсква по време на снимките, е... ДА ТАНЦУВА НА ПИЛОН като една истинска стриптийзьорка. За хореографията на танца й помага Сашка Димитрова, а истински стриптийзьорки, които се появяват и във филма, я открехват на някои номера.„Много е трудно да се въртиш около един пилон. Около месец след снимките се възстановявах от ожулванията по ръцете ми. Беше много трудно, но и много забавно и приятно. Сега вече мога да се въртя. Така научих нещо ново и интересно.“ Ана е убедена в успеха на новия си филм. „Мисия Лондон“ показва абсурда на времето, в което живеем. Филмът подчертава някои наши черти с много чувство за хумор и ирония и има за цел да забавлява зрителите.“Мисия Лондон”Екранизацията по романа на Алек Попов изобилства от комични и абсурдни образи, като че излезли от филм на Гай Ричи.Сред тях са властната съпруга на българския президент Деворина Селянска (Ернестина Шинова), посланикът ни в Лондон и нейно протеже Варадин Димитров (Юлиан Вергов), готвачът на посолството Коста Баничаров (Любомир Нейков), актьор далавераджия (Георги Стайков), прекаляващ с пиротехниката дизайнер (Коцето Калки), руски мафиоти, красиви жени, наемни убийци, детективи от Скотланд Ярд и красивата студентка стриптийзьорка Катя (героинята на Пападопулу), която чисти кабинета на посланика, но всъщност работи като принцеса. Димитров е назначен с важната мисия да уреди присъствието на нейно величество Елизабет II на прием на първата ни дама.Но тази мисия изглежда невъзможна, когато си заобиколен от корумпирани и нескопосани служители, криминална банда, настанила се в кухнята на посолството, и пиар агенция, предлагаща двойници на известни личности.Текст Ивайло Тодоров ... още »