Възможно ли е един женски робот да притежава душа и да развие майчински инстинкт към едно осиротяло гъсенце? "Дивият робот" напълно ще ви убеди в това, ще ви разчувства със своите важни послания и ще ви върне усмивката. Това е един от най-впечатляващите филми за тази година и според мнозина специалисти е фаворит за "Оскар" за най-добра анимация. Не пропускайте прожекциите му от петък, билетите вече са в продажба на domnakinoto.com.
От днес в Унгарския културен институт започва Седмицата на унгарското кино, посветена на най-новото унгарско игрално кино, която ще бъде открита от проф. Вера Найденова.Минипанорамата стартира в 18 часа, като веднага след встъпителните думи на проф. Найденова ще видите филмът носител на голямата награда от 40-ия Преглед на унгарското кино, Будапеща, 2009 ("Изгубени времена").Очакват ви интересни срещи с различни по жанр филми: комедии, драми, авангардно кино. Филмите не са показвани още никъде в България.Прожекциите са всеки ден от 18 часа в Унгарския културен институт, входът е свободенИЗГУБЕНИ ВРЕМЕНАЦветен, драма, 90 минути, 2009, не се препоръчва за лица под 16 годиниреж. Арон МатяшиСценарист: Арон Матяши, Композитор: Алберт МаркошОператор: Мате ХербаиПродуцент: Ищван БоджарМонтаж: Золтан КовачС участието на: Йожеф Кадаш, Терез Ваш, Естер Фьолдеш, Марианна Салаи, Атила Геза Ласло, Золтан Геци и др.Награди на 40-ия преглед на унгарското кино, Будапеща, 2009: голямата награда „Златна ролка”; „Зелен гарван”; за най-добра филмова музикаГодината е 1997. Намираме се близо до източната граница, където живеят автомонтьорът Иван и неговата сестра-аутист Естер. Иван припечелва допълнително, като внася на черно газьол през границата. Един ден обаче изнасилват Естер в близката гора. Полицейското разследване не стига много далеч, дори след известно време се превръща в бреме за Иван. След преживяната травма Естер продължава да живее предишния си живот, но спира да говори. Иван се влюбва в Илуш, момиче от селото, което в края на лятото отива да учи в университета в Будапеща. Идва есента и с нея настъпват промени. Иван остава сам. Плановете му изглежда ще се провалят, полицаите го предупреждават да престане с нелегалния внос. И тогава съвсем случайно научава кои са извършителите на престъплението срещу Естер. Иван няма никакво намерение да се обръща към официалните органи, той самият ще раздаде правосъдие.КЪСЧЕ АМЕРИКА 2Цветен, комедия, 110 минути, 2008не се препоръчва за лица под 12 годиниреж. Габор ХерендиСценаристи: Река Дивини, Габор Хармат, Габор ХерендиОператор: Балаж МартонПродуцент: Габор Херенди, Монтаж: Ищван КирайС участието на: Чаба Пиндроч, Дьозьо Сабо, Ференц Хуйбер, Тибор Сервет, Естер Оноди, Соня Орослан, Катя Томпош, Лучия Броли, Имре ЧуяНагради: за най-добър развлекателен филм на 40-ия преглед на унгарското кино, Будапеща, 2009; Награда на Националния съюз на кинодейците на 41-ия преглед на унгарското кино, Будапеща, 2010.Благодарение на печалбата от тотото Тамаш успява най-после да направи дълго мечтания филм, който обаче противно на очакванията, се оказва пълен провал. Тримата братя успяват да се докопат до Алекс благодарение на една картичка. Алекс тъкмо е излежал присъдата си в затвор в Щатите и отново се подвизава под друго име, като междувременно се опитва да си набави авторските права на една пиеса. Братята се надяват да открият Алекс, да му вземат правата и да си върнат 60-те милиона форинта, които Алекс им е отмъкнал последния път. Посоката е ясна: Америка! И разбира се нещата отново не се нареждат според очакванията. Накрая върху Тамаш пада ангажиментът да режисира пиесата в Будапеща.ШЕГАЦветен, игрален, 93 минути, 2009не се препоръчва за лица под 16 годинипо разказа на Дежьо Костоланиреж. Петер ГардошСценарист: Жужа Биро, Оператор: Ласло Шереги мл.Декори: Петер ХоргашКостюми: Марта Яношкути, Жужа Балаи, Продуцент: Денеш Секереш, Монтаж: Мари МиклошС участието на: Лоранд Вата, Тамаш Лендьел, Михай Ковач, Жолт Ковач, Андраш М.Кечкеш, Мартон Киш, Барнабаш Тимон и др.Награди на 40-ия преглед на унгарското кино, Будапеща, 2009: награда за режисураГодината е 1912. Учебната година в ръководеното от свещеници католическо училище започва в духа на традициите. Тази година децата са обзети от някаква особена зла сила, правят си една от друга по-луди шеги. Младият отец Вайгл, новият учител по физическа култура, е изумен от либералното мислене на повечето от преподаватели по отношение неспазването на правилата. Отец Золтан, ръководителят на седмокласниците, също все по-малко обръща внимание на нещата около себе си. Успял е да убеди по-малкия си брат да се подложи на операция за възстановяване на слуха в Бостън. Брат му се е качил на кораба Титаник, но официалният списък със спасените и мъртвите се бави. Един ден събитията добиват друг обрат.ХАМЕЛЕОНЦветен, 103 минути, 2008не се препоръчва за лица под 12 годиниреж. Кристина ГодаСценаристи: Кристина Года, Река ДивиниКомпозитор: Габор МадарасОператори: Тамаш Бабош, Буда ГуяшПродуценти: Габор Каломища, Моника Меч, Ерньо МещерхазиМонтаж: Золтан КовачС участието на: Ервин Над, Габриела Хамори, Жолт Трил, Янош Кулка, Шандор Чани, Жолт ЛаслоНагради от 40-ия преглед на унгарското кино, Будапеща, 2009: наградата на портала film.hu (зрителски гласове) от 40-ия преглед на унгарското кино, Будапеща, 2009Професията на Габор Фаркаш е „измамник”. Оплита в мрежите си самотни и грозновати жени, обещава им любов, а после ограбва банковите им сметки. Накрая обаче му писва от тези игри, желае истинско предизвикателство. Така се среща с Ханна, богата и хубава балерина, която се опитва отново да се върне на сцената след преживяна травма. Габор прилага всички възможни хитрини, за да го вземат на сериозно, снабдява се с луксозно жилище, спортна кола, лекарска диплома, дори цяла болница, щом се налага. Но накрая той самият се оплита в мрежата от лъжи и самият той вече не знае дали целта са всъщност само парите.ХАРТИЕНИ САМОЛЕТЧЕТАЦветен, игрален, 94 минути, 2009не се препоръчва за лица под 16 годиниреж. Шимон СабоСценарий: Шимон СабоОператор: Алберт Цомбапродуцент: Атила Чакимонтаж: Алберт Цомбас участието на: Естер Боди, Лили Нора Хьорих, Ищван Знаменак, Петер Шохоняи, Шимон Сабо и др.Награди от 40-ия преглед на унгарското кино, Будапеща, 2009: за продуцент, за дебют „Шандор Шимо”„Аз нагъвам, / Ти нагъваш, / Той нагъва, / Всеки нагъва своето си.” (Ервин Сабо: Хартиени самолетчета)Това е филм за двайсетгодишни младежи, които търсят решение за своите проблеми или точно обратното: сами се забъркват в проблеми. Това е необичайна трактовка на история от големия град. ... още »
Робин Худ – безстрашният разбойник, който живее в Шеруудската гора заедно с другарите си и ограбва богатите, за да помага на бедните.Каквито и капани да му залагат шерифът на Нотингам, епископът на Херефорд или злият Гай от Гизбърн, той трябва да оцелее, осланяйки се на верните си другари и използвайки не само точните си стрели, но и острия си ум...Хауърд Пайл е първият писател, който пише роман с главен герой Робин Худ и създава литературния му образ, който след това е пренесен и в киното. На книгата му (като герои и сюжет) се опират всички следващи писатели и кинематографисти, за да разкажат историята на героя, чието име се е превърнало в нарицателно за всеки борец срещу алчността и несправедливостта, защитаващ бедните и слабите. Всъщност на Пайл дължим образа на Робин Худ такъв, какъвто го знаем днес.Изключително свеж, забавен, с чувство за хумор и нерядко трогващ, неслучайно романът и днес продължава да бъде издаван многократно в цял свят и да бъде приеман с неугасващ интерес от съвременните читатели от всички възрасти.Епохата на Робин Худ най-вероятно е XII-XIII век, когато норманските завоеватели са завладели Англия и тероризират местното англосаксонско население. Но някои отказват да се подчинят и им се противопоставят с оръжие в ръка, използвайки интелекта и бойните си умения. Поглед отвъд легендата е най-новата и мащабна кинопродукция за героя - филмът на Ридли Скот „Робин Худ” с носителя на „Оскар” Ръсел Кроу.Робин Худ - историята и легендата, в литературата и на екранаЕдва ли има човек, който да не е чувал за Робин Худ – безстрашният разбойник, който живее в Шеруудската гора заедно с другарите си и краде от богатите, за да помогне на бедните. Митът за Робин Худ е проникнал толкова дълбоко в масовата култура и общественото съзнание, че днес наричаме Робин Худ всеки борец за справедливост или защитник на бедните и онеправданите, както и всеки човек, който нарушава закона, движен от алтруистични мотиви.Книгата на Хауърд Пайл „Робин Худ”, публикувана за първи път през 1883 г., поставя началото на митологията за Робин Худ. Докато в оригиналните балади и легенди (събрани и публикувани още през 1485 г.) Робин Худ е самозван крадец и хитър измамник, който служи единствено на собствените си интереси, в своя роман Пайл го превръща в герой, защитник на бедните и слабите, борец срещу алчността, несправедливостта и потисничеството. Всъщност на Пайл дължим образа на Робин Худ такъв, какъвто го знаем днес.Всички следващи писатели и кинематографисти, интерпретирали темата за Робин Худ, неминуемо се опират на сюжета, на стила и творческата визия на Хауърд Пайл, както и на неговите класически илюстрации.Романът на Пайл е изключително важен и поради една друга причина – книгата се превръща в истински бестселър и популяризира мита за Робин Худ далеч отвъд границите на Англия – в САЩ, а после и в Европа и в останалия свят.Преди книгата на Пайл историите за разбойника са познати предимно в Англия, но след феноменалния й успех отвъд океана Робин Худ се превръща в световноизвестен литературен герой, а с развитието на киното – и в един от най-популярните и обичани филмови персонажи. Като се започне с първата екранизация по книгата на Пайл, направена още в ерата на нямото кино (през 1922 г., с Дъглас Феърбанкс в ролята на Робин Худ), мине се през блестящото изпълнение на Ерол Флин през 30-те години на миналия век и блокбъстъра с Кевин Костнър от 1991 г. и се стигне до най-новата и най-мащабна кинопродукция от 2010 г. на режисьора Ридли Скот с Ръсел Кроу в главната роля, филмите за Робин Худ (да не пропускаме многобройните анимационни и телевизионни сериали) винаги са предизвиквали голям интерес и са се радвали на огромна популярност както сред зрителите, така и сред критиците.Историците продължават да спорят дали Робин Худ наистина е съществувал. Вариации на името „Робин Худ” откриваме в исторически документи от тринадесети век („Робинхуд”, „Робхуд”, „Хобхуд” и „Рабънход”), предимно съдебни регистри, в които името се използва като нарицателно за „разбойник”. Първият случай, в който престъпник е наречен „Робин Худ” само заради това, че е беглец от закона, датира още от 1262 г., за да се стигне до 1605 г., когато прословутият Гай Фокс и неговите съучастници били наречени „Робин-Худовци”.Изглежда още през тринадесети век Робин Худ е бил архетипният беглец от закона. Това може би означава, че легендата за героя е била популярна още тогава, но съществува и друга възможност – името да е предшествало легендата или с други думи разбойникът да е получил името „Робин Худ” след като се е прочул с делата си из цяла Англия. Не бива да се пренебрегва и фактът, че през Средновековието имената „Робин” и „Худ” са били доста често срещани, като „Робин” е било вариация на името „Робърт”. Съществува и друга интересна хипотеза. Ако „Робин” се преведе буквално от английски, думата означава „крадец” или „крадлив”. В същото време много лингвисти са на мнение, че „Худ” е еволюирало от „Ууд”. Или с други думи „Робин Худ” означава „Крадецът от гората”. Възможно е през Средновековието да са наричали „Робин Худ” всеки крадец или разбойник, който се крие в гората, за да се спаси от бесилото. Някои историци са на мнение, че легендата за Робин Худ е била вдъхновена от балади и истории, разказвани за прочути разбойници като Херевард, Юстъс Монаха и Уилям Уолъс, за които знаем, че са съществували. Например баладата „Робин Худ и грънчарят” има много сходства с една балада за Херевард, която е по-стара, следователно може да приемем, че тя е вдъхновила баладата за Робин Худ.По същия начин баладата „Адам Бел” е доста подобна на най-ранната достигнала до нас балада за Робин Худ – „Робин Худ и монахът”. Най-ранните исторически данни за Робин Худ в изкуството откриваме в поемата „Орачът Пайърс” от края на четиринадесети век. Първият известен стих за Робин Худ е от началото на петнадесети век, а най-ранните балади, в които се разказва за разбойника и неговите приключения, са от края на петнадесети век. Самият Уилям Шекспир споменава Робин Худ в една от ранните си пиеси, комедията от 1594 г. „Двамата веронци”. Митът за Робин Худ допълнително е бил популяризиран чрез игри, които са били част от традиционните първомайски фестивали в средновековна Англия.Счита се, че персонажи като любимата на Робин лейди Мариън и отец Тък са вмъкнати в легендата именно в резултат на игрите „Робин Худ”, които стават особено популярни в края на петнадесети и през шестнадесети век. Историците посочват, че първата игра „Робин Худ” е била проведена на първомайското тържество в Екситър през 1426 г.Името Робин Худ за първи път е използвано за описание на реално съществувала личност в „Orygynale Chronicle” на Андрю Уинтън от 1420 г. Друг важен исторически източник е хрониката „Polychronicon”, написана от неизвестен монах на латински през втората половина на петнадесети век. В нея монахът пише: „Разбойник на име Робин Худ и неговите съучастници тормозят Шерууд и други мирни области на Англия с непрестанните си обири.”Според историците, ако Робин Худ е съществувал, то най-вероятно е живял през дванадесети или тринадесети век. Някои го свързват с управлението на крал Ричард I Лъвското сърце (1157-1199). През единадесети век норманските завоеватели, водени от Вилхелм I, подчиняват Англия и повече от сто години страната е управлявана от крале от Норманската и Анжуйската династии, които не говорят английски. Първият „свой” крал е именно Ричард Лъвското сърце. По време на норманското владичество англосаксонското население е тероризирано от завоевателите и по-дръзките англичани се опитват да им се противопоставят с оръжие в ръка, дори ако им се налага да напуснат домовете си и да се крият в горите. Там живеят от разбойничество и лов, който също е третиран като криминално деяние, наказвано най-жестоко. Може би това лежи в основата на легендата за Робин Худ – той е народен герой, защитник на бедните и поробени англосаксонци и враг номер едно на управляващата норманска аристокрация.Робин Худ се появява като герой в романа на Уолтър Скот „Айвънхоу” (1819), действието на който се развива през дванадесети век. С романа си Хауърд Пайл постига нещо едновременно изключително трудно и невероятно важно. Съчетавайки огромно многообразие от източници, както художествени, така и исторически (балади, митове, песни, разкази, стихове, исторически факти и дори сериозни научни хипотези), Пайл успява да създаде един класически приключенски роман, разказващ завършена, хомогенна история, както и да развие, облагороди и усъвършенства уникалния литературен образ на Робин Худ. В превод на български досега неколкократно са излизали няколко по-късни книги за Робин Худ. Преди близо две десетилетия е публикувана адаптация на романа на Хауърд Пайл, съкратена и преразказана за деца. Настоящото издание е първият превод на български, направен от оригиналния текст.ЗА АВТОРАХауърд Пайл е роден на 5 март 1853 г. в Уилмингтън, САЩ. Той е писател, преподавател и художник илюстратор, който през 1900 г. основава своя собствена художествена академия. Някои от най-известните му възпитаници са Н. К. Уайът, Елинор Абът, Олив Ръш и Джеси Уилкокс Смит. Кариерата му на илюстратор на исторически и приключенски романи е блестяща, като Винсент ван Гог пише в едно писмо до брат си Тео: „Илюстрациите на Пайл винаги ме карат да онемея от възхищение.” През 1883 г. Пайл публикува своя шедьовър, класическия приключенски роман „Робин Худ” (с оригинално заглавие „Веселите приключения на Робин Худ”, което за изданието на „Персей” бе съкратено просто на „Робин Худ”, още повече че към края си произведението става доста тъжно). Книгата бързо се превръща в международен бестселър и до днес продължава да бъде най-четената и обичана книга за Робин Худ. Пайл е автор и на четири книги за крал Артур, един оригинален роман („Ото и сребърната ръка” ) и два сборника с разкази („Необикновеният часовник” и „Сол и пипер”). Умира от бъбречно заболяване във Флоренция през 1911 г. Благородният разбойник по големия литературен път1485 г. – за пръв път са събрани легенди и балади за Робин Худ.1594 г. – Шекспир споменава героя в пиесата си „Двамата веронци”.1819 г. – Робин Худ се появява сред персонажите в романа „Айвънхоу” на Уолтър Скот1883 г. – Хауърд Пайл събира и прави литературна обработка на класическите балади за героя. Така създава романа „Робин Худ”, който и до днес се счита за основното англоезично произведение за прочутия разбойник, на което се опират практически всички по-нататъшни автори.1912 г. – Хенри Гилбърт пише своя интерпретация на „Робин Худ”, облягайки се на Пайл.1956 г. – популяризаторът на старинни легенди Роджър Ланселот Грийн пише модернизирана версия на историята, разказана от Пайл. Въвежда образа на лейди Мериън.В края на ХХ век и началото на ХХI век: Дженифър Робърсън пише романтична дилогия за любовта на сър Робърт Локсли и лейди Мериън: "Lady of the Forest" (1992) и "Lady of Sherwood" (1999).Набъбва броят на историко-приключенските, любовните и детските романи за Робин Худ.Тереза Томлинсън в трилогията "The Forestwife" прави феминистка трактовка и акцентира на образа на лейди Мериън, без благотворното влияние на която Робин би си останал бандит.Нанси Спрингър в детския цикъл "Роуен Худ" разказва за младата дъщеря на разбойника.Много автори на фентъзи правят Робин Худ свой герой: Клейтън Еймъри в "Tales of Robin Hood" (1988) показва историята за Робин през очите на зверове и разни вълшебни същества, населяващи Шерууд.Саймън Грийн пише роман по сценария на филма „Робин Худ, принцът на крадците”.Майкъл Кеднъм във "Forbidden Forest" (2002) прави главен герой Малък Джон, а в "In a Dark Wood" (1997) показва събитията през гледната точка на Джефри, шерифът на Нотингам.Гари Блекууд в "The Lion and the Unicorn" разказва за Алан-о-Дейл, бардът на Робин Худ. Героят на екранаРобин Худ се появява на екрана в над 50 филма. Първият е ням филм от 1908 г., режисиран от Пърси Стоу. Най-забележителните кинопревъплъщения на героя са:1922: в главната роля е Дъглас Феърбанкс1938: Ерол Флин прави прочутата си роля на Робин Худ1970 : Джулиано Джема като Робин Худ1973: Робин Худ и лейди Мериън са представени като лисици в анимационната версия на Уолт Дисни1975: руска версия с песни на Владимир Висоцки1976: „Робин и Мериън” – с Шон Конъри и Одри Хепбърн1991: „Робин Худ – принцът на крадците” с Кевин Костнър и песен хит „Всичко, което правя, го правя за теб” на Брайън Адамс2010: „Робин Худ” на Ридли Скот с Ръсел Кроу ... още »
Кристен Стюарт получи предложение да замени Анджелина Джоли в продължението на трилъра "Неуловим", съобщи Фимейл фърст.В първия филм Анджелина Джоли изпълни главната роля редом с шотландския актьор Джеймс Макавой и Моргън Фриймън.Нейното оттегляне от проекта обаче постави реализирането му под съмнение.Продуцентите сега разглеждат възможностите главната роля да бъде поверена на друга актриса. Вероятно актрисата Кристен Стюарт ще се превъплати ролята на млада наемна убийца.Тя вече се е срещнала с режисьора Тимур Бекмамбетов.Джеймс Макавой отново ще се превъплъти в героя си от първия филм. БТА ... още »
Ридли Скот внесе светлина относно дългоочакваното продължение на превърналата се в класика поредица „Пришълецът".Дори се оказа, че режисьорът възнамерява да заснеме не един, а цели два нови филма.Новите части на фантастичната история ще бъдат изцяло в 3D формат, а Ридли Скот смята да използва техника, далеч по-напреднала от тази, до която прибегна Джеймс Камерън в своя „Аватар".„Работата по новите два епизода вече започна", разкри легендарният режисьор в интервю за MTV News. „ Знаем каква ще е историята. Ще направим филмите, няма спор по този казус. Всичко сега е въпрос на време и как да завършим сценария в следващите няколко седмици, за да имам ясна представа колко ще струва цялата продукция. Вече имам налице добри графични дизайнери и аниматори, които работят по 3D ефектите".Скот разкри подробности и около историята за следващите попълнения на „Пришълецът". Сюжетът проследява предисторията на останалите филми и действието се развива през 2085 г. - или 30 години преди Елън Рипли, героинята на Сигърни Уивър, да се роди.Ще бъдат изяснени ключови моменти от оригиналния филм от 1979 г. „Най-накрая ще разберем кой е „Космическият Жокей" или с други думи човекът, седящ на стола в кораба на извънземните. В общи линии ще обясним кой е той и защо е там", поясни Скот.Режисьорът има намерението и да придаде нов облик на пришълците. „Мисля, че трябва да поработим над дизайна. Ще има по-ранни версии на това, което вече сте виждали в предишните „Пришълци". Не искам да се повтарям."Ридли Скот се надява продълженията на „Пришълецът" да дебютират на голям екран в края на 2011 или най-късно в началото на 2012 г.Междувременно на 14 май очакваме премиерата на последния филм на 73-годишния режисьор - „Робин Худ". ... още »
Филмът „Таласъми ООД" на Pixar ще се сдобие с продължение, обявиха от Walt Disney.Анимационното продължение на хитовия филм от 2001 г. ще излезе на екран на 16 ноември 2012 г., обяви председателят на борда на директорите на Disney Рич Рос.Приходите от първата част на „Таласъми ООД" надхвърлиха 525 млн. долара. В озвучаването на героите участваха звезди като Били Кристъл и Джон Гудман.До момента не е ясно дали продължението ще бъде създадено под режисурата на автора на първия филм Пийт Доктър, който спечели „Оскар" за филма си „В небето", излязъл през 2009 г.През това лято очакваме от Pixar третата част на „Играта на играчките", както и продължение на „Колите", което трябва да излезе на екран през следващата година.Трейлър на "Играта на играчките 3" ... още »
Актрисата Сигорни Уивър предупреди в американския Сенат за опасността за океаните от замърсяването с въглероден диоксид, съобщи Асошиейтед прес.Тя призова американските законодатели да приемат закони за опазването на околната среда, които да ограничат вредните емисии на въглероден диоксид във въздуха.Уивър посочи, че в резултат на изхвърляния в атмосферата въглероден диоксид се увеличава киселинността на океанските води, а това е опасно за съществуването на живите организми в тях.Уивър също настоя да се предприемат мерки за опазване на морските и крайбрежни райони от замърсяване.Това е второто посещение на актрисата в Конгреса на САЩ. Миналата седмица звездата от "Аватар" заедно с режисьора на филма Джеймс Камерън участваха в дискусия за политиката в сферата на околната среда в глобален мащаб. БТА ... още »
Навършилият вчера 73 години Джак Никълсън, е получил предложение да изиграе главната роля в предстоящата комедия "LASt VEGAS".Проектът е определен като версия на „Последният ергенски запой”, но за застаряващи.В него ще се разказва историята на четирима отчуждили се един от друг приятели, които се познават още от детските си години. Достигнали седемдесет годишна възраст, те се събират в Лас Вегас за сватбата на най-големия плейбой в групата.Между старите авери се появява напрежение, когато двама от тях са запленени от една и съща жена - певица в местен бар. Това са Никълсън в ролята на коцкара Били и вдовецът Пади.Сценарият ще е дело на Дан Фогелман, работил по анимациите "Cars" и "Bolt". Все още не са разкрити имената на останалите актьори, които ще участват в проекта, но се спрягат тези на Морган Фрийман и Джийн Хекман. ... още »
Някои хора вървят в настоящето, други го определят. Което и да е вярното за него, сега е сезонът на Димитър Митовски...Още с първия си уикенд на голям екран "Мисия Лондон" завладя кината, а две седмици след старта си новият български сериал "Стъклен дом" троши рекорди за рейтинг и вече има договор за излъчване в най-голямата турска телевизия.Срещаме се с Димитър Митовски в средата на работния ден, изпълнен със срещи и повече телефонни разговори от тези в пощенска централа. Крадем 30 минути тишина за разговор, в които той успява за секунди да превключи на спокоен режим. Гледа в очите и обяснява внимателно. Кара те да му се довериш и си готов да подписваш договор след договор. Добре че не се налага. Вместо това си говорим...В първия си уикенд в кината "Мисия Лондон“ е победила "Аватар" в известен смисъл...В буквален. "Аватар" се излъчва в повече салони, затова сумата е по-голяма. Ако имахме още една зала, щяхме да го спукаме. Но проблемът е, че киното не повярва, че един български филм може да има такъв успех – по-голям от най-големия. За другите заглавия като "Алиса в страната на чудесата“ и "Сблъсъкът на титаните“ изобщо няма да коментирам – тях сме ги отвяли.Очакваше ли такъв успех?Признавам си, не. Имах положително очакване, но чак пък толкова...Как си го обясняваш?Много е просто. Аз от вчера си мисля – явно българите са чакали такъв филм да се появи.Такъв филм или този филм?Не този. Такъв, който да е много добре направен, комерсиално насочен, с ясно зададен жанр, защото жанрът е един от големите проблеми на българското кино. Явно "Мисия Лондон" е направен точно по тази рецепта, която трябва да вкара зрителите в салоните. Защото освен че има много голям комерсиален потенциал, този филм има един втори пласт, който казва много неща на българите. Показва нещата от живота такива, каквито са.Казваш, че си направил филма за зрителите – те ли са маркерът за успех за теб?Със сигурност любовта на публиката към определен продукт е един безспорен показател за успех – срещу него никой не може нищо да каже. Дори фестивалните награди са супер субективни – всеки си има жури с предпочитания, насоченост към тип филми... Докато това, че един филм е много гледан, показва, че е добър. Е, има и бози, които са гледани, но в случая не става въпрос за нещо подобно."Мисия Лондон" е един от малкото филми, които стартираха на екран тук преди да отидат на фестивал. Това целенасочен избор ли е или го виждате по-скоро като комерсиален, а не фестивален продукт?Аз смятам, че "Мисия Лондон“ има своя фестивален потенциал. Разбира се, за такъв тип филми е по-трудно при всички случаи, защото изглежда по-комерсиално и е комедия, а комедиите трудно намират място в който и да е фестивал. Това беше абсолютно ясен наш избор. Обаче съжалявам, че не успях да завърша филма малко по-рано, както го бях планирал, така че да пробвам да дам заявка за Берлиналето, защото мисля, че това е най-подходящият фестивал за филм като "Мисия Лондон". Може би Венеция донякъде, но в Кан такъв тип филми е абсурдно някой да очаква, че ще присъства в някоя от програмите.Питам те, защото българите имат комплекса да оценяват само това, което някой някъде навън е оценил...Успехът на този филм в България е недвусмислен, отзивите са супер положителни и общо взето засега има много малко негативни оттенъци. Дори в интернет, където зад анонимността хората си позволяват да са много остри, има само положителни ревюта. Е, може би има едно-две негативни, но те са по-скоро изключения.Най-хубавият отзив за филма?Много хубави неща чух, но най-хубавото беше резултатът от бокс офиса.А най-лошият?Не съм чул нещо негативно. Хората, които разбират от кино, много добре знаят един такъв текст като книгата на Алек Попов как може да стане филм. Ти не можеш да екранизираш "Малкия принц“ и да получиш "Годзила“. Хората, които разбират, са наясно, че това е една добре свършена работа и че филмът е станал дори по-добре от книгата.Следащият ти проект е отново по роман на Алек Попов. "Черната кутия" отново е за проблемите на българското, българите, нещата от близкото минало – прехода, успеха, емиграцията. Това ли е темата ти в момента? Отказа ли се от жанровото кино извън националния ни контекст?Не. Аз бих направил всякакъв филм, стига да ми харесва самата идея. Докато работих с Алек по "Мисия Лондон“, излезе новият му роман и реших, че това е един различен етап в неговото творчество. В него има доста по-дълбоки пластове на човешката душа, с по-дълбоки изводи за живота като цяло. Темите, които засяга "Мисия Лондон", са много по-директно показани, докато "Черната кутия" е лабиринт от човешки взаимоотношения, характери.На какъв етап е проектът?Сценарият е на много важен етап – treatment – сценарий без диалог: какво се случва на героите, как се развива сюжетът. Какъвто го направим сега, такъв ще излезе филмът.С кого работиш по него?Отново с Алек Попов и Деляна Манева.Паралелно подготвяш друг проект – анимация по разкази на Момчил Николов. Разкажи за него.Този проект ми е супер интересен. Покрай "Мисия Лондон" малко встрани го бях оставил, но се надявам с "Черната кутия" да ги движа едновременно. Ще се казва "Детайли от стаи“, както се казва и сборникът с разкази на Момчил, по който го правим. Сценарият е съвкупност от няколко разказа, обединени в една история. Доста е сюрреалистичен сюжетът. Трудно ми е да го обясня. Ще бъде изключително визуален филм.Пълнометражна анимация за възрастни?Да. Ще изследва душата на един човек."Стъклен дом" излезе дни преди "Мисия Лондон" - това търсен ефект ли беше?Случайно стана, но много добре се получи.Турските сериали буквално заляха българския ефир – сега следва отмъщението – най-голямата турска телевизия е купила "Стъклен дом"...Ха-ха, отмъщение ли го наричаш това? Да, малко е странно, че го продадохме първо в Турция от една страна, но от друга може би не е толкова странно, защото сериалите в момента са хит и в Турция. Когато произведеш един качествен продукт с потенциал, се опитваш да го продадеш някъде извън пределите на България. Случи се така, че първата телевизия, която го купи, беше турска. Иначе ние ще продължаваме да го предлагаме и нищо чудно да го продадем скоро и някъде другаде. Тогава нещата няма да изглеждат като отмъщение, а като чист телевизионен бизнес.Вече се говори, че ще има и следващ сезон...Рейтингът ще реши. Той определя съдбата на телевизионните продуктиТи си един от пионерите на реалити формата в България, а сега казваш, че мина времето им и настъпва това на сериалите. Това означава ли, че няма да се върнеш към този формат?Не, в никакъв случай. Просто моментът е такъв. Разбира се, че бих направил и в момента реалити предаване, стига да го открия и да видя потенциал в него. Всичко е циклично. Големите предавания в България стартираха с Quiz шоутата, в които се задават въпроси. Като направихме "Стани Богат", се появиха още много подобни, След това направихме Big Brother, който доведе до появата на редица други реалити формати. Сега правим "Стъклен дом", защото това искат да гледат хората.Затова ли замразихте проекта за филм по романа на Богдан Русев "Къщата" (криминална история за реалити формат)?Димитър Митовски: Не сме го замразили, в момента опипваме продуцентски как този филм може да стане максимално добре направен и добре продаден. И в Холивуд е така – има филми, които седят като сценарии 10 години, след което разбиват бокс офиса.Кастингът за "Стъклен дом" е бил много сериозен, държахте ли в главната роля да бъде ново лице? Калин Врачански подобно на Фахрадин Фахрадинов не е познат на широката публика...Хубаво е да има нови лица при всички случаи. Но нямах ясна представа кой ще получи тази роля преди сериозните кастинги, за които споменах. Много актьори тествахме и дълго мислехме за разпределението. Това е магията на кастинга – не просто да избереш някой за дадена роля, но и да предвидиш как хората ще паснат помежду си. Мисля, че това, че гласувахме доверие на Калин, сега си връща дивидентите. Скоро той ще бъде най-известният актьор в България и най-обичаният и популярен. В никакъв случай не подценявам другите актьори – и по-опитните, и младите, които са абсолютно откритие за България и се представят брилянтно.Сред големите критики към "Забранена любов" беше сценарият. Как си обясняваш, че този път се получава по-добре с почти същия сценарен екип?Същият екип с различни продуценти :). Явно ролята на продуцента не е без значение, ха-ха.Два нови проекта, сериалът – има ли още нещо, което не знаем за теб?Ежедневните стандартни неща. Няколко проекта за телевизионни предавания, постоянно реклами.Имаш ли време за всичко?Трябва да намирам, защото съм се хванал на хорото. Ако искаш да имаш продуцентска къща, трябва да продуцираш. Няма как.Автор: Елена Пенева ... още »