Фестивалният хит от Кан и Дъблин на режисьора Кристофер Боргли ще радва българските зрители от днес! Филмът се разпространява с подкрепата на програма Creative Europe -„Творческа Европа – МЕДИА”!
Явно превъплъщението в британски владетел може да окичи с награди всеки добър актьор. И дори Американската киноакадемия е пристрастна към подобни изпълнения. Доказва го Оливия Колман, номинирана за ролята на кралица Анна, последната от династията на Стюартите, във филма на Йоргос Лантимос „Фаворитката“, който разчупва клишетата на жанра костюмна драма. Това е филмът, който обира най-много отличия за последните няколко седмици и съвсем логично спечели най-много номинации за „Оскар“, заедно с „Roma“ на Алфонско Куарон. Колман също е с големи шансове да спечели позлатената статуетка, след като в началото на месеца получи „Златен глобус“ за най-добра комедийна актриса. Ако звездата от сериала „Короната“ триумфира в нощта на 24 февруари, тя ще стане третият актьор за последните 12 години, спечелил мечтаната награда за превъплъщението си като британски крал или кралица. Колин Фърт бе определен за най-добър актьор за ролята си на крал Джордж VI в „Речта на краля“, който спечели и „Оскар“ за най-добър филм. Хелън Мирън пък спечели академичната награда за ролята си на Елизабет I в „Кралицата“. Тя е номинирана преди това и за поддържаща актриса за участието си в „Лудостта на крал Джордж“, където играе кралица Шарлот. Тя е съпругата на крал Джордж III, като в неговата роля е Найджъл Хоторн, номиниран за „Оскар“ за главна роля.Кралица Елизабет I също фокусира вниманието на Академията. Кейт Бланшет е отличена с две номинации за превъплъщението си в „Елизабет“ и „Елизабет: Златният век“. Все пак Джуди Денч печели „Оскар“ за същата роля, но във „Влюбеният Шекспир“. ... още »
Гледайте го в арт кината в София, Пловдив, Варна и Благоевград от 1 февруари„Не ме докосвай“ (Touch Me Not) на румънската режисьорка Адина Пинтилие бе една от големите изненади на миналогодишното Берлинале и спечели голямата награда „Златна мечка“. Филмът вече имаше своето разпространение в почти цяла Европа, а съвсем наскоро американската му премиера се състоя в забележителния Museum of Modern Art при огромен интерес от специалисти и публика. THE HOLLYWOOD REPORTER пише: „Безмилостна и завладяваща творба. Проникновен поглед към човешката сексуалност, поразяващ със своята интелигентност, самоувереност и оригиналност.” А INDIEWIRE допълва: „Радикално човечен, смел трактат за странната (и често белязана от отчуждение) връзка, която човешките същества имат със собствените си тела.“Самата Адина Пинтилие споделя: „На 20 години си мислех, че знам всичко за любовта, за това как трябва да изглежда една здравословна интимна връзка, за това как функционира желанието. Сега, 20 години по-късно, след всичките опити и премеждия, които съм имала, всичките ми тогавашни представи постепенно изгубиха своята категоричност и с течение на времето станаха все по-сложни и обезпокояващо противоречиви. Като отражение на това мое лично пътуване НЕ МЕ ДОКОСВАЙ е художествено изследване на човешкия копнеж и (не)спосбността ни да докосваме и да бъдем докосвани, да установяваме контакт.“Филмът се вглежда в това как можем да открием интимност по най-неочаквани начини и как да обичаме другия, без да изгубим себе си. Режисьорката и нейните герои предприемат дръзко пътуване към интимността. На границата между реалност и фикция НЕ МЕ ДОКОСВАЙ следва емоционалното пътуване на Лаура, Томас и Кристиан с дълбоко съчувствен поглед към интимния им живот. Жадуващи интимност и същевременно дълбоко уплашени от нея, те се опитват да преодолеят старите модели на поведение, защитните механизми и табута, да срежат пъпната връв и най-накрая да се почувстват свободни.„Не ме докосвай“ е копродукция на Румъния, Германия, Чехия, България и Франция. Българското участие във филма е на продуцента Мартичка Божилова („Агитпроп“), с музиката на Иво Паунов, при звука в името на Веселин Зографов и специалистите по кастинга Магделена Илиева и Иван Колев. Консултант по монтажа е операторът и режисьор Георги Богданов. Участват и двама български актьори – Ирмена Чичикова и Георги Налджиев.Няколко са потвърдени специалните прожекции:СОФИЯ29 януари, 20:00, Кино „Одеон“ (предпремиера и среща с българския екип)02 февруари, 17:00, Дом на киното (среща с българския екип и режисьора Адина Пинтилие)02 февруари, 20:00, Културен център „Г8“ (среща с българския екип и режисьора Адина Пинтилие)03 февруари, 18:00, Кино „Одеон“ПЛОВДИВ03 февруари, 17:00, Лъки Дом на киното (среща с българския екип и режисьора Адина Пинтилие)05 февруари, 19:00, Лъки Дом на киното (среща с българския екип)ВАРНА31 януари, 18:30, ФКЦ Варна, Зала 5 (среща и представяне с Елица Матеева)03 февруари, 18:30, ФКЦв Варна, Зала 5 (среща и представяне с Елица Матеева)БЛАГОЕВГРАД30 януари, 19:00, CINEMAX (среща с българския екип и преподаватели и студенти от АУБГ)Филмът ще бъде излъчван с български и английски субтитри. ... още »
Номинациите за най-престижните филмови награди, тези на Американската киноакадемия, или за по-лесно „Оскар“, бяха оповестени този следобед от импровизирано студио в „Самуел Голдуин Тиътър“ в Лос Анджелис от актьорите Трейси Елис Рос и Кумал Нанджиани. „Фаворитката“ на Йоргос Лантимос и „Roma“ на Алфонсо Куарон са номинирани в най-много категории – общо 10. „Черната пантера“, „Роди се звезда“ и „Вице“ са с по 8 номинации. „Черната пантера“ влезе в историята като първия комиксов хит, номиниран за най-добър филм. Церемонията по раздаване на 91-те награди „Оскар“ ще се състои на 24 февруари в „Долби Тиътър“ в Лос Анджелис. Тя няма да има официален водещ, след оттеглянето на Кевин Харт. Това ще е първият подобен случай за последните 30 години. Очаква се Академията да избере популярни лица, чиите имена засега се пазят в тайна, които ще връчват наградите.Ето и пълният списък с номинираните. Най-добър филм„Роди се звезда“„Roma“„Green Book” „Фаворитката”„BlacKkKlansman“„Бохемска рапсодия“„Черната пантера“„Вице“ Най-добър режисьор Адам МакКей - „Вице“Алфонсо Куарон - „Roma“Павел Павликовски - „Студена война“Спайк Лий - „BlacKkKlansman“Йоргос Лантимос - „Фаворитката”Най-добър актьор Брадли Купър - „Роди се звезда“Рами Малек - „Бохемска рапсодия“Уилям Дефо - „Ван Гог: Пред портите на вечността“Крисчън Бейл - „Вице“Виго Мортенсен - „Green Book” Най-добра актриса Глен Клоуз - „Съпругата“Лейди Гага - „Роди се звезда“Мелиса Макарти - „Can You Ever Forgive Me?“Ялица Апарисио - „Roma“Оливия Колман - „Фаворитката” Най-добър поддържащ актьор Махершала Али - „Green Book” Сам Елиът - „Роди се звезда“Ричард Е. Грант - „Can You Ever Forgive Me?“Адам Драйвър - „BlacKkKlansman“Сам Рокуел - „Вице“Най-добра поддържаща актриса Рейчъл Уайз - „Фаворитката”Ейми Адамс - „Вице“Реджина Кинг - „If Beale Street Could Talk“Ема Стоун - „Фаворитката”Марина де Тавира - „Roma“Най-добър оператор „Roma”„Фаворитката“„Студена война“ „Роди се звезда“„Never Look Away”Най-добър оригинален сценарий„Roma”„Фаворитката“„Вице“ „Green Book“„First Reformed“Най-добър адаптиран сценарий„Роди се звезда“„If Beale Street Could Talk“„BlacKkKlansman“„Can You Ever Forgive Me?“„The Ballad of Buster Scruggs“Най-добър чуждоезичен филм„Roma”, Мексико„Крадци от магазини”, Япония„Студена война“, Полша„Never Look Away”, Германия„Капернаум”, ЛиванНай-добър анимационен филм„Феноменалните 2”„Островът на кучетата” „Ралф разбива интернета“„Murai“„Спайдър-мен: В Спайди-вселената“Най-добра сценография„Фаворитката“„Roma“„Първият човек“„Мери Попинз се завръща“„Черната пантера“Най-добри костюми„Фаворитката“„Черната пантера“ „Мери Попинз се завръща“„Кралицата на Шотландия“„The Ballad of Buster Scruggs“Най-добър композиторНиколас Брител - „If Beale Street Could Talk“Терънс Бланчард - „BlacKkKlansman“Александър Деспла - „Островът на кучетата“Лудвиг Гьорансон - „Черната пантера“Марк Шеймън - „Мери Попинз се завръща“Най-добра песен„All The Stars“, „Черната пантера“„I’ll Fight”, „RBG“„The Place Where Lost Things Go ”, „Мери Попинз се завръща“„When A Cowboy Trades His Spurs for Wings“, „The Ballad of Buster Scruggs“„Shallow“, „Роди се звезда“Най-добър монтаж„Фаворитката“„BlacKkKlansman“ „Бохемска рапсодия“ „Green Book“„Вице“Най-добър звук„Черната пантера“„Първият човек“„Бохемска рапсодия“„Roma“„Роди се звезда“Най-добри звукови ефекти„Нито звук“„Бохемска рапсодия“ „Първият човек“„Roma“„Черната пантера“Най-добри визуални ефекти„Историята на Кристофър Робин и Мечо Пух“„Отмъстителите: Война без край“„Първият човек“„Играч първи, приготви се“„Соло: История от Междувездни войни“Най-добър грим и прически„Кралицата на Шотландия“„Border“„Вице“>> Номинациите за „Златна малинка“>> Фаворитите на кинокритиците на Лос Анджелис>> Номинации за наградите „Златен глобус“ 2018>> Фаворитите на National Board of Review>> „Фаворитката“ с най-много номинации за Британските независими награди ... още »
Филмът, награден с пет отличия на Европейската филмова академия, между които най-добър европейски филм, най-добри актриса, сценарий и режисура, е сред 9-те претендента за чуждоезичен Оскар и ще бъде специален акцент в програмата на фестивала.„СТУДЕНА ВОЙНА“ на Павел Павликовски получи три номинации на Американската киноакадемия – най-добър режисьор, най-добър чуждоезичен филм и оператор!След като спечели приза за режисура в Кан 2018 (успех с огромна значимост за полското кино!) и обра най-важните отличия на Европейските филмови награди, заснетата в черно-бяло драма на полския режисьор не изненада никого и с попадането си в списъка със заглавия, от които ще бъдат избрани номинациите за „Оскар” за най-добър чуждоезичен филм. Американската киноакадемия познава творчеството на Павликовски - през 2015 година именно неговият „Ида“ спечели „Оскар“ за най-добър чуждоезичен филм. Павликовски идва за втори път на София Филм Фест, след като представи лично пред българската публика „Моето лято на любовта“ през 2005 година.„СТУДЕНА ВОЙНА“ е завладяваща любовна история, сплела фатално съдбите на двама души с различни житейски биографии и темпераменти на фона на разгарящата се Студена война между Източна и Западна Европа през 50-те години на миналия век. Двамата са фатално неподходящи един за друг, но връзката им е предопределена от съдбата, а филмът разказва за една невъзможна любовна история във времена, абсолютно непознати на днешните поколения…Павел Павликовски черпи вдъхновение за творбата си от съдбата на своите родители, като дори кръщава героите си на тях. „Те бяха най-интересните драматични образи, на които съм попадал – силни личности, които се обичаха и мразеха.” - казва за тях режисьорът. Двамата се влюбват, предават се, събират се отново, женят се и се развеждат, а връзката им се съживява и замира многократно до края на жизнения им път през 1989 година, малко преди падането на Берлинската стена. „Когато бях по-млад, полудявах от непрекъснатите събирания и раздели на родителите ми. Но когато починаха, осъзнах, че това е най-голямата любовна история.“„Разкъсаната завеса на любовта е основната тема в мистериозния, музикално величествен и визуално удивителен филм на Павел Павликовски. Ранената любов се руши и увяхва в свободата на чуждата страна, попада в обречената гравитационна сила на родината и се извисява въпреки дълбините от цинизъм, изтощение, подчинение и страх. Подобно на предишния филм на Павликовски, „Ида“, това е творба, посветена на тъмното сърце на самата Полша.“ Питър Брадшоу, The Guardian ... още »
Всички, които се вълнуват дали ще има продължение на историята за „дявола зад волана“, могат да си отдъхнат. Създателят на култовия филм от 2017 г. Едгар Райт сподели, че е готов със сценария на продължението му. Той допълва, че в „Зад волана 2“ ще бъдат представени нови образи, след смъртта на много от героите от оригиналния филм.Райт споделя, че е нямало как да не се съгласи да напише продължението на историята за Бейби, защото е усетил, че в това има потенциал. Според него този път участието му в обирите ще е съвсем различно. Очакваме скоро да разберем дали Ансел Елгорт ще се завърне в тази роля.Междувременно Райт е готов да започне снимки на следващия си филм. Той ще е психологически хорър-трилър, вдъхновен от класики като „Don’t Look Now“ на Никълъс Рьог и „Отвращение“ на Роман Полански. Райт отказва да сподели заглавието му, но действието ще се развива в централен Лондон, а в главната роля ще е известна актриса.Създателят на „Горещи палки“ казва, че за сценария намира сътрудник в лицето на Кристи Уилсън-Кейрнс („Викторианска готика“). Снимките трябва да започнат през лятото в Лондон.„Осъзнах, че никога не съм снимал филм за централен Лондон, по-конкретно Сохо – място, на което прекарах страшно много време през последните 25 години. С „Горещи палки“ и „Шон от мъртвите“ направих филми за местата, на които живея. Този филм ще е за Лондон, с който съм неразривно свързан“, допълва английският режисьор. ... още »
По традиция в навечерието на обявяването на номинациите за наградите „Оскар“, разбираме и кои заглавия ще се борят в не чак толкова престижната надпревара за най-лошите филми на 2018 г. С най-много номинации за „Златни малинки“ са пародията „Холмс и Уотсън“, странната комбинация между актьори и кукли „Убийства в Хепитаун“, както и „Gotti“ с Джон Траволта.И трите филма получиха общо по шест номинации, включително за най-лош филм. Сред останалите провали на изминалата година се нареждат още „Робин Худ: Началото“, както и „Winchester“ с Хелън Мирън.Мелиса Маккарти може да е сред фаворитките за „Оскар“, но ще се бори и за най-лоша актриса в „Убийства в Хепитаун“. Компания ще й правят Хелън Мирън, Дженифур Гарднър, Амбър Хърд и Аманда Сейфрид. При актьорите са „почетени“ Уил Фарел, Брус Уилис, Джон Траволта, Джони Деп и самият американски президент.Доналд Тръмп е номиниран за участието като самия себе си в два документални филма – „Death of a Nation“ и „Фаренхайт 11/9“ на неговия отколешен враг Майкъл Мур. Покрай втория филм с номинация за поддържаща роля е отличена и Мелания Тръмп.Една от най-забавните категории е тази за най-лошо екранно дуо. В нея освен Уил Фарел и Джон С. Райли („Холмс и Уотсън“) и Джон Траволта и Кели Престън („Gotti“), са номинирани още: които и да било двама актьори или кукли от „Убийства в Хепитайм“, Джони Деп и неговата залязваща филмова кариера, както и Доналд Тръмп и неговата пословична дребнавост.>> Номинации за наградите „Оскар“ 2019>> Фаворитите на кинокритиците на Лос Анджелис>> Номинации за наградите „Златен глобус“ 2018>> Фаворитите на National Board of Review>> „Фаворитката“ с най-много номинации за Британските независими награди ... още »
След като спечели 9 престижни отличия на международни и национални кинофестивали, дебютният пълнометражен филм на Надежда Косева „ИРИНА” ще има своята дългоочаквана премиерна прожекция и в София.Филмът разказва историята на младата Ирина, принудена да изхранва семейството си. В момент на безизходица тя се съгласява да стане сурогатна майка. В хода на бременността Ирина преоткрива живота и себе си, разбира какво е да обичаш и прощаваш...„Акцентът във филма попада върху човечността. Водещото за екипа при създаването му беше предизвикателството да намерим лъч надежда и доброта в житейска ситуация, която е на ръба на човешкото”, казва режисьорката. В ролята на Ирина е младата актриса Мартина Апостолова, която дебютира в игралното кино. В останалите роли са Христо Ушев, Ирини Жамбонас, Касиел Ноа Ашер, Александър Косев, Красимир Доков. Сценаристи са Светослав Овчаров, Боян Вулетич и Надежда Косева. Оператор на филма е Кирил Проданов, художник – Ивелина Минева, художник по костюмите – Виктор Андреев, грим – Петя Симеонова, режисьор по монтажа – Нина Алтъпармакова, композитор – Петър Дундаков, звук – Момчил Божков, продуцент – Стефан Китанов.„ИРИНА“ получава подкрепа за развитие от Програма МЕДИА на Европейския съюз, South Eastern Europe Cinema Network, ИА „Национален филмов център“ и беше представен на 7-ото издание на програмата ScriptEast. Впоследствие проектът е подкрепен от ИА „НФЦ“. Филмът е продукция на Арт Фест в копродукция с Фронт Филм, Доли Медиа Студио и Райт Солюшънс. Световен разпространител е френската компания Alpha Violet.Не пропускайте „ИРИНА” в програмата на 23-тия София Филм Фест! ... още »
Една от мисиите на киното е да ни пренесе в един прекрасен свят, който ни позволява да избягаме и да забравим за проблемите си. И все пак, за да се създаде този съвършен свят, режисьорите полагат максимални усилия като използват редица практични трикове и хрумки. За да не сте изцяло в неведение какви тайни методи използва седмото изкуство, за да пресъздаде действителността, ще ви разкрием някои от тях… Вечно мокрият асфалт Забелязали ли сте, че в нощните сцени героите винаги карат по мокри пътища, сякаш е валяло? Причината за това е, че просто мокрият асфалт изглежда по-естетичен. Освен това снимането на мокър път през нощта дава контраст и отразява светлината по-добре.Фалшивите тълпи В много филми статистите се използват за създаване на големи тълпи. Това обаче е много скъпо за бюджета за продукциите, така че режисьорите често използват други методи: създават „ефекта на тълпата“, като правят снимка на малка група хора под прав ъгъл и "довършват" тълпата с помощта на компютърни технологии. Друг метод са надуваемите манекени, които са използвани във филма „Речта на краля“.Сухото мляко е дрога Разбира се, никой не смята, че наркотиците, показани във филмите, са истински. Като правило, тяхната роля в Холивуд се играе от мляко на прах, витамини или захар...,…а царевичният сироп е кръв Няма универсална рецепта за това как се прави филмовата кръв, но най-често се използва царевичен сироп, леко оцветен с боя за храна. Ако пък филмът е черно-бял, кинаджиите използват шоколадов сос.Реквизити за еротичните сцениЗа да симулира чувствена еротична сцена и да не смути актьорите твърде много, екипът на филма често използва различни трикове и реквизити: поставят се малки възглавници между партньорите, а актрисите обличат дискретно бельо в цвета на тялото им. Режисьорът Джон Туртурро споделя, че веднъж е накарал Кейт Уинслет да седне върху гимнастическа топка, за да може тя да имитира секс сцена.Безопасни цигариНе се изненадвайте, ако любимият ви актьор, който популяризира в социалните си мрежи здравословния начин на живот, пуши цигари една след друга на екрана. Такова пушене не вреди на здравето му, тъй като обикновено се използват билкови цигари без никотин. В края на краищата, за да снимате една сцена, в която човек пуши, често са нужни поне 10 дубъла - това сериозно би навредило на здравето на актьора, ако например винаги героят му е пушач.Мини специални ефекти За да не претоварват бюджета на филма, режисьорите търсят други начини за създаване на някои особено скъпи специални ефекти (например, ако трябва да взривят голяма сграда или кола). Много от тях използват компютърни технологии, но най-често се използват мини копия на обекти: небостъргачи, самолети и т.н. Те изглеждат много по-правдоподобни от изкуствено създадените анимирани компютърни дубликати.Ядливо стъкло Рядко в екшън филм няма сцена, при която някой герой не принуден да преминава през прозорец, разбивайки стъклото. Традиционно за тези моменти се използва стъкло от захар. Тя не може да бъде разграничена от истинското стъкло на пръв поглед, безопасна е и също така е много вкусна. Въпреки това, режисьорите днес по-често предпочитат много тънко пластмасово стъкло, което върши същата работа, но звучи много по-скучно.Диалог в колата Когато героите участват в безкрайни разговори в автомобил, а шофьорът по-често гледа към пасажерите, отколкото към самия път, започваш интуитивно да се страхуваш за живота на актьорите. Запазете спокойствие- те са в безопасност. За да се заснеме такава сцена, кино професионалистите поставят автомобила върху платформа, дърпана от друго превозно средство.Млечни облаци За да накарат зловещи облаци да се съберат над даден град, режисьорите използват патентована машина, наречена „Танк Клауд“. Тя инжектира боя или мляко в голям резервоар за вода, който се освобождава над снимачната площадка. И ако трябва да изобразят НЛО сред облаците, както в „Деня на независимостта“, те просто използват голямо фризби. Динята – основен източник на звуковеЗа да създадат зрелищен саундтрак, звуковите инженери трябва да използват различни трикове. Масовите стрелби се заменят успешно от фойерверки, а звукът от крилете на птиците се симулира, като се прелистват страници на книгата. И все пак главният помощник на звукоинженерите е диня – чрез нея може да възпроизведете звука на разцепване на главата, удар по лицето или напукване на яйце от дракон.ДАС ... още »