18:00 „Разлом“, участващ в Международния конкурс на СФФ, е първият пълнометражен филм на унгарския режисьор Балаш Краснахоркай. 17 години по-късно акушер, напуснал родното си село, се завръща на Великден за погребението на баща си и се оказва изправен пред отговорността за съдбата на собствения си син, за чието съществуване не е знаел до момента. Това го връща рязко в мрачния и непримирим свят, който е оставил след себе си.Ще бъде прожектиран също „Еди кой си“ на режисьора Милко Йовчев, част от конкурса за български късометражен филм.20:45 „Черната котка“ е втора пълнометражна творба за иранския режисьор Карим Мохамад-Амини. Филмът е разказ за реалността и настоящето през погледа на новото поколение в Иран – млади хора, които са в неизбежен сблъсък с традиционната консервативност.Ще бъде прожектиран също „Заклинание“ на Виктория Караколева, част от конкурса за български късометражен филм. ... още »
КИНО „ЛЮМИЕР“18:30 „Преди края“ на режисьорката Елдора Трайкова е впечатляваща история за наближаващ апокалипсис, последните дни на едно село. Причината е залежи от въглища, открити на негова територия и необходими за работата на няколко ТЕЦ в промишлениякомплекс „Марица-изток“. Не пропускайте ПРЕМИЕРАТА на „Преди края“, носител на наградата "Златен ритон" за най-добър български документален филм през 2020!20:30 Заснет по едноименната книга на Гюнтер Грас, „Тенекиеният барабан“, режисиран от Фолкер Шльондорф, разказва за възхода и рухването на Третия Райх, видян през очите на малкия Оскар. В рамките на фестивала зрителите имат възможността да гледат режисьорската версия на филма, представена ЛИЧНО от неговия режисьор Фолкер Шльондорф! ... още »
Той е чаровният, вглъбен, чувствителен майстор-разказвач, когото публиката познава още от последното десетилетие на ХХ век. Неусетно и безпрекословно, от интригуващата история на „Празненство”, през „Всичко за любовта”, „Скъпа Уенди”, „Един мъж се завръща у дома“, „Субмарино”, разтърсващия, награждаван в цял свят „Ловът”, класическата екранизация „Далече от безумната тълпа”, „Комуната”, „Курск“ и до миналата година с фестивалния фаворит „Още по едно“, Томас Винтерберг се превърна през годините в творец, уважаван от фестивални селекционери и киноспециалисти и обичан от зрителите.Винтерберг е роден през 1969 година в Копенхаген. Учи във филмово училище в Дания. Заедно с датските режисьори-експериментатори Ларс фон Триер, Кристиян Левринг и Сьорен Крах-Якобсен, Томас Винтерберг подписва манифеста за филмово творчество на легендарното движение „Догма 95“. Тяхната съкровена цел е „обновяване“ езика на киното и чрез десетте безкомпромисни правила се стремят да върнат естествеността в разказите и да възродят класическата естетика. Именно като участник в това движение Винтерберг създава „Празненство“ (1998), който е удостоен с наградата на журито в Кан, номиниран е за „Златен глобус“ и БАФТА, и са му присъдени наградите „Откритие на годината“ на ЕФА и „Независим дух”. В програмата на 25-ия СФФ публиката има възможност да види специална ретроспектива, съставена от едни от най-обичаните филми на режисьора.През 2020 Винтерберг отново доказа майсторство и световна класа с „Още по едно“, селектиран в конкурсната програма на Кан 2020, който триумфира в края на пандемичната година с четири награди на Европейската филмова академия – най-добър филм, сценарий, режисура и най-добър актьор – Мадс Микелсен. Филмът е с номинация за „Златен глобус“ и е от претендентите за Оскар за международен филм. Представен пред публиката на повече от 20 международни фестивала, с почти толкова награди, историята за „изследователската“ група датски учители, които искат да си добавят липсващите промили алкохол в кръвта, ще има своята премиера на голям екран в България именно през март – на 25-ия София Филм Фест. „Нашата амбиция беше да направим филм за живеенето. За загубените вдъхновение, любопитство, желание да поемаш рискове и да изследваш непознатото. Тези четирима учители просто се оказват в затворения кръг на непрестанно повторение и ежедневна рутина“, споделя Винтерберг.Фестивалната гала, посветена на Томас Винтерберг, е ДНЕС, в Дома на киното. Гледайте „Още по едно“ – прожекцията започва в 20:30 часа! ... още »
Почти нищо не може да се сравни с изненадата и удивлението, когато гледаш за първи път филм на Сали Потър. Провокативната британска режисьорка винаги е искала да руши стереотипи. Тя притежава уникален подход - свикнали сме да очакваме това от нея още от „Орландо” и „Урок по танго”, и събира с лекота невероятен звезден състав за всеки свой следващ филм. В „Пътищата на живота“ Потър се доверява на таланта на Хавиер Бардем, за да разкаже един ден от реалността на Лео и неговата дъщеря - заедно с изключително талантливи актьори като Ел Фанинг, Лора Лини и Салма Хайек, те рисуват моментна картина на мозайката от алтернативни животи, които героят би могъл да изживее. Почеркът на Потър – разказ без компромиси, суров и безпощаден, е една от характерните особености на нейните творби, обичани от фенове и киноспециалисти, а умението ѝ да извлича от актьорите всичко най-добро, на което са способни, е наистина възхитително.Гледайте филма ДНЕС – 12 март, петък, от 18:30 часа в Кино „Люмиер Лидл“!Имате и още две възможности за среща с „Пътищата на живота“ – на 18 март, от 18:30 часа, в кино „Одеон“ и на 31 март, от 18:30 часа, в Дома на киното. ... още »
ПРЕДСТАВЕН лично от Майкъл Пейлин пред публиката в Дома на киното„ЖИВОТЪТ НА БРАЙЪН“ е може би най-известният игрален филм на „Монти Пайтън“. Той със сигурност е най-амбициозният и предизвиква най-сериозни противоречия, включително обвинения в богохулство. Протестът на различни религиозни групи преди 40 години е толкова силен, че филмът е забранен за показ в някои държави. „Това е новото пришествие на Брайън, а ние сме тук, за да подарим на света нова доза смях“, споделят неуморните „питони“, които все още са сред нас. „Действието в „Животът на Брайън“ може да е част от историята преди 2000 години, но то е и огледало на нещата, които се случват днес в света. Само дето е смешно!“Интересна подробност от създаването на филма е фактът, че председателят на EMI лорд Делфонт решава да прочете сценария преди началото на снимките – и никак не го харесва! Той си „измива ръцете“ като се оттегля от проекта – и „Монти Пайтън“ спешно трябва да съберат 2 милиона долара, ако искат да реализират идеята си. Тогава Ерик Айдъл решава да се обади на Джордж Харисън – най-богатият човек, когото познава – и след като бившият „Бийтълс“ се посъветва със своя бизнес мениджър в Щатите Денис О’Брайън, те решават да се включат във финансирането на филма. Така се създава продуцентската къща HandMade Films, благодарение на която са реализирани няколко класически британски творби от 80-те години – „Животът на Брайън“ на Тери Джоунс, „The Long Good Friday“ на Джон Макензи, „Бандити на времето“ на Тери Гилиъм, „Мона Лиза“ на Нийл Джордан и др. Както казва самият Джордж Харисън, искрен почитател на „Монти Пайтън“, „Когато нещо е наистина много добро, то заслужава да бъде направено!“Историята на София Филм Фест от самото си начало е свързана неразривно с „Монти Пайтън“ и техните филми – през годините сме представяли на публиката у нас всички техни творби (почти), а наши специални гости са били Тери Джоунс, Майкъл Пейлин (който снима в България епизода „Eastern Delight“ от документалната поредица „Новата Европа на Майкъл Пейлин“) и Тери Гилиъм и всички те са получили Наградата на София на Столичната община за своя принос към изкуството на киното! ... още »
Павел Г. Веснаков завършва Нов български университет като студент на Георги Дюлгеров. Първият му филм е късометражната драма „Влакове“ (2011). Третият му късометражен филм Чест получава Голямата награда на международния кинофестивал в Клермон-Феран. Следващият му късометражен филм „Зевс“ е носител на Голямата награда на кинофестивала в Брест, Франция.Пълнометражният дебют на Павел Г. Веснаков „Уроци по немски“ е единият от двата български филма в Международния конкурс на СФФ тази година. Филмът ни среща с избухливия Никола, който след края на пробацията си планира да напусне с приятелката си страната. В последните дни преди пътуването той се опитва да се помири с близките, с миналото си и със самия себе си.Как се роди „Уроци по немски“?Работата за първи пълнометражен игрален филм е и много емоционална. Като човек, който не разполага с толкова много опит конкретно в разказването на история във формат час и половина, през цялото време бях изпълнен с колебания дали взимам най-добрите решения, дали правя най-доброто, на което съм способен. Но когато започна самото снимане, тези съмнения останаха на заден план. И единственото нещо, което имаше значение, беше дали реално се случва някакво преживяване пред камерата или просто се документират неща, които нямат никаква художествена стойност. Правенето на филми поставя авторите в деликатна ситуация – всеки един момент да бъдеш на ръба на провала, но ако човек успее да преодолее страха, изпитва и творческата свобода.„Уроци по немски“ е филм за втория шанс, задава въпроса възможен ли е втори шанс в живота и как той може да бъде постигнат. Тази тема е любима на киното. Вас с какво ви привлече?Харесва ми, че има елемент на нещо изповедно в него. Героят е поставен в такъв момент от живота си, в който трябва да си даде равносметка за всичко, което е постигнал, и онова, което не е направил. Това го кара да разкрие себе си, да се отвори като човешко същество. Като автор аз се чувствах по същия начин, правейки филма с идеята, че споделям нещо, което ме притеснява; разсъждавам върху сюжет достъпен за много хора, които живеят в България, в това общество, в което и аз живея.Във филма ви Юлиан Вергов е неузнаваем. С това си превъплъщение печели наградата за главна роля на фестивала в Кайро. Как изградихте образа на Никола?Цялата ми работа с Юлиан Вергов е плод на нашето приятелство. Когато пренаписвах финалната версия на сценария, аз вече знаех, че той ще изпълнява ролята и начинът, по който си представях всичко, вече беше много конкретно свързан с неговата личност и с неговите професионални качества. С актьорите не сме се водили плътно по сценария, а по-скоро сме гледали дали това, което се случва пред камерата има някаква истинност в себе си, дали може да му повярваш. Затова когато има диалози във филма, те винаги са в един кадър. С монтаж не мога да помогна по никакъв начин на образите на героите. Или това, което се случва, се е случило наистина и те са го преживели, за да може зрителите да го съпреживеят, или просто не се е получило. Това беше един огромен риск, който поех и с помощта на Юлиан, който присъства във всеки кадър на филма, успяхме да изградим този стил.Гледайте „Уроци по немски“ на 13 март, събота, от 20:30 часа, в кино „Люмиер Лидл“. ... още »