Безкрайно много са интересните събития и филми през новата седмица. Отрупаният с награди и отличен с 2 номинации за "Оскар" филм на Селин Сонг "Минали животи" е сред премиерите ни от утре. След като предизвика огромен интерес в рамките на Sofia Film Fest може да гледате и новия шедьовър на Вим Вендерс "Прекрасни дни" с номинация за "Оскар" за международен филм. Още един филм на големия Вендерс ще има предпремиерни прожекции от утре - "Анселм", посветен на легендарния творец Анселм Кифер. В неделя ви каним и на премиерата на документалния филм "Директна цел - България", проследяващ въздушната борба за защита на суверенитета на българското небе и земя в първата половина на 20 век.
Два концерта ще фокусират интереса на меломаните. В събота ще покажем класиката "Носферату - симфония на ужаса" с музика на живо на композитора Йозеф ван Висем. Два дни по-късно е концертът на Асен Масларски по случай неговата 65-годишнина.
Все още имате възможност да гледате отличените с "Оскар" и толкова впечатляващи "Опенхаймер", "Клети създания", "Зона на интерес" и "Анатомия на едно падане", а в събота и неделя за най-малките са прожекциите на анимацията "Кунг-фу панда 4".
от Янко ТерзиевКапитал LightТе имат 25 години безоблачен брак и са на рутинна вечеря. Той (Стив Карел) я пита какво иска за десерт, тя (Джулиън Мур) му отговаря – развод. После в колата обяснява как от скука е преспала с колега (Кевин Бейкън). Той не може да понесе думите й, защото това е ученическата му любов, не е имал други жени, скача в движение."Crazy, Stupud, Love." е романтична въртележка с моменти на човечност и светла тъга, която те кани да се качиш в движение и да й повярваш. Дори в миговете на сантиментална отнесеност, дори в моментите с грубичък фарс. Във филма има рядка за днес чистота на чувствата, отсъстват злодеи, добри хора изпадат в нелепи ситуации. Настроението е като в ренесансова Шекспирова комедия, сценарист е ветеранът на Pixar Дан Фогелман ("Колите"). За комедия от този тип трябват виртуозни актьори, способни на преобразяване в следващата сцена, и те са налице.Райън Гослинг е брилянтен сваляч в бар за самотни сърца, обучава изоставения съпруг в умението всяка вечер да си тръгваш с различно момиче. Тази част нестандартният режисьорски тандем Глен Фикара/Джон Рекуа ("Обичам те, Филип Морис") решава с духовитост и бравурен монтаж (не случайно Фикара е започнал като монтажист).Играта се променя с първото момиче (Ема Стоун), отказало механичната свалка. Идва истинското влюбване, с всички последствия - повечето смешни, някои поучителни до сълза в окото, всички поднесени с деликатност и извън стереотипите."Crazy, Stupud, Love." е за три поколения, които търсят истинската любов в сродна душа и се научават да се борят за нея. 13-годишен умник (Джона Бобо) обожава красивата си детегледачка на 17 (Аналий Типтън), тя обаче се цели по-високо. В този филм важните развития са срещу очакванията ви за жанра, сега младите дават урок на старите. По-едрият урок на "Crazy, Stupud, Love." е, че и в изтрамбованото до груб цинизъм поле на романтичната комедия все още има хляб, стига да се подходи с талант и интелигентност. ... още »
"Ако някой ден детето ми каже, че иска да стане филмов режисьор, директно ще го изпратя на психиатър" - категоричен е култовият режисьор Педро Алмодовар.В действителност испанецът е крайно отдаден на професията си, страхувайки се от това да не би да бъде неразбран от публиката и филмовите критици.За да се застрахова, на свои премиери, той раздава на журналистите специални прес-тетрадки, изобилстващи от обяснителни бележки. Към това могат да се отнесат и есетата на Алмодовар, които избистрят иначе комплексната структура на сюжетите във филмите му.Медийното неразбиране, което последва премиерата на първия му филм от 1980 г. "Пепи, Луси, Бом и останалите момичета от квартала", едва не го докарва до нервен срив. „За щастие по онова време се намираха някои здравомислещи хора, които въпреки че не бяха съвсем наясно с испанското кино, бяха гледали поне един филм на Уорхол" - припомня си 62-годишният режисьор.Книгата-архив, която е съставена под вещото око на самия Педро, на издателството Taschen, побира в себе си текстове на режисьора редом с безценни кадри. В нея липсват неща като историите около сториборд-композирането или работата по костюмите. На пръв поглед архивът изглежда разпилян, но това всъщност е запазена марка, подход на издателството от книгата за Кубрик насетне.Алмодовар дава достъп на съставителите на монографията до личния си архив. В книгата присъстват над 600 снимки, много от тях непубликувани до този момент. Текстът към снимките както и представянията на отделните филми са дело на именити испански автори, поканени за целта от самия режисьор.Двамата съставители на архива Пол Дънкан и Барбара Пейро имат богат бекграунд в областта на киното. Дънкан е работил за над 50 книги за киното на Taschen, a Барбара работи заедно с Алмодовар вече 11 години, който период включва 5 филма, безброй промо-кампании, експозиция във Френската синематека, сценична версия на „Всичко за майка ми" и „Жени на ръба на нервна криза" като мюзикъл за Бродуей„The Pedro Almodóvar Archives" е с 410 страници на цена от около 150 евро. ... още »
Водещи на специалния едночасов документален филм са Адам Савидж и Джейми Хайнeмaн, а филмът включва интервюта със светила на техническата, медийна и развлекателна индустрия.Стив Джобс бе творец и мечтател, който изцяло промени света. Като съосновател и главен изпълнителен директор на Apple Computer, Джобс направи възможно използването на компютри от всеки един от нас, а това на свой ред доведе до иновации, които напълно промениха начина ни на живот – от това как работим до начина, по който гледаме филми, слушаме музика или общуваме помежду си. В неделя, 30 октомври от 22:00 часа Discovery Channel ще излъчи „iGenius: Как Стив Джобс промени света“, едночасов документален филм, който чества тези иновации.Водещи на специално създадения филм ще бъдат неуморимите „Ловци на митове“ Адам Савидж и Джейми Хайнеман, които споделят духа на иновациите чрез интелектуалното любопитство в поредицата си по Discovery Channel. Специалният филм включва интервюта с хора, чийто начин на живот е изцяло променен от Джобс.Филмът събира тези, които са били заедно с Джобс при създаването на масовите компютри и бивши служители на Apple. Сред тях са Лий Фелзенщайн, учредител на Homebrew Computer Club, Даниел Котке, приятел, с който Джобс е пътувал до Индия и който по-късно става един от първите служители на Apple и Джон Дрейпър, който дава първият тласък на Джобс. Работата на Джобс е следена от редица журналисти, автори и критици, които също взимат участие в документалния филм. Ще видим специалния кореспондент на NBC Том Брокоу, Джо Ночера от в. Ню Йорк Таймс, културния критик Туре, редакторът в сп. Билборд Бил Уорд, както и Андрю Съруър от сп. Форчън.Ролята на Джобс за музикалната индустрия е неоспорима и своето уважение и признателност споделят музиканти, режисьори и дизайнери, които виждат напълно променена своята сфера, в следствие на технологичните идеи на Джобс. Със специални интервюта във филма се включват Стиви Уондър и идейният двигател на американската рок банда „Fall Out Boy” Пит Венц, както и по-малко известни артисти, които дължат на Apple иновациите (като например iTunes) своя успех.„Някой, някога бе казал, че да следваш пътя, който вече някой преди теб е отъпкал е много разумен ход, следователно целият прогрес е постигнат от неразумни хора”, споделя водещият Адам Савидж и продължава: „Стив Джобс беше неразумен човек. Той не просто даваше на хората, това от което се нуждаят, но и създаде изцяло нови начини за това, как да мислим за нашия живот в дигитална среда: продуктивност, креативност, музика, комуникация, медия и изкуство. Той докосна, директно и индиректно, живота на всеки един от нас.” ... още »
Хитовият български филм "Love.net "може да се превърне в сериал.Идеята за това е лично на режисьора Илиян Джевелеков, който разкрива, че много материал за продукцията е останал неизползван и това е един добър начин той да сложи основа на телевизионна поредица.Повечето звезди от актьорския състав на романтичната драма също са съгласни да вземат участие в проекта, като сред тях са и големите имена от каста Христо Шопов, Захари Бахаров и Койна Русева.Иначе "Love.net" в момента се състезава за наградата "Златна роза" за пълнометражен филм на фестивала във Варна, където се намират и повечето хора от екипа.В конкурса пък продължават и срещите на звезди от различни БГ сериали с фенове – там са звездите от "Столичани в повече", "Под прикритие" и "Седем часа разлика", които вече раздадоха доста автографи през изминалите дни. ... още »
Българската криминална екшън-комедия “Операция - Шменти капели” успя се пребори с две нови холивудски продукции, и застана на първото място в българския бокс офис. За премиерния си уикенд, филма на режисьора Иван Митов е натрупал общо 76 767 лева, а в комбинация със спечеленото и от предпремиерните прожекции, сумата се увеличава на напълно приличните 108 030 лева.Този стабилен старт, в комбинация с големите успехи на “LOVE.NET” и “TILT”, превърна 2011-та в една от най-добрите години за българското кино по отношение на посещаемостта и интереса на публиката към родните продукции. “Операция - Шменти капели” се представи по-добре от премиерните американски филми “Жива стомана” и “Къщата на сенките”, което е ясен показател, че българските ленти не само могат да се конкурират с холивудските, но и в много случаи да се представят значително по-добре от тях. Дори и да не успее да повтори големите успехи на “LOVE.NET” и “TILT”, “Операция - Шменти капели” без съмнение ще завърши българското си представяне с напълно задоволителни резултати.Продуцираният от Стивън Спилбърг, “Жива стомана”, е на втора позиция със спечелени за първия уикенд 74 869 лева. Филмът с Хю Джакман разчиташе на стабилна рекламна кампания и въпреки, че спечеленото до момента не може да се нарече впечатляващо за високобюджетна продукция от този род, финалните резултати със сигурност ще бъдат ако не големи, то прилични. Важно е да се отбележи, че “Жива стомана” не се разпространява в триизмерен формат и не е продължение на успешна първа част. Лентата няма шанс да повтори успехите на филмите от поредицата “Трансформърс”, чиито сюжети също разказват за отношенията между хора и роботи, но все пак ще успее да привлече задоволителен брой зрители както в САЩ, така и в България (само до момента, над 9000 българи са гледали филма на голям екран).Екшън-трилърът “Елитни убийци” застава на трето място, като за две седмици е натрупал общо 306 291лева. Лентата на режисьора Гари МакКендри продължава успешния си поход в България, най-вече благодарение на името на Джейсън Стейтъм, който в момента е една от най-известните екшън-звезди на света. Популярността на Стейтъм в България е без съмнение голяма, и въпреки че в САЩ, “Елитни убийци” се представя доста под очакванията на продуцентите, българските зрители възнаградиха екшъна с повече от стабилни резултати, и то само за по-малко от две седмици. Ако продължи да привлича стабилен брой зрители и през следващия половин месец, “Елитни убийци” ще има шанса да достигне границата от половин милион лева.Приключенската семейна продукция “Деца шпиони: Краят на времето” е на четвърта позиция в класацията. За по-малко от три седмици по българските кина, филма с Джесика Алба и Джеръми Пивън е спечелил 147 616 лева – не толкова впечатляваща сума за триизмерна продукция, която е и част от вече изградена поредица, но имайки в предвид, че марката “Деца шпиони” никога не е успявала да се похвали с големи успехи в България, досегашното постижение не може да бъде наречено разочароващо. До две седмици, лентата на Робърт Родригес ще успее да надмине границата от 200 хиляди лева.Пети е триизмерния “Смърфовете”, който за осем седмици е натрупал 963 122 лева. Въпреки сериозната конкуренция, лентата с Нийл Патрик Харис продължава да привлича зрители в кината, и постепенно се доближава до заветната сума от един милион лева. Каквото и да се случи оттук нататък, “Смърфовете” вече се превърна в един от най-успешните филми на годината не само в България, но и в целия свят – факт, който без съмнение ще доведе до появата на продължение. Премиерният трилър с Даниел Крейг и Рейчъл Уайз, “Къщата на сенките”, е на шесто място, със спечелени за първия уикенд, 17 588 лева. Слабият старт на филма съвсем не е изненадващ, тъй като той не бе предшестван от силна рекламна кампания, и по принцип заглавията от този жанр много трудно успяват да привлекат голям брой зрители в българските киносалони. Подобна е ситуацията и в САЩ, където новината за желанието на режисьора Джим Шеридън името му да бъде премахнато от надписите на филма, оказа допълнително негативно влияние върху приходите. По всичко изглежда, че “Къщата на сенките” ще бъде поредния филм с добър актьорски състав и солиден бюджет, който няма да бъде запомнен с доброто си представяне по българските екрани.Филмът на режисьора Джон Сингълтън, “Отвлечен”, застава на седма позиция, с общи приходи за три седмици от 136 900 лева. Екшън-трилъра не можеше да се похвали с добър стартов уикенд, но все пак успя да набере малко повече скорост в последвалите две седмици. Очевидно разчитащ най-вече на участието на звездата от поредицата “Здрач”, Тайлър Лаутнър, “Отвлечен” е привлякъл почитателите на младия актьор в кината, и приходите му, макар и не толкова впечатляващи, могат да се нарекат прилични.“Джони Инглиш се завръща” е осми, със спечелени за четири седмици 248 225 лева. Роуън Аткинсън все още се радва на огромна популярност в България и затова не е изненадващо, че въпреки изминалите осем години от премиерата на първия “Джони Инглиш”, продължението му се представя достойно в родните киносалони. В най-добрия случай, “Джони Инглиш се завръща” ще завърши българското си представяне с приходи от над 300 хиляди лева.Девети е “Оглупели от любов”, който за две седмици е натрупал 54 029 лева. Очакваше се, че филма със Стив Карел и Райън Гослинг ще повтори успеха на тазгодишните комедии от същия тип, “По приятелски” и “Просто секс”, но това изглежда няма да се случи. Трудно е да се каже дали слабото представяне на лентата се дължи на пренасищането на публиката от подобен род филми или от липсата на сериозна рекламна кампания. Със сигурност може да се каже, че “Оглупели от любов” ще се представи значително по-добре на DVD и Blu-ray пазара.“Последен изход 5” е на десето място. За близо един месец, триизмерния хорър е спечелил 201 107 лева, което добро постижение, особено като се има в предвид не толкова силния премиерен уикенд на продукцията. За предложение от хорър жанра, “Последен изход 5” е натрупал съвсем прилична сума, която обаче не може да се конкурира с постигнатото от другите дългоочаквани ленти от изградени филмови франчайзи (като “Поредният ергенски запой” и “Бързи и яростни: Удар в Рио”), които минаха по българските кина по-рано тази година. До момента по света, петата част от известната поредица e спечелила 154,675,718 долара. ... още »
Преди близо един месец, от студиото New Line Cinema заявиха, че актьора от актуалния филм “Оглупели от любов”, Стив Карел, ще изпълни главната роля в дълго подготвяната комедийна продукция “Burt Wonderstone”.Сюжетът на филма ще проследи всекидневието на магьосник от Лас Вегас, който е напълно засенчен от своя по-млад и напорист конкурент, а на режисьорския стол ще седне Дон Скардино, работил над известни телевизионни сериали като “Рокфелер плаза 30” и “Закон и ред”.Стив Карел вече е подписал договора за участие, а само преди няколко часа стана ясно, че към него най-вероятно ще се присъедини и комедийната звезда Джим Кери.Кери, който последно участваше в семейната комедия “Пингвините на Мистър Попър”, все още преговаря с продуцентите от New Line Cinema, но имайки в предвид успешните сътрудничества между двете страни (New Line е студиото отговорно за “Маската” и “От глупав по-глупав”, които са едни от най-големите хитове на Джим Кери) и факта, че самия актьор е изявил интерес към “Burt Wonderstone”, очакванията са, че участието му ще бъде потвърдено до няколко седмици. За момента не се разкрива каква ще бъде ролята на Джим Кери, и освен вече потвърдения Стив Карел, няма други актьори, които да са се присъединили официално към продукцията.В средата на лятото бе обявено, че снимките на “Burt Wonderstone” ще започнат в началото на този месец, но малко след това стана ясно, че са били направени промени в сценария, само няколко седмици преди началото на снимките, и това е било в основата на забавянето. По преработването на някои от сцените е работил номнирания за “Оскар” сценарист-режисьор Джейсън Райтман (“Джуно”), а от студиото New Line Cinema уверяват, че промените в сюжета са минимални.Действието на “Burt Wonderstone” ще се развива в Лас Вегас, а историята ще разкаже за талантливия и уверен илюзионист Бърт (Стив Карел), който след като се разделя с дългогодишния си сценичен партньор открива с изненада, че вниманието на публиката вече е насочено към значително по-млад и упорит магьосник. За да привлече вниманието отново към себе си, Бърт предприема действия, които обаче не носят очакваните резултати.“Работихме върху този сценарий в продължение на близо две години, и бяхме много въодушевени от позитивната реакция на Стив Карел. Той наистина се влюби в историята и героя си. Като всеки друг актьор и той сподели своите идеи относно някои от сцените и репликите, и мисля, че след като всички приключи ще се получи един доста забавен филм”, заяви сценариста на “Burt Wonderstone”, Джонатан Голдстийн.Очакванията са, че след като бъде потвърдено официално участието на Джим Кери, от New Line Cinema ще оповестят и кога ще стартират снимките на комедийната продукция.Сценарият на филма е написан от Джон Франсис Дейли (“Шефове гадняри”) и Джонатан Голдстийн (“Представи си това”), а продуценти ще бъдат Крис Бендър (“Аз съм номер четири”), Тайлър Мичъл (“Късметът на Слевин”) и Джей Си Спинк (“Предизвестена смърт”).Ако всичко протече по план, “Burt Wonderstone” ще тръгне по световните киноекрани в началото на 2013-та година. ... още »
В началото на този месец бе даден старта на снимките на втората част на хита от миналата година, “The Expendables: Непобедимите”. В главната роля на наемника Барни Рос се завръща отново екшън-звездата Силвестър Сталоун, а негови партньори са Джейсън Стейтъм, Долф Лундгрен, Тери Крюз, Арнолд Шварценегер, Брус Уилис и новите попълнения Чък Норис и Жан-Клод Ван Дам.В момента, екипа на “Непобедимите 2” работи в България под режисурата на англичанина Саймън Уест, работил по хитовите “Въздушен конвой” и “Лара Крофт: Tomb Raider”.Именно от българската снимачна площадка на високобюджетната продукция (по-конкретно от летището на град Пловдив) идва и първата снимка на Силвестър Сталоун, Арнолд Шварценегер и Брус Уилис, преобразени в образите на Барни Рос, Тренч Маузър и господин Чърч.Кадърът бе разпространен от самия Шварценегер, който заяви на страницата си в Туитър: “Отново сме в действие за “Непобедимите 2”! Прекарвам си страхотно с Брус и Слай на снимачната площадка в България.”Според първоначалната информация, Шварценегер и Уилис, които се появиха за кратко в една от сцените в първата част, ще могат да се похвалят с “по-значителни” роли в продължението. Действието на предстоящия филм ще се развива няколко месеца след събитията, които бяха описани в първата част. След като ментора на “Непобедимите”, Туул, е убит по време на провалила се тайна операция, Барни Рос и партньорите му тръгват по следите на виновниците. Те обаче не са единствените, които търсят отмъщение: младата дъщеря на Туул, Фиона, също издирва отговорните за смъртта на баща си. Но когато младото момиче попада в плен на безмилостния диктатор, отговорен за смъртта на Туул и хората му, мисията на “Непобедимите” се променя, и сега те не само трябва да я спасят, но и да предотвратят унищожението на държавата Бирма.Арнолд Шварценегер и Брус Уилис ще заснемат сцените си за няколко дни, а след като приключи с работата си в България, снимачния екип ще се насочи към Русия, Франция и Китай. Все още не се знае дали към “Непобедимите 2” ще се присъединят и актьорите Джон Траволта и Никълъс Кейдж. Имената на двете звезди от “Лице назаем” продължават да се свързват с филма, но за момента, продуцентите отказват коментар по въпроса. Това което се знае със сигурност, е че въпреки надеждите на почитателите на екшън-жанра, в “Непобедимите 2” няма да се появят Стивън Сегал и Дани Трейо, които преди няколко месеца бяха потенциални кандидати за участие.Сценарият на приключенския екшън е дело на Дейв Агосто (“Големият каньон”) и Кенет Кауфман (“Звездни каубои”), а продуценти са Джон Томпсън (“Механикът”), Ави Лърнър (“Рамбо”) и Джейсън Константин (“Убийствен пъзел”). Бюджетът на “Непобедимите 2” надвишава сумата от 80 милиона долара, а снимките ще продължат близо четири месеца.Световната премиера на филма ще се състои на 17-ти август, следващата година. ... още »
Срещаме се с Камен Калев броени дни преди премиерата на втория му игрален филм „Островът”. Рекламната кампания на филма е разнообразна и многопосочна, в медиите излизат различни статии и интервюта, а из цяла София ни срещат билбордове с Туре Линдхарт и Летисия Каста. Голямата звезда на филма – френският модел и актриса Каста, няма да успее да пристигне за премиерата у нас, но пък всички останали актьори ще минат по червения килим пред Народния театър в понеделник, където ще има и светлинно шоу. А от петък зрителите ще могат да се срещнат с тях в кината.С какво вторият филм е по-труден от първия?Камен Калев: Естествено на човек му се ще да направи нещо повече и затова се увлича в неща, на които може би още не им е дошло времето. Има повече внимание и очакване към теб. А и повече хора от екипа са стресирани дали ще се справят и това дава своя отпечатък в крайния резултат.Как се спря на тази история?Тя идва още преди „Източни пиеси”. В един момент една идея се загнездва в съзнанието ти и не можеш да се освободиш от нея. Минаваше време, аз си работех от време на време по сценария на „Островът”. При всеки опит да се финансира проекта, по сценария се работеше в различни посоки, с различни хора и в различни моменти. Аз също се променях, но всичко се случваше естествено.От друга страна първоначалната идея не е сегашният филм. Тогава филмът беше повече за двойката, или по-скоро за невъзможността да сме в двойка. Имаше паралел между по-възрастна и по-млада двойка. Възрастната беше странна метафора на младата. Във времето акцентът се прехвърли повече върху освобождаването на човека, унищожаването и изграждането на личността. Запазих елементи от първоначалната история и персонажи, но всеки път нещо се дооформяше в посоката на тази нова идея, която все повече ме вълнуваше и още продължава да ме вълнува. Първо човек трябва да знае как да бъде сам със себе си и после – с някой друг. А се оказва, че това е много сложно.Промени ли се по някакъв начин образът на Данийл, когато Туре Линдхарт беше избран да го изиграе? Влезе ли нещо от него в образа?Да, героят се промени, а и в него влезе много от Туре. Освен ако не пишеш образ за конкретен актьор, както в случая с Руси Чанев и Бойка Велкова, които имах в главата си още с измислянето на техните персонажи, всички други актьори, които търсиш след като имаш един имагинерен образ, този образ търпи промяна. Всеки един от актьорите е различна личност и вкарва нещо различно в образа си. Така беше и с Летисия и с Туре. Поощрявам свободната енергия, нещата, които като че ли се развиват от само себе си. Те никога не се развиват от само себе си, но ти някак си не виждаш всичките връзки помежду им. Не се опитвам да ги спирам, а ги оставям да си живеят по някакъв начин. Но и в това се иска да има човек много опит. А когато правиш избор, стъпваш върху нещо, което имаш зад гърба си. И това дали изборът е добър или не, се дължи на събраното ти знание в определената посока.Персонажът на Туре – Данийл, не се променил спрямо драматургията на филма. Той мисли, че е добре, опитва се да даде на себе си това усещане, но всичко в него му казва, че не е. Той се намира в противоречието, в което са повечето хора. И след това, поради някаква драма, която той запушва от много време, това противоречие избухва като вулкан. В началото Данийл се опитва да събере лавата и да я бутне обратно в дупката, но накрая се оставя на тази енергия, която разрушава егото, личността и образа, който се харесва на околните. И накрая той съвсем изчезва, в последната фаза, която беше и рисковата страна на филма. Много зрители не я приемат, но на мен ми хареса да можем да изоставим главния герой, който изоставя сам себе си. Това е и творчески риск, а аз съм щастлив, че мога да го поема.Ако става дума за сцените в Биг Брадър, не мисля, че героят е изоставен – той и там много силно присъства.Силно присъства, но сякаш няма драма със себе си. Не е в реакция с нещо. Там говори някакви неща, но не можеш да разбереш кой е, просто липсва личност. Докато персонажът на Летисия – Софи, тогава е силно провокирана, както Данийл е бил провокиран на острова от самото място и хората като Руси и Бойка. Докато Данийл е в Биг Брадър, нещо се случва, което стартира в Софи промяната и в нея всичко ще се обърне наопаки.Целенасочено ли потърси чужденец за ролята на Данийл? Персонажът е с двойна националност – той можеше да бъде чужденец, който знае български или българин, който не само знае чужд език, а е двуезичен. Много ме дразни във филм, когато някой трябва да наподобява човек, израснал в друга държава, акцентът му да издава, че е българин, който говори чужд език. В крайна сметка се спрях на този актьор, който е най-близо до първоначалния образ на Данийл.Самата роля е най-желаната за един актьор – тя е централна и предполага толкова много преобразувания. Имаше много актьори – американски, английски, всички бяха супер мотивирани да получат ролята, независимо от хонорара. Но характерното за Туре Линдхард е, че чисто физически се променя много. Това е даденост, благодарение на която, ако камерата го заснеме под различен ъгъл, все едно виждате друг човек. И това много пасваше на разглобяването на личността, на изчезването на този човек. Това са малки неща, които обаче помагат актьорската игра и реалността във филма да са по-истински.Как балансираш между работата с актьорите от една страна и с екипа – от друга? Завършил си и операторско майсторство, сигурно имаш много сериозни изисквания към това как да бъде заснета една сцена?Точно поради тази причина чисто визуално се чувствам много добре, още повече, че с Юли вече снимахме „Източни пиеси”, а и бяхме заедно в НАТФИЗ. Разбираме се много бързо, а това е много важно на терен. Той ми дава свободата в някои от сцените аз да държа камерата, без да го преживява, а някой по-честолюбив оператор на негово място по-трудно би го приел. Единият вижда нещо – снима го, или другият има някаква представа за определен кадър. Иначе аз му имам много голямо доверие, защото той знае в кой свят вървим и какво трябва да направим.Познаваме се много добре и с останалия екип – продуцентите Ерик Лам, Елица Кацарска и Стела Павлова; първият асистент Краси Хазърбасанов – изключителна личност, което го и прави добър асистент. Аз се чувствах много добре обграден и не съм губил енергия на вятъра, защото всички са доста добре стиковани и не си пречат. А това е много трудно. Благодарение на този факт, на мен ми оставаше достатъчно време да бъда със сценария и актьорите.Актьорите имат най-голяма нужда от режисьора на терена. А и на мен ми е много интересно с тях. С тях си създаваме си някаква многоцветна реалност. Всеки има различна душевност и разчита различно сценария, преживява го по различен начин. Трябва да комбинираме разликите и те да работят заедно. Работата ми има силен психологически оттенък, интензивна е и интересна.Във филма има сцени-сънища, но дори някои, които на пръв поглед отразяват реалността, биха могли и да не са истински. Аз виждах всичко, което се случва, през гледната точка на главния герой. Такъв беше и замисълът. Дилемата кое е истинско, и кое – не, пък, предизвика проблем, защото трябваше да измислим как да го постигнем постепенно, за да се стигне до Биг Брадър, където Данийл казва: „Ти виждаш това, което искаш да видиш.” Всяка религия говори за едно и също – как да не се объркваш от създадения от хората свят, а да се връщаш към това, което те е създало, независимо, че не разбираш какво е било то.Притесняваш ли се, че зрителите могат да интерпретират по различен начин заложените от теб идеи в „Островът”?Не. Естествено би ме зарадвало, ако при повече хора филмът работи. Виждам, че при теб това се е случило и много се радвам, защото историята е резонирала и ти е дала някакво доказателство, сигурност, че нещата са такива, каквито ги виждаш. В един момент противоречието в теб самата изчезва, защото си се сляла с цялото. Това за мен е важното.От премиерата на фестивала в Кан имаме най-много и различни отзиви. Там имаше и много гневни реакции и това е нещо ново за мен. Ние знаехме още на ниво сценарий, че ще има подобни реакции, но сега вече е моментът, в който трябва да ги издържим, защото едно е да те похвалят, а друго е да ти кажат, че това е абсурд и въобще не може да бъде така. В това отношение беше много интересно. Хора, които искат да видят филм за проблемите на хората в България, са разочаровани, защото филмът говори за проблемите на човека изобщо. Някои очакваха да видят „Източни пиеси 2”, същия език, стил, неща.Мислиш ли, че българското кино наистина е в подем през последните 2 години – не само излязоха 5-6 нови филма, но те имат и значителен брой зрители в България?Да, те имат зрители най-вече в България. Със сигурност има вълна на производство, не само филми, но и сериали, а това неминуемо оформя кино- и ТВ индустрия, което носи само плюсове. Актьорите, например, се чувстват по-свободни, по-малко стресирани, защото имат повече опит. Такава индустрия сме имали преди да падне комунизмът, а сега бавно вървим пак към нея. Има още много да се работи и от занаятчийка гледна точка, а и от гледна точка на това какво изобщо казват филмите. Някои заглавия изобщо не трябва да ги има, за сметка на други. Разбира се, има и различни мнения от моето. Някои хора получават нещо от филмите, които аз не харесвам, някакво удоволствие. Обаче пък тук стигаме до по-сложния въпрос за необходимостта от удоволствие в киното.Подготвяш ли друг филм вече?Имам няколко идеи, които обмислям. Но те са много различни и предполагат заснемането на съвсем различни филми като мащаб и истории. Често си говорим с приятели и колеги от продуцентската компания и ни е любопитно защо вече повече от две години не получаваме никакви сценарии. Дори човек да не е професионален сценарист, би могъл да си купи две книги за драматургия и ако му се разказва, да се пробва. Чудя се какви са причините – дали нямат увереност или интерес, или просто няма такива хора. Защо никой не ни е звъннал да каже, че иска да ни покаже някаква история?Може би никой не знае, че търсите такива истории.Ами да, аз затова го и казвам. На мен винаги ми е любопитно, може да се влюбя в някаква история и да я реализираме, дори да не съм аз режисьорът. Както и на снимките на „Островът” нито един студент не дойде да си предложи услугите, както навън ходят по продукции, търсят стажове, просто за да са част от процеса.Интервюто взе Лора Трайкова ... още »