Международният конкурс на 24-тия София Филм Фест 17.02.2020, 11:33 | синефиш.бг
Авторитетно жури ще оценява 12 дебютни или втори филми на режисьори от цял свят, за да връчи на 20 март Голямата награда „София – Град на киното“,осигурена от Столична община
„18% сиво“ („18 % Grey“, 2020) е филм на Виктор Чучков-син, създаден по едноименния роман на Захари Карабашлиев; втора творба на режисьора след „Тилт“ (2011). В главните роли са Рушен Видинлиев и Доля Гавански, оператор е Ненад Бороевич. Влюбените Захари и Стела решават да следват своята мечта като се преместват от Варна в Лондон. Оцеляването им там не се оказва толкова лесно. Стела напуска Захари и той се отправя на лудо пътешествие от Лондон до Берлин - в това пътуване разкрива истината за изгубената си любов, а пътят го води до неочаквани разкрития за самия него. „18 % сиво“ е копродукция между България, Германия, Северна Македония, Сърбия, Белгия.
Работил по различни документални проекти и книги, свързани с важни теми от историята на човечеството, Рудолф Херцог, 47-годишният син на Вернер Херцог, дебютира в игралното кино с британския филм „Как да имитираш война“ („How to Fake a War“, 2019). Сюжетът ни отвежда в Лондон през 2018 година, когато остават само пет дни до големия ден - когато повече от 100 музиканти (дори „Бийтълс“, в пълен състав?!) ще участват в благотворителното събитие „Война на войната“, най-големият концерт за всички времена, пред милиарди зрители в целия свят. Главни действащи лица са една ПР-майсторка на име Кейт и организатора на събитието - рокзвездата с труден характер Хари Хоуп, който е сериозен его-маниак с месиански комплекс. Според неговите представи войните се водят, за да бъдат спечелени…
В тазгодишния международен конкурс е и белгийският филм на дебютиращата режисьорка Ева Куул – „Клео“ („Cleo“, 2019), показан с успех на фестивала в Гент, с награди за изгряваща звезда и за дебютен филм от Рим 2019. „Клео“ е история за едно момиче, което се опитва - чрез силата на волята и на музиката - да се измъкне от лапите на депресията и да си върне живота след тежка автомобилна катастрофа, отнела родителите й. Тя се обръща за помощ и утеха към мистериозния Лео, без да подозира, че той крие опасна тайна. Филмът на фламандската авторка съчетава елементи на психо-трилър и дълбока въздействаща драма и предлага на зрителите вълнуващо преживяване.
Съседна Гърция участва в конкурсната програма на София Филм Фест с „Обикновен човек“ („A Simple Man“, 2020) на режисьора Тасос Геракинис. Сюжетът проследява известен главорез, хванат в капан, в изолирано село близо до границата, който се опитва да избяга в съседната страна. Той улавя мирен винопроизводител и го взима за заложник в собствения му дом, докато властите стягат примката около него… „Обикновен човек“ е филм за силата на любовта, истината и човешките взаимоотношения, пречупени през лъжите и фалша на действителността.
Смелата социална сатира на обсебеното от пари общество на съвременен Китай „Прати ме в облаците“ („Send Me to the Clouds“, 2019) е впечатляващ дебют на писателката и режисьор Конкон Тен. Филмът се съсредоточава около младата Нан Шен (Яо Чен), чието име на китайски език носи символичното значение „надминаване на мъжете“. Тя е само на 29 години, журналистика е, но е твърда, практична жена с циничен поглед към света, а мечтата й е да пише като своя идол Хемингуей. Тя е диагностицирана с рак на яйчниците, но копнее за истинска любов и поема на лично екзистенциално пътешествие.
Турският филм „Пустош“ („Steppe / Bozkir“, 2019) на режисьора Али Йозел идва в София след като спечели 11 награди в почти всички категории на филмовия фестивал „Златен портокал“ в Анталия. „Пустош“ е необичайната история за опита за „евакуация“ на главния герой Ахмет поради строежа на нов язовир. Ахмет сам се превръща в затворник на традициите, като неговият свят се върти около дома му и градината, където е погребана жена му - и категорично отказва да се премести в нова къща, въпреки настояването на племенниците си…
Копродукцията между Германия и Китай „Риба, плуваща по гръб“ („A Fish Swimming Upside Down“, 2019) на българската режисьорка Елица Петкова проследява сърдечните отношения между Андреа, жена без минало, Филип и неговия син. Своеобразният любовен триъгълник е изпълнен с очаквания, копнежи и страхове, като оставя отворени въпросите кой знае какво и за кого. Това в вторият пълнометражен филм на Елица Петкова след „Жалейка“, представен в Берлин през 2016 и спечелил голямата награда на 20-ия София Филм Фест.
Европейската копродукция между Литва, Латвия, Германия и Гърция „Родина“ („Motherland / Gimtine”, 2019) на сценариста-режисьор Томас Венгрис разказва за завръщането на майка и нейния син в страната им Литва след дълги години емигрантски живот в САЩ. Дивият нов Изток обръща мечтите им с главата надолу – момчето иска да се забавлява по време на лятната ваканция, а майка му се надява да „рестартира“ живота си, побеждавайки носталгията и проваления си брак... „Това е впечатляващ игрален дебют, който изследва идеи за културна идентичност и наследство“, пише в ревюто си за филма Screen Daily.
„Сестра“ („Sister“, 2019) е втори филм на Светла Цоцоркова след носителя на многобройни международни отличия „Жажда“. Филмът има завидна фестивална съдба – с премиера и диплом в Сан Себастиан диплом, с голямата награда на фестивала в Котбус – Германия, с приз за операторско майсторство от Варна, награда на младежкото жури на ФИПРЕССИ във Варшава. „Филмът на Цоцоркова е за семейния живот и сестринството, за малките, уж невинни лъжи, които споделят членовете на едно семейство, и за начина, по който могат да бъдат преодолени противоречията между близки хора – теми, които са познати на всеки от нас“, пише списание Variety. Главната роля във филма е поверена на Моника Найденова, откритие на Светла Цоцоркова от нейния дебют „Жажда“. В останалите роли са Светлана Янчева, Асен Блатечки, Елена Замяркова, Валентин Ганев, Иван Савов и Александър Бенев. Сценарият е на Светослав Овчаров и Светла Цоцоркова, които са и продуценти на филма.
„Среднощно” („Nocturnal“, 2019) е пълнометражният дебют на британската сценаристка и режисьорка Натали Бианкери. По думите й филмът е „психологически трилър със сложна структура на характерите“. „Това, което задвижва действието, е енигматичното приятелство между Пийт и Лори. Творбата провокира възприятието ни за табу и стереотип… Каква може да бъде алтернативната връзка „баща-дъщеря“, ако бащата не е способен да носи отговорност? Вярвам, че подобна „алтернативна връзка“ се случва често и съм щастлива, че съм първият режисьор, който я представя на екрана“, казва Бианкери.
Унгарският филм „Тези, които останаха“ („Those Who Remained / Akik maradtak“, 2019) е втори игрален филм на режисьора Барнабаш Тот и беше официално предложение на Унгария за наградите „Оскар“. Това е лирична история за лечебната сила на любовта, а във фокуса на сюжета попадат младо момиче в Унгария и оцелелите от Холокоста след Втората световна война. 42-годишният лекар Алдо се сближава с 16-годишната Клара, която все още има надежда, че родителите ѝ са оцелели. Ала под влияние на социалистическите идеи, тяхната емоционална връзка като на баща и дъщеря започва да предизвиква неодобрение.
Филмът на режисьора Масуд Бакши „Ялда, нощ за прошка” („Yalda, a Night for Forgiveness”, 2019) бе удостоен с Голямата награда на журито за международен драматичен филм, Сънданс. Оператор на копродукцията между Иран, Франция, Герания, Швейцария и Люксембург е българинът Юлиан Атанасов, познат на публиката от „Източни пиеси”, „Островът” и „С лице надолу” на Камен Калев, „3/4” на Илиян Метев и др. Историята проследява премеждията на една млада жена, която е обвинена за убийството на собствения си съпруг и е произнесена смъртна присъда. В нощта за прошка властите я включват на живо в телевизионно предаване, за да може единственото дете на съпруга й да прости престъплението й, но се случват неочаквани събития по време на телевизионния ефир и двете жени са поставени пред сериозен избор...
* * * Председател на международното жури е роденият във Великобритания режисьор Питър Уебър, членове са мексиканският продуцент Николас Селис, българската актриса Ирмена Чичикова, испанският режисьор и продуцент Луис Миняро и независимият американски продуцент Джим Старк.
24-ти международен филмов фестивал СОФИЯ ФИЛМ ФЕСТ 30.01.2020, 03:38 | синефиш.бг
Изминалото десетилетие донесе несъмнени успехи на българското кино. Както пред света, спечелвайки авторитетни награди на водещи международни фестивали, така и у нас – появиха се филми, които се наредиха в челните зрителски класации, конкурирайки холивудските блокбастъри. Имайки предвид това, както и непрестанното откриване на млади таланти, основната тема на 24-тия София Филм Фест ще е българското кино – с уважение към опита на миналото, вплетен в настоящето, и с поглед, устремен към бъдещето на създателите на филмови истории. Публиката на София, Пловдив, Бургас и Варна знае, че през МАРТ е време за КИНО!
Международният филмов фестивал СОФИЯ ФИЛМ ФЕСТ (Sofia International Film Festival), извоювал с годините признанието на световната кинообщност, акредитиран от FIAPF и включен в класацията на сп. „Variety” сред 50-те топ-фестивала за киноиндустрията, ще представи пред си публика и многобройните международни гости най-актуалните творби от световното и българското кино.
Фестивалът се организира от Арт Фест под патронажа на Столична община и е част от Календара на културните събития на София за 2020 година, в партньорство с Министерство на културата, Националния филмов център и Националния дворец на културата, с подкрепата на програмата Творческа Европа MEDIA (Creative Europe Media) на Европейския съюз, национални и чуждестранни културни институти, спонсори, партньори и приятели.
Официалното откриване на 24-тия София Филм Фест е на 12 март. Церемонията по награждаването ще се състои на 20 март. Програмата на фестивала, заедно с традиционните издания в Бургас, Пловдив и Варна, ще продължи до края на март. Специална програма в Дома на киното, свързана с ретроспективи и други събития, ще подготви публиката с очакване за фестивала от 2 март. Ще бъдат представени повече от 150 пълнометражни игрални и документални заглавия, както и над 20 късометражни филма.
БИЛЕТ Всички филми в програмата ни са достъпни по един изпитан и удобен начин – БИЛЕТ в КЕН е Вашият сигурен пропуск за Света на киното през Март! За седма поредна година той ще е отново навсякъде около Вас – седмици преди началото на фестивала! Ще откриете своя БИЛЕТ за КИНО на местата, на които пазарувате, в магазини за подаръци, книжарници, барове и още много локации, където дори не предполагате...
Всеки от вас може да стане притежател на специалния ЗЛАТЕН БИЛЕТ – по традиция те са пет и дават възможност за неограничен достъп до всички прожекции и партита за всеки от петимата късметлии и негов приятел. 5 ЗЛАТНИ БИЛЕТА ще Ви очакват в търговската мрежа! Бъдете внимателни, за да не пропуснете да ни се обадите, ако във фестивален КЕН откриете своя ЗЛАТЕН БИЛЕТ.
* * * 24-тият София Филм Фест се открива на 12 март в Зала 1 на НДК с премиерата на филма на режисьора Александър Косев - „ПЕТЯ НА МОЯТА ПЕТЯ”. Сценаристи са Нели Димитрова и Валентина Ангелова, които повдигат завесата на миналото, за да представят на съвременните млади хора Петя Дубарова и нейния талант.
* * * На церемонията по откриване на 24-тия София Филм Фест ще бъде връчена Наградата на София на Столичната община на художник, аниматор и режисьор Анри КУЛЕВ за неговия принос към изкуството на киното.
* * * За 18-и път международно жури ще определи фаворита за Голямата награда в конкурса за първи или втори игрален филм „София – град на киното”, съдържаща парична премия от 7000 евро, осигурена от Столична община.
Програмата по традиция включва 12 филма. Ето и част от потвърдените конкурсни филми:
* „18% сиво“ („18% Grey”) – България-Германия-Белгия, режисьор Виктор Чучков-син; * „Как да продадеш война“ („How To Sell a War”) – Великобритания, режисьор Рудолф Херцог; * „Обикновен човек“ („A Simple Man“) – Гърция, режисьор Тасос Гераканис; * „Риба, плуваща по гръб“ („A Fish Swimming upside down”) – Германия-Китай, режисьор Елица Петкова; * „Родина“ („Motherland”) – Литва-Латвия-Германия-Гърция, режисьор Томас Венгис; * „Сестра“ („Sister ”) –България, режисьор Светла Цоцоркова
* * * Балканският конкурс ще включва топ-заглавия от региона в партньорство с „Домейн Бойар”, с които за девета поредна година ще представим и традиционната кино-гурме програма.
* * * Документалният конкурс традиционно ще привлече едни от най-важните филми през изминалата година. Българското предложение в тази програма е: * „Пасажери“ („Passengers“) – България, режисьори Здравко Драгнев и Цветан Драгнев.
* * * Новото българско игрално кино в програмата на фестивала почти ще изравни рекорда, който имахме на 22-рия фестивал с 22 игрални филма. Рекорд обаче в досегашната история на фестивала е представянето на 8 премиерни български игрални филма.
Някои от тях ще бъдат показани за първи път в София – „Сестра“ на Светла Цоцоркова, „Бащата“ на Кристина Грозева и Петър Вълчанов и „Пътуващо кино“ на Илия Костов, участвали вече на фестивала на българския игрален филм „Златната роза“. Останалите пет филма ще имат своята първа среща със зрителите – откриващия „Петя на моята Петя“ на Александър Косев, „Не влизайте в пререкание с персонала на банята“ на Иван Черкелов, „Пепел върху слънцето“ на Богомил Калинов, „Дани. Легенда. Бог“ на Явор Петков. Първа среща с публиката ще има още един игрален филм, който допълнително ще обявим, както и българските документални премиери. В програмата „Ново българско кино“ ще бъдат представени и българските игрални филми, които са завършени след март 2019 и вече са имали киноразпространение в България или публична прожекция в София.
Поради значимостта на темата българско кино предвиждаме специална пресконференция в средата на февруари.
* * * Акцент в програмата на 24-тия София Филм Фест ще бъде специалната прожекция на дигитално възстановения филм „Мера според мера – 3 част“, като неговият режисьор Георги Дюлгеров ще представи премиерно и своята книга „Биография на моите филми“. Дигиталната реставрация на филма е реализирана в „Доли Медиа Студио“.
* * * Три години след премиерата на „Белгийският крал“, свитата на Николас III ще представи новите премеждия, през които преминават кралят и героите на Джесика Удуърт и Петер Бросенс, пред публиката в България. „Босият император“ вече пропътува половината земно кълбо след Канада през Варшава, Гент, Севиля, Загреб, Талин, Торино, Кайро, Палм Спрингс, Ротердам, а през месец март ще очакваме и специални гости за премиерната за България прожекция, която ще бъде на 20 март в Зала 1 на НДК
Това е и моментът, в който българската публика ще се срещне с една легендарна личност – актрисата ДЖЕРАЛДИН ЧАПЛИН. Прекрасна наследница на своя неподражаем баща, Чарлз Чаплин, тя притежава чар и умения, които поразяват и вдъхновяват всички режисьори, работили с нея в дългия й творчески път пред камерата. Публиката у нас ще има възможност да си припомни няколко от нейните емблематични роли в киното и да се срещне с нея отново в „Босият император“: подобно знаменития си баща във „Великият диктатор“, тя изпълнява две роли – на симпатичната и ранима лейди Лиз и зловещата и авторитарна Илзе фон Щрохайм. Великолепната актриса ще бъде и наш специален гост на премиерата на филма в София!
Визитата на Джералдин Чаплин на София Филм Фест е подкрепена от институт „Сервантес“ и Посолството на Испания. Легендарната актриса създава най-забележителните си филмови образи именно в испанското кино, снимайки се в най-добрите испански кинотворби - точно те се открояват най-ярко в паметта на няколко поколения зрители!
* * * Сред най-важните филми в програмата на фестивала несъмнено са творбите, отличени на големите световни фестивали, каквито са „Паразит” на Понг Джун Хо („Златна палма“ – Кан, „Златен Глобус“ за чуждоезичен филм, 6 номинации за „Оскар“, включително за Най-добър филм); „Предателят” на Марко Белокио (с номинация за „Златна Палма“ и три номинации на Европейските филмови награди); „Мартин Идън“ на Пиетро Марчело (награда за най-добър актьор от Венеция 2019 за Лука Маринели); „За безкрайността“ на Рой Андершон („Сребърен лъв“ за режисура – Венеция 2019); „Тяло Христово“ на Ян Комаса (номиниран за международен „Оскар“, с две награди от „Венециански дни“ 2019); „ „Върлината“ на Кантемир Балагов (с наградата на ФИПРЕССИ в „Особен поглед“-Кан 2019, в краткия списък за номинациите за муждународен Оскар).
Специални гости на фестивала ще бъдат световноизвестните режисьори Горан Паскалевич и Милчо Манчевски. Паскалевич ще представи лично „Въпреки мъглата“, а Манчевски – „Върба“.
* * * Предварителната програма стартира със специалния фокус върху киното на Аки Каурисмаки. Уникалната ретроспектива включва 14 филмови шедьоври и се организира в партньорство с Финландската филмова фондация и Посолството на Финландия в България. В допълнение на прожекциите, които ще бъдат в Дома на киното от 2 март, ще бъдат организирани специална изложба с фотографии, свързани с филмите на Каурисмаки, в галерия „Синтезис“, както и изложба с оригинални плакати на филмите на режисьора – във фоайето на Дома на киното.
* * * Отново ще присъства специален акцент върху многообразието на европейското кино – с помощта на ексклузивния фокус, който Европейският парламент поставя всяка година чрез Филмовата награда „ЛУКС“ върху европейските ценности, вплетени в сюжетите на киното.
РАЗБИРА СЕ, това НЕ Е ВСИЧКО - ще има още много детайли по филмите и програмата, които да споделяме с Вас през целия месец февруари!
* * * На 24-тия София Филм Фест се очакват над 300 чуждестранни гости. Голяма част от тях ще дойдат специално за 17-ото издание на София Мийтингс, което по традиция ще събере европейския елит във филмовата индустрия. Проектите за първи, втори и трети игрални филми ще бъдат представени пред професионална публика – филмови фондове и институции, продуценти, дистрибутори, разпространители, журналисти. Родните и регионалните филми ще бъдат прожектирани пред фестивални селекционери и сейлс компании.
За поредна година фестивалните прожекции са предвидени в НДК-Зала 1, Кино Люмиер, Дома на киното, кино Одеон, Euro Cinema, културен център „G8”, Зала „Славейков“ на Френския културен институт, Културен център на Софийския университет „Св.Климент Охридски”, кино „Влайкова”, CINEMA CITY Mall of Sofiа, CINE GRAND City Center Sofia.