Малко по-рано днес приключи 68-та церемония по раздаването на британските филмови награди “БАФТА”. Драмата с Итън Хоук и Патриша Аркет “Юношество“ спечели приза за “Най-добър филм”, а с петте си награди режисирания от Уес Андерсън “Гранд Хотел Будапеща“ се превърна в най-големия победител на вечерта.
Англичанинът Еди Редмейн беше удостоен с приз за главната си роля в биографичния “Теорията на всичко“, а в категорията “Най-добри визуални ефекти” британската академия за филмово и телевизионно изкуство награди сай-фай драмата “Интерстелар“.
Ето и пълният списък на тазгодишните носители на “БАФТА”:
Най-добър филм:
“Юношество“
Най-добър актьор в главна роля:
Еди Редмейн - “Теорията на всичко“
Най-добра актриса в главна роля:
Джулиан Мур – “Все още Алис“
Най-добър актьор в поддържаща роля:
Джей Кей Симънс – “Камшичен удар“
Най-добра актриса в поддържаща роля:
Патриша Аркет – “Юношество“
Най-добър режисьор:
Ричард Линклейтър - “Юношество"
Най-добър оригинален сценарий:
Уес Андерсън и Хюго Гинес - “Гранд Хотел Будапеща“
Най-добър адаптиран сценарий:
Антъни Маккартън - “Теорията на всичко“
Най-добро операторско майсторство:
Емануел Любецки - “Бърдмен, или Неочакваната добродетел на невежеството“
Най-добър монтаж:
Том Крос - “Камшичен удар“
Най-добра сценография:
Адам Стокхаусен и Ана Пинок - “Гранд Хотел Будапеща“
Най-добри костюми:
Милена Канонеро - “Гранд Хотел Будапеща“
Най-добра оригинална музика:
Александър Деспла - “Гранд Хотел Будапеща“
Най-добри грим и прически:
Франсис Ханън и Марк Кулиер - “Гранд Хотел Будапеща“
Най-добър звук:
Томас Кърли, Бен Уилкинс и Крейг Ман - “Камшичен удар”
Най-добри визуални ефекти:
Пол Франклин, Скот Фишър и Андрю Локли - “Интерстелар“
Най-добър чуждоезичен филм:
“Ида“ – Полша
Най-добър анимационен филм:
“LEGO: Филмът”
Най-добър документален филм:
”Гражданин четири”
Изгряваща звезда:
Джак О’Конъл
Най-добър дебют на британски сценарист, режисьор или продуцент:
Стивън Бересфорд и Дейвид Ливингстоун – “Гордост”
Най-добър късометражен анимиран филм:
Крис Хес и Дейзи Джейкъбс - ”По-голямата картинка”
Най-добър късометражен филм:
Брайън Фалконе, Майкъл Ленъкс и Ронан Блейни - ”Бугало и Греъм”
Номинираните за наградите Оскар® 2015 15.01.2015, 04:24 | синефиш.бг
Малко по-рано днес на кратка церемония в Лос Анджелис, американската академия за филмово изкуство и наука разкри официалния списък с номинациите за 87-те филмови награди “Оскар”. Лидери с по общо девет номинации са комедийната драма “Бърдмен", или "Неочакваната добродетел на невежеството“ и режисирания от Уес Андерсън “Гранд Хотел Будапеща“.
Легендарната Мерил Стрийп получи деветнадесетата си поредна номинация за ролята си в мюзикъла “Вдън горите“, а в категорията “Най-добър актьор” ще се борят Стив Карел, Брадли Купър и Бенедикт Къмбърбач.
Ето и пълният списък с номинираните:
НАЙ-ДОБЪР ФИЛМ • Американски снайперист • Гранд хотел Будапеща • Игра на кодове • Бърдмен • Юношество • Селма • Камшичен удар • Теорията на всичко
НАЙ-ДОБЪР РЕЖИСЬОР • Алехандро Гонсалес Иняриту - "Бърдмен" • Ричард Линклейтър - "Юношество" • Бенет Милър - "Ловец на лисици" • Уес Андерсън - "Гранд хотел Будапеща" • Мортън Тилдъм - "Игра на кодове"
НАЙ-ДОБРА АКТРИСА • Розамунд Пайк - "Не казвай сбогом" • Марион Котияр - "Два дни, една нощ" • Джулиан Мур - "Все още Алис" • Фелисити Джоунс - "Теорията на всичко" • Рийз Уидърспуун - "Моето приключение в дивото"
НАЙ-ДОБЪР АКТЬОР В ПОДДЪРЖАЩА РОЛЯ • Робърт Дювал - "Съдията" • Итън Хоук - "Юношество" • Едуарт Нортън - "Бърдмен" • Марк Ръфало - "Ловец на лисици" • Джей Кей Симънс - "Камшичен удар"
НАЙ-ДОБРА АКТРИСА В ПОДДЪРЖАЩА РОЛЯ • Патриша Аркет - "Юношество" • Лора Дърн - "Диво" • Кийра Найтли - "Игра на кодове • Ема Стоун - "Бърдмен, или Неочакваната добродетел на невежеството" • Мерил Стрийп - "Вдън горите"
ОРИГИНАЛЕН СЦЕНАРИИ • Бърдмен • Юношество • Гранд хотел Будапеща • Ловец на лисици • Лешоядът
АДАПТИРАН СЦЕНАРИИ • Игра на кодове • Американски снайперист • Теорията на всичко • Вроден порок • Камшичен удар НАЙ-ДОБРА АНИМАЦИЯ • Как да си дресираш дракон 2 • Гериочната шесторка • Кутийковците • Приказката за принцеса Кагуя • Песента на морето
НАЙ-ДОБРО ОПЕРАТОРСКО МАЙСТОРСТВО • Емануел Лубецки - “Бърдмен, или Неочакваната добродетел на невежеството“ • Робърт Йеоман - “Гранд Хотел Будапеща“ • Лукас Зал и Ричард Ленчевски – “Ида” • Дик Поуп – “Господин Търнър” • Роджър Дийкинс – “Несломен”
НАЙ-ДОБЪР ГРИМ И ПРИЧЕСКИ • Бил Корсо и Денис Лидиард - “Ловец на лисици“ • Франсис Ханън и Марк Кулиер - “Гранд Хотел Будапеща“ • Елизабет Йани и Дейвид Уайт – ”Пазители на Галактиката”
НАЙ-ДОБРА ОРИГИНАЛНА МУЗИКА • Александър Деспла - “Гранд Хотел Будапеща“ • Ханс Зимър – “Интерстелар“ • Александър Деспла - “Игра на кодове“ • Гари Йершън - ”Господин Търнър” • Джоан Джохансън – “Теорията на всичко“
НАЙ-ДОБРА ПЕСЕН • ”LEGO: Филмът” – ”Everything is Awesome” • “Селма“ – “Glory“ • ”Отвъд светлините” – ”Grateful” • ”Глен Кембъл…аз ще бъда себе си” – I’m Not Gonna Miss You” • ”Започни отново” – ”Lost Stars”
НАЙ-ДОБЪР МОНТАЖ • Джоел Кокс и Гари Роуч - ”Американски снайперист” • Сандра Адеър - “Юношество“ • Барни Пилинг - “Гранд Хотел Будапеща“ • Уилям Голденбърг - “Игра на кодове“ • Том Крос - “Камшичен удар“
НАЙ-ДОБРА СЦЕНОГРАФИЯ • “Гранд Хотел Будапеща“ • “Игра на кодове“ • “Интерстелар“ • “Вдън горите“ • ”Господин Търнър” НАЙ-ДОБЪР КЪСОМЕТРАЖЕН АНИМАЦИОНЕН ФИЛМ • ”Голямата картина” • ”Пазачът на язовира” • ”Пир” • ”Аз и моето колело” • ”Единствен живот”
НАЙ-ДОБЪР КЪСОМЕТРАЖЕН ИГРАЛЕН ФИЛМ • ”Айя” • ”Бугало и Греъм” • ”Маслена лампа” • ”Парвеню” • ”Телефонното обаждане”
НАЙ-ДОБЪР МОНТАЖ НА ЗВУКОВИ ЕФЕКТИ • ”Американски снайперист” • “Бърдмен, или Неочакваната добродетел на невежеството“ • ”Хобит: Битката на петте армии” • “Интерстелар“ • ”Несломим”
НАЙ-ДОБЪР ЗВУКОВ МИКС • ”Американски снайперист” • “Бърдмен, или Неочакваната добродетел на невежеството“ • “Интерстелар“ • ”Несломим” • “Камшичен удар” НАЙ-ДОБРИ ВИЗУАЛНИ ЕФЕКТИ • ”Завръщането на първия отмъстител” • ”Зората на планетата на маймуните” • ”Пазители на Галактиката” • “Интерстелар“ • ”Х-мен: Дни на отминалото бъдеще” НАЙ-ДОБЪР ДОКУМЕНТАЛЕН ФИЛМ • ”Гражданин четири” • ”Да откриеш Вивиън Мейър” • ”Последните дни на Виетнам” • ”Солта на Земята” • ”Вирунга”
НАЙ-ДОБРИ КОСТЮМИ • Мирена Канонеро - “Гранд Хотел Будапеща“ • Марк Бриджис – ”Вроден порок” • Колийн Атууд - “Вдън горите“ • Ана Шепърд и Джейн Клайв – ”Господарка на злото” • Жаклин Дюран – ”Господин Търнър”
Раздаването на 87-те награди “Оскар” ще се състои на 22-ри февруари, 2015-та година. Водещ на церемонията ще бъде актьора Нийл Патрик Харис.
КИНО-ОБЗОР: бокс офис хитовете и разочарованията на 2014-та година по света и у нас 12.01.2015, 12:24 | синефиш.бг
През дванадесетте месеца на изминалата 2014-та година мащабните триизмерни продукции отново доминираха както в българския, така и в международния бокс офис. 3D-епосът на Майкъл Бей “Трансформърс: Ера на изтребление” регистрира приходи от над един милиард долара и това го превърна в най-големия световен хит на календарната 2014-та година. От своя страна режисирания от Питър Джаксън “Хобит: Битката на петте армии” разтърси родния бокс офис и с приходите си от над два милиона лева филма оглави класацията на най-успешните продукции в България за изминалата година.
По отношение на зрителските предпочитания 2014-та не се различаваше особено от предходните години. Най-големите бокс офис хитове отново бяха заглавия, които или принадлежат към популярни сред масовата публика поредици или са базирани на вече съществуващи материали (комикси, романи, игри).
Но изминалата година предложи и няколко неочаквани изненади. Оригиналната сай-фай лента на Люк Бесон “Люси” надмина всички предварителни очаквания и въпреки липсата на по-скъпи триизмерни прожекции тя се нареди сред най-големите хитове както в българския, така и в международния бокс офис.
“Люси” бе свален от родните киноекрани с общи приходи от 1 531 630 лева, а освен него границата от един милион лева надминаха и няколко други заглавия от 2014-та година. Ето ги и тях:
“Ной” - 1 707 884 лева “Трансформърс: Ера на изтребление” – 1 097 405 лева “Костенурките нинджа 3D” – 1 014 183 лева “Дракула: Неразказан” – 1 221 063 лева “Как да си дресираш дракон 2” – 1 159 510 лева “Рио 2” – 1 125 435 лева “Хобит: Битката на петте армии” – 2 021 425 лева (филмът все още се върти по кината) “Изход: Богове и Царе” - 1 008 183 лева “Пингвините от Мадагаскар” - 1 276 768 лева “Херкулес 3D” – 1 227 995 лева
За разлика от Съединените щати, триизмерното кино в България продължава да се радва на огромна популярност. Смятаната за рекордна допреди пет години , граница от един милион лева е вече очаквано постижение за почти всеки голям и силно рекламиран триизмерен филмов проект (независимо дали е игрален или анимационен).
Но въпреки доминацията на 3D-киното през изминалата 2014-та година по екраните се завъртяха няколко нетриизмерни заглавия, които успяха да удържат на силната конкуренция и надминаха всички предварителни прогнози. Сред тези заглавия се открояват приключенския “Лабиринтът: Невъзможно бягство” (631 878 лева), българския “Живи легенди” (661 810 лева), комедията “Нека сме ченгета” (536 783 лева), екшън-трилъра “Закрилникът” (403 420 лева) и вече споменатите “Люси” и “Дракула: Неразказан”.
Както всяка година, така и през 2014-та, по киноекраните в България имаше и заглавия, които не привлякоха вниманието на по-широк кръг от хора и в крайна сметка разочароваха с представянето си в родния бокс офис. Пример за това е силно дискутирания драматичен трилър на Дейвид Финчър “Не казвай сбогом”. Въпреки успеха си в САЩ, множеството дискусии в интернет, стабилната реклама и популярния литературен първоизточник, спечели в България едва 189 291 лева.
Все пак повечето студийни игрални и анимационни продукции, които минаха по българските екрани през 2014-та година, регистрираха ако не огромни, то напълно задоволителни финансови постъпления.
В световен мащаб ситуацията по отношение на бокс офиса не се различаваше особено от тази в България. Един филм успя да натрупа приходи от над един милиард долара (вече споменатия “Трансформърс: Ера на изтребление”). За сравнение през 2012-та година границата от един милиард долара беше премината от цели четири заглавия – “Отмъстителите 3D”, “007 Координати: Скайфол”, “Черният рицар: Възраждане” и “Хобит: Неочаквано пътешествие”.
Любопитно е да се отбележи, че в международния топ 10 на 2014-та година, само три от заглавията не са част от вече изградени и успешни поредици – а именно “Пазители на Галактиката", “Господарка на злото“ и “Интерстелар”.
Със световните си приходи от над 3 милиарда долара 20th Century Fox се превърна в най-печелившото холивудско студио на 2014-та година, а успехите на комиксовите екшъни “Завръщането на първия отмъстител“ и “Пазители на Галактиката“ утвърдиха Марвел като една от най-влиятелните и доходоносни филмови компании в момента.
По отношение на анимационното кино 2014-та година ще бъде запомнена най-вече с успехите на “Героичната шесторка“ (408 959 000 долара), “Рио 2” (500 188 435 долара) и “LEGO: Филмът” (468 760 692 долара). С приходите си от малко над 600 милиона долара “Как да си дресираш дракон 2” се превърна в най-касовата анимация на 2014-та година, но въпреки това от DreamWorks Animation признаха, че очакванията са били за по-големи финансови постъпления (ситуацията доведе и до уволнения в студиото).
Филмовите екранизации на известни романи също бяха сред най-гледаните и дискутирани филми на 2014-та година. “Не казвай сбогом” донесе на създателите си приходи в световен мащаб от близо 400 милиона долара, а “Игрите на глада: Сойка-присмехулка - част I“ продължава да се върти по кината и до момента е натрупал 701 125 000 долара.
През 2013-та година няколко сериозни бокс офис провала белязаха Холивуд, но за щастие на студията през 2014-та бокс офис разочарованията не бяха филми с бюджети от над 150 милиона долара (какъвто бе случаят с “РПУ Оня свят”, “Самотният рейнджър” и “47 ронини”)
“Легендата за Херкулес“ не успя да привлече зрителското внимание и въпреки по-скъпите триизмерни прожекции филма на Рени Харлин спечели едва 62 милиона долара, при бюджет за снимки и реклама от над 100 милиона.
През 2014-та година 62 заглавия натрупаха приходи в световен мащаб от над 100 милиона долара (за сравнение през 2013-та година общо 67 продукции достигнаха тази граница).
Сред независимите хитове на изминалата година се открояват “Гранд Хотел Будапеща” (174 600 318 долара), “Адмиралът” (112 156 811 долара), “Крадци на ядки” (113 307 962 долара) и нискобюджетната лента на Джон Фавро “Майстор-готвач“ (45 967 935 долара).
Като цяло тенденцията по отношение на комерсиалното кино не се промени през изминалата година. Най-големите хитове отново бяха силно рекламираните продължения и фантастично-приключенски екшъни, а анимационния жанр (подкрепен от 3D-формата) продължи да привлича голям брой зрители както в България, така и в останалата част от света.
В крайна сметка може да се каже, че съдейки по предстоящите кино заглавия (и разбира се зрителските предпочитания) бокс офиса през 2015-та година няма да се различава особено от този през изминалата година.
„Юношество” с най-много номинации за наградите „Готъм” 02.11.2014, 10:06 | синефиш.бг
Новият филм на Ричърд Линклейтър получи 4 номинации за наградите „Готъм” – за най-добър филм, най-добър актьор /Итън Хоук/, най-добра актриса /Патриша Аркет/ и за пробив на големия екран на Елър Колтрейн.
Останалите, които ще се борят в категорията за най-добър филм са „Бърдмен” на Алехандро Гонзалес Иняриту, „Гранд хотел Будапеща” на Уес Андерсън, „Под кожата” на Джонатан Глейзър и „Любовта е странна” на Айра Закс. Победителят ще стане ясен на 1-ви декември.
Вече се знае, че мъжкият екип на „Ловец на лисици” – Стив Карел, Чанинг Тейтъм и Марк Ръфало, ще получи специална награда за ансамблово изпълнение.
Тези, които са запознати с географията и историята на Централна Европа между двете войни, със сигурност ще си спомнят за съществуването на република Зубровка, някъде в Алпите, между Силдавия и Бордурия. Но малцина знаят, че недалеч от централния зубровски град Луц, високо сред скалите, се издига розовата сграда на петзвездният “Гранд Хотел Будапеща”, леко позапуснат в наши дни.
В своя девети пълнометражен филм американският режисьор Уес Андерсън насочва вниманието си към стария континент. В киното (пък и не само) хотелът е декор с неограничени възможности, в който всеки автор може да се отдаде на всякакви прищевки и да защити правото си да разказва каквото му хрумне.
Далеч от родния си Тексас, Андерсън се просмуква от атмосферата на малките спретнати алпийски селища и умело замесва сценарий, в който се преплитат по безобиден начин тиролски йодлери, славянски припеви, френски парфюми и австрийско сладкарство.
Резултатът е великолепна, искряща като шампанско комедия, която отпраща зрителя към ранното творчество на Милош Форман и Иржи Менцел, с лек привкус от шедьовъра на Алън Паркър “Пътят към Уелвил”(1994), представена в старовремския, почти квадратен, екранен формат.
В “Гранд Хотел Будапеща” гротесковата измислица граничи с реални исторически събития, а абсурдните приключения на персонажите не са далеч от бурлесковите гегове на нямото кино. След минималистичен увод историята запознава зрителя с Мосю Гюстав – душата на луксозния комплекс, прочут с минералните си бани. Пъргавият и вечно бодър метр д’отел е професионалист до последното копче на безупречния си униформен мундир.
В съчетание с прелъстителни мустаци, той упражнява неотразимия си чар върху клиентите си – предимно стари, богати и самотни аристократки. Въпреки, че съдбата подлага на тежки изпитания този образцов хотелски служител, той не загубва вродения си финес, макар че поведението му звучи абсурдно и неадекватно в екстремните обстоятелства, в които той попада.
Уес Андерсън създава разказ изпълнен с контрасти, приличащ на матрьошки, който прескача с лекота жанровите граници от сладникава мелодрама и романтична комедия, до приключенски съспенс и екшън. Авторът майсторски подрежда сцените от шарения си колаж в сътворяване на развлекателен разказ, на чиито фон могат да се открият политическите течения на епохата.
Подобно на мосю Гюстав, режисьорът се грижи за добруването на публиката и предлага петзвездна подборка на актьорския състав. Ако Сталоун обединява в “Непобедимите” десетина топ звезди от екшън жанра, то Андерсън представя галерия от двойно по-голямо количество топ звезди от “сериозното кино”, приели идеята да се превърнат в екстравагантни оперетни персонажи и да се забавляват по детски.
Подобен подход е невинна и забавна закачка със зрителя. За него към следенето на развоя на историята се добавя и допълнителното задание да идентифицира кой се крие зад силно гримираните персонажи, появяващи се в кратки сцени, подобно на пощенска картичка, овален портрет или снимка за спомен.
Поредицата от визуални фойерверки напомня забавен и абсурден делириум, в който историята е представена с невероятна простота и несравнима ефикасност. Филмът не е чужд на известна носталгия и меланхолия и отдава почит на великите обикновени хора, за които “репутация”, “професионален дълг” и “етика” са реални понятия и житейско верую.