Кой е най-добрият филм от поредицата „Пришълецът“? 22.05.2017, 10:03 | синефиш.бг
Първата част на тази пленителна поредица за извънземни излиза на екран през далечната 1979 г. и моментално се превръща в успешен франчайз, който и до ден днешен пълни боксофиса. За пореден път историята се настанява в киносалоните, този път озаглавена „Пришълецът: Завет“. Ридли Скот се завръща като режисьор, а разказът продължава от там, откъдето свършва историята на предния му филм „Прометей“. За да отпразнуваме поредното пиршество за сетивата, сме подредили филмите на поредицата от най-слабия до най-добрия. Ясно е, че качеството на двата филма „Пришълецът срещу Хищникът“ не позволява да присъстват в такава класация…
6. „Пришълецът: Завръщането“
Никой не е знаел как да освежи отново тази позната на кинофенове история, затова продуцентите взимат всякакви идеи от предишните филми от поредицата и ги омесват по един доста глуповат начин. Действието се развива двеста години след „Пришълец 3“, учените все още се опитват да си отгледат собствено извънземно, клонирайки отдавна загиналата Рипли - добавяйки ѝ ДНК от извънземната майка-страшилище. Естествено тя става супер силна, има светкавични реакции и силно токсична кръв. Към уникалния дизайн на Гигер е прибавено и съблазнително виене на легендарното чудовище.
5. „Пришълецът 3“
Да не забравяме, че това е режисьорският дебют на Дейвид Финчър. И общо взето е пълна каша. Третата част от поредицата се разработва в Холивуд години и проектът е бил в ръцете на много сценаристи и режисьори, преди да се озове при Финчър. Имало е идея третата и четвъртата част да се снимат една след друга и да се фокусират върху корупцията в корпорацията Уейланд-Ютани. Хикс е в главната роля, а Рипли се появява в края на филма. Нейната смърт е решена в последния вариант на сценария по молба на самата Сигорни Уийвър. От многото видоизменения на историята, това, което достига до Финчър е объркваща и безлична история, населявана предимно от ужасни и еднопластови персонажи.
4. „Прометей“
Често оклеветяваният за недобър филм „Прометей“ първоначално бе рекламиран като дълго чаканата предистория на „Пришълецът“, после беше решено, че не е, а накрая продуцентите склониха и заявиха, че той принадлежи, в крайна сметка, към тази франчайз вселена. Явно от филмовото студио дълго са се чудили това предистория ли е или продължение. В това лутане филмът като че ли изгуби идентичността си. Всъщност резултатът е изненадващ – красиво разказан, с вдъхновяващи и култови моменти, които карат феновете да настръхват, но рекапитулацията е един твърде познат и тривиален финал.
3. „Пришълецът: Завет“
„Пришълецът: Завет“ е нещо като вид продължение на „Прометей“, но има повече общо ДНК с филмите от поредицата „Пришълецът“, най-малкото защото режисьор в Ридли Скот. Тази лента е взела философските идеи на своя предтеча, като са добавени голямо количество ксеноморфи и ,разбира се, безброй модерни визуални ефекти. Тонът и структурата на филма са познати. Ридли Скот е послушал критиците на „Прометей“ и предлага на публиката точно това, което тя очаква – страховито трилър приключение, напълнено с много трикове със запазената марка на този режисьор.
2. Пришълецът
Филмът е брилянтен, направо е шедьовър. Често обозначаван като най-добрия пример в хорър жанра. А Рипли пък е цитирана като една от най-важните феминистки героини в историята на киното. Защо тогава не е на първо място? Това, че филмът е първи от поредицата и че е най-важният от историческа гледна точка, не означава, че е най-добрият и най-популярният. Това е една от първите творби на Ридли Скот, изстреляла кариерата му и всъщност е вдъхновена от „Междузвездни войни“. Той искал обаче освен научнофантастичен, филмът и да е хорър, и така да разбие статуквото на двата жанра. И успява напълно!
1. „Пришълците“
Може и да не е толкова одумван и изучаван колкото своя предшественик, но ако ви опрат пистолет в главата и ви питат кой филм от поредицата ви е любим, със сигурност ще изберете този. Първо е режисиран от Джеймс Камерън. Към цялата палитра от жанрове на оригинала, той добавя и малко екшън стилистика на военен филм, превръщайки това произведение в пиршество за сетивата, наситено с незабравими моменти и легендарни реплики. „Пришълците“ е един от великите филми на осемдесетте години, а единственото ужасно нещо, което прави е, че превръща артистичното авторско бижу на Ридли Скот в пълнокръвен, златен блокбастър, който всички харесват. ДАС
Има ли скрита идея зад холивудските филми за извънземни? 16.03.2017, 03:02 | синефиш.бг
Един от най-експлоатираните сюжети в Холивуд е този за извънземните пришълци на Земята. Те са популярни още от ерата на черно-бялото кино. Но особено след бума на спецефектите се прави по една високобюджетна продукция – ако не всяка година, поне всяка втора. В сметките дори не влизат второкласните и треторазредни заглавия, снимани направо за домашно видео и телевизията.
Съществува ли причина за тази ситуация?
Ако има, тя не е съвсем ясна. Дават се различни обяснения, основани на често противоречиви мирогледи. В тази статия ще опитаме да разгледаме най-често срещаните, без да взимаме лично отношение.
Нека за начало откроим три от разпространените формули, използвани в сценариите на тези филми:
Кадър от римейка на „Война на световете“ 1. Нашествениците: Чуждоземни завоеватели идват на нашата планета, за да използват нейните ресурси. За целта или искат да покорят човечеството, или да го изтребят до крак, или да се забавляват и хранят по ужасни начини с него. От някое време насам се прокрадва и идеята, че „гостите“ всъщност са създатели или предшественици на човешката раса и направляват еволюцията ни.
Типични представители: „Война на световете“ (оригинал от 1953), „Критърсите“ (1986), „Хищникът“ (1987), „Старгейт“ (1994), „Денят на независимостта“ (1996), „Марс атакува“ (1996), „Бойно поле Земя“ (2000), „Следите“ (2002), „Скайлайн“ (2010), „Прометей“ (2012) и др.
Кадър от „Извънземното“ на Ст. Спилбърг
2. Приятелите: Те идват на Земята, за да предупредят човечеството за надвиснала опасност. Или за да ни помогнат да поемем по разумен и миролюбив път на развитие. А на някои им хареса тук и заживяват сред нас. На Холивуд не е чужда и идеята, че инопланетяните могат да катастрофират на наша територия и да се нуждаят от съдействието ни, за да се върнат у дома.
Типични представители: „Денят, в който Земята спря“ (оригинал от 1951), „Планината на вещиците“ (1975), „Близки срещи от третия вид“ (1977), „Котка от друга планета“ (1978), „Супермен“ (1978; базиран върху дори по-старите едноименни комикси), „Извънземното“ (1982), „Звезден човек“ (1984) и др.
„Сектор 9“ е сред малкото филми, в които извънземните не са нито нашественици, нито непременно приятели.
3. Особена категория филми са такива, като „Контакт“ (Contact, 1997) и „Първи контакт“ (The Arrival, 2016), в които не се залага нито на спецефектите, екшъна и ужасите, нито на приключенския дух. Те опитват да ни кажат, че срещата с разумни същества от Космоса може да изисква не само преодоляването на езикови и културни бариери, но и промяна в цялостното ни мислене и светоусещане за пространство, време и (не)материални форми на живот.
Основна теза
Ако обърнете внимание на годините, в които излизат гореспоменатите хитови продукции, се откроява следната картина. До 1980-те години Холивуд не си е представял чуждоземните гости като узурпатори. Разбира се, има изключения, някои от тях даже не са сред споменатите, но те потвърждават правилото. По-нататък в статията ще дадем най-често срещаните обяснения за този феномен.
Първо обяснение: Студената война
Епохата на филмите, в които инопланетяните са предимно добронамерени или неутрални, съвпада с този на политическото и военно противопоставяне между САЩ и СССР. Успоредно с това е протичала и надпреварата между двете суперсили за овладяване на орбиталното пространство.
Известно е, че американците са се страхували от вероятността руснаците да шпионират и пускат бомби над домовете им от космически спътници. Вярва се, че Холивуд не е искал да разпространява допълнителния страх, че освен „кръвожадните съветски военни“ някъде горе могат да дебнат и по-далечни врагове. Ако това е вярно, обяснява „приятелската“ епоха на тези филми.
Военните от Зона 51 са участници в редица холивудски хитове, сред които и „Денят на независимостта“ (на снимката).
Второ обяснение: Послания от Зона 51
Мнозина вярват, че при Розуелския инцидент от средата на миналия век е паднала летяща чиния. Оттогава щатските военни работели в тясно сътрудничество с чуждоземните гости. А тъй като е известно, че служители на Пентагона имат пръст в холивудските сценарии, се предполага, че целта на такива филми е постепенно да подготвят хората за официалното разкриване на междузвездните гости. В противен случай цивилизацията и религиите щели да рухнат.
Трето обяснение: В крак с попкултурата
Нормално е изкуството да имитира живота. А още по-обичайна практика е, когато един клон на популярната култура вдъхновява останалите. Горе-долу от края на 1980-е и началото на 1990-те години различни медии започват да популялизират историите на хора, твърдящи, че са били отвлечени от „малки сиви човечета с бадемообразни очи“, които извършвали болезнени и смъртоносни експерименти над жертвите. Може би не е случайно, че оттогава започва и възходът на кинохитовете, в които извънземните започват да играят предимно отрицателна роля.
Четвърто обяснение: Новият световен ред
Особено популярна в средите на конспиративните теоретици е теорията, че задкулисните сили, прокарващи Новия световен ред, използват сюжета за извънземно нашествие, за да прокарват плановете си. И по-конкретно: ще бъде разигран сценарий с фалшиво нападение на Земята (реално то ще бъде извършено от армията със свръхсекретни летателни средства). Това пък ще бъде използвано като повод за въвеждане на безсрочно военно положение и произтичащата от него повсеместна тирания на глобално равнище. Филмите на тази тема били средството хората да свикнат с тази мисъл като естествена и очаквана.
Идеята, че под „извънземни“ би трябвало да се разбират духовни същества, беше директно загатната в „Контакт“. А в „Първи контакт“ (на снимката) това беше намекнато в сцените, където космическите кораби стават нематериални и облакообразни с ефирна структура.
Пето обяснение: Катализиране на материализма
В езотеричните кръгове се шири схващането, че извънземни не съществуват. А ако ги има, те нямали право да се намесват пряко в земното развитие. Защото силите, ръководещи еволюцията на хората, са свръхсетивни – разум, който не живее в плът и кръв. Ето защо се е наложил мирогледът, че историите за чуждоземни гости се контролират от земни среди, които имат интерес от материалистични интерпретации на сведенията за НЛО и разум из цялата Вселена.
Излишно е да изтъкваме, че някои филмови студия на Холивуд наистина имат финансовите средства (и може би желанието?) да канализират човешкото въображение и представите за бъдещето с акцент върху технологичния прогрес. За сметка на човешкото духовно усъвършенстване.
Естествено, изброените обяснение не си противоречат. Всички те може би съдържат някаква част от истината и създават обща картина за реалността.
20-те най-добри научнофантастични ужаси за последните 25 години 17.06.2016, 02:59 | Novinar.bg
За последните 25 години Холивуд непрестанно инфектира зрителите със зловещо добри научнофантастични ужаси. Следващите заглавия комбинират в себе си тези два жанра по възможно най-добрия начин, превръщайки се в култови филми. Подгответе се за много вампири, зомбита и космически работи. Списъкът не е изчерпателен, но е забележителен…
Прометей (2012)
Ридли Скот се опита да възроди качествата на шедьовъра си „Пришелецът“ с успешния си нещо като римейк „Прометей“. Принципно проблемът е, че продълженията и „римейките“ рядко успяват да отговорят на високите очакванията на публиката, наследени от оригинала. Но този е от успешните!
Daybreakers (2009)
Вампирите от филмите на ужасите често са възприемани като зловещо силни чудовища. Но в този иновационен и визуално завладяващ трилър с Итън Хоук те представляват по-голямата част от населението и кръвта всъщност ги кара да изглеждат и да се държат като хора.
30 Days of Night (2007)
В този напрегнат и неочаквано вълнуващ филм за вампири най-после се случва неизбежното. Всички герои са ситуирани във вечна и непрогледна нощ и няма лъч светлина, която да ни даде почивка от кървавата касапница.
Event Horizon (1997)
Действието се развива през 2047 г. – група астронавти са изпратени на мисия да изследват и поправят изгубен космически кораб, тъй като той е изчезнал преди седем години и сега мистериозно се е появил.
Заразно зло (2002)
Този филмов франчайз направи от Мила Йовович още по-голяма звезда. Тя играе Алис, която има амнезия и работи за специално военно поделение, опитващо се да спре разпространението на вирус, избухнал след лабораторен инцидент.
Пандорум (2009)
„Пандорум“ ни отвежда в космоса, разказвайки ни за двама астронавти, които се събуждат след амнезия на борда на видимо изоставен космически кораб, за да установят, че всъщност не са точно сами.
Хелбой (2004)
Всъщност и двата филма за Хелбой са написани и режисирани от маестрото на ужасите Гийермо дел Торо. Явно формулата работи, щом се подготвя за снимки и трета част.
Блейд (1998)
Уесли Снайпс се сдоби със звездна слава още с първия филм от този франчайз, изигравайки Блейд – герой, базиран на едноименния комикс – полувампир, полусмъртен човек, който работи за запазването на човешката раса.
Подземен свят (2003)
В този филм пък изгря звездата на Кейт Бекинсейл.Тя играе Селен – войн вампир, който се бори с върколаците и се влюбва в хибрида Майкъл.
Хрониките на Ридик (2004)
Още един научнофантастичен ужас, мракът на сетивата е комбиниран с кръвожадни нощни чудовища…от друга планета.
Z-та световна война (2013)
Това е филмът за световния зомби пандемичен апокалипсис, който всички очаквахме.Е, не е толкова добър, колкото книгата, но е най-реалистичният зомби филм.
Чудовищно (2008)
Ако от операторската работа не ви се завие свят, то това ще ви се случи от напрегнатия сюжет. Група млади хора от Ню Йорк се опитват да оцелеят, докато мистериозни чудовища атакуват града…А младоците се опитват да заснемат цялото си приключение.
Предизвестена смърт (2002)
Наоми Уотс играе в този хорър филм журналист, който разследва градска легенда, според която гледането на една определена видеокасета води до смъртта на зрителя ѝ до седмица.
Мъглата (2007)
Франк Дарабонт режисира този наистина ужасяващ трилър, базиран върху книга на Стивън Кинг. Интересно е, че голяма част от актьорския състав намира място и в продуцирания от него култов сериал „Живите мъртви“.
The Descent (2005)
Филмът се отправя в противоположна на космоса посока – в дълбините на земята. Група приятели отиват на пещерна експедиция, но изведнъж нещата зловещо се объркват.
Аз съм легенда (2007)
Героят на Уил Смит се оказва единственият оцелял след епидемия, целяща да излекува света от рак, но вместо това погубва почти цялото човечество. Всъщност хората са се превърнали в зомбирани чудовища, които се появяват само през нощта.
Dawn of the Dead (2004)
Благодарение на остроумния си, забавен и модерен сценарий, както и на триизмерните герои и, разбира, се доста кръв и зомбита, този римейк всъщност има доста солидна фен база.
Rec (2007)
Историята е разказана от гледната точка на телевизионен екип на местна мадридска телевизия, който проследява тим от спешни лекари, извикани на адрес. Те се оказват хванати в капан в сградата и нещо ужасно ги преследва.
28 дни по-късно (2002)
Може би именно този филм на Дани Бойл доведе модата на зомби жанра. Той ни даде образа на Килиън Мърфи – герой, който се събужда в болница след дълга кома, докато светът вече е обладан от апокалипсиса на неживите. Всичко това се развива много преди на Рик от „Живите мъртви“ да му се случи същото.
Покани ме да вляза (2008)
Това е красива, резервирана, мрачна, смущаваща, изтънчена, тъжна, зловеща и ужасяваща драма, в която просто се разказва за дванайсет годишно момиче вампир. ДАС
Той потвърди това в интервю за немското списание Филмфутер като обясни, че би искал да обедини двете саги в един по-нататъшен момент и да обясни произхода на ужасяващите извънземни, но това няма да се случи в продължението на „Прометей”.
„Може би това ще се случи във второто или дори третото продължение на „Прометей – казва той. – И чак след това ще се завърнем към „Пришълецът”.” В „Прометей”, за който се говореше, че има общи черти с „Пришълецът”, видяхме само прототип на извънземното същество, защото във фокуса на филма бяха Инженерите – човекоподобни извънземни, които може би са създали живота на Земята. Скот твърди, че „идеята на „Прометей” беше да обясни как и защо е бил създаден Пришълецът. Винаги съм разглеждал Пришълеца като средство за водене на бактериална война. Както и винаги съм разглеждал първия космически кораб, който наричам Кроасан, като военен космически кораб, в който са били натоварени въпросните същества с една-едничка цел – да сеят разруха.”
В момента се говори усилено, че Ридли Скот ще започне снимките му през януари 2016-а. Самият режисьор е потвърдил това в интервю във връзка с „Марсианецът”, допълвайки: „Трябва да се върна към научната фантастика, защото я обожавам.”
Сюжетът на втория филм все още не е известен, но Нуми Рапас и Майкъл Фасбендър ще участват отново в познатата ни атмосфера. Вероятно „Прометей 2” ще се фокусира повече върху родната планета на инженерите, с които ни запозна първия филм. Може би това означава, че ще видим още доста себеподобни на героя на Фасбендър.
В същото време Нийл Бломкамп ще снима „Пришълецът 5”, но отказва да каже, дали между двата филма ще има някаква сценарна връзка.
Нуми Рапас затвърждава езика на фантастиката 21.04.2015, 09:17 | синефиш.бг
След като проговори и езика на фантастичния жанр в „Прометей”, Нуми Рапас реши да затвърди знанията си с участие в трилъра на Стивън Шанбърг („Секретарката”) – „Пробив” („Rupture”).
Сценарият е дело на Брайън Нелсън („30 дни нощ”) и разказва за млада, самотна майка (Рапас), която е привлечена да работи за мистериозна организация.
Докато се опитва да се откопчи от нейната желязна хватка, тя разбира, че притежава… суперсила. Оттук нататък само можем да гадаем, дали филмът ще завие към комедията или ще остане в сферата на невероятното.
Проблеми със сценария забавят работата по “Прометей 2” 29.03.2013, 10:34 | синефиш.бг
Доста се изписа за фантастичния трилър на Ридли Скот “Прометей” и въпреки че не се нареди сред най-големите хитове на 2012-та година филма натрупа стабилни приходи от световното си киноразпространение. Няколко месеца след премиерата на лентата от компанията 20th Century Fox обявиха, че ще бъде направено продължение в което отново ще се появят актьорите Майкъл Фасбендер и Нуми Рапас. Ридли Скот се съгласи да седне за втори път на режисьорския стол, а продуцентите от студиото изразиха надежда, че “Прометей 2” ще бъде напълно завършен до 2015-та година.
Поради натоварения си график сценариста на оригиналния филм Деймън Линделоф отказа да работи по втората част, но това не забави подготвителната работа и само преди един месец самата Нуми Рапас заяви, че сценария вече се пише.
Ридли Скот оповести, че отново планира да използва триизмерни камери за снимките, а от 20th Century Fox не отхвърлиха възможността “Прометей” да бъде превърнат в поредица. До момента се смяташе, че работата по разработването на продължението протича без проблеми, но по думите на неназован източник от студиото това съвсем не е така.
Според източника (цитиран от сайта Bloody Disgusting) “Прометей 2” все още не разполага със сценарист и никой от екипа на продукцията, включително и Ридли Скот, не знае как точно ще бъде продължена историята на главната героиня Елизабет Шоу.
“Студиото и Ридли Скот са вдигнали ръце и буквално приемат предложения от всеки, който има идеи за сюжета. Има сериозни трудности с историята на Елизабет Шоу. Филмът ще бъде направен, но проблемите със сценария със сигурност забавят работата”, заяви източника от 20th Century Fox.
Смята се, че проблемите произтичат от напускането на сценариста Деймън Линделоф и невъзможността на продуцентите и режисьора да намерят правилния заместник. Но в разговор със сайта Slash Film Линделоф отрече, че неговите действия са свързани по някакъв с проблемите на продукцията:
“Не вярвам това да е заради мен. Проблеми винаги има, но съм сигурен, че в случая Ридли знае много добре какво прави. Има много други сценаристи, които могат да се справят с “Прометей 2” и е въпрос на време преди от Fox да намерят правилния човек. “
От 20th Century Fox отказват да коментират въпроса и единственото което потвърдиха е, че лентата е официално в период на пре-продукция.
Смята се, че в най-скоро време ще бъде оповестено името на сценариста, който ще работи по оформянето на сюжета. Майкъл Фасбендер и Нуми Рапас са дали съгласието си да участват в “Прометей 2”, но все още не се знае кога точно ще бъде даден старт на снимачния процес.
Фантастичният трилър е един от най-приоритетните проекти за 20th Century Fox и в следващите месеци със сигурност ще бъдат разкрити нови детайли относно неговия статут.
Още преди да се състои световната премиера на научнофантастичния трилър “Прометей”, режисьора Ридли Скот заяви, че има конкретни идеи относно това за какво ще става дума в евентуално продължение на филма. За радост на Скот, продукцията с бюджет от 130 милиона долара се превърна в едно от най-дискутираните и рекламирани заглавия на годината и успя да натрупа над 300 милиона долара от кинопрожекциите си по света.
Въпреки че спечеленото не може да се сравнява с огромните постижения на конкурентните висикобюджетни филми за Батман и Спайдър-мен, от студиото Twentieth Century Fox са очевидно доволни от резултатите, защото малко по-рано днес беше потвърдено официално, че “Прометей” ще се сдобие с продължение.
Разбира се, на този ранен етап не може да се очакват детайли относно сюжета на втората част, но за сметка на това от студиото заявиха пред Hollywood Reporter, че Ридли Скот със сигурност ще седне за втори път на режисьорския стол, а актьорите Майкъл Фасбендер и Нуми Рапас вече са подписали договорите за участие и отново ще се превъплътят в ролите на Елизабет Шоу и андроида Дейвид. Въпреки че “Прометей 2” все още няма сценарий, от Twentieth Century Fox побързаха да оповестят, че лентата ще тръгне по кината или през 2014-та или през 2015-та година.
Според наблюдатели, най-вероятно премиерата ще се състои през 2015-та, тъй като преди това Ридли Скот планира да заснеме продължението на друг свой известен филм – “Блейд Рънър”. Важно е да се отбележи обаче, че това все още не е потвърдено и няма да бъде изненадващо, ако Скот в крайна сметка реши да работи по “Блейд Рънър 2” едва след като приключи със снимките на втория “Прометей”.
При всички положения, режисьора няма намерение да форсира продукцията. Това беше потвърдено и от ко-президентката на Twentieth Century Fox и един от изпълнителните продуценти на “Прометей”, Ема Уотс:
“Ридли е изключително развълнуван относно този филм, но трябва да го направим по правилния начин. Не трябва да прибързваме.”
Сценаристът на оригиналния филм Деймън Линделоф няма да бъде част от екипа на “Прометей 2” и в момента Ридли Скот и продуцентите от студиото са в търсене на друг сценарист (или сценаристи).
Засега, единствено Майкъл Фасбендер и Нуми Рапас са потвърдени за участие във втората част и не се знае дали Скот планира да привлече отново и някои други актьори от оригинала.
До няколко месеца се очаква от Twentieth Century Fox да оповестят точно кога ще се състои премиерата на “Прометей 2”.
Когато чакаш даден филм на любим кинотворец толкова дълго време, ти си поставяш определени очаквания, които няма как да не бъдат високи. В повечето случаи, резултата или надминава очакванията ти и бързо добавяш заглавието към любимите си, или се разочароваш и си казваш: „Следващият път повече”. Понякога обаче има и трети вариант. Целият шум, очакване, новини, интервюта и гледане на различни трейлъри отново, и отново те поставят в едно особено състояние. Изглеждаш филма, но той сякаш не ти е достатъчен. Искаш още и въпреки това не можеш да дадеш реална оценка. Хората те питат за мнението ти, а ти дори не можеш да кажеш „Хареса ми” ... по-сложно е. Искаш да останеш насаме с филма в главата ти и мислите ти за него, и да не ги споделяш все още. Такова нещо се случи с мен и „Прометей” – един от най-интересните филми, които съм гледал в последно време.
Добрата научна фантастика лесно може да бъде разпозната по няколко фактора. Независимо колко напред в бъдещето се развива действието. Независимо колко далече от планетата Земя се развива действието. Независимо от напредналите технологии – кораби, скафандри, камери за хиперсън, холограми, оръжия, андроиди и т.н., когато зрителя има усещането за реалистичност и правдоподобност, той може спокойно да отвори всичките си сетива, за да се свърже с историята и героите, и да се потопи в една космическа одисея.
„Прометей” на Ридли Скот е отличен пример за такава научна фантастика, комбинираща в себе си класическата и солидна атмосфера от „Пришълецът” с невероятен съвременен дизайн и визия. Кинематографията и специалните ефекти са повече от зашеметяващи, а 3D-то е добре изпипано и на място. Както самият Ридли Скот казва относно триизмерния формат, „номерът е да не се прекалява”. Мащабната картина на филма е в пълна симбиоза с темата и идеите, които „Прометей” преследва – кой ни е създал, защо ни е създал и до къде сме готови да стигнем, за да получим тези отговори. Въпреки, че филмът е изпълнен със специални ефекти (в точните граници), Скот и операторът Дариуш Волски („Карибски Пирати”) решават да заснемат филма по истинския начин, като го снимат почти изцяло на реални локации (в Англия, Шотландия, Исландия и Испания.) Зелени екрани са използвани едва няколко пъти, само при крайна необходимост, което е повече от похвално за подобен филм, сниман през 2011. Но все пак нека не забравяме кой е Сър Ридли Скот. Както се твърди – човекът, които промени жанра с класиките си „Пришълецът” и „Блейд Рънър” – филми, които са основно вдъхновение на редица съвременни кинотворци. След тях, Скот преминава повече от успешно през всякакви жанрове – приказка, екшън, драма, приключенски, военен, исторически епос, ужаси, криминална черна комедия, романтична драма, биографична гангстерска драма и шпионски екшън, за да се завърне подобаващо в научната фантастика с много препратки към началото („Пришълецът”).
След графичното и въздействащо начало, спокойно може да се каже, че филмът е разделен на две части. Първата посява семената на историята по философски, научен и технически начин. Поставя основите на историята, запознава ни с героите и техните приоритети, възбужда интересът ни до червено и ни качва на Прометей, управляван от непоклатимия Янек (Идрис Елба). Във втората си част, ужасът и хаосът вземат превес и някак си променят жанра и темпото на филма, като отговарят на някои въпроси, а други заменят с още по-големи въпроси.
Най-интересните и въздействащи частици от филма са като нож с две остриета, защото те са същевременно и най-слабо развитите. Голяма част от амбициозните идеи на сценария остават недоразвити, както е и древната раса на Инженерите, използвани по-скоро като елемент за тласкане на действието (МакГъфин), отколкото като основна негова единица.
Типично за Ридли Скот, актьорските изпълнения са повече от качествени, като най-силно впечатление правят Нуми Рапас и Майкъл Фасбендер. Рапас оправдава високите очаквания и стои изключително уверено в ролята на Елизабет Шоу. За героинята си, тя изгражда собствена биография в главата си, която й помага в изпълнението. Работи с учител по диалекта, за да може да придобие Британски акцент, а за някои от напрегнатите сцени във филма, тя изисква от гримьорите допълнителна кръв и пот по тялото си, за да изиграе сцената по-реалистично.
Героят на Майкъл Фасбендър – андроидът Дейвид е един от най-притегателните елементи от целия филм. С прилики към ХАЛ от „2001: Една Одисея в Космоса”, Дейвид и Фасбендер улавят най-тънките нюанси на човешките емоции и взаимоотношения с коварна безпристрастност присъща единствено на не-човек.
Краят на филма ни оставя гладни и искащи още, а двучасовото времетраене се изпарява сякаш за минути. Но дори и да не се превърне в класика като „Пришълецът” или „Блейд Рънър”, „Прометей” е един блестящ визуален спектакъл, който е задължителен за всеки любител на жанра.
Предистория на „Прометей”: От раждането на Питър Уейланд до началото на Проект "Прометей".
1 Октомври, 1990 – Питър Уейланд е роден в Бомбай, Индия, като родителите му са самоук инженер и завършил в Оксфорд Професор по Сравнителна Митология.
1 Октомври, 2004 – Ден след 14-тия си рожден ден, Питър Уейланд патентова синтетична трахея, конструирана изцяло от синтетично изградени стволови клетки. Това е 12-тия патент на Питър до момента.
11 Октомври, 2012 – Уейланд Корпорейшън е призната за законно съществуваща корпорация от законодателството на САЩ и получава сертификат за узаконяване от Камарата на компаниите на Великобритания. Поради комбинираната стойност на различните патенти на Питър Уейланд, компанията се оценява на по-висока пазарна цена от всяка една друга компания в историята.
27 Март, 2015 – Уейланд Индъстрис стартира първата индустриална космическа мисия за инсталиране на слънчеви панели, които се нареждат и движат в орбиталната равнина на Земята в осов (аксиален) наклон, имитирайки вечно лятно слънцестоене. Възобновяемата енергия, натрупана в идните месеци на експедицията донасят на Питър Уейланд първия му милиард.
30 Юни, 2015 – Следвайки успеха на Уейланд със слънчевите панели, компанията получава финансиране от големи и влиятелни фирми.
2 Февруари, 2016 – Използвайки предшественик на атмосферния процесор, който по-късно създава, Питър Уейланд е способен да създава локализирана синтетична атмосфера над полярните върхове и по този начин ефикасно прекратява глобалното затопляне.
17 Юли, 2016 – Сър Питър Уейланд става един от най-младите хора, посветени в рицарство.
10 Декември, 2017 – Сър Питър Уейланд получава Нобелова Награда за мир в областта на Науката за забележителната атмосферна работа на полюсите.
19 Декември, 2017 – Използвайки капитал от успеха си през 2015, Уейланд придобива правата върху технология, развита от иновационния, но слабо финансиран Проект Прометей на НАСА. Със значително увеличеното финансиране в проекта, ДЖИМО се превръща в реалност и доказва съществуването на естествен живот на спътника Европа..
1 Юни, 2022 – Учени от Здравния Център забелязват генетична поредица от резултати за 98 % от раковите заболявания. Използвайки генетично-изменени клетки, както и елементи, открити отвъд Земния небосвод, Уейланд успешно създава лекарство за почти всички видове рак.
4 Февруари, 2023 – Сър Питър Уейланд е награден с Нобелова Награда за мир в областта на Медицината за лека си против рак.
28 Февруари, 2023 – Във вече популярната реч – TED Talk, - Virusna-reklama Сър Питър Уейланд изяснява визията си за Уейланд Индъстрис, поставяйки основа за следващите 50 години в Построяването на По-Добри Светове.
5 Август, 2023 – Уейланд Индъстрис изкарва патент номер 8 128 899 за Метод и Приложение на кибер индивиди за използване в научни и индустриални среди.
10 Май, 2024 – Военните инженери на Уейланд правят първото значително подобрение в технологията за витлов нарез на огнестрелните оръжия, утроявайки скоростта и удвоявайки точността на снарядите. Точния модел и технология на нареза остава поверителен.
6 Септември, 2024 – Уейланд Индъстрис прави своето първо начинание в луксозните стоки със своя Холографски Симулатор на Околната Среда (HES). Това е първият подобен симулатор, който точно може да пресъздаде естетиката, настроението и звуците от всяко едно познато място в света, както и да осигури видео материал от всеки калибриран предавател.
10 Септември, 2024 – Уейланд Индъстрис представя първата пушка с възможност да проследява обекти намиращи се на повече от 500 километра разстояние, както и да определя тяхното здраве и физика.
7 Януари, 2025 – Уейланд произвежда прототип на първият напреднал андроид от своя вид. Той е наречен Дейвид с любов, име което Сър Питър Уейланд е пазил за своя собствен човешки син.
22 Март, 2026 – Уейланд Индъстрис изкарва патент номер 9 158 239 за химическия състав на поверително устройство, способно почти идеално да имитира биологическите свойства и структура на човешката кожа.
3 Юни, 2026 – Уейланд Индъстрис изкарва патент номер 10 445 075 за Метод и Приложение на самонагласящ се мерник, който изчислява автоматично отклонението на снаряда поради вятъра, Ефекта на Кориолис и траекторията, отстранявайки нуждата от ръчен мерник и математически формули.
30 Септември, 2026 – Уейланд придобива най-голямата фирма за биотехника в света, увеличавайки значително биотехническите си авоари.
18 Ноември, 2026 – Уейланд приватизира популярната мисия Кеплер на НАСА, увеличавайки финансирането десетократно и за една година открива още 6546 биосъвместими планети.
1 Януари, 2028 – Уейланд прави значително регулиране на прототипа Дейвид, подпомагащи за първото му взаимодействие с човек. Срещата е много обещаваща.
31 Март, 2028 – Уейланд Индъстрис става първата компания в историята, която достига стойност от 100 милиарда долара за пет години.
20 Май, 2028 – Лабораторията на Уейланд в Сан Франциско открива възможността на човешкото тяло за хиперсън – пълно прекъсване на жизнените процеси, което може да бъде възобновено, когато стазата се прекрати. Търсенето на практическо приложение започва.
9 Август, 2029 – Уейланд Индъстрис изкарва патент номер 11 280 599 за Метод и Приложение на устройство, което увеличава възможностите за поддържане на живот в околната среда на други планети – първият изцяло автоматичен атмосферен процесор. Очаква се този патент да осъществи известната хвалба на създателя си – „Има други светове освен този, а ако там няма въздух за дишане, просто ще направим такъв.”
18 Септември, 2029 – Уейланд придобива ЦЕРН. Финансирането на Европейският център за ядрени изследвания е прекратено и Уейланд купува организацията, както и Големият Адронен Ускорител.
12 Декември, 2029 – След години съдебен процес, Уейланд спечелва делото за патента на Дейвид, срещу Японската корпорация Ютани, защитавайки собствените си инвестиции и тези на акционерите.
27 Юли, 2030 – Патент номер 12 004 556 за Метод и Приложение на апарат, който може да започва, следи и прекратява състоянието на хиперсън. Камерата за хиперсън революционизира пътуването в космоса, позволявайки значително по-дълги и сложни мисии, както и безпрецедентни открития.
20 Май, 2032 – Учени от Уейланд откриват обратната връзка между скорост и потока на време, с което изграждат дълго-търсената концепция за пътуване със скорост, по-голяма от светлинната.
4 Юли, 2033 – Уейланд създават нов 5,56 милиметров патрон, създаден от метал, намерен в обитаемата зона на планети, движейки се около планетата Gliese 581. Патронът е способен да се движи с максимална скорост във всякаква атмосфера при всякакъв обсег.
4 Окомври, 2033 – Уейланд наема едномилионния си служител – Д-р Ричард Пост – главен статист към отдела по Електроника.
17 Януари, 2034 – Уейланд представя първият SEV (изследователски космически кораб) способен да се движи по-бързо от светлината.
11 Май, 2035 – Националната Научна Фондация премахва забраните за комерсиалната употреба на андроидите Дейвид.
30 Юни, 2035 – След като забраните за андроиди са премахнати, третото поколение Дейвид е разработено, за да се тества приемането на кибер индивидите от хората. Резултатите са обнадеждаващи.
25 Август, 2036 – Уейланд Индъстрис стартира Академията за Изследователи – алтернативно висше учебно заведение за непривилегировани студенти, интересуващи се от биотехника, нанотехника, кибернетира и тераформиране. На най-добрите студенти от програмата се предлагат позиции за работа в Уейланд Индъстрис.
21 Декември, 2037 – Астрономи от Уейланд откриват космическа област, изглеждаща много богата на минерали и други природни ресурси. Компанията очаква пътуване до тази област до края на века.
2 Март, 2039 – Патент номер 13 345 075 за Метод и Приложение на допълнение към проследяващата пушка на Уейланд, с възможност за компенсиране на състава, плътността, атмосферното налягане и индексът на пречупване във всяка атмосфера.
28 Май, 2039 – Благодарение на Атмосферния Процесор на Уейланд е създадена първата функционална и годна за дишане атмосфера на планета GJ 667Cc, изчиствайки място за подобни действия на други планети.
1 Април, 2042 – Дейвид 4 се превръща в първият достъпен за закупуване модел на Дейвид. От андроида се очаква да подобри работния процес и продуктивността в офиси и домове по целия свят.
20 Ноември, 2042 – Уейланд Индъстрис пише чек за 5 милиарда долара на Малките Изследователи – благотворителна фондация, посветена на обучението на ученици с проблеми, интересуващите се от наука и технология.
19 Април, 2051 – Уейланд Индъстрис прави основни допълнения към наземния транспорт. Новото превозно средство може да прекосява всякаква повърхност и няма ограничения за товар, пътници или съоръжения.
14 Февруару, 2052 – Патент номер 14 524 002 за Метод и Приложение на първото управляемо сухоземно превозно средство, способно на движение по вертикални повърхности. Технологията позволява на учените на Уейланд и екипите по тераформиране да достигнат недостъпни до момента дестинации.
7 Юли, 2052 – Правят се значителни интелектуални и емоционални подобрения към андроида Дейвид, повишаващи степента на приемане на андроидите от хората.
6 Май, 2057 – Патент номер 15 999 127 за Метод и Приложение на изтласкващ се луксозен отсек от космически кораб, с възможност за поддържане на един човешки живот в него в продължение на 50 години.
2 Септември, 2061 – Патент номер 16 572 092 за Метод и Приложение на първата напълно автоматична хирургична и диагностична станция – MEDPOD 720I
26 Февруари, 2062 – Само 7 процента от хората могат да разпознаят шестото поколение Дейвид като кибер индивид.
1 Декември, 2063 – Патент номер 17 900 353 за Метод и Приложение на Спектаграф – антигравитационно устройство, което картографира в реално време триизмерен образ на всяка местност – революционизирайки подготвителните процеси за тераформиране и развиване на нови колонии.
6 Юли, 2068 – Уейланд създава хиляди андроиди Дейвид от седмо поколение, които успешно заемат работни места по цялата Земя. Хората приемат благосклонно Дейвид повече от всякога, благодарение на строго секретната шифрираща технология на емоциите. Дейвид 7 може с точност да пресъздава повечето човешки емоции до най-малките нюанси, като същевременно остава последователен в изпълняването на мисиите си.
13 Май, 2071 – Уейланд Индъстрис стават световен партньор на Олимпийските Игри и официална „Компания за Кибернетика” на олимпийското движение до 2091 година.
16 Август, 2071 – Патент номер 18 364 003 за Метод и Приложение на устройство, способно временно да възобнови мозъчната дейност на умрели хора.
9 Март, 2072 – Уейланд Индъстрис разпределя всички продукти и дейности в седем вертикали – Здраве, Транспорт, Енергия, Електроника, Тераформиране, Отбрана и Кибернетика.
1 Януари, 2073 – Базирайки се на поверителни открития от изследователите на Уейланд, компанията определя точните координати на нова дестинация за дългоочаквания ПРОЕКТ ПРОМЕТЕЙ. Незабавно са направени нови инвестиции и планирането на мисията започва с пълни обороти.