Най-добрите сцени в киното, които не се подчиняват на гравитацията 13.11.2013, 03:39 | синефиш.бг
Малко повече от месец след премиерата на шедьовъра на Алфонсо Куарон – "Гравитация", нека погледнем няколко филма от близкото и далечно минало. В тях присъстват визуално поразяващи сцени, които вместо да се поддадат на скучната гравитация, а я правят на пух и прах.
Извънземното
С малка помощ от И-ти, Елиът (Хенри Томас) кара колелото си до началото на една урва, след което продължава да върти педалите във въздуха. С легендарния и незабравим кадър на Елиът и Ити на фона на пълнолунието. Толкова емблематичен кадър, че се превръща в лого на компанията на Спилбърг – Amblin Entertainment.
Матрицата
Разбира се, в този филм е пълно със сцени, неподчиняващи се на гравитацията, една от друга по-култови, но ще отдадем внимание на началната сцена, която дава тласък на целия филм, защото за момента това е невиждано и неочаквано от нас. Тринити е заобиколена от полицията, но тя има скрит коз.
Човек върху жица
През 1974, Филип Пти прави нещо невиждано – издига кабел между кулите близнаци в Ню Йорк и минава по него. Въоръжен единствено с прът за баланс и желязна воля, той тръгва по стоманения кабел. Пти не само че успява, но го прави цели осем пъти за 45 минути.
Генезис
В светът на сънищата, Артър (Джоузеф Гордън-Левит) се бие срещу няколко наемника, докато открива, че гравитацията е на купон. Докато избягва куршуми и премята собствените си хора, Артър трябва да се съпротивлява срещу постоянно променящия се център на гравитацията.
Междузвездни войни епизод 5: Империята отвръща на удара
Йода доказва, че "размерът няма значение" като използва Силата да повдигне бойния кораб на Люк, потънал в блатото Дагоба. Изражението по лицето на Люк казва всичко останало.
Супермен
Тромпети свирят и незабравимата музика на Джон Уилямс се носи, докато Супермен (Кристофър Рийв) води Лоис (Маргот Кидър) на нощна разходка в небето над Метрополис. Сцена, която наистина ни накара да повярваме, че хората могат да летят.
Магьосникът от Оз
Злата вещица е изпратила злите си приятелчета да отвлекат бедната Дороти (Джуди Гарланд). А тези зли приятелчета се оказват маймуни с крила. Дороти е понесена в небесата и отведена, а виковете й ехтят над земята на Оз.
Заклинателят
Една от най-отвратителните сцени от филма. Рейган (Линда Блеър) е вързана към леглото си, което започва да се тресе, а Линда се понася към тавана като разпната, докато отец Мерин (Макс Фон Зидоу) извършва обреда си.
Looper: Убиец във времето
Въпреки че прилича на подобна сцена от Х-Мен: Последният сблъсък, това не му пречи да бъде на това място в класацията. Когато малкия Сид (Пиърс Гагнън) се спъва по стълбите, той се ядосва много, страшно много. Като вземем предвид, че има убийствени телекинетични способности, нещата не завършват много добре за Джеси (Гарет Дилахънт). Общо взето, най-гадното избухване, което сте виждали.
Лабиринт
Сара (Дженифър Конъли) е стигнала до замъка на краля на гоблините (Дейвид Бауи) и е изправена пред последното изпитание – да стигне до бебето Тоби. Ода към литографията на Мориц Корнелис Ешър – Относителност – стълбище, което не се подчинява на законите на гравитацията, по което Сара трябва да се "изкачи", за да стигне до Тоби.
Хари Потър и затворникът от Азкабан
Вече сме виждали играта Куидич от предните два филма за Хари Потър, но никога по този начин. През обектива на Алфонсо Куарон, играта изглежда сива, напрегната и страшно опасна. Особено когато в нея се влязат и няколко дементора.
Хроники
Какво бихте направили, ако сте тийнейджър и разберете, че притежавате суперсили. "Хроники" отговаря на въпроса с тази зашеметяваща сцена, в която Андрю (Дейн ДеХаан), Мат (Алекс Ръсел) и Стий (Майкъл Б. Джордан) правят тренировки по летене.
Х-Мен: Последен сблъсък
Един от най-силните моменти в цялата поредица се пада в най-малко обичаната част. Джийн Грен (Фамке Янсен) повдига дома на семейството си и преобръща гравитацията. Върколакът се размазва на тавана, а професор Х (Патрик Стюарт) е повдигнат от инвалидната си количка за последен път ...
Аватар
Нейтири (Зоуи Салдана) и Джейк (Сам Уортингтън) излизат на разходка с драконоподобните баншита. Носейки се през облаците, покрай плаващите острови, тази сцена ни дава огромен приток на адреналин. Ако до момента не сте се влюбили в Пандора, това със сигурност ще се случи по време на този момент.
Гравитация
Отделна класация може да бъде направена специално за този филм, но ние ще вземем сцената от трейлъра, в която д-р Райън Стоун (Сандра Бълок) се откача от телескопа Хъбъл и започва да се върти в космоса. С нищо, което да я задържи, тя продължава да се върти, да се върти, да се върти... Самата технология, по която филма е направен е изумителна, а визията му – главозамайваща, както и плашещия факт, че д-р Стоун може да продължава да се върти така завинаги.
Още преди да гледам "Looper: Убиец във времето" знаех кое ще е нещото, с което ще започна рецензията си - гримът на Джоузеф Гордън-Левит. След като за първи път видях постера и трейлъра на филма, останах озадачен от начина, по който Левит изглежда – абсурдно, грозно и неестествено за него.
Надявах се лентата да има логично обяснение за това, но за жалост, причината за преправеното ръбато лице на Джоузеф е просто една ненужна прищявка и самоцел на режисьора - да направи така, че актьора буквално да заприлича на Брус Уилис, или с други думи – по-възрастната версия на героя му (с 30 години).
Вместо да служи като ефект, грима на Левит се превръща в дефект по няколко причини. Едната е, че тотално парализира актьорското му изпълнение, защото прикрива собствените му черти и сякаш, това което Левит прави зад грима си не достига достатъчно до зрителя или поне до мен. Втората причина е, че през цялото време - лицето на актьора изглежда като компютърно генериран образ, за разлика от всички останали лица във филма, а това отвлича вниманието от основното действие, независимо колко дълбоко или не е то. На мен лично ми бяха нужни около 30 минути, за да привикна с тази визия.
Във филмовата действителност на „Looper: Убиец във времето”, пътуването във времето е изобретено през 2074 година, но е обявено за незаконно и се използва само за определени цели – избавяне на хора от лицето на Земята, като ги изпращат 30 години назад във времето (когато се развива и филма). Там, те са убивани от специални наемници – loopers или убийци във времето. Както синопсиса, така и самият филм не дълбае в дебрите на сериозната научна фантастика, а просто представят налице някои факти, с които трябва да сме наясно през следващите два часа.
Голяма част от тези буквално нахвърляни факти предизвикват доста въпроси, но както самия Райън Джонсън (сценарист и режисьор) казва, той не е искал да създаде филм, в който постоянно да обяснява правилата и законите на пътуването във времето.
Той е искал да направи филм, центриран около героите и начина, по който реагират спрямо дадените обстоятелствата.
С това е свързан и един от основните проблеми на филма – „Looper” не е ефектен и динамичен сай-фай екшън, нито пък е обоснована и задълбочена фантастична драма. Той е нещо по средата, в което има от всичко по малко – започва леко нескопосано, но уверено и енергично, и въпреки немалкото си недостатъци, ние го приемаме и свикваме с вибрациите му.
Точно тогава, около средата на лентата се запознаваме с новите герои, а филмът рязко променя темпото и цялостното си усещане и дори се доближава до семейна драма. Колкото и грубо да звучи, тук е и времето, където може да усетите умора и тежест в клепачите. Друг недостатък е липсата на усещане за хомогенност, което по някакъв начин да даде на зрителя конкретна представа за времето и атмосферата, в които героите живеят.
На моменти, можем да видим кадри, напомнящи на „Генезис” и дори „Мементо”, а по-късно, с Брус Уилис в действие, спокойно можем да вземем филма за нова част на „Умирай Трудно”.
Въпреки изключително високите оценки на критиците и публиката, „Looper” няма собствена идентичност. Трябва сами да вадим изводи от откъслечни неща, поставени тук-там сякаш на посоки. Дори дизайна изглежда по начин, сякаш изобщо не е мислен или пък по него са работили хора с различни схващания. Почти няма допирни точки между локации, декори и реквизит.
Подобни пропуски се срещат на места и в разказа, например сцената със застрелването на момчето, което тръгва да краде куфар от улицата, сложена абсолютно произволно, без никаква връзка с каквото и да е от филма.
Освен типичния Брус Уилис, силно присъствие прави Джеф Даниелс като брадатия Ейб – шеф на убийците във времето, който е изпратен от бъдещето, за да ги ръководи. Факта, че той е изпратен от бъдещето, а дори не се споменава за по-младото му аз, живеещо в настоящето, е в противовес с някои от твърденията на филма и е сериозна дупка в историята му.
Въпреки всички пропуски и негативи на филма, през последните 30 минути, режисьора Райън Джонсън успява да установи емоционална връзка със зрителя и я подкрепя с няколко силни и майсторски изпълнени момента. Напрежението е ескалирало достатъчно, а развръзката е невероятна. „Looper: Убиец във Времето” завършва по начин, който може да промени мнението ти за целия филм.