След успеха на HBO и сагата „Игра на тронове“ и подготвяния от Amazon мащабен сериал по „Властелинът на пръстените“, Netflix решиха с какво да преборят своите конкуренти. Стриминг каналът ще подготвя нови филми и сериал по „Хрониките на Нарния“ по популярната поредица на Клайв С. Луис.
За първи път всички седем книги ще бъдат адаптирани от едно студио. Знаем, че „Дисни“ постигна огромен успех през 2005 г. с екранизацията по „Лъвът, вещицата и дрешникът“, но следващият филм „Принц Каспиан“ не стана толкова голям хит и продължението му „Плаването на Разсъмване“ вече бе направено от „Фокс“. Но и този филм се представи под очакванията и оттогава всички опити за продължение на историята тотално замряха.
Все пак трите филма спечелиха над 1,5 милиарда долара и сега Netflix ще се опита да постави ново начало на поредицата. Книгите за приказната страна Нарния са продадени в тираж над 100 милиона копия и са преведени на 47 езика по целия свят.
„Чудесно е да знаеш, че толкова много хора по света очакват да видят още от Нарния и че благодарение на напредъка на технологиите приказните приключения ще бъдат съживени на екрана. Netflix изглежда най-добрата компания, заедно с която ще постигнем това и нямам търпение да поставим начало на нашето сътрудничество“, заяви внукът на Луис, Дъглас Грешам. Все още очакваме да разберем кой ще бъде първият филм от новата поредица.
Третата част от поредицата “Хрониките на Нарния” застана на първо място в американския бокс офис. Премиерното триизмерно заглавие на 20th Century Fox спечели 24,500,000 долара през изминалия уикенд.
Въпреки лидерската позиция, натрупаната от “Нарния” сума не оправда очакванията на създателите и анализаторите. Очакваше се филма да се представи много по-добре, особено като се имат впредвид масивната рекламна кампания и по високите цени на 3D билетите.
Но за съжаление, “Хрониките на Нарния: Плаването на Разсъмване” регистрира най-слабия премиерен уикенд от трите филма и надеждата е за по-добро представяне в останалата част от света. Въпреки слабото представяне до момента, лентата най-вероятно ще възвърне бюджета си, но със сигурност няма да се превърне в хитова продукция от ранга на третия филм от поредицата “Карибски пирати”.
На второ място е друго премиерно заглавие – “Туристът” с участието на звездите Джони Деп и Анджелина Джоли. Режисираният от Флоран Хенкел вон Донерсмарк филм успя да натрупа приходи от точно 17,000,000 долара за петък, събота и неделя.
Смяташе се че присъствието на две от най-популярните холивудски звезди ще превърне филма в хит, но изглежда че американската публика е решила да се насочи към семейните филми като “Хрониките на Нарния” и “Хари Потър”. Според анализаторите, “Туристът” много трудно ще успее да възвърне големия си бюджет, който се равнява на 100 милиона долара.
За три седмици в кината, продукцията на Walt Disney Pictures е успяла да спечели 115,623,000 долара. Тази сума превърна лентата в една от най-успешните анимации на годината, и въпреки значителния бюджет отпуснат за направата, “Рапунцел и разбойникът” може да се нарече успешен.
По света, филма на Дейвид Йейтс се представя много по-добре и прогнозите са, че в САЩ лентата много трудно ще достигне границата от 300 милиона долара. По-слабото представяне на филма в Америка се дължи на резкия и неочакван спад в приходите, предизвикан от появата на нови заглавия, и най-вече защото филма не бе разпространен в 3D формат. Наблюдателите са категорични, че ако “Даровете на смъртта” бе конвертиран в 3D формат, приходите само в Америка щяха да надвишат 350 милиона долара.
Екшън-трилъра “Неудържим” заема пето място с приходи, пет седмици след премиерата, от 74,272,000 долара. Въпреки че успява да се задържи в класацията, филма на Тони Скот не може да получи по-голям тласък от публиката, което значи, че финалните резултати ще бъдат около 78 милиона долара – недостатъчна сума за да бъде покрит значителния бюджет от 100 милиона долара. Въпреки приличното представяне в Европа, в САЩ “Неудържим” се счита финансово разочарование.
На шеста позиция застава режисирания от Дарън Аронофски “Черен лебед”. За две седмици, продукцията е събрала скромната сума от 5,611,000 долара.
Важно е да се отбележи, че филма се разпространява само в 90 киносалона в цялата държава, и като цяло подобни продукции рядко привличат вниманието на масовата публика. Въпреки това, “Черен лебед” се хареса на критиците и със сигурност ще получи поне няколко номинации за “Оскар”.
Седмото място е заето от мюзикъла “Бурлеска”, в който участват Кристина Агилера и Шер. За близо три седмици в кината, филма е спечелил общо 32,574,000 долара. Изглежда че продукцията на Screen Gems няма да се превърне в разочарованието, което предричаха анализаторите.
Въпреки слабия премиерен уикенд, “Бурлеска” получи нужната подкрепа от публиката и приходите, макар и не толкова впечатляващи, са напълно прилични за филм от този жанр.
“Любовта е опиат”, с участието на Джейк Гиленхал и Ан Хатауей, е на осмо място с приходи от 27,648,000 долара за три седмици.
Филмът не привлече голямо внимание и приходите отразяват това. Но независимо от това колко пари ще успее да събере в бъдеще, “Любовта е опиат” със сигурност ще покрие вложения бюджет от 30 милиона долара.
На девета позиция се намира комедията с Робърт Дауни-мл, “Път с предимство”. За около шест седмици в кината, лентата на Тод Филипс спечели 94,884,000 долара.
Първоначално се смяташе, че “Път с предимство” без проблеми ще задмине границата от 100 милиона, но това изглежда няма да се случи. Въпреки всичко, общите приходите по света се равняват на 177 милиона долара и филма се счита за приличен успех.
Анимационният филм на DreamWorks Animation, “Мегаум”, заема десетото място в класацията, с печалба, шест седмици след премиерата, от 140,202,000 долара.
Въпреки сериозния спад в приходите, който беше отчетен през изминалата седмица, събраното от “Мегаум” до момента е достатъчно за да бъде покрит бюджета от 130 милиона долара.
Бокс офис класация на Северна Америка за периода 10 декември - 12 декември 1 The Chronicles of Narnia: The Voyage of the Dawn Treader - $24.5M / $24.5M 2 The Tourist - $17M / $17M 3 Tangled - $14.6M / $116M 4 Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 1 - $8.5M / $258M 5 Unstoppable - $3.75M / $74.3M 6 Black Swan - $3.33M / $5.61M 7 Burlesque - $3.2M / $32.6M 8 Love and Other Drugs - $3M / $27.6M 9 Due Date - $2.54M / $94.9M 10 Megamind - $2.51M / $140M
Първото десетилетие на настоящия век бе белязано от своеобразен бум във филмовата индустрия по отношение на фентъзи жанра, като две поредици се откроиха безусловно – „Властелинът на пръстените” и „Хари Потър”. И докато последната част от трилогията за пръстена прибра несметно количество награди, сред които единадесет "Оскара", приключенията на очилатия магьосник предстои да получат своя епичен финал и по всяка вероятност своите дългоочаквани и заслужени награди от Академията по филмово изкуство на САЩ.
През 2005 и машината за пари в лицето на студио Уолт Дисни реши, че е време да изпробва сили в жанра и се нае да продуцира и разпространи „Хрониките на Нарния: Лъвът, вещицата и дрешникът” – част от серията книги на Клайв Стейпълс Луис, продадени в тираж от над 100 милиона. По известен като К.С. Луис, приживе покойният писател е един от близките приятели на автора на „Властелинът на пръстените” Дж.Р.Р. Толкин и двамата често обменяли идеи за произведенията си.
Вероятно надявайки се да повторят успеха на хобитовите приключения, от Уолт Дисни инвестираха колосалните 180 милиона долара в първата „Нарния” и успехът не закъсня – и публиката, и критиците останаха очаровани от филма, а завоюваните приходи в размер на 745 милиона долара и днес нареждат филма на 36-то място за всички времена.
Андрю Адамсън, един от създателите на „Шрек”, направи своя преход в света на игралното кино по безапелационен начин, успявайки да разгърне грандиозен филм от тънка книжка, като за разлика от „Хари Потър” и „Властелинът на пръстените” битката между доброто и злото бе представена в не толкова мрачни краски и в по-разбираем за детската аудитория стил.
Логично бе дадена зелена светлина на продължението „Принц Каспиан”, което Дисни погрешно позиционираха като летен хит вместо да се придържат към премиера около Коледа, когато семейната публика прави от подобен род филмови предложения истински шампиони по приходи. Освен „Лъвът, вещицата и дрешникът” друг ярък пример на тази закономерност е „Нощ в музея”, който със своите близо 575 милиона си остава най-доходоносното заглавие в кариерата на Бен Стилър.
По-мрачният тон на „Принц Каспиан” в сравнение с предната глава от нарнийската сага в комбинация със силната конкуренция на „Железният човек” и новите приключения на Индиана Джоунс донесоха разочароващите 420 милиона долара. В резултат от Дисни решиха да се откажат от поредицата въпреки предварителните планове за заснемане на трети филм.
За щастие на всички фенове на света на Нарния третото приключение за децата от семейство Певънзи, озаглавено "Хрониките на Нарния: Плаването на „Разсъмване”", намери своя нов дом в пределите на друго голямо Холивудско студио, а именно Twentieth Century Fox, които от години безуспешно се опитват да стартират собствен фентъзи франчайз.
И така, след близо година постпродукция, на 10 декември светът ще стане свидетел на несъмнено най-епичната част от поредицата, която изобилства от специални ефекти, екзотични локации и среща с всякакви магически същества. Считаната за най-популярна глава от нарнийските хроники е поверена в ръцете на опитния режисьор Майкъл Аптед („Само един свят не стига”), който постига забележителен резултат, като се има предвид, че това вероятно е серията с най-много специални ефекти, която обаче разполага с най-малък бюджет.
За успеха на филма разбира се от най-голямо значение са сценарият и актьорският състав.
В случая на "Хрониките на Нарния: Плаването на „Разсъмване”" многократното преработване на историята от страна на различни именити сценаристи изглежда по-скоро работи в полза на филма, защото не се забелязват излишни моменти или неадекватни диалози.
Без съмнение най-открояващите се и колоритни реплики е получил младият британски актьор Уил Поултър, който влиза в ролята на досадния братовчед Юстъс, попаднал за първи път във вълшебния свят на Нарния. Бележките, които момчето си води в своя дневник, го представят като пълен глупак въпреки изтънчения изказ. Разбира се, и Юстъс, като всеки друг попаднал в Нарния, е на път да преоткрие себе си и в края на филма да е далеч от първоначалния си образ. Именно тази трансформация прави изпълнението на Поултър най-интересното във филма и вече му заслужи признанието на британските критици.
В работата на останалите млади актьори в лицето на Джорджи Хенли (Луси), Скандър Кейнс (Едмънд) и Бен Барнс (Каспиан) си личи натрупания опит от играта в предишните филми от поредицата, което определено допринася за по-уверените им изпълнения. Именно натрупания опит и паралелното съзряване на актьорите с героите, които пресъздават, им помага да предадат максимално достоверно и физическото, и умственото израстване на Луси и Едмънд – похват, от който отлично се възползва и поредицата за „Хари Потър”. От друга страна 29 годишният Бен Барнс е все така магнетичен в ролята, която го направи известен за световната публика преди близо 3 години. За изминалото време Барнс не можа да запише по-известно заглавие във филмографията си, така че завръщането му към света на Нарния е добре дошло и за него, и за феновете.
По отношение техническата страна на филма най-голямо притеснение будеше 3D форматът, който в месеците след феноменалния успех на „Аватар” успя да бъде тотално дискредитиран в очите на зрителите от заглавия, конвертирани в постпродукция само и само да се вземе по-висока цена на билета.
За щастие създателите на "Плаването на „Разсъмване”" са подходили достатъчно сериозно в желанието си да възродят славата на поредицата и резултатът безпроблемно се нарежда веднага след „Аватар” по отношение предлаганата 3D визия, при все че филмът не е сниман с 3D камери. Очевидно при достатъчно финансиране и наличието на достатъчно време качеството на предлагания краен продукт е възможно да оправдае по високата цена на билета.
Сътрудничеството между един от най-добрите оператори в Холивуд Данте Спиноти („Последният мохикан”, „Жега”, „Вътрешен човек”, „Публични врагове”) и водещите студия за специални ефекти е довело до един безупречен полет на крилете на въображението, който ще накара и малки, и големи да се почувстват като в истинска приказка.
Своеобразна реплика към Дисни, които се отказаха от продуцирането на филма, е финалната битка с огромна морска змия, която спокойно конкурира битката с Кракена от „Карибски пирати: Сандъкът на мъртвеца” и дори я надминава с включването на огнедишащ дракон, който е централен персонаж във втората половина на филма и според авторите му от Moving Picture Company е един от най-сложните компютърно генерирани образи, създавани някога.
Много хора намират християнската тематика в поредицата за особено дразнеща, но това по-скоро е следствие от целенасоченото им желание да намерят още една причина да се заядат с качествата на филма. Да, Аслан очевидно е въплащение на Бог според вижданията на К.С. Луис, но какво от това?
В конкретната част от сагата посланията към младата публика, която е основна таргет аудитория на нарнийските хроники (нещо, което на феновете на „Властелинът на пръстените” им е трудно да проумеят и поради това имат напълно погрешно виждане за „Хрониките на Нарния”), са насочени към вярата в собствените възможности и преодоляването на мимолетни изкушения.
И все пак на първо място "Хрониките на Нарния: Плаването на „Разсъмване”" остава едно първокласно филмово забавление, което е подходящо за цялото семейство и идва точно навреме за Коледа, когато всички сме готови да повярваме в съществуването на магия и най-вече в силата на доброто, което винаги трябва да се стремим да укрепваме в света около нас и да го споделяме с хората в него.
Все пак филмът ще бъде заснет, ако “Walden Media” си намерят нов копродуцент, но снимките едва ли ще започнат идната пролет. Според слуховете от “Fox” са проявили интерес към проекта...