Близо ⅓ от българите отказват да пазаруват в обект, в който може да се плати единствено с кеш. Това показва проучване, проведено от норвежката платформа за мобилни разплащания Settle. Изследването показва още, че над 75% от българите предпочитат да не използват банкноти, тъй като считат безкешовото плащане за по-бързо и по-удобно. Според преобладаващата част от тях търсенето на банкомат е равносилно на загуба на време, особено след като на все повече места в България плащания могат да се приемат не само с карта, но и директно от смартфона.
„Това е пример за демократизацията на финансите, при която потребителите гласуват с парите си и по този начин изискват от търговците повече удобства в процеса на пазаруването”, коментира Детелина Момчева, икономически директор на Settle за България. „Вярваме, че промяната и развитието на всяка една услуга трябва да е в отговор на нуждите на потребителите. Затова ще продължим да изследваме непрекъснато техните предпочитания и да надграждаме Settle”, добави тя. По последни данни на БНБ броят на ПОС-терминалите за плащане с карта у нас вече е над 108 000. „Потенциалът на мобилните плащания е още по-голям, защото при тях търговците могат да получават средства от смартфон на смартфон и без наличието на отделно терминално устройство. А броят на активните смартфони в България е над 4 млн., буквално всеки втори има такова устройство, което използва ежедневно, включително и за парични преводи”, смята още Детелина Момчева. „Финтех компаниите като Settle осигуряват по-евтин и удобен начин за приемане на безкешови плащания в сравнение с ПОС-терминалите, които изискват поддръжка и генерират допълнителни разходи за търговците”, добавя тя. Над ⅓ от анкетираните отбелязват, че когато използват телефона си като метод за разплащане, това им спестява натоварването да носят портфейл в себе си. Според 16% от респондентите плащането със смартфон предпазва от злоупотреба с картата им. Като най-сигурни методи за разплащане, анкетираните единодушно посочват мобилния портфейл и картите - общо над 72%. Запитани в какви ситуации предпочитат мобилните разплащания, почти 44% от анкетираните отговарят, че винаги залагат на този метод, независимо в каква ситуация попадат, 35% използват мобилни разплащания, когато пазаруват онлайн и 21% - когато имат нужда да разменят пари с близки и познати.
Най-голям интерес будят отговорите на въпрос в анкетата относно бъдещето на парите. Повече от половината - 53% от респондентите си представят, че до 2-3 години парите в брой ще излязат от употреба и всички разплащания ще са дигитални, а 41% пък са на мнение, че нищо няма да се промени. Значително малък процент от хората вярват, че националните валути ще отпаднат и криптовалутата ще вземе превес.
Анкетата има за цел да изследва промяната в нагласите на потребителите към различните видове плащания, да идентифицира кой е най-предпочитаният метод за разплащане от българите, защо избират именно него и кой според тях е най-безопасният начин за плащане. Провеждането на това проучване е поредната стъпка от страна на норвежкия доставчик на мобилни разплащания Settle за запознаване отблизо с българските потребители и техните нагласи. Още от самото си стъпване на българския пазар, в началото на годината, Settle следва своята основна цел, а именно да предоставя нови възможности на своите потребители, предлагайки им бързо и лесно безкасово плащане. Проучването на Settle България е проведено между 5 и 20 ноември 2021 г. и в него са взели участие над 500 потребители от цялата страна.
За Settle Мисията на Settle е да създаде свят, в който парите са дигитални и демократизирани. Settle Group развива приложението Settle, целящо създаване на полезни връзки и лесни разплащания между хората и бизнеса. С приложението Settle индивидуални потребители могат незабавно да изпращат, получават и управляват пари от телефона си. А всеки бизнес има достъп до набор от решения за приемане на изцяло мобилни плащания във всяка една ситуация, без необходимост от допълнителни устройства. Settle е достъпен на 22 пазара в Европа, като разчита на местни партньорства. Местните дружества помагат на Settle да достигне до хората и бизнеса в цяла Европа. Settle е кулминацията на 10-годишен опит в сферата на мобилните плащания. Екипът зад приложението се налага като лидер в мобилните плащания и търговия от 2010 г. насам. От централата си в Норвегия, компанията вече повече от десетилетие разработва платформа за финансови услуги от световна класа. Екипът на компанията е разработил първата платформа за мобилни плащания в Скандинавските страни и е стартирал първата система за мобилни плащания в Норвегия (mCASH), повлиявайки на живота на милиони хора и помагайки им коренно да променят начина, по който плащат и получават плащания. Целият този опит и технология сега се прилагат от Settle Group за създаването на най-голямата съвместна мрежа за мобилни разплащания в Европа.