Cinefish.bg
Cinefish.bg Cinefish.bg
 
Начало »

Новини

»

Филми Успехи на българското кино в края на първото десетилетие на 21 век

Успехи на българското кино в края на първото десетилетие на 21 век
Романтичната черна комедия се превърна в лебедова песен на своя режисьор - любимеца на филмовата общност, човека, който нямаше нито един враг в нея - Илиян Симеонов.
Cinefish.bg

Филми
Успехи на българското кино в края на първото десетилетие на 21 век

11.10.2010, 16:11  |   Видяна: 2625  |   синефиш.бг  |   ФИЛМ

На фокус: „Пазачът на мъртвите”

2010 е Година на българското кино. Обещанието, което Международният София Филм Фест и Националният филмов център дадоха на киноманите и професионалистите в началото на годината, беше за срещи с повечето от най-стойностните български филми, създадени през последното десетилетие.

Представяме на вашето внимание „Пазачът на мъртвите” на Илиян Симеонов. Програмата „Десетилетие на българското кино” е включена в извънредния „семестър” на инициативата „София Филм Фест за учащи” и представя 34 български игрални филма, произведени в периода 2000 – 2009. СФФУ е програма, която се радва на изключителен интерес от младите хора. Студентите и учениците имат право на безплатен вход. Филмите от „Десетилетието” са всяка сряда от 18.30 часа в Дома на киното и ще бъдат представени от техните автори.

Пазачът на мъртвите” - филмът

На гробището в голям български град живее и работи сериозен 13-годишен сирак - Малкия. За него това е целият свят. Израснал сред мъртвите, той разбира по свой начин живота и лесно разпознава смъртта. На него разчитат и приятелите му - нещастен Старец, бивш политически затворник, който иска вече да умре, и гримьорът на покойниците в гробището - пропаднал Художник, който все още мечтае да нарисува своя шедьовър. Малкия решава да им помогне – след като човек цял живот е живял като куче, заслужава поне да умре щастлив. След няколко неуспешни опита за самоубийство Стареца се успокоява - момчето предсказва датата на неговата смърт. Осигурява му и прекрасен подарък - централен парцел за гроб. За Художника, Малкия открива съвършената жена и модел - на едно от погребенията е срещнал красивата Мария. Най-после Малкия е доволен, но тогава идва и засечката - оказва се, че Мария е дъщеря на Стареца. Момчето прави всичко възможно двамата да не се срещнат - ако Стареца разбере, че е имал дъщеря, ще умре нещастен. В крайна сметка смъртта се оказва непредвидима.

В предречения ден в гроба ляга не Стареца, а Художника. Все пак мисията на момчето е изпълнена – нещастният творец е нарисувал мечтаната си картина и е бил щастлив с Мария в последната си любовна нощ. Стареца и дъщеря му най-после са заедно. На Малкия му остава единствено да се съгласи с Мария, че той също е обикновено момче, което може да обича, да има приятели и да се радва на живота, а не на смъртта.

Сценарист и режисьор на филма е Илиян Симеонов, оператор е Димитър Гочев, музиката е на Теодоси Спасов, продуценти са Димитър Гочев и Захари Паунов. Филмът е копродукция на Камера/Адком съвместно с Българската Национална Телевизия и със съдействието на Националния филмов център.

Във филма участват Владимир Георгиев, Самуел Финци, Ицхак Финци, Диана Добрева, Николай Урумов, Валентин Танев, Пламен Сираков.




Режисьорът за филма
"Темата е доста трудна. Знам, че се движим на ръба на бръснача. Знам колко е трудно да се говори на зрителя за смъртта, и то с любов. Най-хубавият спомен, който имам е от моментите, в които с Кольо Карамфилов правихме един ангел. Взехме отнякъде един манекен, отгоре го направихме с гипс и драперии. Беше страхотно, защото знаехме, че правим нашия ангел-хранител."
„Дарик”, ноември 2007

Критиката за филма

… „Дълбоко вярвам, че бебетата идват от онова място, където отива всеки от нас, след като умре.” Това са думи на режисьора звезда на европейското кино Фатих Акин. Тези думи могат да служат за мото на „Пазачът на мъртвите”. Романтичната черна комедия се превърна в лебедова песен на своя режисьор - любимеца на филмовата общност, човека, който нямаше нито един враг в нея - Илиян Симеонов. Илиян създаваше всеки свой филм повече със сърцето, отколкото с хладния разум на талантлив занаятчия. Сигурно заради това неговите ленти предизвикваха неочаквани реакции. „Граница” стана фаворит на публиката и възмути дървените глави сред българския генералитет през 1993. „Пазачът на мъртвите” спечели единодушното одобрение на киногилдията, но остана малко недовидян от своите зрители… Илиян признаваше, че сюжетът на „Пазачът на мъртвите” го вдъхновява, защото разказва за топли и търсещи щастие хора, живеещи на мрачния фон на едно гробище. Харесваше му предизвикателството да разруши баналната ни представа за гробището като зловещо място, да разкаже за Смъртта като приятелка, а не враг на живота, като негово своеобразно начало, а не край. Точно онова, за което Фатих Акин засне своя „На прага на рая” почти по същото време. Изведнъж се сещам какво ме човърка, докато метрото ме носи в тъмните си тунели. Знам, че някой гледа моята сянка и тези на хората до мен. И се грижи за нас. И ни мисли. Пазачът на живите. Големият. Илиян...
Антония Ковачева, в. „Труд”, май 2010



И до днес „Граница” се смята за най-добрия български филм от 90-те години. След него Илиян Симеонов прави документалния „Имам една идея” (1996 г.) Две години по-късно впечатлява всички с друга екранизация по Емил Тонев – „Сомбреро блус”. През 2001 г. Илиян Симеонов е готов и с полицейския трилър „Ярост”. След това, в продължение на пет години, режисьорът търси средства, за да създаде последния си филм – „Пазачът на мъртвите” (2006 г.)… Той нееднократно е признавал, че във всичките му филми се прокрадва темата за отговорността - както към себе си и другите, така и спрямо това, което ще оставиш след себе си. Илиян Симеонов изпълни своята мисия. Остави ни много, макар че си отиде твърде рано.
Деяна Ангелова, в. „Монитор”, март 2008

Фестивални участия и награди
2006
Награда за режисура, Награда за женска роля на Диана Добрева, Награда на Кодак за операторско майсторство (поделена) – „Златна Роза” Варна

2007
Награда за мъжка роля на Владимир Георгиев, Награда за музика на Теодоси Спасов – Годишни филмови награди на ИА „Национален Филмов Център”
Наградата на СБФД – най-добър игрален филм за 2006 и 2007 година

2008
Официално предложение на България за номинации в категорията „Най-добър чуждоезичен филм”, награди Оскар 2008

Още новини:
"Социалната мрежа" остава на върха в американския бокс офис
“Трансформърс 3”: Джон Малкович, Патрик Демпси, Джош Дюамел и Шая Лебьоф за филма
Филмът "TILT" на Виктор Чучков-син - с три награди от 29-ти филмов фестивал "Златна роза"
Интервю с Рупърт Гринт за филма “Хари Потър и даровете на смъртта”
"Източни пиеси" получи голямата награда "Златна роза"
Споделете:

Cinefish.bg ОЩЕ НОВИНИ
Cinefish.bg - Всичко за киното МНЕНИЯ Cinefish.bg - Всичко за киното

2 Коментара подреди по:  нови  стари  рейтинг 
 
lus Неутрално
1 16.11.2010, 01:52
Оценка: 0
0 гласа

 
 
 
behwolf Неутрално
2 13.11.2010, 04:31
Оценка: 0
0 гласа

bg foever

 
 

За да напишете коментар, е нужно да влезете с Вашите име и парола.


 

 
Cinefish.bg Cinefish.bg