Слънце… Жега… Прашни улици… Настъпи ли лятото всички започваме да мечтаем за лек морски бриз, безкрайна пясъчна ивица и освежаващ планински аромат на борови иглички. Време е за ваканция.
В Сараево обаче, хората освен така жадувания отдих с нетърпение очакват и събитието, заради което сърцата на всички в града започват ускорено да туптят – кинофестивалът „Сараево Филм Фестивал”. Тази година за 15-и път жителите на града се смесиха с хилядите гости, които заляха калдъръмените улички на „Баш чаршията” и запълниха до краен предел салоните, в които се провежда фестивала.
А салоните никак не са малко – цели 10, като най-големият от тях – откритото кино на „Хайнекен” може да събере повече от 3000 любители на седмото изкуство. И по време на целия фестивал, точно това открито пространство беше запълнено до краен предел всяка вечер. Без значение дали гледаш документален филм в два следобед или късометражна програма около полунощ, салоните винаги са пълни.
И точно тези безкрайно много зрители допринасят фестивалната атмосфера да обземе целия град и дори дядото, който ти предлага поредната порция вкусни кебапчета /наистина не може да им устоиш, освен това порцията включва най-малко пет броя, на места стигат и до десет/ знае, че всички тези чужденци, които не спират да поръчват, са тук именно за филмовия фестивал.
В различните програми на фестивала бяха включени повече от 200 заглавия, голяма част от които лично бяха представени от авторите си. Звездата на фестивала беше Мики Рурк, който закри фестивала с „Кечистът”. Лукас Мудисон изпи чаша кафе с почитателите си след като представи последния си филм „Мамут”, в който шведът работи с Гаел Гарсия Бернал и Мишел Уилямс.
Пред изпълнени до краен предел салони бяха показани трите титана от Кан – скандалният „Антихрист” на Ларс фон Триер, носителят на „Златна палма” – „The White Ribbon” на Михаел Ханеке и “Los Abrazos Rotos” на Педро Алмодовар. В програмата бяха включени и поредното предизвикателство на Алексей Балабанов „Морфин”, носителят на „Сребърна мечка” “Gigante” и новият филм на режисьора на „Крахът на третия райх” Оливър Хиршбигел – „Five Minutes of Heaven” с Лиам Нийсън в главната роля.
На специални прожекции бяха показани впечатляващите омнибус заглавия „Човешки истории” /сред режисьорите е и босненската гордост Ясмила Збанич/ и „8”. Акцент в програмата бяха филмите на Джиа Джанкъ, който лично ги представи на зрителите. За голямата награда на фестивала „Сърцето на Сараево” се състезаваха 10 филма. Сред тях беше и българският „Източни пиеси” на Камен Калев.
Журито начело с актрисата Миряна Каранович /”Гърбавица”/ трябваше да определи кой да вземе паричната премия от 25 000 евро, която получава най-добрият балкански филм. Получи я сръбският „Ordinary people” на режисьора Владимир Першич, за когото филмът е дебют. Журито връчи своята Специална награда на гръцкия филм “Dogtooth” на режисьора Йоргос Лантимос.
Надявам се така, както фестивалът в Сараево се е превърнал в сърцето на града и „София Филм Фест” да бъде сърцето на София. Ако хвърлим бегъл поглед върху заглавията в каталога на „Сараево Филм Фестивал” и тези на нашия фестивал ще видим, че голяма част от тях вече сме гледали в София. Явно проблемът е у нас - зрителите.
И в Сараево имат торент сайтове и там могат да теглят филми, но когато дойде август целият град се отправя към киносалоните, за да присъства на Голямото събитие. Всички искат да станат част от фестивалния живот, да се докоснат до празничната атмосфера, да гледат филми на голям екран. Сърцето им да тупти в ритъма на „Сърцето на Сараево”.
НАГРАДИТЕ:
Най-добър филм: "ORDINARY PEOPLE" – Сърбия, Франция, Швейцария, реж. Владимир Перишич
Най-добра актриса: Ангелики Папулия и Мари Цони за „DOGTOOTH”
Най-добър актьор: Реля Попович за „ORDINARY PEOPLE”
Специална награда на журито: "DOGTOOTH" – Гърция, реж. Йоргос Лантимос
Специален диплом на журито: „Константин и Елена” – Румъния, реж. Андрей Даскалеску
Награда за човешки права "HEATED BLOOD" – Сърбия, реж. Марко Мамузич
Награда на публиката: "SEVDAH" – Хърватия / Босна и Херцеговина, реж. Марина Андре
P.S. България беше представена с 6 заглавия на фестивала в Сараево. Освен „Източни пиеси” в конкурсната програма за игрални филми, имахме два филма в конкурса за късометражни филми – „Омлет” на Надежда Косева и „Три сестри и Андрей” на Борис Десподов и Андрей Паунов и един филм в конкурсната програма на документалните филми „Голешово” на Илиян Метев. Продуцираният от Мартичка Божилова омнибус „15” беше включен в програмата „Панорама”.
За първи път беше показан и „Цинкограф” на Явор Гърдев, който спечели наградата RESTART от CINELINK – пазарът за филмови проекти на фестивала в Сараево. Втората награда за българското кино дойде от Международната федерация на киноклубовете (CICAE), която връчи своето отличие на „Източни пиеси”.
Hubavo e da se organizirat festivali, na koito ima publika. Ako nqma hora, organizatorite se razocharovat i prekratqvat. U nas obiknoveno nqma hora, zatova i festivalniq jivot ne vurvi
0 гласа
Хубави филми представиха. Ще ходим на кинофестивали в чужбина