Cinefish.bg
Cinefish.bg Cinefish.bg
 
Начало »

Новини

»

Филми Рецензия от Венеция за "Белгийският крал"

Рецензия от Венеция за Белгийският крал
Рецензия от Венеция за "Белгийският крал"
Cinefish.bg

Филми
Рецензия от Венеция за "Белгийският крал"

08.09.2016, 16:31  |   Видяна: 1013  |   Press Release  |   ФИЛМ
„Белгийският крал” е изключително привлекателен псевдо-документален филм

Рецензия от Венеция, сп. „Варайъти”, Джей Уайзбърг


„Този филм е класически „mockumentary” (псевдо-документален филм), който съчетава умело сатирата в изказа с по-дълбоки послания. „Белгийският крал” е възхитителен - изненадващо уважителна закачка към несъвместимостта на монархията със съвремието, с Белгия и с Балканите. Сценаристите-режисьори Петер Бросенс и Джесика Удуърт създават доста по-лек и увлекателен сюжет в сравнение с предишния им филм „Петият сезон” – разказват на публиката как британски документалист снима официалната визита на белгийския крал в Турция, а в същото време Валония обявява независимост.

Тъй като астрономически катаклизъм прекъсва телефонните линии и въздушния транспорт, на монарха и неговото обкръжение им се налага да минат през Балканите – това е единствия шанс да се прибере у дома.

Не само кралските особи изглеждат извън времето си днес – на самата Белгия, съставена от френска и фламандска общности, при все че е дом на правителството на Европейския съюз, й липсва разпознаваема идентичност. Същото може да се каже за крал Николас III (Петер Ван ден Бегин) – стройният, изпълнен с достойнство монарх, чиято съпруга кралица Урсула (Натали Ларош) ангажира Дънкан Лойд (Питер ван дер Хауен) да направи документален филм, който ще представи кралското семейство в по-различна, благоприятна светлина.

Натоварени с ангажимента да се грижат за посланията в бъдещия филм са строгия началник на протокола (Брюно Жорис) и суховатата шефка на кралския прес-офис (Люси Дебе). Първият официален ангажимент е да се заснеме пътешествието на краля в Турция, предшестващо присъединяването на държавата (именно!) към Европейския съюз. Николас е действащ монарх, какъвто може да се очаква в 21 век – премерен, любезен, трениран да говори малко и да изразява още по-малко. Дори неговият личен камериер (Титус де Воогт) говори повече. Изведнъж се получава новина: Валония е обявила независимост. За всички е ясно, че трябва да се върнат, но телекомуникационните връзки и въздушният транспорт са отрязани от слънчева буря и заместник-началникът на турските тайни служби (Валентин Ганев) съобщава на всички, че може би ще се наложи да отложат пътуването си с една седмица.

Разбира се, това не може да е решение на проблема и кралят предлага да пътуват с кола през Балканите. Макар приближените му да са против тази идея („Все пак това са Балканите!”), режисьорът се е запознал с Ана (Нина Николина), певица от фолклорната група „Черноморските сирени”, и предрешени в пъстроцветните традиционни български носии, кралският ескорт и самият крал успяват да се натоварят в буса на певиците и да напуснат Турция. Следва доста забавно пътуване през България, Сърбия, Черна гора и Албания, което включва кукери, конкурс за качествено кисело мляко, бивш сръбски снайперист (Горан Радакович) и много жежка ракия.

Сред най-привлекателните качества на „Белгийският крал” е фактът, че въпреки иронията и сарказма никой не се чувства обиден. Това е много мил, забавен филм, който дори Филип – реално действащия монарх на Белгия, би определил като възхитителен. Може в началото Николас да ви се стори прекалено сух, но това е резултат от вековните монархически възпитателни традиции; когато се налага да се вземат извънредни мерки, той се отзовава на момента и поема отговорността за важните решения. И макар че Балканите приличат до известна степен на Дивия запад, хората, които живеят там, са с добри сърца – дори сръбският снайперист Драган, който лесно може да изиграе роля на садист без всякакви угризения, е преследван от нещата, които е извършил по време на войната...

Вероятно единствените хора, които може да бъдат разочаровани, са почитателите на двамата режисьори, които биха очаквали филм в духа на „Петият сезон”. „Белгийският крал” попада в жанра „роуд муви”, в псевдо-документален стил, което означава и камера от ръка (но само изглежда така), нестандартно кадриране и откриване на абсолютно нетрадиционни места и декори за снимки. Трудно е да си представим зрители, които не биха прегърнали с удоволствие този внимателен и шеговит киноразказ. Имам една забележка: ако може фрагментите от сюитата на Григ „Пер Гинт” да са по-малко...




Споделете:

Cinefish.bg ОЩЕ НОВИНИ
Cinefish.bg - Всичко за киното МНЕНИЯ Cinefish.bg - Всичко за киното


За да напишете коментар, е нужно да влезете с Вашите име и парола.


 

 
Cinefish.bg Cinefish.bg