Павел Г. Веснаков завършва Нов български университет като студент на Георги Дюлгеров. Първият му филм е късометражната драма „Влакове“ (2011). Третият му късометражен филм Чест получава Голямата награда на международния кинофестивал в Клермон-Феран. Следващият му късометражен филм „Зевс“ е носител на Голямата награда на кинофестивала в Брест, Франция.
Пълнометражният дебют на Павел Г. Веснаков „Уроци по немски“ е единият от двата български филма в Международния конкурс на СФФ тази година. Филмът ни среща с избухливия Никола, който след края на пробацията си планира да напусне с приятелката си страната. В последните дни преди пътуването той се опитва да се помири с близките, с миналото си и със самия себе си.
Как се роди „Уроци по немски“? Работата за първи пълнометражен игрален филм е и много емоционална. Като човек, който не разполага с толкова много опит конкретно в разказването на история във формат час и половина, през цялото време бях изпълнен с колебания дали взимам най-добрите решения, дали правя най-доброто, на което съм способен. Но когато започна самото снимане, тези съмнения останаха на заден план. И единственото нещо, което имаше значение, беше дали реално се случва някакво преживяване пред камерата или просто се документират неща, които нямат никаква художествена стойност. Правенето на филми поставя авторите в деликатна ситуация – всеки един момент да бъдеш на ръба на провала, но ако човек успее да преодолее страха, изпитва и творческата свобода.
„Уроци по немски“ е филм за втория шанс, задава въпроса възможен ли е втори шанс в живота и как той може да бъде постигнат. Тази тема е любима на киното. Вас с какво ви привлече? Харесва ми, че има елемент на нещо изповедно в него. Героят е поставен в такъв момент от живота си, в който трябва да си даде равносметка за всичко, което е постигнал, и онова, което не е направил. Това го кара да разкрие себе си, да се отвори като човешко същество. Като автор аз се чувствах по същия начин, правейки филма с идеята, че споделям нещо, което ме притеснява; разсъждавам върху сюжет достъпен за много хора, които живеят в България, в това общество, в което и аз живея.
Във филма ви Юлиан Вергов е неузнаваем. С това си превъплъщение печели наградата за главна роля на фестивала в Кайро. Как изградихте образа на Никола? Цялата ми работа с Юлиан Вергов е плод на нашето приятелство. Когато пренаписвах финалната версия на сценария, аз вече знаех, че той ще изпълнява ролята и начинът, по който си представях всичко, вече беше много конкретно свързан с неговата личност и с неговите професионални качества. С актьорите не сме се водили плътно по сценария, а по-скоро сме гледали дали това, което се случва пред камерата има някаква истинност в себе си, дали може да му повярваш. Затова когато има диалози във филма, те винаги са в един кадър. С монтаж не мога да помогна по никакъв начин на образите на героите. Или това, което се случва, се е случило наистина и те са го преживели, за да може зрителите да го съпреживеят, или просто не се е получило. Това беше един огромен риск, който поех и с помощта на Юлиан, който присъства във всеки кадър на филма, успяхме да изградим този стил.
Гледайте „Уроци по немски“ на 13 март, събота, от 20:30 часа, в кино „Люмиер Лидл“.