Балканският конкурс на СФФ ще бъде открит в кино „Одеон“ на 12 март (петък) с филма „Жив човек“ на сръбския режисьор Олег Новкович– меланхолична комедия за кризата на средната възраст във всичките й измерения – от детинско-пънкарско-хулиганските до метафизичните.
Филмът е копродукция между Сърбия, Германия и България и ще бъде представен от българския копродуцентски екип на „Братя Чучкови“ преди прожекцията в 18:30 часа. „Жив човек“ е филм за рокендрола, прошката и приемането на света с неминуемите му недостатъци – донякъде различен от филмите на Олег Новкович, които познаваме, но в най-добрите традиции на екс-югославското кино.
Изключително различен от него като емоционална гама е шедьовърът на Ясмила Збанич „Quo Vadis, Аида?” - мащабна копродукция между Босна и Херцеговина, Австрия, Румъния, Нидерландия, Германия, Полша, Франция, Норвегия и Турция. Филмът е завръщане към един от най-зловещите епизоди от войната в Босна – клането в Сребреница.
По-разтърсващ дори от станалия вече световна класика „Гърбавица“ на Ясмила Збанич от 2006 година, „Quo Vadis, Аида?” е един от редките филми за югославските войни, които отиват дори още по-далеч, посочвайки директно виновниците за това престъпление срещу човечеството, в което са избити над 8000 босненски мюсюлмани. Разтърсваща е и главната женска роля на Ясна Джуричич – като преводач на сините каски, но най-вече като майка. В ролята на генерал Ратко Младич пък е нейният съпруг – добре познатият и у нас Борис Исакович. Неслучаен като послание е може би фактът, че и двамата актьори са от Войводина, която е символ на мултикултурно общество, където от векове съжителстват различни етноси и народи.
„Quo Vadis, Аида?” можете да гледате също в кино „Одеон“ (веднага след „Жив човек“) – в 20:45 часа, както и на 22 март, от 15:30 часа в Дома на киното.