Cinefish.bg
Cinefish.bg Cinefish.bg
 
Начало »

Новини

»

Интервюта Неписаните закони на таксиметровия бизнес

Неписаните закони на таксиметровия бизнес
Cinefish.bg

Интервюта
Неписаните закони на таксиметровия бизнес

17.03.2021, 15:09  |   Видяна: 1017  |   синефиш.бг  |   ИНТЕРВЮТА
Марекс е таксиметров шофьор в Рига, който работи през нощта, за да издържа сина си. От колата му е откраднат пликът с парите от „черната каса“ на фирмата. Възможно най-скоро Марекс трябва да възстанови откраднатата сума и с надеждата да намери нови клиенти, отива на летището и обикаля хотелите в Рига. Като пренебрегва неписаните закони на таксиметровия бизнес, той нарушава крехкото равновесие между конкуриращите се компании и с наближаването на сутринта откраднатите пари се оказват най-малкия му проблем. Разговаряме с режисьора на филма Рейнис Калвинш, възпитаник на Балтийската школа за кино и медии в Талин (Естония) и на филмовата школа на Бела Тар в Университета в Сараево.

В България имаме особено отношение към шофьорите на такси, защото те обикновено са съмнителни типове. Имаме клишето на източноевропейския шофьор на такси, което е лесно разпознаваемо и във филма ти. От всички съмнителни неща в Източна Европа, защо точно такси?
Идеята за таксито дойде докато преглеждах новините. В Латвия имаше конфликти покрай летището, защото съществува йерархия на шофьорите, които имат право да ходят там, кои могат да качват чужденците от летището, кои не. Така че имаше войни между таксиджиите. Като нещо от 90-те. Не цялото латвийско общество е такова, но имаше една малка група, която изглеждаше спряла във времето, сакаш не беше преодоляла онези сурови капиталистически правила на джунглата. Оттам тръгна историята и останалото бяха проучвания, развиване. Тази среда е много интересна, особено сега, когато герои като моя биват изместени от платформите за шофиране - те са загиваща порода, тези шофьори на такси от едното време, така че ми беше интересно и историята се разви естествено.

Любопитно е да видиш артхаус филм, който следва правилата на същински комерсиален жанр. За теб има ли граница между артхаус киното и комерсиалното кино?
Да, мисля, че има граница. Разбира се, има филми, които успяват да смесят и двете. Този филм притежава структурата на криминална история, но това е по-скоро флирт, не е последователно решение. Ползва такива елементи, за да движи разказа, но в същото време не жертва атмосферата или по-художествения подход към историята. Това беше много важно за мен, не исках да съм длъжен просто да движа сюжета. Стремежът ми беше да остана в тази атмосфера и да осигуря време на нещата да се развият.

Работиш ли върху нещо след този филм, през последната година?
Тази ситуация на локдаун се оказа доста плодотворна. Разработвам два филма. Този, който е в по-напреднала фаза, е малко необичайна история за полицейско разследване в малък град в Латвия. Отново лек жанров флирт, но оставайки от страната на художественото кино…

Таксита, полиция, какво следва? Линейки?
Не знам, някак ме привличат тези среди. Аз също съм се питал защо, но ми се струва, че трябва да съм верен на тези идеи - щом ми идват, е мой дълг да ги следвам.

Винаги се чудя дали има момент на стокхолмски синдром, защото много източноевропейски филми са за институции. Малко или повече в някакъв смисъл…
Да, но в центъра е индивид, който осъзнава или не, всъщност е окован от тези структури.

Гледайте филма ДНЕС – 17 март, от 18:00 часа и УТРЕ – 18 март, от 15:30 часа. И двете прожекции са в Дома на киното.









Споделете:

Cinefish.bg ОЩЕ НОВИНИ
Cinefish.bg - Всичко за киното МНЕНИЯ Cinefish.bg - Всичко за киното


За да напишете коментар, е нужно да влезете с Вашите име и парола.


 

ПОПУЛЯРНИ ФИЛМИ ДНЕС ПОПУЛЯРНИ ФИЛМИ ДНЕС ПОПУЛЯРНИ ФИЛМИ ДНЕС
 
Cinefish.bg Cinefish.bg