„Киномания“ 2025 приветства норвежкия писател Ю Несбьо и богата селекция от любимото скандинавско кино Черна комедия с Мадс Микелсен, филм с Глен Клоуз по Туве Янсон, предизвикателен прочит на историята за Пепеляшка, преоткрита класика с Биби Андершон и още
Неизменна и дългоочаквана част от „Киномания“ е акцентът върху скандинавското кино. В унисон с традицията, 39-ото издание, което продължава от 13 до 30 ноември, отдава заслуженото внимание на една от най-силните кинематографии в света. Мотото на фестивала тази година е „Нежността е новият пънк“, вдъхновено от думите на режисьора Йоаким Триер. Освен неговия нов филм „Сантиментална стойност“ – норвежката кандидатура за „Оскар", програмата изненадва още с: „Последният викинг“ с Мадс Микелсен, американо-финландската копродукция „Лятна книга“ с Глен Клоуз по Туве Янсон, норвежките „Грозното сестриче“ и „Мечти“, метъл комедията „Още едно хеви пътешествие“, в която има и българско участие, както и специална прожекция на „Момичетата“ по повод 90 години от рождението на легендарната Биби Андершон. Предстои и представяне на нова книга на Мирела Василева за историята на киното на Севера. Мини-фестивалът в рамките на „Киномания“ се реализира в партньорство с дипломатическите представителства на Финландия, Швеция, Дания и Норвегия в България. Билетите са в продажба онлайн и на касите на НДК и кината. По покана на издателство „Емас“ специален гост на „Киномания“ ще бъде норвежкият писател Ю Несбьо, чиито книги са преведени на повече от 50 езика и са продали над 60 милиона екземпляра по света. Той ще се срещне с публиката след прожекцията на трилъра „Ловци на глави“ (Headhunters, 2011), по едноименния му роман, която предстои на 15 ноември от 16 ч. в кино „Люмиер“. С нея ще бъде даден официален старт на „Седмицата на скандинавското кино“ в рамките на фестивала. След това, от 18:30 ч. Несбьо ще представи най-новата си книга „Кръвни връзки“ в Event Space 2020. Билетите за „Ловци на глави“ за 15 ноември са тук.
Животът на Ю Несбьо е съставен от най-разнообразни епизоди. Кариерата му започва в един от най-големите футболни отбори на Норвегия. Преминава през контузия, армията, следва финанси, формира хитова музикална група, която за момент дори държи рекорда за най-продаван албум в норвежката история. Преди около 30 години започва първия си роман, „Прилепът“, за полицейския инспектор Хари Хуле. Следват 30 романа – 13 случая на неспокойния инспектор Хари Хуле, освен тях още няколко самостоятелни творби, както и забавна поредица за деца. Неговата „Червеношийка“ е избрана от читателските клубове за най-добрия криминален роман на Норвегия. Екранизацията на „Ловци на глави“ печели наградата БАФТА за най-добър чуждоезичен филм. Мрачният свят на Несбьо е привлякъл интереса и на Холивуд – предстоят снимки по няколко негови заглавия, както и сериал. Това е първото гостуване на Ю Несбьо у нас.
В програмата на „Киномания“ влиза и „Последният Викинг“ (The Last Viking) с култовия актьор Мадс Микелсен, режисиран от датчанина Андерс Томас Йенсен. Той е познат от заглавия като „Ябълките на Адам“ (Adam's Apples, 2005), „Мъже и пилци“ (Men & Chicken, 2015), „Рицари на справедливостта“ (Riders of Justice, 2020), а филмът „В един по-добър свят“ (In a Better World, 2010), който е по негов сценарий, е носител на „Оскар“ за най-добър чуждоезичен филм. Йенсен има още няколко номинации за „Оскар“ за късометражни филми.
Сюжетът разказва за Анкер (Николай Лие Каас), който се завръща у дома, след като е лежал в затвора за обир на банка. Той открива, че брат му Манфред (Мадс Микелсен) е развил разстройство на личността и вярва, че е Джон Ленън. Манфред е единственият, който знае къде са скрити откраднатите пари, но не може да си спомни мястото. Заедно започват пътешествие, изпълнено с абсурдни ситуации и дълбоки емоционални моменти. Първата прожекция е на 19 ноември в кино „Люмиер“ от 19 ч. в специалната вечер, посветена на Кралство Дания, повече вижте тук.
Публиката на „Киномания" ще може да види и „Още едно хеви пътешествие“ (Heavier Trip, 2024) – метъл комедия на режисьорите Юусо Лаатио и Юка Видгрен. Това е продължението на най-разпространявания по света финландски филм за всички времена, продаден в над 50 страни и отличен от международни филмови фестивали “Хеви пътешествие” (2018). „Още едно хеви пътешествие“ е продукция на Финландия/ Германия/ Литва/ България, копродуценти от българска страна са Тонислав Христов и Андреа Станоева.
Историята е за музикантите от ъндърграунд метъл банда с името „Impaled Rektum“, които излежават присъда в норвежки затвор и получават примамливо предложение. Предстои бягство от затвора, абсурдни ситуации, дяволски шеги, твърда музика и общо взето – брутално забавление, което трябва да се сподели с приятели. На специална прожекция на 20 ноември от 20 ч. в Синема сити „Парадайс център“ публиката ще има възможността да се срещне с екипа от българска страна.
„Грозното сестриче“ (The Ugly Stepsister) на Емили Бликфелд е красив, болезнен, страховит преразказ на историята за Пепеляшка, но от гледната точка на „грозната“ сестра. Нейната майка решава да направи всичко възможно, за да я „преобрази“ – чрез болезнени интервенции, пластични операции и всякакви крайни средства – за да се добере до бала и да спечели вниманието на принц Джулиан. Филмът е свеж прочит на познатата история, като обръща внимание на теми като култа към физическата красота и социалните очаквания. Визуално зашеметяващата приказка за възрастни е повлияна от Дейвид Кроненбърг и Дарио Ардженто, като беше част от програмата на Сънданс и Берлинале. Първата прожекция е на 14 ноември в Дома на киното, в партньорство с It’s Alive Horror Film Festival, повече – тук.
Норвежкият филм „Мечти (Секс, Любов)“ (Dreams) е третият филм от трилогията на Даг Йохан Хаугеруд, предишните два („Сексът“ и „Любовта“) бяха показани на миналогодишната „Киномания“. „Мечти“ е разказ за 17-годишната Йохане, която се влюбва в новата си преподавателка по френски. Въпреки че любовта ѝ остава несподелена, тя започва да пише за чувствата си. Налага се майка ѝ Кристин и баба ѝ Карин да се изправят пред собствените си неосъществени мечти и желания. Филмът е интимен и чувствителен разказ за три поколения жени, за силата на думите като средство за справяне с емоциите в нас. Първата прожекция е на 22 ноември в кино „Люмиер“, още вижте тук.
„Лятна книга“ (The Summer Book) на Чарли Макдауъл по едноименната книга на незабравимата Туве Янсон събира Глен Клоуз и млада актриса в топла история за скръбта и детството. Това е една от десетте творби за възрастни на знаменитата писателка. София е осемгодишно момиче, което прекарва лятото с баща си и баба си във Финландия. Между спокойните дни край морето, изучаването на природата, малките приключения на брега и разговорите с бабата, постепенно изплува образът на скръбта, завладяла всеки от тях по свой начин. Филмът ще бъде представен в специалната вечер на Финландия на 21 ноември в Дом на киното, билети - тук.
По повод 90 години от рождението на легендарната шведска актриса Биби Андершон, „Киномания“ представя „Момичетата“ (The Girls) на Май Цетерлинг от 1968 г. Филмът на шведската режисьорка Май Цетерлинг е сред силните и недооценени произведения от втората половина на ХХ век, а днес се приема като шедьовър, изпреварил времето си. Биби Андершон (1935-2019) е една от най-великите шведски актриси, муза на Ингмар Бергман и звезда на световното кино. Участва в 13 негови филма, сред които „Седмият печат“ (1957), „Поляната с дивите ягоди“ (1957) и „Персона“ (1966) – ролята, донесла ѝ награда от Кан. Андершон работи и с режисьори като Робърт Олтман и Джон Хюстън. „Момичетата“ – философски размисъл за ролята на жената в общество, управлявано от мъже, е с единствена прожекция по време на вечерта на Швеция на 11 ноември от 18:30 ч. в кино „Одеон“ именно в деня, в който Андершон би навършила 90, билетите са тук.
„Сантиментална стойност“ (Sentimental Value) на утвърдения съвременен режисьор Йоаким Триер беше сред първите обявени заглавия от тазгодишната програма на „Киномания“. Филмът спечели престижната „Голяма награда" (Grand Prix) от конкурсната програма в Кан и е избран за норвежката кандидатура в надпреварата за „Оскар" за най-добър международен пълнометражен филм. Актуалната новина е, че е номиниран за престижната награда LUX Audience Award на Европейския парламент – едно от малкото филмови отличия в света, което зависи и от гласа на широката публика. У нас ще го видим ексклузивно на 16 ноември от 19:00 ч. в зала 1 на НДК, а билетите са достъпни тук.
На 16 ноември, непосредствено преди прожекцията на „Сантиментална стойност“, почитателите на скандинавското кино могат да посетят и представянето на книгата „Теми и стилове в скандинавското кино“ на Мирела Василева от 17 ч. в Nexus Space.
„Киномания 2025“ предстои от 13 до 30 ноември в избрани кина в София и други градове, а мотото на 39-ото издание е „Нежността е новият пънк“. Откриването е с новия филм на Стефан Командарев „Made in EU“ на 13 ноември в зала 1 на НДК. Сред ключовите акценти тази година са носителят на голямата награда от Венеция „Баща, Майка, Брат, Сестра“ на Джим Джармуш, „Мъртва хватка“ на Гюс Ван Сант и дългоочакваният „Хамнет“.
Психотрилър от Лука Гуаданино, новия филм на Лин Рамзи, „Злосторница: Част 2“ и анимационен шедьовър на двукратно номинирания за „Оскар“ Мамору Хосода ще гледаме на „Киномания“ 2025
Джулия Робъртс, Дженифър Лорънс, Синтия Ериво и Ариана Гранде в заглавия от фестивалите във Венеция, Кан, Торонто и Ню Йорк, които представят силата и уязвимостта на жената
Фестивалът „Киномания“ разкрива още за програмата на своето 39-о издание – очакват ни четири впечатляващи нови продукции, обединени от завладяващи женски истории и главни героини, които привлякоха вниманието на най-важните световни кинофоруми. От университетска преподавателка, поставена пред дълбок морален казус (Джулия Робъртс), през майка, достигнала до ръба на пропастта в психическото си състояние (Дженифър Лорънс), до принцеса-воин, преминаваща през времето, и двете приятелки в Оз (Синтия Ериво и Ариана Гранде) – потапяме се в многообразието на женския опит със смелост и визуална мощ.
„Киномания“ 2025 продължава от 13 до 30 ноември под мотото „Нежността е новият пънк", а билетите са в продажба онлайн и на касите на НДК. Първото ново заглавие е „След лова“ (After The Hunt) на режисьора Лука Гуаданино – откриващият филм на 63-ия кинофестивал в Ню Йорк. Майсторът зад номинирания за „Оскар“ „Призови ме с твоето име“ (Call Me by Your Name) и глобалния хит „Претенденти“ (Challengers) затвърждава репутацията си на един от смелите и разнообразни автори на съвременното кино.
„След лова“ поставя в центъра си Алма Олсън (Джулия Робъртс, с „Оскар“ за „Ерин Брокович“) – университетска преподавателка по философия в Йейл, която се оказва на кръстопът в личния и професионалния си живот, когато нейната докторантка и протеже Маги (Айо Едебири, носителка на „Еми“ за „Мечката“) отправя обвинение за сексуално насилие срещу дългогодишен колега и близък приятел на Алма – Ханк (Андрю Гарфийлд, двукратно номиниран за „Оскар“). Изправена пред избора да застане или до студентката си, или до колегата си, Алма трябва да навигира в минно поле от въпроси за власт, морал, раса и пол, докато тъмни тайни от миналото ѝ заплашват да излязат на бял свят. Филмът е психологически трилър за жена, която трябва да избере между лоялност и истина, между комфорта и съвестта. Участват още Клои Севини и Майкъл Стълбарг, а музиката е на знаменитите Трент Резнър и Атикъс Рос. „След лова” гледаме единствено на 24 ноември от 19:30 ч. в кино „Люмиер“, а билетите са тук.
Второто ново заглавие е „Умри, моя любов" (Die My Love) на Лин Рамзи – филм, който бе високо оценен след премиерата си в конкурсната програма на кинофестивала в Кан и влезе в престижната секция „Best of 2025" на фестивала в Рим. Рамзи е носителка на „Награда за най-добър сценарий“ в Кан за „Никога не си бил действително тук“ (You Were Never Really Here) с Хоакин Финикс, свързваме я и с „Трябва да говорим за Кевин" (We Need to Talk About Kevin) с Тилда Суинтън, номиниран за „Златна палма“. Шотландската режисьорка се завръща с уникалната си способност да превръща психологическата болка в кинематографично изкуство – в интензивна, брутална и красива история за жена, разкъсвана от любов и лудост.
Грейс (Дженифър Лорънс) се мести от Ню Йорк в изолираната провинция на Монтана заедно със съпруга си Джаксън (Робърт Патинсън). Тя е писателка с амбиции и се опитва да намери идентичността си в новата среда, докато се грижи за новороденото им бебе. Джаксън често и мистериозно отсъства, а домашните задължения са все по-задушаващи и ментално ѝ здраве започва да се влошава. Тя се преоткрива по начин, който е едновременно извисяващ и разрушителен. В актьорския състав са още Сиси Спейсек и Ник Нолти. Сред продуцентите са Мартин Скорсезе и самата Дженифър Лорънс, чието изпълнение бе определено от критиката като „хипнотизиращо“. Предпремиерната специална прожекция на „Умри, моя любов“ е на 5 ноември от 19:30 ч. в кино „Арена“, The Mall, а билетите са тук. На 17 ноември от 20:30 ч. го гледаме в кино „Люмиер“, билети – тук.
Списъкът от силни женски истории продължава със „Злосторница: Част 2" (Wicked: Part Two) – епичният завършек на историята на Елфаба и Глинда, който обещава да бъде едно от най-големите киносъбития на годината. След като първата част омагьоса зрителите и критиката в края на 2024 г., продължението се завръща с предпремиерна гала прожекция в рамките на „Киномания“ – в зала 1 на НДК – на 20 ноември от 19 ч., билетите са тук.
„Злосторница: Част 2“ проследява дълбоките последици от решенията и действията на Елфаба (Синтия Ериво) и Глинда (Ариана Гранде). Оз се раздира от конфликти, нови съюзи се градят и рушат, а границите между доброто и злото се размиват завинаги. Докато Елфаба, преследвана от властите, поема по опасен път, за да освободи потиснатите и да защити истината, Глинда е изправена пред изпитанието на живота си - да използва влиянието си за нещо повече от лична слава. Въпреки топлите им чувства една към друга, напрежението между тях неумолимо расте и води до решения с огромна тежест, а направените избори ще определят не само тяхната съдба, но и бъдещето на целия Оз. „Злосторница: Част 2“ е истински киноспектакъл. Това е история за приятелство и предателство, за избори с огромна тежест, за две жени, които променят света – и се променят завинаги. Филмът ще бъде в кината от 21 ноември.
Публиката на „Киномания“ 2025 ще може да види и дългоочаквания нов анимационен шедьовър „Скарлет“ (Scarlet) на легендарния японски режисьор Мамору Хосода. Той е един от двамата режисьори, чиито филми са номинирани два пъти за „Оскар“ за най-добър анимационен филм (наред с Хаяо Миядзаки).
Филмът е вдъхновен от Шекспировия “Хамлет” и разказва историята на храбра принцеса, която преминава през време и пространство, като проследява нейната трансформация от кралска особа във воин. Хосода, известен със способността си да създава силни женски героини и да разглежда теми за семейството, идентичността и промяната, заявява, че цели да създаде напълно нов визуален стил на анимация. В оригиналните японски гласове участват Мана Ашида, Масаки Окада и Коджи Якушо (Награда за най-добър актьор от фестивала в Кан за „Перфектни дни“ на Вим Вендерс). „Скарлет“ предстои ексклузивно на 29 ноември от 17 ч. в кино „Люмиер“, билетите са тук.
Хосода е създателят на световно прочути анимационни филми като Summer Wars, Wolf Children, The Boy and the Beast, Mirai – номиниран за „Оскар“ за най-добър пълнометражен анимационен филм през 2019, и др. Хосода е един от малкото режисьори в света, чиито филми редовно се представят както на престижни анимационни фестивали, така и на най-големите кинофоруми с „Категория А“. „Скарлет“ обещава да бъде поредният визуално зашеметяващ и емоционално дълбок разказ за женска сила, смелост и себеоткриване – теми, които Хосода изследва последователно в творчеството си, създавайки героини, които са едновременно уязвими и непобедими.
„Киномания 2025“ предстои от 13 ноември до 30 ноември в избрани кина в София, и други градове, а мотото на 39-ото издание е „Нежността е новият пънк“. Откриването е с новия филм на Стефан Командарев „Made in EU“ на 13 ноември в зала 1 на НДК. Сред ключовите акценти тази година са носителят на голямата награда от Венеция „Баща, Майка, Брат, Сестра“ на Джим Джармуш, „Сантиментална стойност“ на Йоаким Триер и дългоочакваният „Хамнет“. Фестивалът „Киномания“ се организира от Националния дворец на културата (НДК) в партньорство с фондация „Имам идея“. Проектът се реализира с финансовата подкрепа на Министерството на културата и е част от Календара на културните събития на Столична община за 2025 г.
Билетите за всички обявени заглавия са вече в продажба онлайн и на касите на Билетния център на НДК.
За повече информация следете официалния сайт: kinomania.bg
***
Френските акценти на „Киномания“ – откриващото заглавие от Кан, Анджелина Джоли в „Мода“, новият филм на Ричард Линклейтър и биографични портрети на Ив Монтан и Едит Пиаф Фестивалът на френския филм отново предлага богата и разнообразна програма, началото е на 14 ноември с „Цветовете на времето“
И тази година публиката на „Киномания“ ще се потопи в магията на Фестивала на френския филм – специална програма, организирана в партньорство с Френския институт в България и Посолството на Франция, с подкрепата на БНП Париба С. А. – клон София, NAOS (Bioderma-Institut Esthederm-Etat Pur) и КЕОС София, официален вносител на Renault и Dacia за България. Зрителите ще имат възможност да гледат някои от най-новите и обсъждани заглавия от френската и франкофонската кинематография – вълнуващи, елегантни и вдъхновяващи истории, които съчетават традицията на френското кино с духа на новото време.
Откриващото заглавие тази година е „Цветовете на времето“ (Lа Venue de l'avenir) на Седрик Клапиш – визуално възхитителен и дълбоко човешки филм, който свързва две епохи – 1895 и 2024 г. Група далечни братовчеди наследяват стара къща в Нормандия и се впускат в пътешествие към миналото, за да открият следите на мистериозната Адел – тяхна прародителка, потънала в света на импресионизма и зората на фотографията. Клапиш, известен със своя усет към човешките истории и топлината на образа, превръща това семейно пътуване във философска притча за паметта, изкуството и непреходността на красотата. Фестивалът на френския филм започва с „Цветовете на времето“ на 14 ноември от 19 ч. в кино „Люмиер“, а билетите са тук.
Друг любопитен акцент е „Когато те обичах“ (C’est si bon) на Диан Кюрис – биографичната драма изследва последните години от бурната връзка между френските кинозвезди Симон Синьоре и Ив Монтан. Сюжетът се фокусира върху последните години от техния брак, в който те се лутат между наранена вярност, публична известност и истинска любов. Аферата на Монтан с Мерилин Монро влияе на отношенията им, а връзката им е изтъкана от предателства и страст. Като изследва противоречивите взаимоотношения на една от най-известните двойки в историята на френското кино, поставя въпроси за любовта, предателството и обществените възприятия. Гледаме „Когато те обичах“ на 23 ноември от 16 ч. в кино „Люмиер“, билетите са в продажба тук.
На Анджелина Джоли е поверена главната роля във филма „Мода“ (Couture) на Алис Винокур. Той съчетава лична драма с магията на парижкия стил и разказва за американска документалистка, чийто живот се преобръща след тежка диагноза. На фона на ателието на Chanel – място, което за първи път отваря вратите си за киното – се преплитат три женски съдби: режисьорка, манекенка и гримьорка, обединени от желанието да съхранят красотата и достойнството си в свят на светлини и сенки. Прожекцията на „Мода“ е на 22 ноември от 17 ч. в зала 1 на НДК, билетите са тук.
В програмата влиза и световният режисьор Ричард Линклейтър, с филма „Новата вълна“ (Nouvelle Vague) – своеобразно любовно писмо към френското кино и култура. Продукцията ни пренася в Париж през 1959 г., по време на създаването на легендарния „До последен дъх“ (À bout de souffle) на Жан-Люк Годар, в сърцето на едно поколение, променило историята на седмото изкуство. С изключителна черно-бяла визия, точен избор на актьорски състав и хипнотична атмосфера, Линклейтър отдава почит към младостта, бунта и киното като начин на мислене. „Новата вълна“ е на 20 ноември от 19 ч. в кино “Люмиер”, билетите са тук.
Сред класическите акценти е включен и „Едит Пиаф: Животът в розово“ (La Vie en Rose, 2007) на Оливие Даан – емблематичната биографична драма за живота на Едит Пиаф, донесла „Оскар“ на Марион Котияр за най-добра женска роля. Филмът проследява живота на Пиаф от детството ѝ в бедност до световната ѝ слава, като акцентира върху трудностите, загубите и страстите, които са я оформили като артист. Музиката, изпълнена от самата Котияр, е водещ елемент, който засилва емоционалния ефект на сцените. Филмът съчетава визуална красота, психологическа дълбочина и музикална магия, показвайки сложността на една икона, чийто живот е белязан от страдание и величие. „Едит Пиаф: Животът в розово“ е специален акцент по повод 50-годишнината на актрисата Марион Котияр, гледаме го на 30 ноември в 17 ч. в кино „Люмиер“, а билетите са тук.
Публиката ще може да види още „13 дни, 13 нощи“ (13 Days, 13 Nights) на Мартен Бурбулон – напрегнат политически трилър по действителни събития, посветен на евакуацията от Кабул през 2021 г., както и „Да си тръгнеш някой ден“ (Partir un jour) на Амели Бонен – трогателна история за младa готвачка, която се връща в родното си градче и открива нов смисъл в любовта и семейството. С този филм бе открито последното издание на кинофестивала в Кан.
Сред поетичните заглавия е и „Арко“ (Arco) на Юго Биенвеню – завладяваща анимация, отличена в Анси, която отвежда зрителя в далечното бъдеще, където едно момче пътува през времето и среща свят, изгубил връзка с природата. Създаден с визуалната изтънченост на Миядзаки и Мьобиус, филмът е възхвала на въображението и детството.
Селекцията се допълва от „Жан Валжан“ на Ерик Бенар – свежа адаптация на първите страници от „Клетниците“ на Виктор Юго, която ни връща към началото на една от най-емблематичните истории във френската литература.
Фестивалът на френския филм ще се проведе от 14 до 30 ноември в рамките на „Киномания“ 2025, като предложи прожекции в София, Варна, Пловдив и Стара Загора.
За първи път програмата включва специални анимационни късометражни програми за деца и възрастни, с куратор Весела Данчева от Компот колектив, организирани в рамките на Black Sea Animation Workshop ’25 (25-29 ноември) в партньорство с Международния фестивал за анимационно кино в Анси.
Фестивалът на френския филм се организира от Посолството на Франция в България, Френския институт в България с подкрепата с подкрепата на БНП Париба С. А. – клон София, NAOS (Bioderma-Institut Esthederm-Etat Pur) и КЕОС София, официален вносител на Renault и Dacia за България.
Билетите за прожекциите са вече в продажба онлайн и на касите на НДК.
Повече информация на institutfrancais.bg и kinomania.bg. „Киномания 2025“ предстои от 13 ноември до 30 ноември в избрани кина в София, и други градове, а мотото на 39-ото издание е „Нежността е новият пънк“. Откриването е с новия филм на Стефан Командарев „Made in EU“ на 13 ноември в зала 1 на НДК. Сред ключовите акценти тази година са носителят на голямата награда от Венеция „Баща, Майка, Брат, Сестра“ на Джим Джармуш, „Сантиментална стойност“ на Йоаким Триер и дългоочакваният „Хамнет“. Фестивалът „Киномания“ се организира от Националния дворец на културата (НДК) в партньорство с фондация „Имам идея“. Проектът се реализира с финансовата подкрепа на Министерството на културата и е част от Календара на културните събития на Столична община за 2025 г. Билетите за всички обявени заглавия са вече в продажба онлайн и на касите на Билетния център на НДК. За повече информация следете официалния сайт: kinomania.bg и профилите на фестивала във Facebook и Instagram.
***
„Киномания“ 2025 представя носителя на „Златния лъв“ на Джим Джармуш, покорилия Торонто „Хамнет“ на Клои Жао и социалната сатира на корейската легенда Парк Чан-Уук
Към дългоочакваните световни заглавия се добавя и смелият дебют „Pillion” с Александър Скарсгард, а билетите са вече в продажба
Фестивалът „Киномания“ разгръща програмата на своето 39-о издание, като изненадва с още вълнуващи заглавия от най-новото световно кино, обединени под мотото „Нежността е новият пънк“. Събитието ще се проведе от 13 до 30 ноември, а билетите са в продажба онлайн и на касите на НДК. Селекцията представя на голям екран филми, откроили се в Кан, Венеция, Торонто, Ню Йорк – в тон с международните им премиери.
Сред най-очакваните заглавия в програмата е „Баща, майка, сестра, брат" (Father Mother Sister Brother) на Джим Джармуш – носителят на „Златен лъв“ за най-добър филм от 82-ия кинофестивал във Венеция, чиято първа/ единствена прожекция ще е на 15 ноември (събота) от 19.00 ч. в Зала 1 на НДК. Филмът затвърждава мястото на Джармуш като един от най-оригиналните автори на съвременното кино, като проследява няколко истории за отношенията между вече порасналите деца и техните отчуждени родители. В невероятния актьорски състав са Кейт Бланшет, Адам Драйвър, Вики Крипс, Шарлот Рамплинг и Том Уейтс. Характерният за Джармуш стил носи поетично съзерцание в баланса между ирония и меланхолия. Критиката определя „Баща, майка, сестра, брат" като лек, но дълбоко емоционален, с типичното за Джармуш умение да превръща дребните детайли в силни човешки откровения. Билети може да откриете тук.
Следващото ключово ново заглавие е „Хамнет" (Hamnet) на Клои Жао – филмът с „Награда на публиката" от кинофестивала в Торонто, който ще бъде представен в зала 1 на НДК на 23 ноември. Това е престижното отличие, което често се превръща в сигурен барометър за надпреварата за „Оскар". Жао вече е първият режисьор, спечелил тази награда два пъти, след триумфа ѝ със „Земя на номади“ през 2020 г. Историческата драма „Хамнет“ се фокусира върху взаимоотношенията на Уилям Шекспир (Пол Мескал) с младата му съпруга Агнес (Джеси Бъкли), която трябва да се справи с трагедията от смъртта на техния единадесетгодишен син. Усещането за загуба оказва дълбоко влияние върху всеки член от семейството, отразява се в напрежението между дълга на бащата като творец и ролята на майката. Това е истински спектакъл на емоционалната върхушка, през която преминават героите. Визуалната прецизност на оператора Лукаш Жал и музиката на Макс Рихтер превръщат всеки кадър в живописно и завладяващо усещане, пресъздаващо прецизно всеки момент на тъга, надежда или размисъл. Филмът тръгва по кината у нас на 23 януари 2026. Билетите за прожекцията на 23 ноември са тук.
На „Киномания“ родната публика ще може да гледа и дългоочаквания нов филм на Парк Чан-Уук „No Other Choice“. Името на режисьора свързваме с южнокорейски класики като „Трилогията на отмъщението“ – „Oldboy“, „Sympathy for Mr. Vengeance“ и „Lady Vengeance“. „No Other Choice“ беше един от най-високо оценените на фестивала във Венеция и разказва историята на дългогодишен мениджър в хартиена фабрика (Бьонг-хън Ли), който след внезапно уволнение решава да премахне конкуренцията си, за да осигури работа и бъдеще за семейството си. Парк споделя, че планира филма от години и го описва като „проекта на живота си“, в който комбинира черна комедия със социална критика, изследва теми като несигурността на работното място, автоматизацията и моралната деградация на съвременното общество. На кинофестивала във Венеция филмът получи деветминутни овации, а критиката го определи като „сензационна сатира, която ще остави значителна следа в корейската филмова индустрия". Във филма участват още Йе-джин Сон, Хи-сун Парк и Сонг-мин Ли. Първата му фестивална прожекция ще е на 17 ноември (понеделник) от 19.30 ч. в кино “Одеон”, а билетите са тук.
Сред новите заглавия се нарежда и „Pillion“ на Хари Лайтън – дебютен пълнометражен филм за режисьора, който получи „Награда за сценарий“ в секция „Особен поглед“ (Un Certain Regard) от кинофестивала в Кан. Филмът разказва за Колин (Хари Мелинг) – тих и скромен млад мъж, който живее при родителите си и се опитва да се справи с напрежението около неизлечимо болната си майка (Лесли Шарп). Животът му се преобръща, когато среща Рей (Александър Скарсгард) – харизматичен и много загадъчен главатар на мотоциклетна банда, който го въвлича в интензивна връзка, основаваща се на власт и подчинение. Филмът не е обикновена любовна история, а изследване на взаимоотношенията, което провокира, шокира, създава място за размисъл, но същевременно носи позитивизъм. Гледаме „Pillion“ с магнетичния Александър Скарсгард („True Blood“, „Big Little Lies“, „Melancholia“) и чаровния Хари Мелинг (поредицата за Хари Потър, „The Queen’s Gambit“), на 20 ноември от 20.00 ч., а билети ще намерите онлайн.
Селекцията на тазгодишното издание е изключително разнообразна и ще предложи на почитателите на киното още множество изненади. „Киномания 2025“ предстои от 13 ноември до 30 ноември в избрани кина в София, а мотото на 39-ото издание е „Нежността е новият пънк“.
Фестивалът се организира от фондация „Имам идея“ в партньорство с Националния дворец на културата (НДК). Проектът се реализира с финансовата подкрепа на Министерството на културата и е част от Календара на културните събития на Столична община за 2025 г.
Билетите за всички обявени заглавия са вече в продажба онлайн и на касите на Билетния център на НДК.
За повече информация следете официалния сайт: kinomania.bg и профилите на фестивала във Facebook и Instagram.
За „Киномания“: „Киномания“ стартира през 1987 г. като Световна кинопанорама. За 39 години от съществуването си фестивалът се радва на силна разпознаваемост и вярна публика. В програмата на всяко издание влизат премиерно едни от най-атрактивните и стойностни филми от световното кинопроизводство. Селекцията на филмите на „Киномания“ е изключително прецизна, като всяка година форматът се надгражда, за да стане още по-интересен за зрителите и да привлича още почитатели на киното. За Фондация „Имам идея“:
Фондация „Имам идея“ е основана през 2011 г. от Владимир Трифонов с мисията да развива кинокултурата в България. Фондацията организира филмови събития, посветени на стойностното модерно и класическо кино. Тя е доказала своя опит с програми в рамките на „Киномания“ през 2011 и 2012 г., както и с ежеседмичното програмиране на Филмотечно кино „Одеон“ от 2015 г. до 2024 г. През 2023 г. Фондация „Имам идея“ поема организацията на фестивала „Киномания“ в сътрудничество с Националния дворец на културата, като показва своя капацитет. След кончината на Владимир Трифонов през 2023 г. дейността на фондацията се оглавява от Галена Райчева заедно с Хермина Азарян, Христо Христозов и Явор Ганчев.