19.05.2010, 16:15 |
Видяна: 2088 |
stand.bg |
ФИЛМ
Две години след банкрута на инвестиционната банка „Lehman Brothers", дал началото на краха на световната икономика, три филма на фестивала в Кан представят колкото различни, толкова и сходни гледни точки относно причините, довели до този срив.
"Уол Стрийт: Парите никога не спят" - продължението на култовата лента от 1987 г. на великана Оливър Стоун, привлича вниманието най-силно. Другите два филма, третиращи икономическата тематика, са арт-интроспекцията на Кристоф Хохауслер "The City Below" и документалната лента на Чарлс Фъргюсън "Inside Job", които ни представят света на икономическата наука в една рядко интригуваща светлина.
"Не са правени много филми, засягащи света на финансите, с изключение на оригиналния „Уолстрийт", защото в тези ленти няма нищо интересно от визуална гледна точка. В наше време банкерите и ръководителите на подобни фондове - чудовища са новите крале. Те притежават огромна власт, но никой не може да ги види. Всичките си действия извършват от сиви офис-сгради и пред компютърните екрани", сподели Хохауслер пред The Hollywood Reporter.
Стоун също акцентира върху този проблем, но съумява и да покачи напрежението, заснемайки продължението на „Уолстрийст" като трилър, подобно на първата част, коментира Reuters.
Докато лентата на германския режисьор се отличава с по-вглъбен подход - вместо да се опитва да направи света на финансите по-динамичен ,той показва как манипулациите и неморалното поведение на банкерите рефлектират върху живота на хората. Когато топ-банкерът Роланд се влюбва в младата Свеня, той урежда съпругът й да бъде изпратен в един най-рисковите клонове на банката - в опасната Индонезия.
Роланд е антипод на героя на Майкъл Дъглас в „Уолстрийт", залагащ по-скоро на премерения изказ, отколкото на нахаканото поведение. "Когато правехме проучване за филма сред банкерите във Франкфурт, се стремяхме да избягаме от този първообраз, защото за тези пичове Гордън Геко е идол. Това е показателно колко е трудно да изградиш анти-герой в един филм", завършва Хохауслер.
Чарлс Фъргюсън пък като че ли е по-близо до това да изобличи истинското лице на Уолстрийт в "Inside Job". Препускащата документална лента изглежда като подобрена версия на филм на Майкъл Мур. Тя ни превежда през пиковете и спадовете на финансовата криза, показвайки абсурдността на цялата ситуация чрез невероятен хумор.
А като говорим за абсурди... по време на прожекцията на "Inside Job" в Кан човекът, седящ до Оливър Стоун, се обърнал към трикратния носител на „Оскар" с репликата: „Пич, това би бил страхотен сюжет за следващ филм".
0 гласа