Cinefish.bg
Cinefish.bg Cinefish.bg
 
Ќачало ї

Ќовини

ї

»нтервюта »нтервю с ѕетър “одоров, мениджър Дѕрограмаци€Ф в Д—инеплексФ

»нтервю с ѕетър “одоров, мениджър Дѕрограмаци€Ф в Д—инеплексФ
¬ поредицата Дƒа показваш световното кино у нас. ўастлив ужас или ужасно щастие?Ф ще ви срещнем с ѕетър “одоров, мениджър Дѕрограмаци€Ф в Д—инеплексФ
Cinefish.bg

»нтервюта
»нтервю с ѕетър “одоров, мениджър Дѕрограмаци€Ф в Д—инеплексФ

10.10.2009, 10:30  |   ¬ид€на: 4641  |   синефиш.бг  |   »Ќ“≈–¬ё“ј

¬ поредицата „ƒа показваш световното кино у нас. ўастлив ужас или ужасно щастие?” ще ви срещнем с хората, които прав€т възможно идването на чуждите филми в Ѕългари€, както и с представители на синеплексите, които осигур€ват техни€ показ.

ўе разберете с какво са свързани основните проблеми, големите радости и (не)удовлетворението от работата им. Ќад€ваме се тези разговори да ви помогнат да научите повече подробности за път€ на любимите ви филми до българските киносалони.

≈то и мнението на ѕетър “одоров, мениджър „ѕрограмаци€” в  „—инеплекс”:

ќткога сте част от екипа на кино „—инеплекс”, разкажете ни как започнахте работа в него?

ѕетър “одоров: — кино се занимавам от 10 години. —лед като се уволних от казармата, ме приеха да уча политологои€ в —офийски€ университет и тъй като не ми стигаха финансите (като на всеки студент) започнах работа. ѕолучих покана от една фирма, ко€то се занимаваше с издаване на видеокасети и DVD-та.  омпани€та беше собственик и на „ћултиплекс” в подлеза на Ќƒ . ѕостепенно започнах да се занимавам само с киното, където работих почти седем години. “ри месеца след отвар€нето на „—инеплекс”, тъй като собствениците не б€ха доволни от това как то се менажира, поканиха наши€ екип да участва в управлението на комплекса.



ќтраз€ва ли се кризата и при вас? ѕриходите по-ниски ли са, налага ли се да съкращавате хора?

ѕ.“.: ¬се още не сме усетили кризата, ако говорим за намалели приходи, защото такива не наблюдаваме. Ќе само, че не освобождаваме хора, но се наложи да назначим още. —ъщо така месец юли беше най-силни€т месец от откриването на киното, като бокс офис резултати. ƒо много гол€ма степен причината за т€х се дължи на успеха на „Ћедена епоха 3”, който е феномен в Ѕългари€. ѕрез юли сложихме дигитална машина, ко€то единствена в Ѕългари€ прожектира Real D 3D на Sony. —поред мен, кризата н€ма да се отрази на бранша, защото вече е едно сравнително евтино удоволствие към днешна дата. »мали сме четвъртъци, (когато билетите при нас са с цена 4/5 лв.), в които през залите са минавали 3000-3500 души. Ќ€кои хора обичат да идват на предпремиерни прожекции, когато билетът е 14 лв, други предпочитат да изчакат, трети са свикнали да ход€т на кино в събота или в недел€ вечер. ќт друга страна в —итицентъра кризата доста се отраз€ва. Ќамал€л е човекопотокът, дори колите в паркинга са по-малко.

»мате ли статистика на каква възраст са най-редовните ви зрители - например 15-20, 20-35, 30-40 години?

ѕ.“.: Ѕих ги позиционирал между 15 и 40 години, дори в четвъртъците горната граница се вдига до 45-50 години.



 ак стои въпросът с разпространението (показа) на филми на независими компании? »ма ли интерес от страна на зрителите или те подхождат към т€х „ретро” и предпочитат да ги гледат в салоните на ƒома на киното, ќдеон, ≈вро —инема и т.н?

ѕ.“.: Ќе, не е така. Ќие от „—инеплекс” имаме отлични отношени€ с всички български компании, както фирмите, които представл€ват големите американски мейджърски компании - “јлександра ‘илмс”, “ѕрооптики” и “—ъни ‘илмс”, така и с малките фирми, които разпростран€ват независими филми. ќт началото на 2009 г. нашето кино е част от ≈вропа синемас, тоест ние сме първото мултиплекс кино в Ѕългари€, което е член на тази верига. ¬ъпросът е малко сложен от гледна точка на това, че всичко при независимите филми се заплаща. ƒокато материалите на произведените от мейджър студио ти се дават безвъзмездно, не  влагаш пари напред и печелиш от дистрибуторската отстъпка, ко€то то ти дава. јко разпростран€ваш независимо заглавие, първо тр€бва да купиш правата му, да си купиш копи€, да направиш плакати, листовки, което е доста трудоемко. «а малките комании у нас също е сложно, те останаха две, три – „“андем ‘илмс”, „ѕрофилмс”. „‘орум ‘илм” прави първите си крачки на пазара, жела€ успех на екипа! — мейджърски филми се работи по-лесно, защото за т€х навс€къде има реклама, докато за независими€ филм, тр€бва ти да направиш всичко тук на местна почва. «атова се предпочита тези филми да се взимат само за фестивали, за техни€ показ там правата са под формата на наем. —убтитрите се излъчват от прожекционен апарат, което също спест€ва разходи. “ова са общо взето проблемите на независимите филми. Ќе, че хората не обичат да ги гледат, напротив.

ѕрез пролетта направихме прожекци€ на „—нимки в ѕалермо”, на ко€то беше гост ¬им ¬ендерс и залата беше пълна. ’ората обичат качественото европейско кино. —ъщото се отнас€ и за българското. –одното кино ми е много гол€ма болка, но след  последната година, оптимизмът ми се върна. —поред мен тр€бва да бъде променена самата система на одобр€ване на тези проекти. Ќие като екзибитори, където се показва крайни€т продукт сме пр€ко засегнати от това дали филмът е добър. «ащото ако не е, залите ще останат празни и контрата е в нас, тъй като на нас ни текат разходи, наем и т.н. ƒокато хората от екипа вече са си получили хонорарите. Ќикой не се интересува този продукт как се е възприел от хората. ћисл€, че критериите, по които се одобр€ват тези проекти тр€бва да станат по-прозрачни, да участват хора, които работ€т в кина или менажират кина, защото те са на€сно какво обичат да гледат хората и кое ще се продава. «ащото в момента има н€какви комисии в „Ќационални€ филмов център”, където постъпват н€какви проекти, кой ги гласува, кой ги одобр€ва, ние това не го знаем. ќт друга страна има «акон за киноразпространнието, в който пише, че 5% от програмата на вс€ко кино тр€бва да е е съставена от български филми. » така, ние н€маме информаци€ и контрол за това, което се произвежда, а от друга тр€бва да го показваме.



Ќо родната продукци€ от миналата година е светъл лъч, защото от 10 години работа в бранша, не се е случвало да н€ма билети за български филм, както се случи в „—инеплекс” с „ƒзифт”. «алите в четвъртък б€ха продадени за седмици напред. Ѕеше уникално прежив€ване! Ќ€мах усещането, че гледам български филм, а един нормален европейски филм. —ега същите са очаквани€та ми и за „»зточни пиеси” на  амен  алев, който между другото не е подпомогнат финансово от „Ќационални€ филмов център”, а беше оценен в  ан. «атова ние от „—инеплекс” ще придизвикаме един дебат с »ј „Ќационален филмов център”, предполагам, че колегите от другите кина ще ни подкреп€т, за това да има наш представител при гласуването и одобр€ването на филмовите проекти, кандидатстващи за финансиране от „Ќ‘÷” и респективно държавата. Ќашите приходи завис€т единствено от зрителите, а техните не завис€т от това. Ќа т€х никой не държи сметка колко зрители са гледали техни€ продукт, в който примерно са инвестирани 700 000 лева или 1 000 000. «ащото сме имали филми, които са били посетени от под 100 зрители, което като бокс офис се равн€ва на 400 – 500 лв.!!! ќптимист съм, че след избирането на јлександър ƒонев за изпълнителен директор на „Ќ‘÷” нещата ще се промен€т в положителна посока, както за зрителите, така и за кината. ј от това ще спечели българското кино като ц€ло, а не отделни негови представители.



 акви филми предпочитат да гледат българите, имат ли любими жанрове? ј какви зрители са – възпитани или по-скоро обратното?


ѕ.“.: —поред мен българите обичат да гледат филми за реални хора, дори за такива събити€, все пак персонажите да са реални. ќбичат да гледат и комедии, но в т€х не включвам филмите по комикси, за роботи и т.н..  ато най-гледани€т жанр, според мен, е романтичната комеди€. јнимациите набират гол€ма скорост с навлизането на 3D технологи€та, защото т€ предлага коренно различен продукт на клиента. “ой е свързан със специални очила, изжив€ването е съвсем друго, нещо което не можеш да видиш вкъщи. »маме проблем с това, че ни крадат очилата, €вно хората си мисл€т, че ако си ги слагат вкъщи ще постигнат същи€ ефект, който им предлагаме тук.



“ова не е много възпитано май?

ѕ.“.: “ака е, но въпреки това, когато зрител€т вижда, че има правила, той ги спазва. »махме гол€м проблем, тъй като сме на етажа, където са разположени повечето заведени€ за хранене. ’ората искаха да влизат със сандвичи, с цели манджи на табли и т.н. ќпитахме се да об€сн€ваме на всеки един поотделно, че това не е редно. —ложихме табели навс€къде и вече този проблем го н€маме. “ова стана с течение на времето. “р€бва зрител€т да види, че правилата важат за всеки един, а не избирателно. ≈стествено в зала, в ко€то има 250 души винаги ще се намери н€кой, който €де по-шумно пуканки, но почти всеки си изключва телефона. ћоже би след пет, шест години публиката ще бъде като във вс€ка една европейска държава.
 
¬ече и вашето кино разполага с 3D зала, има ли посещаемост, какви за отзивите за качеството на технологи€та? ћислите ли, че ако не б€хте предприели тази стъпка, хората щ€ха да предпочитат „—инема сити” и „јрените” и за заглави€та на лентата?

ƒа, предполагам че щеше да е така. Ќо аз пак искам да повтор€, че те притежават различни дигитални машини от нашите. —истемата, с ко€то ние разполагаме - Real D 3D е приставка за машините на Sony, които все по-агресивно навлизат на кинопазара. “е подписаха договори с двете най-големи вериги кина в —јў за продажбата на тези машини. ѕричината да изберем Sony, е да бъдем различни в предлагането на 3D прежив€ване в сравнение с нашите колеги. ”беден съм, че ако ние не б€хме инвестирали в тази технологи€ зрителите щ€ха да предпочетат другите кина. 3D технологи€та все повече ще навлиза в наши€ бранш и б€хме принудени от пазара да направим тази стъпка, въпреки че състо€нието ни не е цветущо, което важи за всички, занимаващи се с показ на кино в Ѕългари€. Ќо нещата постепенно започват да се подреждат. ’ората виждат, че цената на билета е по-скъпа, но срещу не€ ти предлагаш нещо коренно различно, от това което са свикнали да получават като усещане и изжив€ване и резултатите са красноречиви. √овор€ за „брутални€” успех на „Ћедена епоха: «ората на динозаврите”.  огато преговар€хме със Sony, нашето условие беше процесът да е приключил преди премиерата на „Ћедена епоха 3” в Ѕългари€.



ћожете ли да изброите н€колко причини, заради които зрителите предпочитат „Cineplex” пред другите мултиплекси в —офи€?

ѕ.“.: ≈дна от причините за мен е, това че „—инеплекс” е най-добрата кинолокаци€ в цели€ град. ¬ района се движат предимно млади, активни хора. ќколо мултиплекса са разположени и кварталите, в които живее аристокраци€та на —офи€ - „»ван ¬азов”, „Ћозенец”, „»зток”. —ъщо така, нашата програма е много разнообразна и ценовата ни политика е много гъвкава. ÷ените са от 4 до 15 лева, така че всеки може да намери филм по свой интерес и по сво€ джоб. ¬ъпреки само 6-те си зали, предлагаме повече европейски и арт филми. Ќие се стремим да показваме абсолютно всичко добро, което излиза на пазара.


Ѕлагодар€ ¬и за отделеното време.
»нтервюто взе ћариана »ванова

ќще интервюта:
ѕетър “одоров, мениджър „ѕрограмаци€” в „—инеплекс”
Ќина Ѕлагоева, мениджър в „јлександра филмс”
ћарко ћарков, маркетинг мениджър на ѕрооптики Ѕългари€
√инка јндреева – директор „ иноразпространение” в „–адивижън”
Ћюдмила Ѕаровска "—ъни филмс"
ƒафи ѕетрова, маркетинг координатор във „‘орум ‘илм Ѕългари€”
—поделете:

Cinefish.bg ќў≈ Ќќ¬»Ќ»
Cinefish.bg - ¬сичко за киното ћЌ≈Ќ»я Cinefish.bg - ¬сичко за киното


«а да напишете коментар, е нужно да влезете с ¬ашите име и парола.


 

 
Cinefish.bg Cinefish.bg