Cinefish.bg
Cinefish.bg Cinefish.bg
 
Ќачало ї

Ќовини

ї

»нтервюта »нтервю с Ќина Ѕлагоева, мениджър в Дјлександра филмсФ

»нтервю с Ќина Ѕлагоева, мениджър в Дјлександра филмсФ
"“р€бва да се поощр€ва българското кино, защото то отбел€зва напредък. ѕрав€т се все по-добри филми и затова освен огромен фестивален успех тр€бва да имат и много зрители у нас."
Cinefish.bg

»нтервюта
»нтервю с Ќина Ѕлагоева, мениджър в Дјлександра филмсФ

04.09.2009, 18:45  |   ¬ид€на: 7635  |   синефиш.бг  |   »Ќ“≈–¬ё“ј

¬ поредицата „ƒа показваш световното кино у нас. ўастлив ужас или ужасно щастие?” ще ви срещнем с хората, които прав€т възможно идването на чуждите филми в Ѕългари€, както и с представители на синеплексите, които осигур€ват техни€ показ.

ўе разберете с какво са свързани основните проблеми, големите радости и (не)удовлетворението от работата им. Ќад€ваме се тези разговори да ви помогнат да научите повече подробности за път€ на любимите ви филми до българските киносалони.

≈то, какво сподели с нас Ќина Ѕлагоева, мениджър в „јлександра филмс”

ќткога работите в „јлександра филмс”, разкажете ни как станахте част от т€х? “е ли ¬и поканиха или ¬ие ги намерихте?

Ќина Ѕлагоева: јз ги намерих. ’убавата работа тр€бва да € търсиш,т€ не те намира сама. ѕрез ноември 2003 г. постъпих в „јлександра филмс”, първоначално на различна позици€, в последствие получих възможността да попадна в киноотдела. “ой е най-попул€рни€т отдел, след като видео (DVD) дистрибуци€та съвем се срина. ≈кипът на „јлександра филмс” e чудесен, служителите имат безценен опит в областта на киноразпространението и работ€т с много хъс. ѕо-гол€мата част от т€х са работили в киноиндустри€та още когато киноразпространението беше държавна собственост. ¬се още имам много да уча от т€х, а също и от собствениците на фирмата. ¬ъпреки това, см€там че се адаптирам добре. ќще повече, че киното е толкова интересно и е страхотно съчетание между хоби и работа.



Ќе мога да не попитам дали кризата се отраз€ва и при вас.  акво мислите за не€, преекспонира ли се или е повече от истинска?


Ќ.Ѕ.: —поред мен, не се преекспонира и всички последни данни сочат това. Ќивото на безработицата е твърде високо. ¬ много икономически сектори производството се свива, дори срива. Ќапоследък гледам по телевизи€та и чета в пресата, че положението в земеделието никак не е розово. «а щастие обаче, наши€т сектор не е засегнат от не€. ѕо принцип, традиционно киноразпространението в ’оливуд постига обратен ефект в периоди на криза, тоест има възход. ќбикновено, в контраст с всичко останало, се случва така. ’ората €вно търс€т спасение в киносалоните, б€гат от сивото ежедневие, от тъмното бъдеще и намират утеха там. ѕоследните резултати от бокс офиса доказват това безспорно.

Ќа какво се дължи продължаващото теглене на филми от торенти според ¬ас - дали причината е само в това, че така е по-евтино?

Ќ.Ѕ.: ћоето об€снение е, че е твърде лесно, вс€ко малко дете може да свали филм от торентите за 4-5 минути, но естествено е свързано и със спест€ването на средства за кино. “ова, обаче, не зас€га блокбастърите, големите мащабни продукции. “ъй като ефектът на киното н€ма как да бъде заличен и н€ма как да бъде заменен с гледане в домашни услови€ на съответни€ филм. Ќо въпреки това, тегленето от торентите е гол€м проблем за нас.

Ѕългарското правителството не предприема никакви мерки срещу това. ¬ цели€ св€т има такъв вид престъпност, защото това е престъпност и свал€нето от торентите е пиратство, но никъде не е толкова лесно и толкова ненаказуемо. Ќие сами контактуваме с най-попул€рните торенти (н€ма да им прав€ реклама тук, споменавайки имената им) с молбата да бъдат свалени филмите, за които ние имаме законните права за киноразпространение в Ѕългари€. ¬ и-мейлите, които им изпращаме винаги копираме държавните инстанции - ћинистерство на културата и Ѕ”Ћј “, които се занимават със защита на авторските права и странното е, че получаваме по-бърз риспонд от пиратите. ќбикновено спират линка, но 10 минути по-късно се по€в€ва друг. «а да се след€т тези неща тр€бва да има човек, който да се занимава само с това. “ака че се получава хвърл€не на игла в купа сено, но все пак правим опити и усили€. ћного сме ощетени от торентите, защото един филм се свал€ 20-30 хил€ди пъти и ако поне 10 %  дойдат да го гледат на кино, бокс офисът би изглеждал по различен начин. «а щастие все повече филми се произвеждат по 3D технологи€та, ко€то е много трудна за пиратстване и това помага за опазването на авторски€ продукт.

Ќека да свал€т размазаните образи и да ги гледат в интернет, но доброто качество могат да вид€т само в кината! »стината е, че на торент сайтовете в Ѕългари€ им е лесно. Ќа «апад се изискват хил€ди регистрации, за да може да се упражн€ва тази дейност, което отнема дълъг период от време. Ќа зрител€ накра€ му писва и отива да го гледа на кино. Ќо тук вс€ко дете може да свал€ от интернет, не го см€та за наказуемо и нередно. «ащото н€ма нито един случай, освен за изземане на пиратски DVD-та, в който да има осъдени. “ова е борбата в Ѕългари€ срещу пиратството.



Ќаблюдавате ли криза в качеството на холивудските филми - като изключим продължени€та и проектите с много ефекти? ƒоста хора се оплакват, че на н€колко месеца излизат максимум два - три добри филма, затова предпочитат да гледат нещо по-старо, вместо да рискуват с ново заглавие?

Ќ.Ѕ.: ƒва-три филма на месец не са малко. ќбикновено, качествените филми минават малко незабел€зано по екраните, това не винаги са големите блокбастъри. »ма много качествено европейско кино, но гол€ма част от филмите не се разпростран€ват в Ѕългари€, тъй като н€мат зрителски потенциал. » разходите за дистрибутиране на такъв филм в този случай, са неоправдани за дистрибутора.

“ази година дори и ’оливуд предложи много качествени филми, поне такова е мнението ми. „√ран “орино” за мен беше много качествен филм, „—транни€т случай с Ѕенджамин Ѕътън” също. ћакар, участието на Ѕрад ѕит в него да не го направи блокбастър. “ой привлече много зрители, но не достатъчно. Ѕлокбастърите обикновено са големите филми, франчайзите, филмите с ефекти. ќт малките филми много ме впечатли „≈дит ѕиаф: ∆ивот в розово”. »грата на ћарион  оти€р беше прекрасна. “€ е на 30 години, а играе ≈дит ѕиаф от 20–годишна до смъртта й. Ќо масови€т зрител предпочита друг тип заглави€. јз съм на мнение, че продължават да се прав€т качествени филми.

ƒани Ѕойл ни предложи нескъпата продукци€ „Ѕедн€кът милионер”, който беше гледан навс€къде по света. ƒори „Ќавитакът” беще добър филм, с много положителни послани€. “ой внушава точно това положително мислене, което познаваме от книгите на ƒжон  ехоу, но по по-лек, по-достъпен начин. »де€та на филма беше добра и беше добре реализирана.

 акви филми предпочитат българските зрители и кои са любимите им жанрове?

Ќ.Ѕ.: ¬еднага мога да отговор€ - екшън-комедиите, като „”мирай трудно”, „’анкок” и др., а съвсем наскоро друг жанр разби всички митове и показа, че анимаци€та набира сили. ≈то такива жанрове са много попул€рни и много харесвани.  акто прогнозирахме „Ћедена епоха: «ората на динозаврите” потопи „“итаник” и стана филмът, реализирал най-големи приходи в Ѕългари€. ‘илмът е уникален и е за всички възрасти. ќказа се, че възрастните много повече му се радват, доказателството за това беше, че вечерните и нощните прожекции б€ха утилизирани до 100%.



 ой филм от ваши€ репертоар ви разочарова и кой ви изненада тази година, извън неверо€тни€ успех на „Ћедена епоха 3”?

Ќ.Ѕ.: ¬еднага се сещам за една при€тна изненада „ѕоследни€т ергенски запой”, чието заглавие беше измислено с помощта на потребителите на ваши€ сайт, за което много благодарим. ћоже би заглавието също е допринесло за успеха на филма. “ой е изненада в световен мащаб, наскоро бе об€вен за филмът с „ƒ” категори€, който има най-висок бокс офис резултат. „ѕоследни€т ергенски запой” е интересен, забавен, релаксиращ, с нищо не натоварващ. явно зрител€т това търси. ј ако тр€бва да кажа за разочаровани€та или по-скоро за филмите, от които очаквахме повече, това са франчайзът „Ќощ в музе€ 2”, също така „¬алкири€” с “ом  руз, който не усп€ да привлече зрителите. ’ората б€гат от прекалено тежките и драматични филми.

 ое заглавие очаквате с най-гол€мо нетърпение през 2009 г.?

Ќ.Ѕ.: “ри са акцентите в есенно-зимната ни програма. ѕредстои „ќблачно, с кюфтета”. ѕреводът звучи много свежо, както и оригиналът. »змислили сме много оригинална медийна кампани€, н€ма да € издавам засега. ќчакваме добри резултати от тази свежа анимаци€. “рейлърът беше изключително добре възприет, а филмът може да се обвърже с икономичеката криза, защото е чудесно когато храната пада от небето безплатно, добре би било да се случи и тук.
Ќай-очаквани€т филм през есента е апокалиптични€т „2012” на –оланд ≈мерих.

“ой излиза у нас на 13 ноември, когато е и световната му премиера. » разбира се, кулминаци€та е „јватар” на ƒжеймс  амерън. „акаме го с нетърпение, на 21 август, който бе об€вен за —ветовен ден на јватар беше пуснат първи€т тийзър-трейлър, като заедно с него организирахме едно събитие, което протече в четири големи града в страната.

ƒен€т на јватар предложи на избрани зрители освен трейлъра, ексклузивни кадри от филма и обръщение на ƒжеймс  амерън. –ежисьорът е показал този ексклузивен футидж на —инекспото в јмстердам пред киноекзибиторите. ¬сички са били много впечатлени и реакциите са били смайващи. Ќеслучайно €вно всичко е забулено в тайна. «наем само, че филмът е заснет с революционни 3D техники. «а първи път плоски€т екран ще изчезне и всичко ще се види в дълбочина. ќчакваме не само висока посещаемост, но и той да се превърне в един от култовите филми, един от революционните за тази нова технологи€.  амерън е споделил в јмстердам, че обработката на един кадър (с други думи на 1/24 от секундата) му е отнело от 30 до 50 часа. Ќаистина ни предстои да видим нещо грандиозно. ј филмът тръгва официално  по кината у нас на 18 декември. “ой е и големи€т акцент на 2009-та.

 ажете н€колко дългоочаквани хита, които ще изл€зат на екран през 2010 г.?

Ќ.Ѕ.: ќще през €нуари – „Ўерлок ’олмс”. “рейлърът е много впечатл€ващ, участват известни актьори, така че още от първи€ ден на новата година ще има нещо качествено за гледане. «аглавието, което следва е „ј Book of Eli”, „ нигата на »лай” сигурно ще бъде на български. —ъщо така „‘окс” подготв€т нещо уникално, което те см€тат, че ще наследи ’ари ѕотър – това е нови€т герой на ’оливуд – ѕърси ƒжаксън. “ой отново ще обитава фентъзи света, в първи€ епизод от поредицата на неговата истори€, той се връща в ƒревна √ърци€ при олимпийците. ¬се още знаем малко за филма, първи€т трейлър излезе на 24 юли, на премиерата на „’ари ѕотър и Ќечистокръвни€т принц”.  нигите са н€колко, първата се казва „ѕърси ƒжаксън и похитителите на мълнии”. “ака че очакваме да видим американски€т отговор на английски€ ’ари ѕотър.

ƒруго интересно, което предстои е втори€т „—блъсъкът на титаните” и за дамите – „—ексът и градът 2”, който ще излезе през юни, точно когато ще тече —ветовното първенство по футбол. “ака че ще бъде чудесна алтернатива за жените. ќтново ще видим при€тни диалози, същите актриси. ћного дами гледаха н€колко пъти първи€ филм, за да прослед€т модните линии, дрехите, обувките.



 ак усп€хте да се задържите толкова дълго време като топ-дистрибутор в Ѕългари€? ¬ъпрос на политика ли е, на професионален екип, на късмет или на всичко заедно?

Ќ.Ѕ.:  ъсметът не играе гол€ма рол€. ¬ажното е, че холивудските студиа произвеждат филми, така че до гол€ма степен зависи много и от т€х какво ще предостав€т за наши€ пазар. ћного често се случва филми, които са добре възприети зад ќкеана, в Ѕългари€ да не предизвикат такъв интерес. “ам комиксовите филми са идеологи€ на много поколени€, а пък тук едва сега се оформ€ това поколение, което далеч не е достатъчно.

Ќо наистина, необходим е гол€м професионализъм, много труд, внимателна преценка на български€ пазар, обмисл€не на всеки детайл, заглавие, превод. –азбира се, има пропуски в годините, но това н€ма как да се избегне. ћного се стараем да адаптираме нещата за българската публика, а не да ги поднас€ме по буквални€ начин.

ѕодходът винаги е различен. ћного често се налага да се борим, защото холивудските компании имат регламентирани строги правила, но ние усп€ваме да ги убедим, че не всичко работи на наши€ пазар, а също и как би тр€бвало да се подходи, за да бъде успешна рекламната кампани€. “р€бва да се работи с много хъс и много любов. ¬ажно е да обичаш това което работиш, въпреки че при нас е лесно да обичаш продукта, който продаваш. «а по-гол€ма част от хората киното е хоби, а при нас е чудесно съчетание от работа и удоволствие.

»скате ли да кажете нещо за „јлександра филмс”, което винаги пропускат да ¬и попитат?

Ќ.Ѕ.: јми пон€кога имаме много безумни идеи по отношение на релийза на н€кой филм. Ќе искам да кажа, че те се цензурират, но в по-гол€мата част от случаите не са по правилата. ћного ми се иска да работим повече с публиката, пр€ко със зрителите и те да ни помагат при измисл€нето на заглави€ и стратегии.  онтактът с т€х тр€бва да е много по-близък, отколкото е сега. “ова е основната насока, в ко€то работим. — крайни€ потребител тр€бва да работим повече, има толкова киноманиаци в Ѕългари€, толкова хора, които зна€т за киното много повече от нас.

»ма хора, за които киното е живот, може би за т€х би било от гол€мо значение да допринесат с нещо за любимите си филми. јко н€кой зрител предложи интересно лого или реплика за предсто€щ филм, с удоволствие ще € приемем и съм убедена, че и зрител€т ще бъде горд ако види по екраните или в рекламната кампани€ свое изречение.

ƒругото нещо, което искам да кажа за „јлександра филмс” е, че това е една от малкото компании, които работ€т за българското кино. ћакар че сме много натоварени с три мейджърски дистрибутора и н€колко други независими дистрибутори, винаги се стараем да помагаме за разпространението на българските филми.

¬ последните години го доказахме с „Ћетете с –осинант”, „ƒзифт”, „—ветът е гол€м и спасение дебне отвс€къде”, „ѕрогноза” на «орница —офи€. “р€бва да се поощр€ва българското кино, защото то отбел€зва напредък. ѕрав€т се все по-добри филми и затова освен огромен фестивален успех тр€бва да имат и много зрители у нас. —тараем се да правим  това, като прилагаме правилата научени през годините за дистрибуци€ на филми и при българските заглави€.




¬ажат ли правилата за разпространение на холивудските заглави€ и за българските филми?

Ќ.Ѕ.: ƒо гол€ма степен важат. «ащото, не ние не сме измислили киното, ’оливуд го е измислил. “ой е измислил правилата за разпространение. Ќай-добри€т опит черпим оттам. ѕон€кога е по-трудно да се спазват, защото българските филми са обикновено с много ограничени бюджети, не могат се направ€т такива рекламни кампании. ќбикновено подготовката за дистрибуци€та на филма е само в рамките на два до три месеца, което е малко. ≈то, ’оливуд започва с тийзър-трейлъра година преди премиерната дата. ѕрав€т се чудесни материали за кината. ѕрав€т се ивенти, има отзвук.

Ѕлагодар€ за това интервю и ви поздрав€вам за това, че подкреп€те така отблизо българското кино, защото то определено има нужда от това.

»нтервюто взе ћариана »ванова

ќще интервюта:
ѕетър “одоров, мениджър „ѕрограмаци€” в „—инеплекс”
Ќина Ѕлагоева, мениджър в „јлександра филмс”
ћарко ћарков, маркетинг мениджър на ѕрооптики Ѕългари€
√инка јндреева – директор „ иноразпространение” в „–адивижън”
Ћюдмила Ѕаровска "—ъни филмс"
ƒафи ѕетрова, маркетинг координатор във „‘орум ‘илм Ѕългари€”
—поделете:

Cinefish.bg ќў≈ Ќќ¬»Ќ»
Cinefish.bg - ¬сичко за киното ћЌ≈Ќ»я Cinefish.bg - ¬сичко за киното


«а да напишете коментар, е нужно да влезете с ¬ашите име и парола.


 

 
Cinefish.bg Cinefish.bg