Cinefish.bg
Cinefish.bg Cinefish.bg
 
Начало »

Новини

»

Теми IN MEMORIAM: Серджо Леоне (03.01.1929-30.04.1989)

IN MEMORIAM: Серджо Леоне (03.01.1929-30.04.1989)
Cinefish.bg

Теми
IN MEMORIAM: Серджо Леоне (03.01.1929-30.04.1989)

28.04.2014, 10:17  |   Видяна: 2184  |   синефиш.бг  |   dalt  |   ГОРЕЩА ТЕМА
Точно преди 25 години кино загуби един своите „велики” – кралят на европейския уестърн Серджо Леоне. Мнозина основателно считат, че мястото му е сред имена като Алфред Хичкок, Орсън Уелс или неговите съвременници Микеланджело Антониони и Федерико Фелини.

Преди да започне самостоятелна кариера, той е асистент-режисьор в около 30 продукции и сътрудничи на Де Сика, Антониони и Уайлър. (Нему дължим христоматийната сцена на надбягването в арената в „Бен Хур”(1959) и още тук бихме могли да открием умението му да кадрира и да контролира каданса на действието.)
Инициатор на под-жанра, който по-късно ще влезе в киноисторията като ”спагети-уестърн”, Леоне заснема филмите си за по-малко от две десетилетия.

Филмографията му включва десет уестърна, произведени през периода 1964-1971 и гангстерския „Имало едно време в Америка” (1984). Любопитно е да се подчертае, поради работата си върху това заглавие, той е отказал предложението да застане начело на продукцията на „Кръстникът”.

Някои експерти обединяват шестте най-значими филма на Леоне в две трилогии: тази за „доларите” („За шепа долари”, „За няколко долара повече” и „Добрият, лошият и грозният”), и тази за”имало едно време” („Имало едно време на Запад”, „Имало едно време една революция” и „Имало едно време в Америка”).

Леоне създава уникален почерк и неговия подпис е свързан с подчертан вкус към забавения ритъм на разказа – безотказен метод, чрез който се нагнетява атмосфера в повествованието, предвещаващо драматична развръзка. Италиянският режисьор дръзко съчетава изключително крупните планове на лицата на своите персонажи (нека използваме професионалния термин „детайл”) с общите планове на испанската пустош, заместващи пустинните местности на Аризона.

Неговите антигерои нямат нищо общо със засуканите и спретнати виртуози на пистолета от този период на американския уестърн. Безизразните лица (нека ги наречем „мутри”) на небръснатите пистолероси на Леоне са като кратка и изчерпателна биография. Те миришат на пот, на прах и барут, смъртта е тяхно ежедневие и занаят, а общуването с тях е свързано с известен риск. Мнозина вероятно си спомнят крилатите фрази от „спагетите” на италиянския режисьор, превърнали се в пословици и любими цитати на кинофеновете: „хората биват два вида – тези, които държат зареден пистолет и тези, които копаят”, или „как можеш да имаш вяра на човек, който носи едновременно колан и тиранти?”.

Леоне дръзко се впуска в територия запазена за американските кинематографисти. За да осигури успеха на първите си стъпки в „Новия свят”, той взема ефикасно и почти анекдотично решение: да представи с английски имена авторския екип на филмите си.

Едва ли би могло да се говори за творчестото на Леоне без да се подчертае съвършената му симбиоза с музиката на Енио Мориконе. Често пъти режисьорът подготвя монтажно епизодите си въз основа на партитурата на композитора Италиянският режисьор лансира „каубойската” кариера на Клинт Истууд, подкрепя Хенри Фонда и Чарлз Бронсън.

Днес, аудиовизуални цитати от творчеството на Леоне могат да се открият във филмите на десетки маниеристи, представители на най-различни поколения, школи и националности. А това е безспорно признание на кинопрофесионалистите към оригиналния принос на великият италиянски режисьор към световната култура.




Споделете:

Cinefish.bg ОЩЕ НОВИНИ
Cinefish.bg - Всичко за киното МНЕНИЯ Cinefish.bg - Всичко за киното


За да напишете коментар, е нужно да влезете с Вашите име и парола.


 

ПОПУЛЯРНИ ФИЛМИ ДНЕС ПОПУЛЯРНИ ФИЛМИ ДНЕС ПОПУЛЯРНИ ФИЛМИ ДНЕС
 
Cinefish.bg Cinefish.bg