Триизмерният филм “Хензел и Гретел: Ловци на вещици” се превърна в първия голям бокс офис хит в България за 2013-та година. Преди една седмица режисираната от Томи Уиркола фантастична лента стартира представянето си с финансови постъпления от над 260 хиляди лева и само за седем дни увеличи приходите си с впечатляващата сума от около 400 хиляди лева.
“Ловци на вещици” се пребори с три нови премиерни заглавия и отново застава на лидерската позиция в родната бокс офис класация. Само за изминалия уикенд филма е натрупал 183 614 лева, а от премиерата си досега приходите му се равняват на повече от задоволителните 657 603 лева. В месеците преди премиерата си “Ловци на вещици” не беше едно от най-дискутираните и очаквани заглавия, но студиото Парамаунт Пикчърс и различните дистрибутори по света бързо засилиха рекламата на филма и резултатите се налице - cветовните приходи се равняват на близо 100 милиона долара, а в България приключенския екшън със сигурност ще надмине границата от един милион лева.
Имената на главните персонажи са достатъчно популярни сред българите, а и родната публика винаги е предпочитала да гледа подобни заглавия на 3D-формат в киносалоните. Имайки в предвид това със сигурност може да се каже, че “Ловци на вещици” ще се нареди не само сред най-големите хитове на сезона, но и сред най-големите хитове на цялата 2013-та година. Ако няма сериозен спад в посещаемостта лентата ще надмине границата от един милион лева до две седмици.
Второто място в родния бокс офис е за криминалния екшън с Джейсън Стейтъм и Дженифър Лопес, “Паркър”. За изминалия уикенд премиерната продукция на режисьора Тейлър Хакфорд е спечелила 84 758 лева, а като към това се добавят и приходите от предпремиерните прожекции сумата се увеличава на 144 626 лева. “Паркър” тръгна по кината без много шум, но популярността на Джейсън Стетъм на родна почва продължава да бъде голяма и със сигурност може да се каже, че по-голямата част от хората гледали филма на кино са го направили именно заради неговото участие. Предишната лента със Стейтъм, “Непобедимите 2”, не се превърна в очаквания голям хит в България (въпреки, че това беше първия екшън от подобен ранг заснет на родна територия), но имайки в предвид по-скромните очаквания “Паркър” ще има шанса да завърши представянето си с напълно прилични за подобен род заглавия приходи.
При всички положения “Паркър” ще се представи по-добре в България отколкото в САЩ където филма (чиято рекламна кампания беше доста слаба) бе засенчен напълно от хоръра “Мама” и драмата “Топли тела”.
Криминалният трилър “Гангстерски отдел” е на трета позиция в класацията със спечелени за първия уикенд 46 631 лева. Заедно със спечеленото от предпремиерните прожекции натрупаната сума до момента се равнява на 77 341 лева, което като цяло е сравнително скромен, но не и изненадващ старт.
За заглавие от този жанр “Гангстерски отдел” се сдоби с прилична родна реклама, но това не беше достатъчно за да може филма да изпъкне на фона на “Паркър” и “Хензел и Гретел: Ловци на вещици”. Мафиотските продукции никога на се постигали огромни успехи в България и по всичко изглежда, че лентата с Райън Гослинг и Джош Бролин няма да бъде изключение.
Хората, които си падат по подобни филми ще посетят прожекциите на “Гангстерски отдел”, но филма едва ли ще има шанса да привлече по-голяма публика, особено като се има в предвид, че в момента вниманието на повечето зрители е насочено към вече споменатите “Паркър” и “Хензел и Гретел: Ловци на вещици” (които на практика олицетворяват типа игрални филми, които са най-предпочитани от българина – екшън с популярни звезди и триизмерна приключенска фантастика).
Четвъртото място е за анимационния ”Приключенията на Сами 2”, който за две седмици по българските кина е спечелил общо 84 796 лева. Предшественикът на триизмерната лента мина почти незабелязано по световните киноекрани и затова съвсем не е изненадващо, че досегашното представяне на втората част не е толкова впечатляващо. Ясно е, че ”Приключенията на Сами 2” няма да бъде запомнен като голям триизмерен хит, но за заглавие което е почти непознато на масовата публика спечеленото до момента (макар и бледнеещо на фона на постиженията на ”Ледена епоха 4” и “Чудната петорка”) не трябва да бъде подценявано. До една седмица филма ще може да се похвали с приходи от над 100 хиляди лева.
Ексцентричната ансамблова комедия “Пълен т*шак” застава на пета позиция в класацията. За изминалите две седмици от премиерата филма е натрупал общо 129 207 лева, което е прилично постижение за заглавие, което въпреки впечатляващия си актьорски състав тръгна по кината без много шум.
Стартовите приходи в Съединените щати и Канада бяха разочароващи, но в България се забелязва малко по-голям интерес от страна на публиката. Интерес, който без съмнение е повлиян и от българското заглавие на филма, което от маркетингова гледна точка е добро попадение на родния дистрибутор. Преди да бъде свален от екран “Пълен т*шак” ще надмине границата от 200 хиляди лева.
Романтичният “Наръчник на оптимиста” е на шесто място със спечелени за близо две седмици 89 723 лева. Филмът на режисьора Дейвид Ръсел е един от основните претенденти за тазгодишните награди “Оскар”, но този факт изглежда не оказва особено влияние на зрителите и приходите.
“Наръчник на оптимиста” се представя напълно според очакванията за заглавие от този жанр и спечеленото до момента не изпъква на фона на постигнатото от лентите в топ 5. До една седмица филма ще надмине границата от 100 хиляди лева, което ще е прилично постижение за романтична комедия, но в крайна сметка цялостното представяне няма да бъде запомнено с нещо изненадващо. До момента по света “Наръчник на оптимиста” е натрупал близо 100 милиона долара при бюджет от 21 милиона.
Широко дискутираният “Джанго без окови” заема седма позиция в класацията, като за три седмици в България е натрупал общо 265 685 лева. Спадът в зрителския интерес вече се забелязва, но филма на Тарантино се представяше напълно достойно през първите две седмици след премиерата си.
Така доказа, че уестърн-жанра предлага заглавия, които все още могат да регистрират прилични финансови постъпления. Би могло да се каже, че голяма част от публиката е гледала “Джанго без окови” най-вече заради Куентин Тарантино, който е един от малкото съвременни режисьори, които могат да използват името си за да продават своите творби.
Ако няма по-сериозен спад в посещаемостта и ако бъде задържан достатъчно дълго на екран “Джанго без окови” ще има шанса да се добере до сумата от половин милион лева. В световен мащаб уестърна вече е натрупал над 260 милиона долара.
“Клетниците” е на осмо място със спечелени за първия уикенд 21 957 лева – скромно и напълно очаквано начало за може би най-дискутирания филм в момента. Големият медиен шум около продукцията и множеството номинации за филмови награди не могат да променят факта, че родната масова публика просто не изпитва голям интерес към мюзикълите, независимо от това кои актьори участват в тях. Зрителите, които харесват подобни заглавия не биха пропуснали възможността на видят лентата с Хю Джакман на голям екран, но още отсега може да се каже, че в следващите седмици едва ли ще се забележи значително повишаване на зрителския интерес. До момента по света “Клетниците” е натрупал общо 340,107,410 долара, което го нарежда сред най-успешните мюзикъли на всички времена.
Триизмерната анимация “Търсенето на Немо 3D” застава на предпоследната девета позиция в класацията със спечелени за пет седмици 247 455 лева. Сумата бледнее пред постиженията на някои от другите 3D-анимации от изминалите 12 месеца. Все пак трябва да се има в предвид, че става дума за триизмерна версия на заглавие, което тръгна за първи път по кината през 2003-та година. Имайки в предвид това спечеленото до момента може да бъде сметнато за напълно прилично и е похвално, че вече над 27 хиляди зрители са гледали филма на голям екран. По всичко изглежда, че “Търсенето на Немо 3D” ще завърши представянето си с приходи от малко над 300 хиляди лева.
Десети в класацията е “Хобит: Неочаквано пътешествие”, който за изминалите осем седмици от премиерата си е натрупал общо 2 100 668 лева. Високобюджетната лента на Питър Джаксън е на път да изпадне от топ 10, но това вече едва ли е от значение тъй като приходите й я нареждат сред най-печелившите филмови продукции на всички времена в България.
Над 200 хиляди зрители са гледали “Неочаквано пътешествие” в родните киносалони и още от сега е ясно, че следващия филм от поредицата “Хобит” също ще се превърне в хит сред българската публика. Общите световни приходи на “Неочаквано пътешествие” се равняват на 949,348,737 долара.