Cinefish.bg
Cinefish.bg Cinefish.bg
 
Начало »

Новини

»

Рецензии Фокус - киното като измама, измамата като кино

Фокус - киното като измама, измамата като кино
Фокус - киното като измама, измамата като кино
Cinefish.bg

Рецензии
Фокус - киното като измама, измамата като кино

06.03.2015, 15:30  |   Видяна: 2332  |   синефиш.бг  |   dalt  |   РЕЦЕНЗИЯ

За всеки лапни-шаран ще се намери мошеник
(вековна мъдрост)


Филмите за мошеници, измамници и всякакви ментарджии винаги са се радвали на горещ прием от страна на кинозрителите. Най-вероятно причината за това е, че обикновено става дума за отрицателни герои с положителни качества, които благодарение на специфичните си умения наказват отрицателните герои с отрицателни качества.

Така правдата тържествува, лошите са наказани, а добрите – възнаградени. Назидателно, честно, весело и забавно.

Фокус  Уил СмитЛичната ми класация в този специфичен поджанр за последните четири десетилетия възглавяват „Ожилването” (1973), „Маверик” (1994), „Врабчета” (2008) и „Американска схема” (2013). Тези заглавия следват сходна сценарна схема, но безспорният им успех се дължи на плеядата едрокалибрени актьори, които придават индивидуалния чар и ведрото настроение във всеки един от тях.

Фокус” следва познатите рамкови линии на историите за измамници, но отделя голямо внимание на сантименталната връзка между тях, до такава степен, че би могъл да се окачестви като „романтична мошеническа комедия”. Филмът ни представя Джес Барет (Марго Роби), ослепителна блондинка, дебютираща на попрището на изнудваческите театрални инсценировки.

ФокусНейната очарователна несръчност я отпраща в обятията (в буквален смисъл) на Ники Стърджън (Уил Смит) - представител на трето поколение професионални измамници, крадци и джебчии. Джес, която вероятно си дава сметка, че без наставник, това, което я очаква е затвор или проституция, се превръща в прилежна ученичка и всеотдайна любовница. Ники няма нужда от нея, за да върти процъфтяващия си бизнес, но новата му възпитаница е чудесен бонус в цялостния пейзаж на дейността му.

След раздяла при неизяснени обстоятелства, три години по-късно, пътищата на двамината се кръстосват в Буенос Айрес. Взаимоотношението на силите се е променило значително и Джес показва, че не си е губила времето. Ученичката успешно съперничи на учителя си, и има всички изгледи да го надмине.

Фокус Фокус” експлоатира виртуозно сценарий, който дава възможност за бързи, ефикасни и резки завои в повествованието. Историята се гради върху съмнението, тъй като зрителят бързо разбира, че е попаднал в свят, в който никой не говори истината. Както може да се очаква, разказът е пълен с клопки и гатанки до последната минута. В маратон от изненади, режисьорите (и автори на сценария) Джон Рекуа и Глен Фикара представят шоу, доближаващо се до цирков спектакъл. Те държат зрителя далеч от кухнята и впоследствие му разясняват какво е убягнало от вниманието му.

Разказът им наподобява елегантна дамска дреха, която показва точно толкова, колкото е нужно, за да събуди и поддържа интерес. В един от първите си уроци, Ники обяснява важността да се отвлече вниманието на жертвата, да се разсея и да се повлияе на нейния фокус.

Фокус Присъствието на австралийската топ-красавица Марго Роби, чиито скулптурни, почти компютърни, форми излязоха наяве във „Вълкът от Уолстрийт” (2013) е несъмнено успешна подкрепа на горното твърдение. Камерата определено има слабост към нейната стереотипна привлекателност и почти целият филм е издържан визуално в стила на музикални клипове или реклами за домакински уреди и перилни препарати.

Фокус” е и своеобразна проверка за популярността на Уил Смит. След монументалния касов провал на „Земята: Ново начало” (2013), „мъжът в черно” жизнено се нуждае от реабилитация и това обяснява настървението му в ролята на Ники, която би могла да се окаже фатална за кариерата му. Чаровната, чувствителна и уязвима Джес е превъзходният му партньор в един дует, който не крие амбициите си да се нареди сред христоматийните екранни двойки на киното.

Филмът предлага лековата история, в която зрителят неизбежно ще се впусне в прогнозиране на развоя на събитията. И ще остане измамен, защото е направено всичко, за да загуби фокуса си. Но нали това е същността на киното?





Споделете:

Cinefish.bg ОЩЕ НОВИНИ
Cinefish.bg - Всичко за киното МНЕНИЯ Cinefish.bg - Всичко за киното


За да напишете коментар, е нужно да влезете с Вашите име и парола.


 

 
Cinefish.bg Cinefish.bg