Cinefish.bg
Cinefish.bg Cinefish.bg
 
Начало »

Новини

»

Интервюта Ексклузивна среща с жената, която облича Дон Дрейпър от „Момчетата от Медисън авеню”

Ексклузивна среща с жената, която облича Дон Дрейпър от „Момчетата от Медисън авеню”
Foto by Ruano Carneiro, R2Foto
Cinefish.bg

Интервюта
Ексклузивна среща с жената, която облича Дон Дрейпър от „Момчетата от Медисън авеню”

13.10.2014, 13:34  |   Видяна: 2646  |   синефиш.бг  |   Лора Трайкова  |   ИНТЕРВЮТА

Всички жени, които се докоснат до Дон Дрейпър (игран от актьора Джон Хам) от сериала „Момчетата от Медисън авеню”, искат да го съблекат. На много от тях това се отдава, защото той е типичен мачо консуматор на женска плът. Една жена обаче се грижи в продължение на седем години за имиджа му на елегантен талантлив рекламист и неустоим съблазнител – дизайнерката на костюмите на сериала – Джейни Брайънт.

С нея се запознавам в Рио де Жанейро, където Джейни е поканена на професионалното събитие на Международния филмов фестивал в Рио (24.09.-08.10.2014) – Рио Маркет, за да изнесе Мастърклас по костюмография. Заедно с журналистката от „Ню Йорк Таймс” и моден консултант Моника Коркоран Харел, тя е авторка на книгата „The Fashion File”, с която двете ни поканват в гардеробната на „Момчетата от Медисън авеню”, където дават съвети на жените как най-добре да изразят себе си чрез модния си стил.

По време на дългата сесия от интервюта, които дава след мастъркласа, Джейни Брайънт прилича на героиня от „Момчетата от Медисън авеню” – облечена е в дълга, светло бежова рокля с презрамки, която подчертава предимствата на тялото и преди да се спусне надолу към черните сандали на висок ток, приканва със стегнатото си деколте да се насладим на бюста. Разговорите преди мен се проточват и накрая ми съобщават, че ще мога да интервюирам костюмографката в рамките на пет минути. Но аз се правя, че не виждам знаците, които ми правят да приключвам и открадвам още пет, специално за Синефиш.

дизайнерката на костюмите на сериала – Джейни Брайънт
Foto by Ruano Carneiro, R2Foto

В „Момчетата от Медисън авеню” костюмите са герои сами по себе си.

Джейни Брайънт: Така е. И аз винаги съм смятала, че Костюмът е една от звездите в сериала. Според мен, костюмът е отделен герой във всеки филм, но в „Момчетата от Медисън авеню” това се вижда много по-ясно, защото действието се развива в определена епоха, която си има своите специфики по отношение на модата.

Костюмите се създават в зависимост от характера на героя. Възможно ли е обратното – художникът на костюми да повлияе върху развитието на героя с идеите си за неговия стил на обличане?

Джейни Брайънт: Да, костюмите се създават, за да допълват героите. Моето първоначално вдъхновение идва от сценария. Още докато го чета, започвам да си представям как изглеждат героите. Всяка серия е съставена от много сцени, в които се случват различни неща. Те са моята отправна точка. Спрямо тях се опитвам да създам и костюмите, така че те да отразяват случващото се на героите. И разбира се, както героите се променят, така се променят и костюмите им.

Момчетата от Медисън авеню
„Момчетата от Медисън авеню”

Вашата работа в „Момчетата от Медисън Авеню” повлия ли върху развитието на сюжета през различните сезони?

Джейни Брайънт: И това се е случвало. Винаги показвах на създателя на шоуто – Матю Уайнър, снимките от пробите на костюмите, които правим на актьорите и понякога той се вдъхновяваше да напише нова сцена във връзка с някоя дреха и персонаж. Когато моделирах спортното яке с шотландско каре на Дон Дрейпър в пети сезон, Матю ми каза, че то пасва идеално в една от сцените с участието на Дон и Меган и че специално ще напише реплика на Меган, с която да привлече вниманието към якето.

В четвърти сезон пък Джоан (Кристина Хендрикс), която е олицетворение на елегантността, грациозността и женствеността, се появява в червена рокля. В една от сцените Роджър (Джон Слатъри) й казва: „Облечи роклята, в която изглеждаш като подарък.” Тази реплика отново беше вдъхновена от облеклото на героинята – въпросната коледна рокля в червено с панделка на врата и панделка на гърба. Щом Матю видя снимката от пробите, възкликна: „Ами че тя изглежда като подарък! Ще взема да напиша нещо по този повод.” Нищо чудно – Кристина притежава изключителна естествена красота.

Момчетата от Медисън авеню
„Момчетата от Медисън авеню”

Кои бяха най-големите предизвикателства пред вас по време на седемте сезона? Както знаем, със звездите не винаги се работи много лесно.

Джейни Брайънт: По принцип е така, само че с актьорите от „Момчетата от Медисън авеню” винаги съм работила много ефективно и с удоволствие. И съм много щастлива от този факт, защото за повечето сериали не може да се каже същото. Също така съм много благодарна за разбирането им и ценя умението им да носят както костюми, които са им по вкуса, така и костюми, които може и да не им харесват кой знае колко. Те се държаха към мен много великодушно.

Доволна съм и от факта, че винаги общувах директно с Матю Уайнър по всички творчески въпроси. Аз получавах сценария преди актьорите и знаех много преди тях какво ще им се случи по-нататък. Така те ми се доверяваха в подбора ми на дрехи, дори да не разбираха защо точно такива ще носят.

Мисля, че не само за мен работата по сериала беше много специална – това беше  необикновено, направо вълшебно преживяване! Разбира се, че имах и много предизвикателства. Работата на художника на костюми е изключително натоварена и изтощителна. „Късите” ми дни продължаваха 12 часа, но обикновено работех по 14-15 часа. А представете си какво е да поддържаш гардероба на толкова огромен актьорски състав! Имате основните герои, после второстепенните герои, после образите, които се появяват само в определен епизод, а накрая и статистите. И понеже спецификата на шоуто е такава, всеки отделен герой трябва да е облечен много внимателно от главата до петите. И не само да е облечен, но и да отговаря на героя си, на развитието на сюжета и на нуждите на всяка отделна сцена. Освен това ние се съобразяваме и с декорите и като цяло с местата на снимки. А аз съм такава – прехвърлям пред погледа си хиляди вратовръзки, докато избера най-подходящата за всеки мъж в една-единствена сцена. Не знам защо сама се изтезавам по този начин, но така работя!

Коя е Джейни Брайънт?

Джейни Брайънт: Преди „Момчетата от Медисън Авеню” Джейни Брайънт работи по сериала на HBO „Deadwood” (2004), който й носи награда Еми за най-добър художник на костюми. Джейни е израснала в Кливланд, щата Тенеси, където от малка се интересува от мода и прави дрехи на куклите си от старите престилки на майка си. Завършва моден дизайн и работи по специалността си в Париж и Ню Йорк, преди да се установи в Лос Анжелис, за да се впусне в киното и телевизията. През 2003 г. един от филмите, по които работи – „Alien Hunter”, я води в Ню Бояна Студиос в София, от където казва, че пази добри спомени. Днес дизайнери като Вера Уанг, Прада и Марк Джейкъбс споделят, че са се вдъхновявали от дрехите, създадени от Джейни Брайънт. Едновременно с работата си по „Момчетата от Медисън Авеню”, дизайнерката създава и успешна модна линия, вдъхновена от сериала, заедно с Banana Republic. След седем години в света на рекламата от 60-те години, Джейни се опитва да прокара свое модно риалити шоу.

Момчетата от Медисън авеню
„Момчетата от Медисън авеню”

Костюмите в „Момчетата от Медисън Авеню”

Очевидно Джейни Брайънт не смята, че като художник на костюми в сериал, ситуиран в определена историческа епоха, трябва да се придържа строго към модата от тези години. От това нейните решения за костюмите в сериала само печелят. Джейни комбинира смело, но с усет тенденции от 50-те и 60-те – например модел сако от 50-те и шапка от 60-те. Създаването на стила на Дон Дрейпър е въпрос на прецизен баланс между актуалните за началото на 60-те години тенденции и вечнозеления консерватизъм. Тоналностите на дрехите се променят в зависимост от настроението на сезона или сцената. Например, по време на четвъртия сезон Дон е облечен в подчертано по-тъмни цветове, но когато пътува до Калифорния, се държи доста по-освободено и се облича по-непретенциозно. За Бети Дрейпър (Джанюари Джоунс) Джейни Брайънт се вдъхновява едновременно от Мерилин Монро и Джаки Кенеди. Тя създава за героинята рокли, които да внушават стремежа й към перфекционизъм и ги гарнира често с перли. Джоан Харис (Кристина Хендрикс) винаги знае как да подчертае привлекателните черти от своята външност и неслучайно я виждаме предимно в обгръщащи тялото рокли и костюми, които й придават доста по-различен вид от останалите служителки в рекламната агенция. Пеги Олсън (Елизабет Мос) се превръща постепенно от обикновено и бедно момиче без претенции в уверена работеща жена, като стилът й еволюира с нея.

Но нейните поли в предимно пастелни тонове винаги са по-широко скроени, сякаш за да показват по-малко от нея, и рядко ще я видим с по-смело деколте. Дъщерята на Дон и Бети – Сали Дрейпър (Киърнан Шипка) от дете в първия сезон стига до колеж в последния. Нейното израстване и трансформация от малко копие на майка си в млада дама със собствена индивидуалност става най-вече под влияние на Меган (Джесика Паре) – втората съпруга на Дон. А тя, в ролята на секретарка, която зарязва офиса, за да се отдаде на актьорството, е подчертано модерна и гледа винаги да приковава вниманието към себе си. Джейни Брайънт споделя, че някои от костюмите са по неин дизайн.

Други открива в различни винтидж магазини или получава, благодарение на своите „агенти” в тях и ги преправя за един или друг персонаж, като малко или много ги променя. За някои от сцените пък са необходими повече от един брой една и съща дреха – като в епизод от трети сезон, в който виждаме Джоан първо в безупречна зелена рокля, след това в същата рокля, напоена с кръв, а накрая – пак в тази рокля, но с изсъхнала кръв.

Момчетата от Медисън авеню
„Момчетата от Медисън авеню”

И още за „Момчетата от Медисън авеню”

Матю Уейнър разработва идеята за „Момчетата от Медисън авеню” още докато е сценарист на „Семейство Сопрано”. След финала на супер успешния мафиотски сериал, той предлага идеята си за рекламна агенция в Ню Йорк през 60-те години на ХХ век на кабелната телевизия AMC. Пилотният епизод на „Момчетата от Медисън авеню” е гледан от почти един милион зрители юни 2007 г. Следващите сезони на поредицата продължават да печелят не само все повече зрители, но се радват на благоволението на критиката и носят награди на създателя и неговия екип.

Сред отличията са три Златни глобуса за най-добър драматичен сериал и един за изпълнителя на главната роля – Джон Хам, три награди "Еми" за най-добър драматичен сериал и три за най-добър сценарий на Матю Уайнър, две БАФТИ за най-добър чуждестранен сериал и др. „Момчетата от Медисън авеню” са номинирани в почти всички категории на наградите "Еми" от тръгването на сериала до днес. Работата на Джейни Брайънт е поощрена с три номинации за "Еми" и носи награда от Гилдията на художниците на костюми през 2009 и 2010 г.


от Лора Трайкова
Рио де Жанейро

Споделете:

Cinefish.bg ОЩЕ НОВИНИ
Cinefish.bg - Всичко за киното МНЕНИЯ Cinefish.bg - Всичко за киното


За да напишете коментар, е нужно да влезете с Вашите име и парола.


 

ПОПУЛЯРНИ ФИЛМИ ДНЕС ПОПУЛЯРНИ ФИЛМИ ДНЕС ПОПУЛЯРНИ ФИЛМИ ДНЕС
 
Cinefish.bg Cinefish.bg