Cinefish.bg
Cinefish.bg Cinefish.bg
 
Начало »

Новини

»

Теми "Домът на киното" търси качествените, не касовите филми

Домът на киното търси качествените, не касовите филми
"Кита е моето персонално вдъхновение да се занимавам с показ на филми. "
Cinefish.bg

Теми
"Домът на киното" търси качествените, не касовите филми

13.08.2009, 18:31  |   Видяна: 3967  |   actualno.com  |   ГОРЕЩА ТЕМА
от Лора Трайкова

Владимир Н. Трифонов е програмен мениджър на Дома на киното, който се стопанисва от "Арт Фест". Преди години се е грижил за програмацията на филмите и в несъществуващото вече кино "Център". Бил е главен редактор на сп. "Екран", програмирал е филмите на "Киномания" и редактира авто- и биографични книги от поредицата "Амаркорд", посветени на личности от света на киното.

От колко време работиш в Дома на киното и в какво се състои работата ти?

Владимир Н. Трифонов: Работя в Дома на киното от края на декември 2007 като програмен мениджър – работа, която вършех и преди това в продължение на 4 години в кино "Център". Просто продължавам да измислям и осъществявам филмови събития, стараейки се да ги предложа на зрителите по достатъчно добър начин, за да можем да привлечем повече от тях.

По време на София Филм Фест Домът на киното е един от основните киносалони, в които текат фестивалните прожекции, организират се срещи с фестивалните гости, както и изложби (тази година снимките на Зигфрид, например). На какъв принцип правите програмацията за киното по време на фестивала - нарочно ли насочвате определени филми към него, а съответно и определени срещи с гости?

Програмната схема на София Филм Фест се прави персонално от Стефан Китанов – в последните две години изборът му е конкурсната програма да се случва при нас, което ни прави и най-натовареното откъм гости и представяния кино: стигали сме и до 6 подобни разговора на ден, което си е сериозен екшън.

Извън София Филм Фест какъв е основният стремеж при подбора на филмите, които се прожектират в киното през годината?

Най-напред – най-доброто от все по-оредяващия откъм стойностни заглавия кинорепертоар. Той се състои от филмите, които (с изключение на тези на т. нар. "мейджър"-компании, които стигат у нас на друг принцип) българските дистрибутори са преценили, че ще се гледат у нас и са успели да договорят на изгодна цена, а не непременно от най-важните филмови събития.

Имаме куп проекти за по-малки събития – не с мащабите на СФФ или Киномания, - но реализацията им зависи както от намирането на финансиране, така и от преценката за очаквания зрителски интерес. Би било прекрасно да поддържаме нещо като постоянен  фестивал (мечта на не един и двама програматори по света, като например директора на фестивала във Венеция Марко Мюлер), но това е доста скъпо начинание.

Има начини, разбира се, да бъдат договаряни важни филми, които не стигат легално у нас нито за разпространение, нито на фестивали, но това е доста сложна схема, над която в момента работим и доизкусуряваме детайлите. Може би след около година ще си проличи някакъв резултат.

Доколко може да се каже, че кино, което не набляга основно на мейнстрийм холивудски филми, като Дома на киното, е печелившо от чисто финансова гледна точка?

Подобни кина никъде по света не са печеливши, но навсякъде в Европа те имат възможност да получават субсидии на няколко нива – европейско (ние също сме членове на веригата от киносалони "Europa Cinemas"), национално, регионално и местно (общинско). У нас има един доста несъвършен механизъм за субсидии от Националния филмов център, който, може би след избора на нов директор там, има вероятност да се промени. Но всички тези субсидии се отпускат след кандидатстване на основа на резултати, т. е. никой не субсидира празно кино – трябва да докажеш, че работиш и полагаш усилия да привличаш зрители.

Разчитате ли на субсидии и финансовата подкрепа на културни институции (български и чужди)?

Определено, защото както казах и по-горе, това не е евтино начинание. Дори и програма като тази, която се прави само с филми, които имат своя разпространител за България и са налични тук, трябва да има поне някакъв елементарен рекламен бюджет.

Привличат ли се повече зрители с тематични инициативи като настоящата, Музикалното кино? Как се роди идеята за нея, колко време я организирахте и какъв е до момента интересът към нея?

Идеята отдавна зрее в раздвоеното ми съзнание на киноман и меломан. Не отне много време за организация – по-скоро доста време нямахме място в програмата да съберем всички тези филми накуп, (които, както се вижда,) а те се разпростират удобно в цели 6 седмици. Интерес определено има – може би в силния сезон зрителите на всяко от заглавията биха били двойно, но тогава трябва да намерят екран и силните некомерсиални премиери, които по правило не излизат през лятото. Кино като нашето, с един екран, няма възможност за съжаление да бъде достатъчно гъвкаво.

И последно, какъв шеф е Кита?

Кита е моето персонално вдъхновение да се занимавам с показ на филми. Навремето, когато той пое Дома на киното и организира първия Рок Филм Фест през 1993 г. - а тогава по екраните просто нямаше нищо читаво, - си казах: "Ето че можело да се показват и хубави филми"; бях дотам въодушевен, че без да го познавам, отидох и му предложих да помагам с каквото е необходимо. Той ми даде да лепя плакати и да продавам каталози на прожекциите в Летния театър. След като участвах в разработването на Euro Cinema (през 2001-02) и кино "Център" (2003-06), беше крайно време да заработим заедно, и ето че това се случи.


Още новини:
"Годзила" се завръща на големия екран през 2012 г.
Ким Бейсингър ще се снима със Зак Ефрон
Майкъл Дъглас е притеснен за сина си
Сталоун ще получи награда във Венеция
"Полтъргайст" се завръща!
Топ 10 на най-сексапилните жени в телевизионните сериали

Споделете:

Cinefish.bg ОЩЕ НОВИНИ
Cinefish.bg - Всичко за киното МНЕНИЯ Cinefish.bg - Всичко за киното


За да напишете коментар, е нужно да влезете с Вашите име и парола.


 

 
Cinefish.bg Cinefish.bg