Някои режисьори много биха искали да ги окичат с титлата „автор“ и да говорят за тях, че правят „авторски филми“. Джим Джармуш не е един от тях.
Макар и новият му филм „Патерсън“ да носи неговия отличителен почерк, режисьорът твърди, че не е „автор“ и че филмът не би съществувал без работата на неговите сътрудници.
„Според мен филмът се ражда в монтажната, защото аз пиша само една версия на сценария – казва той. – Когато започнем работа, например с Марк Фридбърг, който е страхотен художник на продукция, и избираме локациите за снимки и аз си водя записки.
След като съм избрал за ролите Голшифтех Фарахани и Адам Драйвър, ще сменя някои неща. Дори когато снимаме, ми хрумват идеи. „Трябват ми близнаци,“ мисля си и търсим статисти, които са близнаци. Окончателният вариант на сценария се ражда в монтажната.
Да се мислиш за автор е глупост. Филмът е екипна работа и особено в моя случай, защото аз имам творчески контрол върху него. Това означава, че избирам хората, с които да работя и заедно правим филма.
Слагам името си в надписите „един филм на Джим Джармуш“, за за защитя възможността да избирам своите сътрудници особено в този свят на финансиране на продукции и използване на чужди пари.“