Cinefish.bg
Cinefish.bg Cinefish.bg
 
Начало »

Новини

»

Рецензии „Боецът” - It’s the final countdown

„Боецът” - It’s the final countdown
7-те номинации за „Оскар” са признание за един много качествен филмов продукт
Cinefish.bg

Рецензии
„Боецът” - It’s the final countdown

11.02.2011, 18:30  |   Видяна: 4500  |   синефиш.бг  |   РЕЦЕНЗИЯ

от Александър Райчев

Борбата е безмилостно жестока.
Борбата както казват, е епична.
Аз паднах. Друг ще ме смени и...
толкоз.
Какво тук значи някаква си личност?!

Тези стихове на именития български поет Никола Вапцаров са извоювали завинаги своето място в съзнанието на българския народ, защото безкомпромисно и сбито успяват да обобщят живота на всеки един човек, независимо от това какво е постигнал в жизнения си път или какъв обществен статус е притежавал.

БоецътВсички ние в един момент падаме в неравната битка с отлитащите години и на наше място идват следващите редици, които проблясват за миг и също угасват.

И въпреки това се раждат и изграждат индивиди, чиито дух ги тласка да се борят в желанието си да оставят следа за идните поколения; пример за подражание, който да вдъхновява милиони и милиарди, и да поддържа пламъка на надеждата, че всеки е способен да надскочи себе си и да постигне повече, отколкото някога си е представял.

Великите спортни истории от дълги години служат и за вдъхновение на сценаристите в Холивуд, а боксът специално заема централно място в някои от най-знаменитите и награждавани филми за всички времена.

Достатъчно е да споменем следните няколко световноизвестни заглавия:

• „Роки” – награди ” Оскар” за най-добър филм и режисура
• „Разяреният бик” – награда „Оскар” за най-добра роля на Робърт де Ниро
• „Момиче за милиони” – награди „Оскар” за най-добър филм, режисура, най-добра роля на Хилари Суонк и най-добра поддържаща роля на Морган Фриймън

БоецътВъв всички тези истории обаче спортът остава на второ място, за да изведе на преден план драматичните човешки истории, които съпътстват победите и загубите на ринга.

През 2010 режисьорът Дейвид О. Ръсел се заема да пренесе на големия екран поредната значима история свързана със света на бокса. Основната заслуга обаче за филмовата адаптация по живота на Мики Уорд „Ирландеца” е на Марк Уолбърг, който също произхожда от работническа среда и от години желае да разкаже точно тази история. Така той се заема не само със задачата да се превъплати физически и психически в истинския Мики Уорд, но и да работи като продуцент, за да може филмът да бъде реализиран на практика.

Боецът” е преди всичко история за вътрешната борба на всеки един от нас; борба, която трябва да спечелиш, преди да можеш да се отдадеш напълно на всякакви други предизвикателства.

В случая на конкретната история Мики Уорд (Марк Уолбърг) е човек, свикнал да следва безпрекословно напътствията на майка си и брат си, като реално осъзнава, че те може би не са най-доброто за него, но в същото време не е способен да се откъсне от кръга на семейството си.

БоецътМики е боксьор с голямо сърце, живеещ в сянката на брат си Дики (Крисчън Бейл), победил преди много години великия Шугър Рей Ленърд. Самият Дики се е превърнал в пропаднал наркоман, който не си дава реална представа за случващото се около него и за последствията от действията му.

Властната им майка контролира кариерата на синовете си, опитвайки се да изкара пари най-вече на гърба на Мики, който понася тежки удари в неравностойни мачове. Всичко това обаче се променя с появата на Шарлийн (Ейми Адамс), чиято желязна воля и огнен език са способни да се окажат спасителния пояс, от който Мики се нуждае, за да изплува от блатото на семейните проблеми.

БоецътВсеки, който държи да знае как завършва филма, може лесно да го направи с помощта на съвременните технологии, но по отношение на американските биографични спортни драми ние българите сме облагодетелствани, защото в повечето случаи не сме запознати с развоя на събитията и за нас ефектът от една толкова силна емоционална история е още по-голям, особено когато е добре разказана и изиграна.

А в случая актьорите са основния коз на „Боецът” и не случайно вече завоюваха няколко награди за Най-добро ансамблово изпълнение. При ограничен бюджет и снимачен период от само 33 дни, е ясно, че е било от първостепенно значение да се подберат такива актьори, които са наясно с ролята си и са й отдадени напълно.

Парадоксално или не, но основната движеща сила зад проекта и изпълнител на главната роля Марк Уолбърг бе пренебрегнат при номинациите за „Оскар” в категорията "най-добра мъжка роля".

Тъй кБоецътато в България повечето останали кандидати все още не са показвани на голям екран е трудно да преценим адекватността на този пропуск, но при всички случаи едва ли е нужно вече някой да бъде убеждаван, че Уолбърг е добър актьор. От времето на музикалната му кариера изминаха много години, през които той се снима в редица филми и дори получи номинация за „Оскар” за „От другата страна” на Мартин Скорсезе. 

В случая обаче Уолбърг наистина е засенчен от изпълнителите в поддържащите роли, които се водят такива само по силата на академичините правила, но в действителност спокойно могат да бъдат определени като централни за филма.

Спечелилият вече няколко награди, включително и „Златен глобус”, Крисчън Бейл се е устремил към своя първи „Оскар” за ролята си на Дики Еклунд и по всичко изглежда, че няма какво да го спре да добави и отличието на Академията към своята колекция. Бейл е добре известен с екстремните си актьорски методи и пълна отдаденост на всяка роля, което тук отново се проявява в пълна сила. Актьорът е свалил 10 килограма и е заприличал на жив скелет в сравнение с визията си като Батман, а превъплащението му в образа на изпаднал наркоман е един от най-убедителните аргументи срещу употребата на нелегални субстанции, показван в игрален филм.

БоецътМелиса Лео в образа на властната майка също е почти сигурен носител на наградата „Оскар” за Най-добра поддържаща роля и отличието би било напълно заслужено. Героинята й се опитва да се държи като Дон Кинг от гетото, убеждавайки Мики, че винаги му мисли най-доброто, но всъщност си затваря очите пред проблемите на другия си син и единствено желае да изкара повече пари без оглед на здравето на собствените си деца.

Ако не беше именно Лео, Ейми Адамс може би най-сетне щеше да спечели „Оскар”, но явно и този път ще трябва да се задоволи само с номинация за образа на Шарлийн, приятелката на Мики. Адамс продължава да затвърждава позициите си на една от най-стабилно представящите се актриси в Холивуд, изигравайки наперената барманка, която води собствена борба с трудностите на живота, но в същото време е готова на всичко за успеха на Мики, дори това да означава директна конфронтация с многолюдната женска част от семейството му.

За автентичността на „Боецът” допринася участието на истински лица от историята на Мики Уорд. Уолбърг успява да убеди полицая и треньор Мики О’Кийф да изиграе самия себе си и аматьорът във филмовия бизнес се справя повече от добре, имайки предвид краткия снимачен процес и сигурната липса на достатъчно време за многократни дубли.

БоецътС право „Боецът” може да бъде определен като изцяло актьорски филм наситен с брилянтни изпълнения, чийто умел диригент е Дейвид О. Ръсел.

Важно е да се подчертае, че филмът по никакъв начин не може да бъде разглеждан просто като копие на „Роки”.

Историята и персонажите в „Боецът” носят собствен уникален заряд, който заслужено печели адмирации и от публиката, и от критиката по целия свят, а 7-те номинации за „Оскар” са признание за един много качествен филмов продукт, който българската публика ще има удоволствието да гледа от този петък във всички големи киносалони.

Споделете:

Cinefish.bg ОЩЕ НОВИНИ
Cinefish.bg - Всичко за киното МНЕНИЯ Cinefish.bg - Всичко за киното


За да напишете коментар, е нужно да влезете с Вашите име и парола.


 

 
Cinefish.bg Cinefish.bg