Триизмерната анимация “Аз, проклетникът 2” продължава със своята доминация в България и за малко повече от две седмици успя да натрупа над половин милион лева. Лентата се пребори с три нови премиерни заглавия и за трета поредна седмица е на върха на родната бокс офис класация. За изминалия уикенд (19-21 юли) продължението на хита от 2010-та година е натрупало 67 139 лева, а спечеленото от премиерата досега се равнява на напълно задоволителните 638 791 лева.
“Аз, проклетникът 2” ще се нареди сред най-успешните заглавия на годината и съдейки по досегашното му представяне със сигурност може да се каже, че филма се е харесал на голям брой български зрители. Други фактори за постигнатия успех са силната предварителна реклама в големите родни киновериги и популярността на първата част, която през 2010-та натрупа от кинопрожекциите по света над половин милиард долара.
Изненадващото в случая с “Аз, проклетникът 2” е, че през изминалите три седмици лентата остави зад гърба си очаквани и рекламирани заглавия като “Огненият пръстен”, “Самотният рейнджър”, “Белият дом: Под заплаха” и екшън-комедията “Нежна полиция”. Дори и премиерната триизмерна анимация “Турбо” не успя да се пребори с режисирания от Пиер Кофин филм. Очевидно е, че популярността на триизмерните анимации сред българската публика е в своя разгар и в най-добрия случай “Аз, проклетникът 2” ще завърши представянето си с приходи от над един милион лева.
Втората позиция е за триизмерния анимиран филм на Дриймуъркс Пикчърс “Турбо”, който за изминалия уикенд е натрупал общо 58 121 лева – определено скромен старт за добре рекламирана лента, която е и представител на един от най-популярните поджанрове в България. Като причина за сравнително слабия старт е факта, че “Турбо” бе предшестван от две скъпи и все още актуални триизмерни анимационни продължения (“Аз, проклетникът 2” и “Университет за таласъми”), които поне за момента изглежда са заситили апетита на зрителите по отношение на анимираните ленти.
Пренасищането на кинопазара с продукции от един от същ жанр винаги е било проблем за дистрибуторите и студията и когато стане дума за летния сезон този проблем се среща почти всяка година. И именно заради това понякога се случва публиката да игнорира заглавия за които преди премиерата им се е смятало, че ще регистрират добри финансови постъпления.
В Съединените щати “Турбо” остана в сянката на “Аз, проклетникът 2” и “Университет за таласъми” и ако няма по-сериозно увеличение на посещаемостта през тази и следващата седмица подобна ще бъде съдбата му и в България. Добрата новина е, че родната публика продължава да подкрепя 3D-анимациите и въпреки че не е продължение на популярен хит “Турбо” (по подобие на скорошния “Тайната на горските пазители”) има реален шанс да набере повече скорост в следващите две седмици.
Екшън-фантастиката “Огненият пръстен” застава на трето място в класацията със спечелени за изминалия уикенд 39 553 лева. От състоялата се преди около две седмици премиера филма на мексиканеца Гилермо дел Торо е натрупал общо 179 099 лева, което определено е скромен резултат за мащабен летен екшън, който се прожектира в триизмерен и IMAX формат. Въпреки значителния брой дискусии и силна реклама в интернет “Огненият пръстен” очевидно не е направил особено впечатление на голяма част от масовата публика и приходите както в България, така и в САЩ, са ясен показател за сравнително нисък зрителски интерес. Лентата на Гилермо дел Торо няма да бъде счетена за финансов провал в България, но приходите й са далеч по-скромни от тези на конкурентните продукции “Z-та световна война” (494 694 лева за две седмици) и “Самотният рейнджър” (282 240 лева за две седмици). До момента по света “Огненият пръстен” е натрупал 180 милиона долара при бюджет за снимки от малко над 200 милиона долара.
Премиерният екшън-трилър “Белият дом: Под заплаха” е на четвърта позиция със спечелени за изминалия уикенд 35 083 лева. Като към това се добавят и приходите от предпремиерните прожекции сумата се увеличава на 63 519 лева, което е слабо, но не и изненадващо постижение. Само преди няколко месеца по кината мина екшъна на Антоан Фукуа “Код: Олимп”, чиито сюжет също разказваше за нападение над дома на американския президент. Лентата на Фукуа стартира с далеч по-добри приходи (100 756 лева за първия уикенд) и очакванията бяха, че “Белият дом: Под заплаха” ще изпита затруднение в борбата за зрители именно защото публиката вече е гледала подобен филм само няколко месеца по-рано.
Тези очаквания са на път да се сбъднат и ако през тази седмица не бъде отбелязано по-сериозно увеличение на посещаемостта филма на Роланд Емерих (въпреки големия си бюджет и по-лъскави ефекти от тези в “Код: Олимп”) ще се нареди сред финансовите разочарования на лятото. В световен мащаб “Белият дом: Под заплаха” е спечелил до момента 92 милиона долара, при бюджет за снимки от над 150 милиона.
“Самотният рейнджър” заема пето място в класацията като за три седмици по кината е натрупал общо 379 377 лева. На фона на изключително слабите приходи в Щатите и в някои други европейски държави спечелената до момента сума в България е едно напълно задоволително постижение. Въпреки конкуренцията и факта, че е един от малкото скъпи летни филми, които не се прожектират в триизмерен формат, “Самотният рейнджър” намери своята публика и до момента над 50 хиляди зрители са гледали уестърна на големия екран. Ясно е, че няма да бъдат поставени рекорди в бокс офиса, но за представител на уестърн-жанра филма с Джони Деп се представя достойно в България и преди да бъде свален от екран ще успее да надмине границата от половин милион лева.
Приключенският трилър на Марк Форстър “Z-та световна война” е на шеста позиция със спечелени за по-малко от един месец 696 400 лева. Освен, че изненада с доброто си представяне в целия свят триизмерния филм с Брад Пит се пребори на българска почва със силно рекламирания комиксов екшън “Човек от стомана”, за който се смяташе, че ще бъде едно от най-успешните заглавия на годината. “Z-та световна война” определено се представя по-добре от предварителните очаквания и въпреки че няма да надмине границата от един милион лева ще се нареди сред големите хитове на лято, 2013-та. До момента по света 3D-филма е натрупал близо половин милиард долара.
“Нежна полиция” заема седмо място в класацията. За изминалите близо две седмици филма със Сандра Бълок и Мелиса Маккарти е спечелил общо 83 292 лева, което е очакван резултат за представител на комедийния жанр, който не бе предшестван от мащабна реклама и чиято премиера се състоя в разгара на летния сезон. Американската публика превърна “Нежна полиция” в един от изненадващите хитове на лятото, но съдбата на филма в България няма да бъде същата тъй като вниманието на зрителите е насочено към триизмерните анимации и скъпите екшън-продукции. На фона на конкуренцията е похвално, че режисираната от Пол Фейг лента все пак е привлякла в кината над 11 хиляди зрители, но като цяло бокс офис представянето й няма да бъде запомнено с нещо специално.
Криминалният “Зрителна измама” застава на осма позиция със спечелени за шест седмици 582 586 лева. Филмът на Луис Летериер пристигна без особени претенции в България, но публиката определено е харесала това, което е видяла и приходите до момента са напълно задоволителни за оригинално заглавие, което се прожектира единствено в традиционния двуизмерен формат.
Въпреки конкуренцията (в лицето на шестия “Бързи и яростни”) “Зрителна измама” стартира силно и спечеленото до момента нарежда филма сред най-успешните оригинални заглавия на годината. Общо по света филма с Морган Фрийман е натрупал 200 милиона долара.
Режисираният от София Копола “Блясък” стартира българското си представяне от деветата позиция в класацията. За изминалия уикенд базирания на истински случай филм с Ема Уотсън и Лесли Ман е спечелил скромните 11 820 лева. Едва ли някой е смятал, че “Блясък” ще регистрира големи финансови постъпления и слабото представяне на филма до момента е напълно очаквано.
Въпреки участието на познати на младата публика актьори “Блясък” няма да може да изпъкне на фона на големите триизмерни заглавия и подобно на тазгодишния “Купонджийки” (също филм за млади момчета и момичета, които извършват престъпления) по всяка вероятност ще отпадне бързо от киноафиша. Представянето на лентата в световен мащаб също е скромно и спечеленото до момента се равнява на едва 7 милиона долара.
Анимационният “Университет за таласъми” застава на последното десето място като за пет седмици по родните кина е натрупал 667 968 лева. Конкурентната триизмерна анимация “Аз, проклетникът 2” попречи на лентата да натрупа още по-големи приходи през изминалите две седмици и границата от един милион лева със сигурност няма да бъде достигната (въпреки първоначалните очаквания).
Все пак “Университет за таласъми” се представи достойно в България (с над 78 хиляди зрители до момента) и ще намери място в класацията на успешните заглавия на 2013-та година. Продължението на “Таласъми ООД” се представя стабилно и в останалата част от света – общите международни приходи до момента се равняват на половин милиард долара.