Докато новаторските творби на Сергей Айзенщайн от 20-те години – Броненосецът Потьомкин (1925) и Октомври (1928) – представят оригиналната монтажна техника на своя режисьор и се фокусират върху съветските маси като колективен герой, филмите от следващите десетилетия: Александър Невски и диптихът Иван Грозни (1942/6), изглеждат доста по-традиционни както като форма, така и като повествователен фокус върху героичната личност.
Александър Невски не трябва да бъде гледан като отстъпление от интелектуалните филмови изследвания от ранния период на Айзенщайн, а като развитие на метода му в тон с политическите и технологични реалности на епохата.
Като драматизира усилието на принц Невски да отблъсне бруталните тевтонски рицари от Свята Русия от XIII в., филмът залага на установените литературни и артистични средства на изразяване. Новаторското е, че зрелищното действие е до такава степен синхронизирано със специално написаната музика на Прокофиев, че самият Айзенщайн нарича структурата на филма си „симфонична”.
Световна премиера: 25.11.1938 Жанр:Биографичен, Екшън, Драма СССР / 1938 / 112 минути Сценарист:
Сергей Айзенщайн, Пьотър Павленко Режисьор:
Сергей Айзенщайн, Дмитрий Василиев В ролите:
Андрей Абрикосов, Николай Черкасов, Николай Охлопков , Дмитрий Орлов, Василий Новиков, Варвара Масалитинова, Владимир Ершов Сайтове: