Успехът на някои филми сякаш е предварително начертан - всичко е изчислено от началото до края. Много от големите бокс офис хитове са ясни дори преди началото на снимките им. Други пък минават тежък път, поставят големи залози и до последните часове преди премиерата, всичко е под въпрос.
В този списък ще представим 15 различни филма, които рискуват много. Дали е било оправдано - вижте сами.
1. Апокалипсис Сега (1979)
Франсис Форд Копола адаптира и пренася "Сърце на мрака" от Джоузеф Конрад във формата на военен епос във Виетнам. Със саундтрак от Вагнер, нападения с хеликоптер, сценично шоу със зайчетата на Плейбой и един луд господар на джунглата. По-рано, Орсън Уелс и Дейвид Лийн са правили опити за адаптиране на повестта, но неуспешно. След всичките нещастия случили се на снимачната площадка, Копола съвсем спокойно е можел да се откаже. Но не го е направил. Но със "Златна палма", 2 "Оскара" и репутация на най-великия военен филм правен някога, признанието на Копола, че "малко по-малко всички полудяхме" и всичко, през което той и екипа му минава някак си е наградено.
2. Отнесени от вихъра (1939)
Дейвид О. Селзник мечтаел да адаптиране за екран любовния роман за Гражданската война от Маргарет Мичък. И го направил. Селзник похарчил 50 000 долара за правата на романа и не спестил нито цент, за да го направи както трябва. Само кастингът на филма отнел две години, преди Вивиан Лий (звезда във Великобритания, но неизвестна в САЩ) да бъде избрана за Скарлет О'Хара. След това трима различни режисьори се сменят на снимачната площадка. Филмът определено се отплаща със своите 8 "Оскара". След като приходите на "Отнесени от вихъра" се пресметнат спрямо инфлацията - това е най-печелившия филм на всички времена - 3,3 милиарда долара.
3. Психо (1960)
Мрачната адаптация на Хичкок по романа на Робърт Блох не е приемлива за Paramount, за това режисьора прави филма си за Universal - с малък бюджет, телевизионен екип и забавяне на заплатата му. За сметка на това обаче той получава 60 % от правата върху негатива (заснетия материал). Като оставим настрана шокиращото насилие, най-големия риск във филма е убиването на героинята на Джанет Лий по средата на филма. Тази иновация кара Хичкок да настоява никой да не бъде допускан в залата след началото на филма. Тази забрана спомага за голяма мълва от уста на уста, която довежда до най-успешния филм на Хичкок и един от най-култовите филми в Холивуд. Залогът на Хичкок го прави и изключително богат.
4. Титаник (1997)
Дело на любовта на Джеймс Камерън, чието желание да възроди трагедията за обречения лайнер се превръща в най-големия епос на 90-те. Обсебването на Камерън го кара да снима подводни кадри на истинския потънал кораб, след което да построй реплика в почти пълен размер и накрая да уголеми всичко чрез невиждана употреба на компютърно-генерирани изображения. Нужни са цели две студия, които да си поделят финансирането на филма - Paramount и 20th Century Fox. Хитрата смесица на Камерън от спектакъл и и романтика кара публиката да го гледа отново и отново, което довежда до първия филм стигнал 1 милиард долара в световния бокс офис.
5. Кръстникът (1979)
Романът на Марио Пузо за мафиата е голяма надежда за хит на Paramount. Трябвало е само да намерят правилния режисьор и актьори. Продуцентът Робърт Еванс специално изискал Франсис Форд Копола - който не е бил предпочитан от студиото. След като Копола взел мястото, той се насочил към неизвестният Ал Пачино и съсипаният, проблемен Марлон Брандо, което причинило много главоболия на Paramount в началото. Както Уилям Голдман казва за Холивуд - "никой не знае нищо". Публиката се трупа на тълпи да гледа семейния епос на Копола и по-късно го обявява за най-обичаната лента. Академията му дава наградата за най-добър филм и следват две продължения (една класика и един недооценен филм).
6. Портите на Рая (1980)
Майкъл Чимино, с пресен "Оскар" от "Ловецът на елени" убедил United Artists да финансират новия му уестърн епос. С пълен контрол над продукцията и неограничени средства за режисьор перфекционист, нещата се влошили. След 6 снимачни дни, Чимино изоставал с 5 дни от графика. В крайна сметка, United Artists почти стигат до банкрут. Кариерата на Майкъл Чимино никога не се възстановява. Никой не иска да гледа филма (от 44 милиона бюджет, приходите са едва 3 милиона). Всичко това довежда до по-голям контрол на студията върху продукциите си. И все пак, през 2012 година, "Портите на Рая" се съживява, след като 216-минутната му режисьорска версия е показана на фестивалите във Венеция и Ню Йорк и е определена като "модерен шедьовър", а първоначалната скъсена версия е определена като "една от най-големите несправедливости в историята на киното".
7. Великият диктатор (1940)
Чарли Чаплин написва, режисира и играе едновременно като фашисткия диктатор Аденоид Хинкел и неговото подобие - еврейски бръснар. Холивуд предпочита да не намесва политиката в комедиите си, но Чаплин, който е богат и независим няма подобни опасения. Той се заема с тиранията на Хитлер, докато САЩ все още е неутрална."Великият диктатор" се превръща в най-печелившия филм на Чаплин, както и повратен момент в екранната сатира. И все пак, Чаплин по-късно признава, че е нямало да бъде толкова лекомислен, ако е бил наясно с истинския размер на Холокоста.
8. Лорънс арабски (1962)
Епосът на Дейвид Лийн вкарва Питър О'Тул в ролята на Т.Е. Лорънс, който обединява арабите срещу турците в този пустинен спектакъл, продължаващ повече от 3 часа и половина. След успехът на "Мостът на река Куай", Лийн захваща следващия си филм с изключително дълъг снимачен период на неприветлив терен. Освен това, той избира непознатия тогава Питър О'Тул за главната роля. "Лорънс арабски" се превръща в един от най-дългите носители на Оскар за най-добър филм. Изстрелва кариерата на Питър О'Тул и успеха му води до много други екранни епоси.
9. Пазителите (2009)
Хамлет на графичните романи, който добавя социо-политически аспект към жанра със супергерои. Студията си разменят класиката на Алън Мур в продължение на години, преди най-накрая той да бъде прехвърлен на големия екран. Различни режисьори със силно изразен визуален стил - Тери Гилиъм, Дарън Аронофски, Пол Грийнграс - зарязват проекта, защото не могат да измислят как да пренесат нюансите от комикса на голям екран. Тогава дошъл Зак Снайдър и решил просто да заснеме комикса. Верен до краен предел, "Пазителите" остава като един от най-амбициозните модерни филми за супергерои.
10. Облакът атлас (2012)
Адаптацията по романа на Дейвид Мичъл подрежда своите шест истории (от 19 век до далечно пост-апокалиптично бъдеще) като матрьошки. По какъв начин да се предаде свързаността между историите от романа в един филм? С не по-малко от трима режисьори (Лана и Анди Уашовски + Том Тиквер), които обединяват сили. Те използват необичаен подход, като избират големи актьори и всеки един от тях играе по няколко роли, без значение от пол и раса. "Облакът атлас" получава крайни оценки от критиката, като филма заема места в списъците за най-добрите филми на годината, както и в такива за най-лошите филми на годината. Вероятно трябва да мине повече време за да се направи точната равносметка. Освен това, бяха нужни повече от 4 месеца, за да успее високобюджетния независим филм да възвърне бюджета си.
11. Списъкът на Шиндлер (1993)
Стивън Спилбърг оставя настрана своето блокбъстърско отношение за да направи един отрезвяващ, черно-бял биографичен филм за един нацист, който решава да спаси 1000 евреи по време на Холокоста. Възможно ли е човекът зад "Челюсти" и "Извънземното" да отрази едно от най-отвратителните събития в историята? Още повече, след като той все още е зает с монтажа на "Джурасик парк"? Как изобщо може някой да се съмнява в него? Не само че остава критиците безмълвни, показва ни невиждани ужаси от ВСВ и спечелва 7 "Оскара", но "Джурасик парк" от същата година допълнително вдига летвата за по-традиционното спилбъргско забавление.
12. Завоевателят (1956)
Филмът заснет в CinemaScope (най-широкият формат) надхвърля себе си, като избира Джон Уейн за ролята на Чингис Хан. Самият кастинг е достатъчна причина за присъствието на филма в този списък. Но още по-притеснителното е, че продуцента Хауърд Хюз решава да заснеме филма в Юта, в непосредствена близост до мястото за тестване на атомни бомби. Финансовия провал на филма е ясен. Но по-лошото идва по-късно, когато голяма част от екипа на филма (включително Джон Уейн) умира от рак. От 220 човека, замесени в снимките на филма, до 1981 - 91 от тях развиват някаква форма на рак и 46 от тях умират заради това.
13. Гадни копилета (2009)
Куентин Тарантино се заема с ВСВ и решава да прати историческите книги на ма*ната им и вместо това да убие Адолф Хитлер чрез група ловци на нацистки глави. Всички знаем, че в Холивуд не са точни, когато става въпрос за исторически факти. Но дори в този случай, историята на Тарантино предлага радикално пренаписване на действителността. И все пак, никой не се противопостави на фантазиите на вечния фен - Куентин Тарантино, след като филма му предлага по-добър край от историческата действителност.
14. Американски психар (2000)
Ледената адаптация на Мери Харън по романа на Брет Ийстън Елис взима Крисчън Бейл като убиеца-юпи Патрик Бейтман. Оригиналният роман определено е една от най-жестоките книги публикувани някога. Дори и с жена за сценарист и режисьор, много хора се чудиха дали твърдата омраза на Бейтман към жените изобщо може да бъде филмирана. Харън обаче мъдро обуздава излишъка от романа и оформя една язвителна черна комедия. За жалост, филма често остава в сянката на оригинала на Елис - със своите безизразни описания на ужасяващо насилие.
15. Огненият пръстен (2013)
Гийермо Дел Торо отприщва историята на годината - гигантски роботи срещу гигантски чудовища. Колко рисково може да бъде това? С бюджет над 200 милиона долара, актьорски състав без големи звезди (Чарли Хунам, Ринко Кикучи, Идрис Елба) и нов вид 3D конвертиране (отнело 9 месеца повече от стандартното 3D конвертиране) - неизвестните стават много. Отзивите от скорошна тестова прожекция на филма докладват за мащаба му, като режисьора на "Looper: Убиец във времето" - Райън Джонсън е сред многото, определящи "Огненият пръстен" като хит. - "Отидете и гледайте "Огненият пръстен" и бъдете готови преживяването да ви преобрази в 12-годишни деца. Харесах го толкова много." - пише Джонсън в своя twitter.