Фестивалният хит от Кан и Дъблин на режисьора Кристофер Боргли ще радва българските зрители от днес! Филмът се разпространява с подкрепата на програма Creative Europe -„Творческа Европа – МЕДИА”!
Двамата режисьори ще бъде удостоени със специалния приз на Международната федерация на филмовите критициВ продължение на шест години в програмата на София Филм Фест имаме удоволствието и привилегията да бъде връчвана специалната Награда ФИПРЕССИ 90 Платиниум, която се присъжда от Международната федерация на филмовите критици. В пред-пандемичните години тя бе представяна лично от Клаус Едер, генерален секретар на организацията, и нейни носители в София са Бела Тар, Горан Паскалевич, Илдико Енеди, Биле Аугуст, Агнешка Холанд. През 2020 година световните творци на киното, които ще получат този приз, са режисьорите Кристи Пую и Тери Гилиъм. Творчеството на прочутия сценарист и режисьор Кристи Пую е една от причините светът на киното да обърне поглед към Румъния – той е основоположник на Румънската „нова вълна“. Kристи Пую е роден в Букурещ през 1967 година, учи рисуване във Висшето училище по визуални изкуства в Женева. След завръщането си в Румъния, той продължава да рисува, като снима и първия пълнометражен филм –„Стока и мангизи“ („Stuff and Dough“, 2001), последван от „Цигари и кафе“ („Cigarettes and Coffee“), отличен със „Златна мечка“ за късометражен филм на Берлинале 2004. Представен като проект на София Мийтингс през 2004 година, „Смъртта на господин Лазареску“ („The Death of Mr. Lazarescu“, 2005) има своята премиера в Кан и получава голямата награда на конкурсната програма „Особен поглед”, както и шест награди от фестивала в Трансилвания, специални награди от Чикаго, Копенхаген и десетки други отличия. Именно това е творбата, превърнала се в символ на новото румънско кино.Българските зрители познават Кристи Пую и от филмите му „Аврора“ („Aurora“, 2010) и „Сиераневада“ („Sieranevada“, 2016), представяни с голям успех на предишни издания на София Филм Фест. Режисьорът беше президент на Международното жури на 21-вия СФФ през 2017 година. Неговият най-нов филм „Имението“ („Manor House“, 2020) ще бъде показан на 25-ия София Филм Фест. Историята пресъздава философски дискусии от началото на ХХ век между петима аристократични герои, които прекарват коледните празници в едно отдалечено селско имение. В основата на филма е утопично-философският текст на руския мислител Владимир Соловьов „Три диалога за войната, прогреса и края на историята“, написан малко преди смъртта му през 1900 година.„Киното е инструмент за изследване на реалността, за изследване на живота. Но всъщност възниква още един въпрос: защо съществуват игралните филми? Всъщност измислените истории идват от съзнанието ни. Те се превръщат в доказателства за определен начин на мислене, за поглед към света. Камерата не се движи случайно, тя има цел. И всъщност киното, художествените филми могат да бъдат своеобразно антропологично средство за наблюдение – на света, който е извън нас, и на света, който съществува в главите ни,“ – споделя Кристи Пую.Тери Гилиъм е уникално явление в киното – многостранен талант, бунтар, провокатор, всепризнат майстор на визуалния разказ, режисьор-епоха и една изключително важна част от взривоопасния творчески колектив „Монти Пайтън“, прочут в целия свят с неподражателните си филми и специфичното чувство за хумор, което всички разпознават. Историята на София Филм Фест и Мюзик Филм Фест от 90-те години на ХХ век са неразривно свързани с великите „Монти Пайтън“ и съвсем неслучайно наши гости в 25-годишната история на фестивала са били Тери Джоунс, Майкъл Пейлин и самият Гилиъм. Тримата са носители на Наградата на София на Столичната община за своя принос към изкуството на киното.Тери Гилиъм е автор на многобройни забавни, абсурдни и изпълнени с фантазия филми, носител е на две награди „БАФТА“, на четири награди от кинофестивала във Венеция, с номинации за „Оскар“ и „Златен глобус“, както и за много други престижни филмови отличия.През 1975 година на големия екран излиза дебютният режисьорски филм на Гилиъм „Монти Пайтън и Свещеният Граал“ (сърежисьор е и Тери Джоунс), един от най-забавните и знакови за комедийната група филми и до днес. През 80-те Тери Гилиъм снима едни от най-известните си филми – живописната приказка за пътуващите във времето крадци „Бандити във времето“ (1981), която става истински хит в Америка, както и епохалната творба „Бразилия“ (1985), символ и образ на безнадеждната битка с всемогъщата бюрокрация на тоталитарната държава, мечтателният човек-чиновник в полет към бленуваните любов и свобода. Това е и филмът, който извоюва на Гилиъм прозвището „труден режисьор“. Триумфалният „Кралят на рибарите“ (1991) се приема в Холивуд за първата комерсиална продукция на твореца. Пет години по-късно Гилиъм създава забележителния „12 маймуни” (1995) – история за света, разрушен от смъртоносен вирус, която се превръща в един от култовите филми на 90-те, а Брад Пит получава номинация за „Оскар“ за поддържаща роля. Следват още много майсторски поднесени истории, сред които „Сделката на доктор Парнасъс“ (2009), „Теорема Нула“ (2013) – представен лично в София от неговия автор, както и уникалния с историята и перипетиите в работата по него „Човекът, който уби Дон Кихот“. В програмата на 25-тия София Филм Фест е включен шедьовърът „Бразилия“.Кристи Пую и Тери Гилиъм ще имат специални онлайн мастеркласове, които ще бъдат модерирани от водещи филмови критици и излъчени на сайтовете на ФИПРЕССИ и София Филм Фест в рамките на 25-то юбилейно издание на фестивала. ... още »
Павел Юрачек и Чехословашката нова вълна Специална програма на Чешкия център и 25-ия София Филм ФестПрез своята 25-годишна история международният филмов фестивал София Филм Фест е правил акценти върху различни школи и течения на световното кино, с което е обогатявал кинопознанията на вярната си публика. Новата вълна в киното на Чехословакия е една от най-важните теми, с които София Филм Фест се асоциира. На 25-ото издание в партньорство с Чешкия център се спираме на творчеството на един от най-значимите представители на „Чешкото чудо“ – режисьорът и сценаристът Павел Юрачек, който също е и драматург, поет, писател, публицист. Павел Юрачек е роден през 1935 година в Пршибрам, Чехословакия. Той учи журналистика и чешки език във Филологическия факултет на Карловия университет, от където е изключен поради „лоша репутация, лош успех и неизпълнение на студентските си задължения“. През 1957 година той е приет да следва драматургия във FAMU и започва да пише идеи за филмови сценарии. Сред учителите и колегите бързо си спечелва славата на забележим талант. Неслучайно от него тръгват идеите, темите и концепциите за част от филмите на колегите му от новата вълна - Вера Хитилова, Зденек Сирови, Ян Шмид. Официално не завършва прочутото киноучилище, но се присъединява към филмовото студио „Барандов“, където е драматург от 1962 до 1970. Негови са филмите „Всеки млад мъж“ и „Случай за начинаещ палач“, работи в съавторство по филми на Хинек Бочан, Карел Земан, Ян Шмид, Вера Хитилова. През 1969 и 1970 Юрачек ръководи продуцентския център в „Барандов“, но в началото на 70-те години е освободен от там - за разлика от колегите си отказва да приеме съветския натиск и в крайна сметка е принуден да замине в Германия. Нито там, нито в родината си след своето завръщане в средата на 80-те години, той не успява да снима отново филми. Умира от рак през 1989, месеци преди падането на Берлинската стена.В програмата на София Филм Фест ще бъде показана селекция от седем филма, създадени от и в съавторство с Юрачек – един от тях е „Черно-бялата Силва“ (1961). Негов режисьор е Ян Шмид, а историята, написана от Юрачек, разказва за зидарката Силва, която по време на прожекция на новия чешки филм „Любов между панелите“ буквално излиза от екрана, като зрителите изпадат в шок. Героинята Силва решава, че може да се справи със ситуацията, като се срещне със създателите си – авторите на филма.През 1963 година излиза „Йозеф Килиан“ (известен също като „Сизифовска поддръжка“), на който Павел Юрачек е сценарист и режисьор в тандем със своя колега Ян Шмид. С красив минималистичен стил, двамата режисьори създават кратка и абсурдно хумористична, хаплива алегория на живота при комунистическия режим, повлияна от творчеството на Франц Кафка. Главният герой е Ян Херолд, който търси своя приятел Килиан и докато се лута из улиците на стара Прага, попада на магазин за котки. На следващия ден решава да върне котенцето, с което се е сдобил, но вече няма и помен от тайнственото място… Сцените на главния герой, безнадеждно изгубен в объркваща система от длъжностни лица и отдели, провокират удивление – как е било възможно да се създаде филм с подобно иронично и политически критично послание в условията на социалистическата цензура?! „Всеки млад мъж“ (1966) е игралният дебют на Юрачек – сюрреалистична, изпълнена със символи история, представена в две части (подобно на дебюта на Милош Форман „Конкурс“). В първата част новобранец е заведен в лечебница, където трябва да се погрижат за възпаленото му ахилесово сухожилие. В ролята на всички жени наоколо се оказва една и съща актриса - Хана Ружичкова. Вторият сегмент на историята е заснет с помощта на чехословашката армия – в него войниците се обучават и правят маневри, като през цялото време вниманието им е заето от приказки за момичета…„Случай за начинаещ палач“ (1970) представлява свободна адаптация на романа на Джонатан Суифт „Пътешествията на Гъливер“. В странната страна Балнибарби, в която се озовава главният герой, никой не се интересува от истината. Местните жители не искат да загубят комфорта си и продължават да живеят в самозаблуда и лъжи. Филмът представлява абсурдно огледало на комунистическата реалност, в която съществуват Юрачек и творците от Чехословашката нова вълна. Прочутата режисьорка Вера Хитилова ще бъде представена в селекцията на 25-ия София Филм Фест с два филма, на които сценарист е Павел Юрачек – „Таван“ (1961) и „Маргаритки“ (1966). Историята в дипломния филм на Хитилова „Таван“ се развива в света на манекените – позната среда на младата режисьорка. С този филм Хитилова завършва Пражката филмова академия, а публиката в София ще има възможност да види и нейния знаменит филм „Маргаритки“, появил се през 1966 година, в чиито сценарен екип отново е и Павел Юрачек. Зрителите се срещат с две момичета, които се впускат в серия лудории – никой и нищо не се взема сериозно, защото според тях светът е „развален“. „Маргаритки“ е предизвикателен филм, смятан за едно от най-великите, авантюристични постижения на феминисткото кино.В специалния фокус върху творчеството на Павел Юрачек е включен и филма на режисьора Индржих Полак „Икар 1“. В работата по сценария на тази история участва и легендарният полски писател Станислав Лем, един от най-четените автори на научна фантастика в света. Филмът излиза през 1963 година, а действието в него се развива двеста години напред в бъдещето, на борда на космически кораб, отправил се към системата Алфа Кентавър. В неочакван момент по време на пътешествието на контролния екран в командната зала се появява друг, загадъчен кораб…Творчеството на Павел Юрачек ще бъде представено от Ян Трънка, специалист от Националния филмов архив на Чехия. Прожекциите започват от 1 март в Чешкия център София, традиционен партньор на София Филм Фест. Входът е СВОБОДЕН! ... още »
Адаптиран от носителя на Оскар Сър Кристофър Хамптън (Atonement, Dangerous Liaisons) по романа на носителя на Booker Джей Джи Фарел, „Сингапурска хватка“ е с Дейвид Мориси (The Walking Dead) и Чарлз Данс (Game of Thrones). Сериалът в шест части e с ексклузивна премиера в Централна и източна Европа по Epic Drama на 7 март, неделя, в 22:00 часа българско време. Епична история, развиваща се през Втората световна война, „Сингапурска хватка“ показва едно английско семейство, живеещо в Сингапур по време на японската инвазия. В главната роля е носителят на награда Olivier Люк Тредуей (Ordeal By Innocence, Traitors), който се превръща в героя по неволя Матю Уеб. Актьорът Дейвид Мориси (Britannia, The Walking Dead) е в ролята на безскрупулния търговец на гума Уолтър Блекет, който оглавява най-старата и могъща фирма в британски Сингапур, заедно с партньора си Уеб, в чиято роля влиза Чарлз Данс (Game of Thrones, Gosford Park).Когато здравето на Уеб се влошава, Уолтър трябва да подсигури бъдещето на фирмата. Той решава, че синът на Уеб, Матю, е съвършената партия за разглезената му дъщеря Джоан (в ролята Джорджия Близард, Thor: Ragnarok). Уолтър, обаче, е все по-обезпокоен от идеализма на Матю, който междувременно е все по-очарован от обаянието на Вера Чианг (в ролята Елизабет Тан, Emily in Paris), мистериозна бегълка от Китай.Съ-продуценти на Сър Кристофър Хамптън са Mammoth Screen, под чиято марка излязоха сериали като „Полдарк“, „Свят в пламъци“, „Война на световете“, „Ендевър“ и The Serpent. Том Воган (Victoria, Doctor Foster) е режисьор на всички шест епизода.„Това е историята на няколко англичани, които не могат изобщо да си представят както ще им се случи!“ Така сценаристът и продуцент Сър Кристофър Хамптън резюмира накратко историята в „Сингапурска хватка“. Вероятно екипът на продукцията се е почувствал по същия начин, когато осъзнава, че Сингапур много се е променил в последните 80 години и така на практика да снимат там е невъзможно. Затова преместват снимачната площадка в Куала Лумпур и Пенанг. Продуцентите не пестят от визуални ефекти: докарани са няколко оригинални японски танка, за да обогатят невероятно детайлните декори. Също в името на автентичността е докаран и истински боен самолет от музей. Наети са стотици – в някои от сцените – хиляди статисти, за да се придаде достоверност на многоликата епоха и бойните действия. Към звездния актьорски състав се присъединяват също: • Джейн Харокс (Absolutely Fabulous, Little Voice) като Силвия Блекет, съпругата на Уолтър• Колм Мийни (Deep Space Nine, Cat on a Hot Tin Roof) като Майор Брендън Арчър• Люк Нюбъри (In The Flesh) като сина на Уолтър, Монти, брат на Джоан• Барт Едуардс (UnREAL, Peep Show) като кап. Джеймс Ерендорф, ухажор на Джоан • Кристоф Гуибе (Sakho et Mangane, Falco) като ДюпиниКакво е „Сингапурската хватка“? Ако погледнем сериала, очевидно това е японската армия, която неумолимо настъпва към града. Понятието, обаче, не е еднозначно. Главният герой Матю, често се натъква на този израз и се опитва да разбере значението му. Отговорът, разбира се, е в епизодите. Само по Epic Drama.„Сингапурска хватка“ е с ексклузивна премиера в Централна и източна Европа по Epic Drama на 7 март, неделя, в 22:00 часа българско време. ... още »
Обществената телевизия ще излъчи последователно всичките десет сезона, снимани в продължение на 17 годиниСериалът, който разтърси поколения българи, се завръща в ефира на обществената телевизия този февруари! От 16.02.2021 г. гледайте Микеле Плачидо в „Октопод“ по БНТ 2 от 20.00 часа. Брутални престъпления. Търговия с оръжия. Сделки с наркотици. На власт са мълчанието и страхът. Сицилианската мафия е пуснала пипалата си навсякъде. Битката срещу нея се превръща в лична мисия за комисар Корадо Катани – това е сюжетът на един от най-популярните криминални сериали. Първите четири сезона, които са с участието на комисар Катани (в ролята е Микеле Плачидо), остават и до днес една от най-качествените ТВ продукции, които са се излъчвали в България - преди и след промените. Съвременниците на първото излъчване на сериала по телевизията, помнят как във вторник и четвъртък улиците опустяваха, защото всички чакаха пред малкия екран какво ще се случи на смелия комисар Катани. А когато той загуби живота си в неравната битка с мафията – мъката на зрителите беше безкрайна и неутешима. В различните сезони – общо десет – снимани от 1984-а до 2001-а – в сериала са участвали звезди от най-висок ранг - като Ремо Джироне, Франсоа Перие, Флоринда Болкан, Мари Лафоре, Раул Бова, Виторио Медзоджорно. В по-късните сезони участва и легендарният Стефан Данаилов, както и други български актьори. Композитор на музиката на „Октопод“ за по-голямата част от сезоните е знаменитият Енио Мориконе.Досега не се е случвало всички десет сезона на „Октопод“ да се излъчват последователно, поради факта, че сериалът е сниман в продължение на 17 години. Този път БНТ 2 ще покаже всички сезони един след друг в абсолютния праймтайм – от 20:00 часа - от понеделник до четвъртък.Гледайте всичките епизоди, от всичките 10 сезона на култовият „Октопод“ от 20:00 часа, от понеделник до четвъртък по БНТ 2! ... още »
Представяме ви 12-те филма, състезаващи се за Голямата награда „София – Град на киното“, която се определя от международното жури в състав Теодор Ушев (мултимедиен артист, режисьор и графичен дизайнер, Канада-България), Иля Хржановски (режисьор, Русия), Светла Цоцоркова (режисьор, България), Наташа Петрович (актриса, Северна Македония) и Саболч Хайду (режисьор, актьор, продуцент, Унгария) и се връчва по традиция от патрона на фестивала – Столична община: „Вухай“ („Wuhai“) – Китай, режисьор Джоу Дзъян;„Диви дни“ („Savage Days“) – Франция, режисьор Давид Ланзман;„Луцу“ („Luzzu“) – Малта, режисьор Алекс Камилери;„Неподвижен“ („Bedridden“) – Монголия, режисьор Бямба Сахя;„Петя на моята Петя“ („Petya of My Petya”) – България, режисьор Александър Косев;„Работна смяна“ („The Shift“) – Латвия, режисьор Рейнис Калвинш;„Разлом“ („Ravine”) – Унгария, режисьор Балаш Краснахоркай;„Розовият облак“ („The Pink Cloud“) – Бразилия, режисьор Юли Жербасе;„Уроци по немски“ („German Lessons”) – България-Германия, режисьор Павел Г. Веснаков;„Черната котка“ („The Black Cat“) – Иран, режисьор Карим Мохамад-Амини;„Шоуто на Джемил“ („The Cemil Show”) – Турция, режисьор Баръш Сархан;„Шпагат“ („Grand Écart / Spagat“) – Швейцария, режисьор Кристиан Йоханес Кох.Повече информация за четирите филма, които не бяха обявени досега.Стартирал като проект от София Мийтингс, филмът на Бямба Сахя „Неподвижен“ („Bedridden“) има световната си премиера в Талин, където печели овации от киноспециалистите. За първи път в конкурсната програма на СФФ влиза филм от Монголия, а режисьорът му е завършил операторско майсторство през 1996 година във ВГИК, Москва. Сахя има опит в международни продукции („Държава на кучетата“ и „Хадак“ на Петер Бросенс), режисьор е на няколко документални филми, а в игралното кино дебютира през 2013 година. „Неподвижен“ е вторият му пълнометражен филм, а историята е за млад писател, който решава да не става от леглото си, докато не завърши своята книга. Творбата му теоретично би могла да прокара „славата“ му от неясните онлайн-пространства на по-високо ниво, пък и в момента не съществува нещо, което да го очаква във „външния“ свят – нито екзалтираща любов, нито друга силна мотивация. Разбира се, никой от близките не е във възторг от това егоцентрично решение и писателят трябва да се изправи пред последиците.„Диви дни“ („Savage Days“) на френският режисьор Давид Ланзман отвежда публиката в Париж, по стъпките на парите, удоволствието и амбицията. А техните образи изпълват със съдържание студент, който проституира, първокурсник наркодилър (в ролята е Ален-Фабиен Делон) и търговец, който прави тонове пари. Съдбите им се преплитат, раждат се чувства, а историята запечатва част от реалността на днешните млади поколения. С „Диви дни“ Давид Ланзман се завръща в Международния конкурс в София, след като през 2006 година представи дебюта си „Ду-ууп“ (2004).Вторият игрален филм „Вухай“ („Wuhai“) на китайския режисьор Джоу Дзъян е история, която смесва драма и трилър. След наградата на ФИПРЕССИ на кинофестивала в Сан Себастиян, филмът ще бъде представен пред българската публика в Международния конкурс през март. Във фокуса на историята е семейна млада двойка, живееща в град Вухай. След продължителни разправии и неразбирателство, двамата решават да търсят отговори на проблемите в деня на годишнината от сватбата си, без да подозират за надвисналата смъртоносна буря.Най-добрият латвийски дебют за 2020 година „Работна смяна“ („The Shift“) на режисьора Рейнис Калвинш ще срещне фестивалната публика в София с млад шофьор и неговия отчаян опит да успее да изкара изчезналите пари, които дължи на все по-нетърпеливия си шеф, като навърта километри в сложните таксиметрови войни. Скоро кражбата, която го е поставила в безизходица без негова вина, ще се окаже най-малкият му проблем… Режисьорът е възпитаник на Балтийското училище за кино и медии в Талин, с магистърска степен от школата на легендарния Бела Тар в университета в Сараево. * * * Извън конкурсната програма ще бъде показан словашкия филм на известния продуцент Рудолф Бирман („Служих на английския крал“) и Мариана Ченгел Солчанска „Боклуци“ („Scumbag/Sviňa“). Историята е конструирана като трилър, в основата ѝ е бестселърът на словашкия журналист и политически анализатор Арпад Золтеш, а в сюжета има отзвук от убийството на журналиста Ян Куцияк, който разследва корупцията във върховете на политическите кръгове. Филмът не е документален, но фактът, че е вдъхновен от реални събития, прави картината на съвремието – изтъкана от престъпни връзки между политици, мафия, полиция, правосъдие и крупни бизнесмени – още по-плашеща. ... още »
12.02.2021 Петък17.00 - Всички знаят19.30 - La La Land13.02.2021 Събота12.00 - Да обичаш Винсент14.00 - Бащата16.00 - Матиас и Максим18.15 - Солта на земята20.30 - La La Land14.02.2021 Неделя11.30 - Пътешествието на принца13.00 - Кръстницата15.00 - Всички знаят17.30 - Великата красота20.15 - La La Land15.02.2021 Понеделник15.00 - Лято 8517.00 - Любовна терапия19.00 - Истории от планината: Ден 116.02.2021 Вторник14.00 - Всички знаят16.30 - Солта на земята19.00 - Истории от планината: Ден 217.02.2021 Сряда14.30 - Любовна терапия16.30 - Мария и Калас19.00 - Истории от планината: Ден 321.45 - La La Land18.02.2021 Четвъртък14.30 - La La Land17.00 - Босият император19.00 - Истории от планината: Ден 4 ... още »